Mitä mieltä olette tällaisesta AIKUISEN käytöksestä

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Minä en olis moksiskaan vaan olisin tyytyväinen että sentään edes se pulla kelpasi. Minua harmittais jos laittaisn pöydän vierasta varten koreaksi eikä hän maistelisi mitään sen takia että jossain on joku palanen josta hän ei tykkää.

On joillakin pienet murheet kun tollasista jaksaa hermostua :D
Juu mäkin ajattelen samoin. Ja meillä on yleensä koira vielä pöydän alla, että saa heitettyä sille ne palaset, jos ei millään tykkää... :p

Nalkuttava Talonmies
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Minä en olis moksiskaan vaan olisin tyytyväinen että sentään edes se pulla kelpasi. Minua harmittais jos laittaisn pöydän vierasta varten koreaksi eikä hän maistelisi mitään sen takia että jossain on joku palanen josta hän ei tykkää.

Juu mäkin ajattelen samoin. Ja meillä on yleensä koira vielä pöydän alla, että saa heitettyä sille ne palaset, jos ei millään tykkää... :p
Ja sitten jää ruuat pahenemaan jääkaappiin juhlien jälkeen, kun vieraat ei syö, kun ei mitään saa jättää jäljelle. Mielummin ottaa hyvän osan ja syö sen tyytyväisenä.

En ala kyselemään, että "mitä, eikös nyt maistunut", "no miksi nyt ei maistunut", "kuule, eikö mun sapuskat maistu!!", "aika nirso oot, en tarjoo sulle koskaan enää mitään". Mutta kai minäkin Juntti olen tämän suhteen. Minä haluan ainakin tietää, mikä maistuu ja mikä ei. Seuraavalla kerralla parempaa.

Meneekö herne nenään, jos vieras pyytää puolittamaan munkin ja syö vain toisen puolen? "Kun ei kelpaa"

mami
Mieheni sisko on tällainen nirsoilija, tosin se ei rajoitu pelkästään ruokapöytään. Hän nirsoilee töiden, ihmisten ja ehkä eniten myös asenteensa suhteen:) Meillä on tapana puuttua tuohon nirsoiluun ihan huumorilla, vaikka välillä tekisi mieli sanoa todella pahastikin tälle "auringon kuivattamalle tomaatille" (viittaan anorektikko-tyyppiseen, kuivaan ulkomuotoon). Ihmettelen vieläkin miten tämä aikuinen (yli kolmekymppinen) nainen selviäisi elämässään, jos se joutuisi täysin omilleen (ilman vanhempien tarjoamaa "autoetua", työpaikkaa ja täydellisistä siamilaissuhdetta äitinsä kanssa).

En kehtais alkaa nyppimään pullasta rusinoita tms, mutta täytekakun kermareunuksesta jätän joskus syömättä. Ei sen mun mielestä viestitä että koko kakku on pahaa ja syömäkelvotonta. Paisti jos tekijä on perusvaikea luonne ja väkisin haluaa vetää herneet nenään. Ei mua haittaa jos meillä aikuinen jättää jotain syömättä

komppaan. kyllä mä jätän tosin kakun suosiolla syömättä jos täytteet ei miellytä, mutta jos päällä on jotain minkä voi nappaista pois niin olen kyllä röyhkeästi näin tehnyt ja syönyt loput kakusta. mä en ole osannut edes pahoittaa mieltäni siitä että vierailta jää esim synttäreillä lautaselle jotakin.. tokkopa tuo on niin vaarallistakaan. musta on kuitenkin kiva että jokainen saa jotakin suuhunsa vaikkei kaikesta tykkäiskään tai ei voi syödä.

olen kans kuullut yhdestä kolmekymppisestä neidosta,joka kerran oli ollut kylässä ja pyytänyt saada tehdä leipää. No ensin oli haukuttu leipä, sitten juusto ja sit otettu oliivimakkarasta kynsillä oliivit pois ja pokkana pyyhitty ne oliivit lähimpään lehteen... :LOL:
Ja muutakin yhtä ihanaa oon kuullu. Musta se osottaa et ei oo minkäänvaltakunnan käytöstapoja,ei sit niin minkäänlaisia. Enkä kyllä ottais tollasta ihmistä enää kylään.

