Mitä mieltä pakko-ruotsista?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27448726:
Tähän nyt on pakko kommentoida, ettei meillä opetusta laadita "maailmanlaajuisesti ajatellen". Johan muuten opiskelisimme jo ala-asteella hindiä, madariinikiinaa ja eukalyptuksen kasvatusta.
Jos ei ajatella maailmanlaajuisesti vain kansainvälisesti niin kyllä englanti olisi se paras vaihtoehto.

"mamma"
Kyllä meidän työpaikan ruotsalaiset naureskelevat tälle suomenruotsille. He puhuvat mielummin engantia. Täysin turha kieli siis. Pakkoruotsin voi poistaa.
Voi, voi. Kautta aikojen on eri murteille naurettu, kai sinä nyt sen tiedät. Mutt joo, se ruotsi mitä ummikkosuomenkielinen vääntää pakosta eikä ole aikanaan opetellut ruotsia kunnolla niin joo, kyllä se kuulostaa naurettavalta.
Voin sanoa että suomenruotsalaiset naureskelee ihan yhtälailla esim Stockhoms-svenskalle. Melkein yhtä vaikea ymmärtää kun Närpiön murre.

Mielestäni meidän pitäisi opiskella suomea, englantia ja jotain kolmatta kieltä; oli se sitten esim. ranska, espanja tai saksa. Pidän tärkeänä ensisijaisesti opiskella kieliä millä pärjätään maailmalla.

Sen jälkeen lyhyempinä voisi tulla nuo harvinaisemmat tarjolle, totuus kuitenkin on ettei saamella tällä erää tee mitään Norjan, Ruotsin ja Suomen pohjoisosien ulkopuolella ja taputan raikuvasti jos menet töihin Brasiliaan ja tarvitset siellä ruotsia.

Jännä miten minä, 90+ ruotsinkielisellä paikkakunnalla asuva suomenakielinen (nykyään ehkä auttavasti kaksikielinenkin?) ja suomenkielisen kanssa naimisissa oleva, suomenruotslaisia ja kulttuuriaaan suuresti arvostava ja kanssaan pakkoruotsia pahana näkevä, näiden tiettyjen nettikeskustelujen jälkeen alan miettiä että "Mitä hittoa! Eikö noin ajattelevien ihmisten lapsille pakkoruotsi olisi kuitenkin edes pieni plussa?!"

En siis kannata pakkoruotsia maankattavasti.
Mutta eniten lapsiaan vihaavien patologisten fennimaanien lapsille kannatan
(muutkin tukitoimet toki tarpeen , koska tuo tuskin kellään ainoa lapsen pahoinpitelyn muoto).

• Tykkää
Reactions: Lilii lisänimetön
Jännä miten minä, 90+ ruotsinkielisellä paikkakunnalla asuva suomenakielinen (nykyään ehkä auttavasti kaksikielinenkin?) ja suomenkielisen kanssa naimisissa oleva, suomenruotslaisia ja kulttuuriaaan suuresti arvostava ja kanssaan pakkoruotsia pahana näkevä, näiden tiettyjen nettikeskustelujen jälkeen alan miettiä että "Mitä hittoa! Eikö noin ajattelevien ihmisten lapsille pakkoruotsi olisi kuitenkin edes pieni plussa?!"

En siis kannata pakkoruotsia maankattavasti.
Mutta eniten lapsiaan vihaavien patologisten fennimaanien lapsille kannatan
(muutkin tukitoimet toki tarpeen , koska tuo tuskin kellään ainoa lapsen pahoinpitelyn muoto).
Käsitinkö nyt oikein, että jos ensisijaisesti en haluaisi lapsilleni pakolla opetettavan ruotsia, vaan jotain kansainvälisempää kieltä, minä pahoinpitelen lapsiani?

Mulla alkoi ruotsi sujua vasta kun se oli vapaaehtoista ja halusin itse oppia. Vaikka oli jo vuosia lukiossakin väännetty hampaat irvessä tuota kieltä niin ihan alusta se piti aloittaa, puhtaalta pöydältä. Ja ruotsin olen kokenut turhaksi tasan siksi etten koskaan ole ajatellut asuvani alueella missä sitä tarvitaan, sen sijaan panostin mielelläni muihin kieliin ja olisin mielelläni syventänyt noiden osaamista niiden ruotsintuntienkin aikana...

Notta kannatan yhä sitä että pakko on opiskella jotain kieltä, mutta siinä olisi sitten muutama vaihtoehto tarjolla.

njp
Täällä yksi ruotsinope olisi sitä mieltä, että jokaisen suomalaisen tulisi opiskella kahta vierasta kieltä. Opetussuunnitelmissahan ruotsi tunnetaan nimellä toinen kotimainen kieli, mitä se ei tietenkään suurimmalle osalle suomalaisista ole, vaan vieras kieli siinä missä vaikka espanjakin. Tiedän, että sahaan omaa oksaani, kun sanon, että ruotsin ei tarvitsisi olla pakollinen, mutta voisi olla kuitenkin siinä paletissa, mistä kieliä valitaan. Olispahan ainakin todellisille osaajille kysyntää.

Seuraavassa OPS:ssa kaavaillaan, että ruotsin opiskelu aloitettaisiin kutosluokalla nykyisen seiskaluokan sijaan. Osa yläkoulun tunneista siirrettäisiin siis alakoulun puolelle ja yläkoulussa ruotsia olisi vähemmän eli myös harvemmin. Lopputulos on mitä luultavimmin se, että peruskoulun päättyessä ruotsia osataan vielä vähemmän kuin ennen. Lisäksi luulen, että vapaaehtoisen kielen aloittaminen alakoulussa vähenee, kun ruotsi kuitenkin alkaa niin pian. Yläasteellahan kukaan ei enää viitsi valinnaiskieltä aloittaa, koska teinit ovat laiskoja ja kielen oppiminen vaatii raakaa aivotyötä huomattavasti enemmän kuin kuvis, kässä tai musiikki. Niinpä päättäjät suuressa viisaudessaan tulevat kaventamaan suomalaisten kielitaitoa entisestään, vaikka kuvittelivat varmaan toisin.

"vieras"
[QUOTE="mamma";27448831]Voi, voi. Kautta aikojen on eri murteille naurettu, kai sinä nyt sen tiedät. Mutt joo, se ruotsi mitä ummikkosuomenkielinen vääntää pakosta eikä ole aikanaan opetellut ruotsia kunnolla niin joo, kyllä se kuulostaa naurettavalta.
Voin sanoa että suomenruotsalaiset naureskelee ihan yhtälailla esim Stockhoms-svenskalle. Melkein yhtä vaikea ymmärtää kun Närpiön murre.[/QUOTE]

Mikä siinä tukholmalaisten murteessa on vaikeaa? Tukholmastahan sanastoa, lausumista ym. leviää muuallekin Ruotsiin. Lähempänä tukholmanruotsi on standardsvenskaa kuin moni muu murre.

"vieras"
valitsis sen kielen ihan itse niistä vaihto-ehdoista. Se vaan kostautuu työn haussa! mitä enmmän osat kieliä saat paremmin töitä! omalta alaltas jossa tarvitaan muita kieliä!

Yhteistyössä