Mitä mieltä olette suomenruotsalaisista??

Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Mä olen KAKSIKIELINEN, eli EN ole suomenruotsalainen :headwall: :headwall: . Ja voin kertoa, että tässä suomenkielisessä maassa on paljon ihmisiä, jotka eivät todellakaan osaa suomea. Etenkin vanhemman kansan on vieläpä todella vaikeaa opetella suomea. Ja näitä täysin ruotsinkielisiä on siis paljon (kuten esim. omassa suvussanikin). Eli ne, jotka ap:n mielestä ei halua ymmärtää suomea, ei välttämättä ihan oikeasti ymmärrä. Ja sama pätee päinvastoin: osa suomenkielisistä ei oikeasti ymmärrä ruotsia ja osa ei halua ymmärtää sitä :whistle: .
No,tätä mä ajoin takaa eli,kun ei itse ymmärrä ruotsia,niin mä en sillon puhu/ymmärrä ruotsia,vaikka olisin missäpäin suomea tahansa.Ja HUOM. (kaikille lukijoille)Suomesta oli kyse.
Ilmaisinko itseni väärin alunperin??

No mutta asetu nyt ihmeessä myös toisen ihmisen asemaan. Eli kun sä et osaa ruotsia ja tämä toinen ihminen ei osaa suomea, niin sama tilanne teillä molemmilla. Kun sä puhut ruotsinkieliselle suomea, niin vaikka kuinka puhuisit, ei se auta jos ei kerran osaa. Ja vaikka tuo ruotsinkielinen kuinka puhuisi sulle ruotsia, niin et ymmärrä kun et kerran osaa.

Miten sun ruotsin osaamattomuus on oikeutetumpaa kuin ruotsinkielisen suomen osaamattomuus??

Syyksi ei kelpaa se, että enemmistö suomalaisista puhuu ruotsia. Ei se helpota yhtään ruotsinkielisten suomen opettelua. Se on edelleen yhtä vaikeaa kuin teidän suomenkielisten opetella ruotsia. Paitsi että suomi on kielenä vaikeampi opittava kuin ruotsi.
 
narsku
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
mutta muualle muuttaminen sekä muualla Suomessa matkailu on vähän hankalaa...
Suomessa matkailee monen muunkin kielisiä, kuin ruotsalaisia, jotka eivät suomea osaa sanaakaan (saati että ymmärtäisivät).

Kummasti suurin osa kuitenkin pärjää, vaikkei suomea osaisikaan :)

 
Mun mies ja lapset on suomenruotsalaisia ja ajattelen pelkkää positiivista. Rannikkoalueilla tulisi osata molempia kieliä, mut ymmärrän, että sisäsuomessa ollaan vastahankaan. Toki esim.miehen suku puhuu sisäsuomessa lomaillessa suomea, mut kotikaupungissa ruotsia. Miehen äiti puhuu mullekin vaan ruotsia ja se on mulle vaan hyvä niin karttuu kielitaitokin, tosin ruotsi on ollu mulla aina vahva. Kaksikielisyys on vaan rikkaus oli ne kielet sit mitä vaan. Mut ap:lle...yleensä tällaisista asioista valittaa ne, jotka eivät kyseistä kieltä osaa :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Mä tottapuhuakseni inhoon heitä!!Syy on se,että moni suomenruotsalainen ei halua "ymmärtää" suomea,vaikka suomessa asutaan.Kyllä suomalaisen pitäis tajuta ruottin kieltä!!!!!Siis ruotsin kielisen mielestä.
Tiedän kyllä,että Suomi on 2 kielinen maa,mutta silti mua ärsyttää toi ruotsinkieli,ja PALJON.
Ruotsinkieliset vois muuttaa sinne ruotsiin,jos ne tahtoo vaan puhuu ruotsia,vai mitä?!!
Samaa mieltä juu. Ja kyl ne osaa sen suomen kielen mut eivät vaan halua käyttää!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Mä tottapuhuakseni inhoon heitä!!Syy on se,että moni suomenruotsalainen ei halua "ymmärtää" suomea,vaikka suomessa asutaan.Kyllä suomalaisen pitäis tajuta ruottin kieltä!!!!!Siis ruotsin kielisen mielestä.
Tiedän kyllä,että Suomi on 2 kielinen maa,mutta silti mua ärsyttää toi ruotsinkieli,ja PALJON.
Ruotsinkieliset vois muuttaa sinne ruotsiin,jos ne tahtoo vaan puhuu ruotsia,vai mitä?!!
Samaa mieltä juu. Ja kyl ne osaa sen suomen kielen mut eivät vaan halua käyttää!

