Mitä mieltä olette talosta? Ostaisitteko?

• Viestiketjun aloittaja "Anonyymi"
  • Ensimmäinen viesti
---
Pienehkö talohan tuo on. Hinta varmasti ihan linjassa ja varsinkin jos on ollut elokuusta myynnissä, niin ehkä on aloitettu korkeammalta? Uuden rakentaisi melkein samalla hinnalla ja tontit ei Laihialla paljoa maksa. Ihan perusnätti. Pienellä pintarempalla mukava. Kylppärit onneksi ihan kivan näköiset.

Hieman liikennemeteliähän tuolla alueella on, vaikka onkin meluvallin takana.

00+0
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27967177:
Ja maallikoiden homekeskustelu on karannut terveen järjen ulottumattomiin jo aikaa sitten.

Ja ennenkuin kukaan ehtii huomauttaa, niin lisätään vielä se, että tarkoituksenani ei ole vähätellä ongelmaa tai sen aiheuttamia terveydellisiä, inhimillisisiä tms. kärsimyksiä.
gyl, hyvä kun talo on vaikkapa tyhjllään myyntiä odottaessa, taloa ei tuuleteta niin sinne saattaa tulla hyvinkin helposti ummehtunut haju, jonka sitten tarkkanenäiset mammat heti määrittelevät homeeksi.
sama ilmiö käy mm minun kesämökilläni talven jäljiltä siellä haisee ummehtuneelta MUTTA hometta siellä ei ole.

"irja"
Pienehkö talohan tuo on. Hinta varmasti ihan linjassa ja varsinkin jos on ollut elokuusta myynnissä, niin ehkä on aloitettu korkeammalta? Uuden rakentaisi melkein samalla hinnalla ja tontit ei Laihialla paljoa maksa. Ihan perusnätti. Pienellä pintarempalla mukava. Kylppärit onneksi ihan kivan näköiset.

Hieman liikennemeteliähän tuolla alueella on, vaikka onkin meluvallin takana.
Meidän tontti maksoi Laihialla 55t. Eli kyllä ne keskustatontit maksaa täälläkin. Tosin jostakin Perälän alueelta on saatu jopa 15t tontteja.
Tottakai 55t on vähän verrattuna esim. Espooseen, mutta iso summa silti.

Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27967177:
Ja maallikoiden homekeskustelu on karannut terveen järjen ulottumattomiin jo aikaa sitten.

Ja ennenkuin kukaan ehtii huomauttaa, niin lisätään vielä se, että tarkoituksenani ei ole vähätellä ongelmaa tai sen aiheuttamia terveydellisiä, inhimillisisiä tms. kärsimyksiä.
Ehkäpä niin. Sitähän ei tiedä vaikka toi ois miten hyvä talo näin katsomalla.

Ostaisitko muuten itse talon jossa haisee home? Me oltiin katsomassa useita taloja puolitoista vuotta sitten, joka ikinen viikonloppu käytiin ja oli harvassa ne missä ei haissut. Mun mies tosin ei yleensä haistanut mutta mä haistoin. Yks tosi kivakin löydettiin missä haisi vaan tosi vähän ja vaan parissa huoneessa. Se vaan oli rakennettu niin että se oli ikäänkuin kuopassa. Välittäjä sanoi että maatahan voi muotoilla niin ettei se vietä taloon päin. Kun uudestaan käytiin katsomassa, lumen alta oli paljastunut että piha on täyskalliota. Senkin talon hinta oli se 300 tonnia.

Peyote
gyl, hyvä kun talo on vaikkapa tyhjllään myyntiä odottaessa, taloa ei tuuleteta niin sinne saattaa tulla hyvinkin helposti ummehtunut haju, jonka sitten tarkkanenäiset mammat heti määrittelevät homeeksi.
sama ilmiö käy mm minun kesämökilläni talven jäljiltä siellä haisee ummehtuneelta MUTTA hometta siellä ei ole.
Monikaan ei kyllä hiomaa sitä hajua enää kun itse asuu siinä...

"Anonyymi"
Otin nyt yhteyttä tuohon välittäjään. Kyseessä on puutalo 10 ja talon on paikanpäällä ammattikirvesmiehet rakennuttaneet.
Ihan hyviä materiaaleja ja toimivat pohjat jne talossa on..

Omistajilla ilmeisesti "kiire" päästä eroon talosta. Kuntotarkastukset tehty ja joku pohjanäyte tms otettu..

Sisämateriaalit halvakoja eivät miellytä ostajia..

"jenni"
Ei halvalla saa hyvää. Miten voi välittäjä sanoa että hyviä materiaaleja käytetty ja silti itsekin toteat että sisämateriaalit halvahkoja. Miten noi kaksi lausetta menee yksiin? En ymmärrä. Onko rungossakin käytettyä sitä "ihan hyvää" materiaalia kuten pinnoissa?

