Mitä mieltä olisit jos kumppanisi eroaisi kirkosta?

Tuossa joku kysyi "jättäisitkö kumppanisi jos hän tulisi uskoon?"
No mitä jos kumppani tai puoliso eroaisi kirkosta?

Minä en helpolla nielisi kirkosta eroa, mielestäni srk on hyvä verkosto lapsiperheelle varsinkin. Riippuu ehkä syystä, miten suhtautuisin. Tämä vaatisi keskustelua.
Siinä tavallaan menisi uusiksi moni asia lasten kasvatuksessakin.
 
Viimeksi muokattu:
veira
Olisin huolissani puolisosta, koska ollaan molemmat aktiivia seurakunnassa ja puolison "harrastuksia" on just viikollakin seurakunnan rukousilloissa ym. käynti. Eroa ei tulisi, kuten toisessa ketjussa monelle taitaisi toisinpäin tulla.
 
kööä
Jos puoliso eroaisi kirkosta toteaisin todennäköisesti että "jaa" ja ajattelisin sen olevan hänen ratkaisunsa. Jos taas hän vaatisi että minun täytyisi erota kirkosta tai olla kasvattamatta lapsia niiden periaatteiden mukaisesti jotka tähän asti on ollut voimassa voisi olla että asiasta jouduttaisiin käsittelemään esim. pari-/perheterapiassa.
 
"Loviisa"
Emme kuulu kirkkoon, joten jos mieheni ilmoittaisi eroavansa kirkosta, ihmettelisin kovasti, miksi hän on kaikki vuodet teeskennellyt ettei kirkkoon kuulu tai missä kumman välissä hän on ehtinyt sinne liittyä nyt erotakseen.
 
"Veera"
Kirkkoon kuuluminen ei liity mielestäni mitenkään uskonnollisuuteen. Mies ei usko jumalaan mutta kirkkoon kuuluu kuitenkin. Viikon parhaat naurut saadaan kirkko&kaupunki lehden mielipidepalstalta.
 
"uskovainen"
No mies ei koskaan oo kuulunutkaan ja itsekin erosin sitten uskoon tultuani. Enpä tiedä. Ateistiveljenikin erosi kirkosta homoillan jälkeen. Muista sukulaisista en tiedä.
 
"noh"
Tuossa joku kysyi "jättäisitkö kumppanisi jos hän tulisi uskoon?"
No mitä jos kumppani tai puoliso eroaisi kirkosta?

Minä en helpolla nielisi kirkosta eroa, mielestäni srk on hyvä verkosto lapsiperheelle varsinkin. Riippuu ehkä syystä, miten suhtautuisin. Tämä vaatisi keskustelua.
Siinä tavallaan menisi uusiksi moni asia lasten kasvatuksessakin.
Tämä sama ajatus tuli esille toisessakin kommentissa.

Mitkä asiat lastenkasvatuksessa menisivät uusiksi? Millaiseksi oletatte kirkkoon kuulumattomien lastenkasvatuksen ja miten se lopulta poikkeaa kirkkoon kuuluvien vastaavasta?
Samalla tavalla ei toista saa satuttaa henkisesti eikä fyysisesti, yhteisiä sääntöjä noudatetaan, muita kunnioitetaan, annetaan suunvuoro, ollaan avoimia erilaisuuden edessä, illalla pestään hampaat ja luetaan iltasatu, aamulla herätään tarhaan ja kouluun.
Lähimmäisistä välitetään, autetaan kun pystytään, sanotaan kiitos ja anteeksi, maistetaan kaikkea ruokapöydässä, opetellaan tekemään töitä ja kotitöitä, pyritään ilmaisemaan tunteet rakentavasti, haetaan lohtua kuka mistäkin.

En oikein ymmärrä, mikä lopulta muuttuisi? Ainakin kaikki minun tuntemani kirkkoon kuulumattomat jakavat saman arvopohjan kuin kirkkoon kuuluvat, he vain tekevät sen itsensä ja yhteisen hyvinvoinnin vuoksi, eivät siksi, että jumala käskee.
 

Yhteistyössä