Osaatteko tekin ruotsinkielen, mut ette halua käyttää?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Mä tottapuhuakseni inhoon heitä!!Syy on se,että moni suomenruotsalainen ei halua "ymmärtää" suomea,vaikka suomessa asutaan.Kyllä suomalaisen pitäis tajuta ruottin kieltä!!!!!Siis ruotsin kielisen mielestä.
Tiedän kyllä,että Suomi on 2 kielinen maa,mutta silti mua ärsyttää toi ruotsinkieli,ja PALJON.
Ruotsinkieliset vois muuttaa sinne ruotsiin,jos ne tahtoo vaan puhuu ruotsia,vai mitä?!!
Samaa mieltä juu. Ja kyl ne osaa sen suomen kielen mut eivät vaan halua käyttää!
Ja sä osaat ruotsin kielen mutta et vaan halua käyttää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Mä tottapuhuakseni inhoon heitä!!Syy on se,että moni suomenruotsalainen ei halua "ymmärtää" suomea,vaikka suomessa asutaan.Kyllä suomalaisen pitäis tajuta ruottin kieltä!!!!!Siis ruotsin kielisen mielestä.
Tiedän kyllä,että Suomi on 2 kielinen maa,mutta silti mua ärsyttää toi ruotsinkieli,ja PALJON.
Ruotsinkieliset vois muuttaa sinne ruotsiin,jos ne tahtoo vaan puhuu ruotsia,vai mitä?!!
Samaa mieltä juu. Ja kyl ne osaa sen suomen kielen mut eivät vaan halua käyttää!

Osaatteko tekin ruotsinkielen, mut ette halua käyttää?
Kas, sama kommentti
=)
 
no meidän perhe on suomenruotsalainen...osaamme molemmat kotimaiset kielet. Mun mielestä on todella tyhmää arvostella ruotsinkielisiä...kaikki suomenruotsalaiset eivät vaan osaa hyvin suomea. Ei se ole syy vihata heitä.
 
Gluteus maximus
Asuin itse tuolla rannikolla 10v ja siellä kyllä ei joka paikassa suomea osattu, eikä haluttukaan. Siellä vaan pitää asennoitua niin. Se on vaan niin. Siitä en tykännyt, että ruotsinkielisenä sait paremman palvelun kuin suomenkielisenä, samoin kesätyöpaikat yms. meni aina ruotsinkielisille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Mä tottapuhuakseni inhoon heitä!!Syy on se,että moni suomenruotsalainen ei halua "ymmärtää" suomea,vaikka suomessa asutaan.Kyllä suomalaisen pitäis tajuta ruottin kieltä!!!!!Siis ruotsin kielisen mielestä.
Tiedän kyllä,että Suomi on 2 kielinen maa,mutta silti mua ärsyttää toi ruotsinkieli,ja PALJON.
Ruotsinkieliset vois muuttaa sinne ruotsiin,jos ne tahtoo vaan puhuu ruotsia,vai mitä?!!
Samaa mieltä juu. Ja kyl ne osaa sen suomen kielen mut eivät vaan halua käyttää!

Osaatteko tekin ruotsinkielen, mut ette halua käyttää?
Kas, sama kommentti
=)

Jep =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Seguin:
Alkuperäinen kirjoittaja narsku:
siis missä olet törmännyt suomenruotsalaisiin, jotka eivät HALUA ymmärtää suomea?
Tammisaaressa ainaskin löytyy sellaisia.On siinä kiva käydä esim. kahvilassa. :whistle:

Tammisaari on pääosin ruotsikielinen paikka.Kyllä he siellä ymmärtävät mitä haluat jos suomeksi puhut...mä käyn siellä monta kertaa viikossa...koska asun aivan vieressä
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:
Positiivisesti ajattelevia, pienistä asioista nauttivia, sosiaalisia, ahkeria ja pitkäjännitteisiä ja näiden ominaisuuksien vuoksi usein elämässä hyvin menestyviä ihmisiä ovat minun tuntemani suomenruotsalaiset (setäni vaimo ja näin ollen myös serkkuni 3kpl, mieheni ystävä vaimoineen, ystäväni ex ja työkaverini 2kpl)
Ja just menestyksen takia meitä yleensä kadehditaan=vihataan
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Mä tottapuhuakseni inhoon heitä!!Syy on se,että moni suomenruotsalainen ei halua "ymmärtää" suomea,vaikka suomessa asutaan.Kyllä suomalaisen pitäis tajuta ruottin kieltä!!!!!Siis ruotsin kielisen mielestä.
Tiedän kyllä,että Suomi on 2 kielinen maa,mutta silti mua ärsyttää toi ruotsinkieli,ja PALJON.
Ruotsinkieliset vois muuttaa sinne ruotsiin,jos ne tahtoo vaan puhuu ruotsia,vai mitä?!!
Samaa mieltä juu. Ja kyl ne osaa sen suomen kielen mut eivät vaan halua käyttää!
No lisään että alueilla missä toi ruotsin kieli on käytössä ni kyllä ne ymmärtää suomeakin kun on pakko. Olen ollut meinaan siihen aikaan vielä niin nuori että meille ei koulussakaan ole vielä ruotsia opetettu. Mutta asiapalvelu tilanteessa kun olin ostamassa jotain ja myyjänä oli ruotsia puhuva ihmeinen ensin ei halunnu ymmärtää mutta kun totes et mä en todellakaan sitä ruotsia osaa ni jopas ymmärsikin. Miksi sitten ihan suomenkielisiltä ihmisiltä kun hakevat töitä tommoisille aloille vaaditaan muitten kielien osaamista? Miks ei näiltä Mitä ap kirjoitti?
 
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Mä olen KAKSIKIELINEN, eli EN ole suomenruotsalainen :headwall: :headwall: . Ja voin kertoa, että tässä suomenkielisessä maassa on paljon ihmisiä, jotka eivät todellakaan osaa suomea. Etenkin vanhemman kansan on vieläpä todella vaikeaa opetella suomea. Ja näitä täysin ruotsinkielisiä on siis paljon (kuten esim. omassa suvussanikin). Eli ne, jotka ap:n mielestä ei halua ymmärtää suomea, ei välttämättä ihan oikeasti ymmärrä. Ja sama pätee päinvastoin: osa suomenkielisistä ei oikeasti ymmärrä ruotsia ja osa ei halua ymmärtää sitä :whistle: .
No,tätä mä ajoin takaa eli,kun ei itse ymmärrä ruotsia,niin mä en sillon puhu/ymmärrä ruotsia,vaikka olisin missäpäin suomea tahansa.Ja HUOM. (kaikille lukijoille)Suomesta oli kyse.
Ilmaisinko itseni väärin alunperin??

No mutta asetu nyt ihmeessä myös toisen ihmisen asemaan. Eli kun sä et osaa ruotsia ja tämä toinen ihminen ei osaa suomea, niin sama tilanne teillä molemmilla. Kun sä puhut ruotsinkieliselle suomea, niin vaikka kuinka puhuisit, ei se auta jos ei kerran osaa. Ja vaikka tuo ruotsinkielinen kuinka puhuisi sulle ruotsia, niin et ymmärrä kun et kerran osaa.

Miten sun ruotsin osaamattomuus on oikeutetumpaa kuin ruotsinkielisen suomen osaamattomuus??