Kyllä on minusta loukkaavaa käytöstä. Mulla ei edes pokka riittäisi tommoseen touhuun. Pakko ei ole ottaa jos ei kerran tykkää.
Ja jos kerran ottaa niin onko raesokeri, hillo tai kermavaahto oikeesti muka niin pahaa ettei sitä aikuinen ihminen pysty edes pikkumäärinä syömään!

Ja lapset muka ronkeleita ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Mykkä kissa on mauton:
Kyllä on minusta loukkaavaa käytöstä. Mulla ei edes pokka riittäisi tommoseen touhuun. Pakko ei ole ottaa jos ei kerran tykkää.
Ja jos kerran ottaa niin onko raesokeri, hillo tai kermavaahto oikeesti muka niin pahaa ettei sitä aikuinen ihminen pysty edes pikkumäärinä syömään!

ja se on sit parempi vaihtoehto että vieras istuu tyhjin suin? mulle tulis itselle siitä vaivautuneempi olo kuin siitä että jostain osasta nirsoillaan.. noin niinkuin emäntänä.

Muakaan ei häiritse jos joku vieras syö jotenkin "omituisesti"

Mulla on muutakin tekemistä kun vedellä heneitä nenään joka ikisestä pikkujutusta

sss
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

ja se on sit parempi vaihtoehto että vieras istuu tyhjin suin? mulle tulis itselle siitä vaivautuneempi olo kuin siitä että jostain osasta nirsoillaan.. noin niinkuin emäntänä.
Kyllä mä ymmärrän jos jotain noista ei pysty/halua syödä, mutta olis se mun mielestä huvittavaa että joka ainoasta tarjottavasta ollaan jotain jättämässä.

vieras
no kyllähän se niin on että jos tietää ettei jostakin osasta tykkää kyseisestä leivonnaisesta niin silloin jättää kokonaan ottamatta. käytöstavat on nykymaailmassa unohtunut.
Muutenkin tympäsee kun saa aina olla leipomassa ja sitten joku vielä kiikuttaa niitä roskiin.

Juu no mä järjestin kauheella vaivalla nimiäiset esikoiselle, omat vanhemmat ja sisarukset sekä miehen vanhemmat ja sisarukset perheineen oli vieraina. Mä siis raadoin oikeesti viikon juhlien eteen hiki päässä ja sitten miehen äiti ja siskot oli just tollasia nirsoilijoita. Ruokaa ottivat ehkä puolidesiä ja kakkua lusikallisen. Senkin vaan levittelivät ympäri lautasiaan tasaisesti ja katselivat nenä nyrpyssä!

Oon niin päättänyt, että jos joskus toinen lapsi saadaan maailmaan, niin mitään nimiäisiä en heille järjestä. Omille sukulaisille järjestän hienot tarjottavat ja kutsutaan miehen sukulaiset erikseen ja tarjotaan vesilasilliset.

Ymmärrän hyvin tuon käytöksen! Kaikki eivät vain pysty syömään kaikkea. en minäkään esim. mantulilastuilla päällystettyjä pullia, ne lastut on pakko ottaa pois, jotta pystyn sen syömään. Samoin esim. joissain munkeissa on täyte (joku rahkakerma tms) jota pysty syömään ja sitä ei päältäpäin näe että millainen.

Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

Kyllä mä ymmärrän jos jotain noista ei pysty/halua syödä, mutta olis se mun mielestä huvittavaa että joka ainoasta tarjottavasta ollaan jotain jättämässä.
Ymmärrän myös jos ei pysty/halua syödä, mutta en sitä että tästä huolimatta ottaa.
Ei helvata kummoset ole sellaisen aikuisen ihmisen käytöstavat!
Kai tarjolla jotain semmosta on minkä pystyy kokonaan syömään.