Miksi omistajilla on kiire päästä talosta eroon? Mikä vastuu heiltä putoaa jos saavat äkkiä myytyä?

[QUOTE="jenni";27967290]Ei halvalla saa hyvää. Miten voi välittäjä sanoa että hyviä materiaaleja käytetty ja silti itsekin toteat että sisämateriaalit halvahkoja. Miten noi kaksi lausetta menee yksiin? En ymmärrä. Onko rungossakin käytettyä sitä "ihan hyvää" materiaalia kuten pinnoissa?

Miksi omistajilla on kiire päästä talosta eroon? Mikä vastuu heiltä putoaa jos saavat äkkiä myytyä?[/QUOTE]

Mikä vastuu?No esimerkiksi lainanmaksuvastuu, myyjän vastuu virheistä jne ei katoa minnekkää vaikka kuinka on kiire myydä mut jos ovat vaikka töiden perässä muuttaneet tms. niin kyllä se ihan näin kokemuksen syvällä rintaäänellä jonnin verran vituttaa maksaa lainaa talosta jossa ei edes asu.

+0+0
[QUOTE="jenni";27967290]Ei halvalla saa hyvää. Miten voi välittäjä sanoa että hyviä materiaaleja käytetty ja silti itsekin toteat että sisämateriaalit halvahkoja. Miten noi kaksi lausetta menee yksiin? En ymmärrä. Onko rungossakin käytettyä sitä "ihan hyvää" materiaalia kuten pinnoissa?

Miksi omistajilla on kiire päästä talosta eroon? Mikä vastuu heiltä putoaa jos saavat äkkiä myytyä?[/QUOTE]

En olisi ihan hirveän huolissani runko materiaaleista, Suomessa kun kuitenkin on aika perhanan tarkkaa tämä rankentamisen valvonta.. ja tälläisiä taloja on paljon jossa nimenomaan sisämateriaaleilla on säästetty.
Ja kiire nyt voi selittyä ihan millä vaan esim vaikkapa paikkakunnan vaihto.

diandra
Halvan hinnan salaisuus voi paljastua kun menee katsomaan. Moni uusikin kämppä haisee homeelle.
Mun mielestä talo oli aika kallis, ottaen huomioon sijainnin ja vanhahkot sisustusmateriaalit.

Meillä on pohjaltaan juuri samanlainen talo ilman tuota keittiön "erkkeriä" ja kylpytilat suuremmat. Ja hintaa tuli kuitenkin "vain" 180 000 euroa avaimet käteen, liittymineen ja pohjatöineen. Kivitasoineen, ekologisine lämmitysmuotoineen, lattiat kiveä jne. Että en ymmärrä, miten voit sanoa ko. talon olevan halpa?

"vieras"
Ihan perustalo, itse en ainakaan heti tekis yhtään mitään remonttia, vaikka sininen on mun inhokki väri, kuiten niin uudet pinnat, ettei mittään järkeä ruveta vaihtamaan lattioita tai keittiön kivitasoja. Miksi makuuhuoneesta pitäis kaapit purkaa pois? Mulla ainakin ois tarvetta vaatekaapeilla makuuhuoneessa, tietty jos muutatte huoneen funktiota esim. "kirjastoksi", jonka tarkoitusta omakotitalossa en ihan ymmärrä...

Alueesta en ossaa sanoa juuta tai jaata, mutta mun mielestä neliö/hinta on aika ok, kun kattoo alueen pyyntihintoja.

Mitä tullee keskusteluun hommeesta, niin tarvii kyllä huomauttaa, että esim. vanhoissa taloissa voi kellari olla osittain tai jopa kokonaan maapohjalla, jolloin asunnossa lähes pakostakin tuoksahtaa oudolle, asunto ei kuiten välttämättä ole homeessa. Myöskään kaikki sienilajikkeet eivät ole ihmiselle vaarallisia...

Peyote
Mun mielestä talo oli aika kallis, ottaen huomioon sijainnin ja vanhahkot sisustusmateriaalit.

Meillä on pohjaltaan juuri samanlainen talo ilman tuota keittiön "erkkeriä" ja kylpytilat suuremmat. Ja hintaa tuli kuitenkin "vain" 180 000 euroa avaimet käteen, liittymineen ja pohjatöineen. Kivitasoineen, ekologisine lämmitysmuotoineen, lattiat kiveä jne. Että en ymmärrä, miten voit sanoa ko. talon olevan halpa?
Rakennuttaminen onkin aina halvempaa. On meilläkin ihan uusi talo, joka tuli halvemmaksi kuin ne kallellaan olevat joita käytiin katsomassa. Tarkoitin, että halpa varmaan muihin alueen taloihin verrattuna.