Syyksi ei kelpaa se, että enemmistö suomalaisista puhuu ruotsia. Ei se helpota yhtään ruotsinkielisten suomen opettelua. Se on edelleen yhtä vaikeaa kuin teidän suomenkielisten opetella ruotsia. Paitsi että suomi on kielenä vaikeampi opittava kuin ruotsi.
Juu,tuli vaan mieleen tässä aiheesta puheen ollen,niin,mieheni oli nuorena jossain ruotsinkielisellä paikkakunnalla(Suomessa siis) ja oli kaupasssa ja kaupan kassa sanoi jotain ruotsiksi ja mieheni ei ymmärtänyt sitä.No,mieheni sanoi,että:"Ai,nää on ilmaset ostokset!",kassa ymmärsikin sitten suomea yhtäkkiä!!!Mutta tää ei silti o se syy miks kirjotan,vaan se,että kun MÄ en ymmärrä ruottin kieltä,niin miks mun tarvis sitä ymmärtää kotosuomes???!
Juujuu,sitä opetetaan jo koulussa,mut mä inhosin sitä jo koulussa.Sori,sori,sori ja sori teille jotka puhutte ruoattin kiältä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:
Positiivisesti ajattelevia, pienistä asioista nauttivia, sosiaalisia, ahkeria ja pitkäjännitteisiä ja näiden ominaisuuksien vuoksi usein elämässä hyvin menestyviä ihmisiä ovat minun tuntemani suomenruotsalaiset (setäni vaimo ja näin ollen myös serkkuni 3kpl, mieheni ystävä vaimoineen, ystäväni ex ja työkaverini 2kpl)
Ja just menestyksen takia meitä yleensä kadehditaan=vihataan
Katoin kerran jonkun ajankohtaisohjelman, jossa oli ihan tieteellinen tutkimus, että ruotsinkieliset on paremmin koulutettuja kuin suomenkieliset. Senkin pystyn toteamaan miehen suvun kokemuksella :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Mä tottapuhuakseni inhoon heitä!!Syy on se,että moni suomenruotsalainen ei halua "ymmärtää" suomea,vaikka suomessa asutaan.Kyllä suomalaisen pitäis tajuta ruottin kieltä!!!!!Siis ruotsin kielisen mielestä.
Tiedän kyllä,että Suomi on 2 kielinen maa,mutta silti mua ärsyttää toi ruotsinkieli,ja PALJON.
Ruotsinkieliset vois muuttaa sinne ruotsiin,jos ne tahtoo vaan puhuu ruotsia,vai mitä?!!
Samaa mieltä juu. Ja kyl ne osaa sen suomen kielen mut eivät vaan halua käyttää!
No lisään että alueilla missä toi ruotsin kieli on käytössä ni kyllä ne ymmärtää suomeakin kun on pakko. Olen ollut meinaan siihen aikaan vielä niin nuori että meille ei koulussakaan ole vielä ruotsia opetettu. Mutta asiapalvelu tilanteessa kun olin ostamassa jotain ja myyjänä oli ruotsia puhuva ihmeinen ensin ei halunnu ymmärtää mutta kun totes et mä en todellakaan sitä ruotsia osaa ni jopas ymmärsikin. Miksi sitten ihan suomenkielisiltä ihmisiltä kun hakevat töitä tommoisille aloille vaaditaan muitten kielien osaamista? Miks ei näiltä Mitä ap kirjoitti?
Sebn verran vielä että mä en inhoo ketään mitä lasketaan kielen osaamisesta johtuvaan syyhyn et siin eroan ap:Sta
 
Mun mielestä kaikissa virastoissa ja yrityksissä pitäisi olla mahdollisuus asioida molemmilla kotimaisilla kielillä. Esimerkkinä vanha isoäitini, joka kovasta yrityksestä huolimatta ei ole koskaan oppinut suomea. Hän ymmärtää sitä vähän, mutta puhuminen on suorastaan surkuhupaisaa.

Kesällä hänelle tuli Soneralta ilmoitus jostain puhelinmuutoksesta (liittyi lankaliittymän lopettamiseen). Isoäiti-parka ei edes ymmärtänyt kirjettä, joka tuli suomeksi. Hän soitti asiakaspalveluun ja kysyi puhuiko siellä joku ruotsia. Ei puhunut :headwall: . Niinpä fammu soitti isälleni, jonka sitten piti lähteä erikseen asiaa selvittämään ja olemaan tulkkina :headwall: .

Ymmärrän että jokainen kadulla vastaan tuleva ihminen ei ruotsia osaa, mutta suurten yritysten ja virastojen pitäisi todellakin olla varautunut myös ruotsinkielisiin |O .
 
Nyt tytöt on niin että kusipäitä löytyy molemminpuolin kielirajaa; heistä ei tule välittää vaan meidän tulee käyttää niitä kieliä mitä osaamme jotta kommunikointi kanssaihmisten kanssa onnistuu. He jotka eivät halua kommunikoida olkoon itsekseen. Avittakaamme osaamattomia jotka kuitenkin haluaisivat kommunikoida mutta joilla ei ole ollut mahdollisuus oppia.

Ranskassa puhuvat vain ranskaa vaikka osaisivat enkkua; onko se oikein? Typerää mielestäni.

*terv. onnellinen kaksikielinen suomenruotsalainen*
 

Yhteistyössä