Mitä mieltä olette suomenruotsalaisista??

Mä tottapuhuakseni inhoon heitä!!Syy on se,että moni suomenruotsalainen ei halua "ymmärtää" suomea,vaikka suomessa asutaan.Kyllä suomalaisen pitäis tajuta ruottin kieltä!!!!!Siis ruotsin kielisen mielestä.
Tiedän kyllä,että Suomi on 2 kielinen maa,mutta silti mua ärsyttää toi ruotsinkieli,ja PALJON.
Ruotsinkieliset vois muuttaa sinne ruotsiin,jos ne tahtoo vaan puhuu ruotsia,vai mitä?!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Pitäiskö olla jotain erityistä mieltä? Sori, mut kysymys ja varsinkin vastauksesi oli huvittava. Siis siinä mielessä että eikai kukaan oikeesti ole tuota mieltä. :D
Kui niin?Täähän on kumminkin pientä verrattuna niihin,jotka on rasisteja,tarkottaen tummahipiäisiä.
 
The titityy
Asuessani Kirkkonummella ruotsalaisten suosimalla asuinalueella kyllä ärsytti.
Kaupassa hinta/tuoteselosteet oli ruotsiksi ja mummulle synttärikorttia etsiessäni oli vaan gratulerar-kortteja, sellaisen sitten jouduin lähettämään. :/
Kaupan tätikin vaan ruotsia puhui.
Kyllä asia on niin että kun suomessa asutaan, niin suomeksi pitää asiat voida hoitaa.
 
Mä olen KAKSIKIELINEN, eli EN ole suomenruotsalainen :headwall: :headwall: . Ja voin kertoa, että tässä suomenkielisessä maassa on paljon ihmisiä, jotka eivät todellakaan osaa suomea. Etenkin vanhemman kansan on vieläpä todella vaikeaa opetella suomea. Ja näitä täysin ruotsinkielisiä on siis paljon (kuten esim. omassa suvussanikin). Eli ne, jotka ap:n mielestä ei halua ymmärtää suomea, ei välttämättä ihan oikeasti ymmärrä. Ja sama pätee päinvastoin: osa suomenkielisistä ei oikeasti ymmärrä ruotsia ja osa ei halua ymmärtää sitä :whistle: .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Pitäiskö olla jotain erityistä mieltä? Sori, mut kysymys ja varsinkin vastauksesi oli huvittava. Siis siinä mielessä että eikai kukaan oikeesti ole tuota mieltä. :D
Kui niin?Täähän on kumminkin pientä verrattuna niihin,jotka on rasisteja,tarkottaen tummahipiäisiä.
Nooh, mun mielestä aika lapsellinen kannanotto.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Pitäiskö olla jotain erityistä mieltä? Sori, mut kysymys ja varsinkin vastauksesi oli huvittava. Siis siinä mielessä että eikai kukaan oikeesti ole tuota mieltä. :D
Kui niin?Täähän on kumminkin pientä verrattuna niihin,jotka on rasisteja,tarkottaen tummahipiäisiä.
Kyllähän tuonkin voi luokitella rasismiksi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Pitäiskö olla jotain erityistä mieltä? Sori, mut kysymys ja varsinkin vastauksesi oli huvittava. Siis siinä mielessä että eikai kukaan oikeesti ole tuota mieltä. :D
Kui niin?Täähän on kumminkin pientä verrattuna niihin,jotka on rasisteja,tarkottaen tummahipiäisiä.
Kyllähän tuonkin voi luokitella rasismiksi...
Niin munkin mielestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Alkuperäinen kirjoittaja narsku:
siis missä olet törmännyt suomenruotsalaisiin, jotka eivät HALUA ymmärtää suomea?
Oon käyny monessakin paikassa ja tästä on aikaa,mut oliskos se ollu muistaakseni Hangossa.
Ettei vaan tuo asennevamma ois näkyny jo kilometrien päähän ? Meitä ainakin haluttiin ymmärtää sekä ymmärrettiin Hangossa kesällä. :)

 
Eipä minnuu häirihe. ...joskus ennen muinoin ollu niitä omassa suvussakin. :whistle:

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että äärimmäisen lyhytkatseista on nykyisin jonkun Suomessa asuvan olla opettelematta Suomea. Tunnen valitettavan paljon sellaisia suomalaisia, joiden äidinkieli on Ruotsi ja jotka eivät puhu sanaakaan Suomea. Tyhmyyttä minusta, koska itse ajattelen sen olevan liian rajoittavaa... Pärjäävät hyvin siellä, missä nyt asuvat (ruotsinkielisiä paikkakuntia), mutta muualle muuttaminen sekä muualla Suomessa matkailu on vähän hankalaa... Ja onhan siinä tilannekomiikkaa kerrakseen, kun kaksi suomalaista joutuu juttelemaan keskenään Englanniksi. :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Mä olen KAKSIKIELINEN, eli EN ole suomenruotsalainen :headwall: :headwall: . Ja voin kertoa, että tässä suomenkielisessä maassa on paljon ihmisiä, jotka eivät todellakaan osaa suomea. Etenkin vanhemman kansan on vieläpä todella vaikeaa opetella suomea. Ja näitä täysin ruotsinkielisiä on siis paljon (kuten esim. omassa suvussanikin). Eli ne, jotka ap:n mielestä ei halua ymmärtää suomea, ei välttämättä ihan oikeasti ymmärrä. Ja sama pätee päinvastoin: osa suomenkielisistä ei oikeasti ymmärrä ruotsia ja osa ei halua ymmärtää sitä :whistle: .
No,tätä mä ajoin takaa eli,kun ei itse ymmärrä ruotsia,niin mä en sillon puhu/ymmärrä ruotsia,vaikka olisin missäpäin suomea tahansa.Ja HUOM. (kaikille lukijoille)Suomesta oli kyse.
Ilmaisinko itseni väärin alunperin??
 
Ellu
Positiivisesti ajattelevia, pienistä asioista nauttivia, sosiaalisia, ahkeria ja pitkäjännitteisiä ja näiden ominaisuuksien vuoksi usein elämässä hyvin menestyviä ihmisiä ovat minun tuntemani suomenruotsalaiset (setäni vaimo ja näin ollen myös serkkuni 3kpl, mieheni ystävä vaimoineen, ystäväni ex ja työkaverini 2kpl)
 

Yhteistyössä