Ja kyllä ennemmin katselen vierasta joka ei syö mitään mitä olen tarjolle laittanut, kuin vierasta joka närppii ja jättää osia syömättä.

onko hyväksyttävää?
Onko hyväksyttävää jättää esim marsipaaniruusut tms. syömättä? Tai ne sokerihelmet, jotka on todella kovia? Onko ne niin olennainen osa sitä kakkua/leivosta, että niiden syömättäjättäminen on tokeröä?

en loukkaantuisi ollenkaan
Voihan olla, että vieraalle ei jostain syystä sovi ne rusinat, mantelit, kermavaahdot (esim. pähkinäallergia, laktoosi-intoleranssi, diabetes...) Olisiko sitten parempi, että vieras jättää kokonaan ottamatta tarjottuja herkkuja, jotka vartavasten hänelle on emäntä laittanut?? Ehkä hän ei haluaisi ottaa sitä kakkua tai pullaa ollenkaan, mutta KOHTELIAISUUDESTA emäntää kohtaan syö sen verran kuin pystyy. Itse en loukkaantuisi rusinoitten ronkkimisesta, mutta hiukan harmittaisi se, että olen vieraalle leiponut/ostanut tarjottavaa, mutta hän ei sitten mitään ottaisikaan.

essi
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

Muakaan ei häiritse jos joku vieras syö jotenkin "omituisesti"

Mulla on muutakin tekemistä kun vedellä heneitä nenään joka ikisestä pikkujutusta

Just näin, mullekin ihan sama miten joku syö. En tosiaan jaksa moisesta asiasta alkaa päivittelemään.

anika harmaana
Minä en tuollaisesta osaisi loukkaantua. Kiva vaan, että osaa jättää syömättä sen, mistä ei pidä ja nautiskelee siitä, mistä pitää.

Ei meidän tuttavilla välttämättä ole normaalilla vierailukäynnillä sen seitsemää sorttia pullaa pöydässä, mistä valita mieleisensä herkku. Jos tarjolla on vain munkkeja, eikä pidä hillosta, niin syö sitten sen osan mistä tykkää. Mielummin se kuin että vieras istuu syömättä mitään.

Juhlat onkin sitten vähän toinen juttu, mutta enpä toisaalta ole missään juhlissa ehtinyt vahtia, mitä ihmiset syövät tai jättävät syömättä. Itseltäkin on jotain joskus jäänyt kesken, kun en ole arvannut, ettei olekaan mieleistä.

Pystyisin varmaan nieleksimään sen pahanmakuisen eväänkin, mutta mitä iloa siitä on kellekään?

vieras
Kaikesta sitä ihmiset voi kriisejä saada aikaiseksi =) Mikä siinä loukkaa? Meneekö ihan koko päivä pilalle vai onko se enemmänkin sellainen hetkellinen harmistus? Joutuuko siitä sellainen nirso vieras pannaan ja sitä ei enää kutsuta? Kauanko se pannassa oleminen kestää? Tää palsta on ihan paras!!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Mulla on ongelmana vain noita lasten valmiiks pureskeltujen jämiensyöjävanhempia... mikä on musta oksettavaa, mutta en mä hyvää tollasestakaan ajattelis. Jos ei pidä kermavaahdosta tai raesokerista, niin sit ei ota ko. leivonnaista ollenkaan... siis ellei meinaa kaikesta huolimatta sitä kokonaan syödä.
Mua häiritsee se, kun olen huomannut joskus kylässä että toisten mielestä pitäis syödä lasten jämät. Ja minä kun en lasteni jämiä syö. On vaan joskus tullut typerä olo, kun olen huomannut että emäntä ajattelee selvästi, että "tossa toikin ottaa lisää piirakkaa vaikka lastensa lautasilla ois jätettynä". Minä en kotioloissakaan toimi lasteni jätetynnyrinä enkä tee sitä kylässä.

Mä en kans voi sietää kakussa jos on hirveet läjät siinä sivussa sitä kermaa :x
mÄ olen niin lapsellinen että mä jätän sen kerman kyllä syömättä.

Mut en pidä yhtään siitä että pullassa on rusinoita mut ne silti syön mukisematta vieraillessa.

onko?
Alkuperäinen kirjoittaja onko hyväksyttävää?:
Onko hyväksyttävää jättää esim marsipaaniruusut tms. syömättä? Tai ne sokerihelmet, jotka on todella kovia? Onko ne niin olennainen osa sitä kakkua/leivosta, että niiden syömättäjättäminen on tokeröä?
Sanoisiko joku mielipiteensä tähän?

Yhteistyössä