Mitä mieltä olette sterilisaation ikärajan laskusta?

  • Viestiketjun aloittaja knub
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Hmm... Aika nuorena pitäis tollanen päätös tehdä?? Omista kavereistani/tuttavistani monikaan ei vielä alta 3-kymppisenä osannut ajatella perheen perustamista ja osa oli jopa vakaasti sitä mieltä, ettei heille koskaan tule jälkikasvua. Mutta niinpä ne mielipiteet muuttuivat lähes jokaisen kohdalla...
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";27822757]Hmm... Aika nuorena pitäis tollanen päätös tehdä?? Omista kavereistani/tuttavistani monikaan ei vielä alta 3-kymppisenä osannut ajatella perheen perustamista ja osa oli jopa vakaasti sitä mieltä, ettei heille koskaan tule jälkikasvua. Mutta niinpä ne mielipiteet muuttuivat lähes jokaisen kohdalla...[/QUOTE]

No eihän se sitä tarkoita, että jokaisen alle 25-vuotiaan pitää tehdä sterilisaatiopäätös :D Mutta jos olet alle 25, sulla on 3 lasta, mikään ehkäisy ei sovi, ja tahdot sterilisaation, niin tällä hetkellä se ei onnistu.
 
"Jenis"
[QUOTE="Jenis";27822776]No eihän se sitä tarkoita, että jokaisen alle 25-vuotiaan pitää tehdä sterilisaatiopäätös :D Mutta jos olet alle 35, sulla on 3 lasta, mikään ehkäisy ei sovi, ja tahdot sterilisaation, niin tällä hetkellä se ei onnistu.[/QUOTE]

... siis alle 35.
 
"Vieras"
Pari kk sitten pääkaupunkiseudun miesten sterilisaatio-jono oli 1,5-vee...se kun ei oo niin kiireellinen. Tod. Näk. Nuo julkisenpuolen jonot ikärajan laskun myötä sit jumittaa kokonaan :(
Toki yksityiset tekee kans, nopeesti mut se tietty maksaa. Minusta siis ainoot oikeesti hyötyvät on yksityiset urologit.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";27822789]Tehdään.[/QUOTE]

No mulle on tehty sterilisaatio, ja nimenomaan teroitettiin että purku pitää sitten maksaa itse, jos sellaisen jossain vaiheessa tahtoo.
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";27822776]No eihän se sitä tarkoita, että jokaisen alle 25-vuotiaan pitää tehdä sterilisaatiopäätös :D Mutta jos olet alle 25, sulla on 3 lasta, mikään ehkäisy ei sovi, ja tahdot sterilisaation, niin tällä hetkellä se ei onnistu.[/QUOTE]

No ei tietenkään tarkoita, että kaikkien pitäisi tehdä. Mietin vaan, että montako liian harkitsematonta sterilisaatiota tuo saisi aikaiseksi. Niitä, joita sitten yritetään myöhemmin purkaa... Ehkä ennemminki juuri pitäisin normaalisti ikärajan tuolla 35:ssä, mutta asettaisin sitten vaikka vielä jokun rajan tuolle lapsiluvulle, mikä myös oikeuttaisi asiaan (jos siis mikään muu ei toimisi ehkäisynä).
 
Sitä mieltä, että toivottavasti pelkkä 25v ikä ei riitä, vaan noin nuorena tehtävää sterilisaatiota varten pitäisi mielestäni olla aika raskauttavat perusteet. Ei riitä vain se, ettei halua enempää lapsia ja sterilisaatio nyt vaan olisi se kätevin vaihtoehto. Surullisia tarinoita olen kuullut siitä, miten mieli yllättäen muuttuukin täysin lapsiasiassa sterilisaation jälkeen. Siksi en esim. itsekään uskalla vielä sterilisaatiota tehdä, vaikka ikää jo 32v ja tuntuu siltä että olen 100% varma etten lapsia enää halua. Muut ehkäisyvaihtoehdot pitäisi olla 25v:llä etusijalla ja vasta niiden jälkeen miettiä sterilisaatiota jos perusteet on "painavat"...
 

Yhteistyössä