+0+0
[QUOTE="vieras";27967367]:LOL: suomessa tehdään suttaa ja sekundaa suunnittelusta lähtien.[/QUOTE]

no en nyt ihan näinkään väittäisi oman kokemuksen perusteella, tuntui meinaan olevan Pk seudun rakennus tarkastaja melko helvetin ylitarkka..

"hmm"
[QUOTE="jenni";27967290]

Esim. avioero? Ei siinä halua vuosikausia odottaa että saa rahat käteen ja pääsee rakentamaan uutta elämää...
Ostimme erään avioeroparin talon, olivat yrittäneet myydä tätä jo monta kuukautta. Hintaa joutuivat laskemaan realistisemmaksi, talo on hyvä rakenteiltaan.

Että siis taustalla voi olla ihan tällaisia inhimillisiä kiireitä :)

"vieras"
Lasikuitutapetti, laminaatti, sähkölämmitys, vanhahtava sisustus (näyttää paljon vanhemmalta kuin 2007)... en maksaisi tuotakaan vaikka asun huomattavasti suuremmassa kaupungissa kuin Vaasa. Tuo vaatii iison pintaremontin. En tiedä tuon alueen hintatasosta, mutta yksi syy voi olla ihan se. että myyjät haluavat nopeasti eroon, avioerotilanne, muutto muualle tai vastaavaa.

Peyote
tämä on täysin totta, mutta väitän että +90%:ssa näistä "homeen hajuisissa" taloissa on ihan jotin muuta kuin hometta.....
Minä en kyllä usko tuohon. Voihan home sellaistakin olla, ettei se aiheuta oireita, mutta kyllä sen hajun silti tunnistaa ja erottaa esimerkiksi siitä, joka aiheutuu vaikkapa likaisista asukkaista tai viemärin hajusta.
Yhtäkaikki, haiseva talo on niin epämiellyttävä, varsinkin kun hajuun itse tottuu ja alkaa haista pian itsekin, että en minä ostaisi.

Mutta ehkä kyseinen talo onkin ihan hyvä, ei sitä tälleen voi sanoa.

Vanhat talot voi haista tosiaankin "ummehtuneelle" ihan muusta syystä kuin homeesta ja taas toisaalta, jokapaikassa jossa on hometta, home ei välttämättä haise ollenkaa.

Nää home ja kosteusjutut on aika saakelin vaikeita.

• Tykkää
Reactions: Isämies
"vieras"
no en nyt ihan näinkään väittäisi oman kokemuksen perusteella, tuntui meinaan olevan Pk seudun rakennus tarkastaja melko helvetin ylitarkka..
Tarkastajan asenne ei takaa että talon runko olisi toimiva tai talo terve vielä kolmen talven jälkeen. Nykyiset rakennusmääräykset ja energiatehokkuusluvut ovat sellaisia että suomessa ei enää osata rakentaa pientaloa jossa ei olisi homevaaraa.

+0+0
Minä en kyllä usko tuohon. Voihan home sellaistakin olla, ettei se aiheuta oireita, mutta kyllä sen hajun silti tunnistaa ja erottaa esimerkiksi siitä, joka aiheutuu vaikkapa likaisista asukkaista tai viemärin hajusta.
Yhtäkaikki, haiseva talo on niin epämiellyttävä, varsinkin kun hajuun itse tottuu ja alkaa haista pian itsekin, että en minä ostaisi.

Mutta ehkä kyseinen talo onkin ihan hyvä, ei sitä tälleen voi sanoa.
Älä usko ;) mutta esim puutteellinen ilmanvaihto aiheuttaa todella nopeasti tän hajun minkä te heti analysoitte homeeksi.. voikin yllättäen 500€ ilmanvaihto järjestelmän putsaus poistaa homeen..
PS: oon muuten käynyt sellaisessa talossa jossa home ei haissut, mikä taas ei poistanut sitä faktaa että talossa oli hometta ja n 80 000€ remonttitarve, johtuen siitä että katon oli tehnyt joku itse oppinut timpuri.

Yks tosi kivakin löydettiin missä haisi vaan tosi vähän ja vaan parissa huoneessa. Se vaan oli rakennettu niin että se oli ikäänkuin kuopassa. Välittäjä sanoi että maatahan voi muotoilla niin ettei se vietä taloon päin. Kun uudestaan käytiin katsomassa, lumen alta oli paljastunut että piha on täyskalliota. Senkin talon hinta oli se 300 tonnia.
Ööh, tarkoitatko siis, että siitä kalliosta nousi kosteutta talon rakenteisiin? Perinteisestihän kalliota pidetään kaikkein otollisimpana rakennusalustana ainakin tuossa kosteusmielessä (kustannukset on sitten asia erikseen; louhiminen maksaa).

Yhteistyössä