Mitä mieltä olette Romaneista?

• Viestiketjun aloittaja sheila
  • Ensimmäinen viesti
MiuMau
Alkuperäinen kirjoittaja hikee pukkaa:
Äänekästä ja ylimielistä porukkaa suurin osa, siis mustalaisista! Kerran asui naapureina, nainen kokosi kerrossänkyä lapsilleen ja kävi oven raossa roikkumassa ja lainaamassa työkaluja...lopulta tuli ja pyysi miestä lainaksi(kokoamaan sänkyä)kun oma oli lietsussa! On kai niissä fiksujakin, mutta pitävät sitten matalaa profiilia! Nämä Romanian pakolaiset/mustalaiset ovat todella raivostuttavia! Joskus tekis mieli tempasta kumoon kun niin nöyrinä ja kärsivinä istuvat pahvikuppostensa kanssa kadulla!!!!!
Joo, nimenomaan KERRAN asui naapurissa.. Just joo, ja sen jälkeenhän kaikki on ihan p******a!

Mamma italiana
Äänekästä ja ylimielistä porukkaa suurin osa, siis mustalaisista
ja suomen valtavàestò ei kertakaikkiaan puhu. sain ranskalaiselta ex-kollegaltani postia. tàssà lainaus:
In my team I have a young Finnish girl. She is very serious but time to time she can smile
et sillee

hikee pukkaa
Joskus tämä suvaitsevaisuus keskustelu menee niiiin pitkälle, ettei mitään järkee! Itselläni 2 lasta tumma ihoisen miehen kanssa, enkä siis luokittele itseäni rasistiksi, mutta kyllä minä silti kritisoin niin ulkomaalaisten kuin suomalaistenkin tekemisiä jos tarve vaatii!

MiuMau
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Äänekästä ja ylimielistä porukkaa suurin osa, siis mustalaisista
ja suomen valtavàestò ei kertakaikkiaan puhu. sain ranskalaiselta ex-kollegaltani postia. tàssà lainaus:
In my team I have a young Finnish girl. She is very serious but time to time she can smile
et sillee
Juuri näin! Olisi Suomalaisilla (siis muilla kuin romaaneilla) paljon opittavaa myös näiltä "vähemmistöiltä". Manneporukat on ainakin ulospäin suuntautuneita ja muutenkin avoimia.

juu
No romanit ajaa vanhalla Mersulla eivätkä käytä vilkkua. Siis ei oo mikään vitsi, vaan aina todettu =) Lisäksi vaan heittivät aina parkkisakot maahan, parkkeerasivat tahalleen väärin..siis entiesssä asuinpaikassani. Lisäksi mellastivat ja ryyppäsivät. Eli nämä ei ole mitään huhuja mikään. Kaiken kukkuraksi en ikinä jäis päätä aukomaan kyllä, jos sanottavaa olis..kun he kuljettavat teräaseita ym..ja voi olla muutama muuki kaveri hyvin pian paikalla lisäteräaseiden kera.

Mikään ei oo ikävä kyllä vitsi. Onneksi heitä on sitten kans niitä parempiakin, mutta kyllä pidän aika yleiskuvana tätä. Ja mun tapauksessa ei oo kyse vain muutamasta romaanista, vaan heitä asu paljon tolla alueella. Lisäksi tiedän poliisien mielipiteen heihin, kun ovat todella paljon tekemisissä romanien kanssa..toki nimenomaan vain niiden (aika ison osan kanssa), jotka aiheuttavat ongelmia.

On sit hyviä tapauksia. Mm. antavat rahat takaisin, jos on kaupassa vaikka annettu liikaa vaihdossa tms. Tai niitä, jotka lahjoittavat hyväntekeiväsyyteen..olikohan Friman..mikäs se etunimi olikaan, Oulussa asuu. Mut hän onkin kriittininen moniin romaniongelmiin.

mää oo romani naine
tosi kurjaa ku meistä aatellaa noi toivoisi että ette ylestäs meitä kaikkia mun kaa vanhemmat eikä mun sukulaiset oo mitä varkaita. meille on vaikeeta mennä mihinkää ku kaikki vaan aattelee huonoo meistä että tuolla niitä manneja taas on onkmoha multa hävinny jotai multa on varastettu kanssa ja se oli suomalaine iha yhtä paljo teissä o vikaa ku meissäki. kiitos niille jotkja puollusti meitä

clivia
Mä suhtaudun kaikkiin ihmisiin samoin,kaikkiin tuntemattomiin suhtaudun avoimin mielin,olen ystävällinen ja asiallinen ja tutustun jos ihminen vaikuttaa mukavalta.Siihen ei vaikuta syntymämaa,ei ihonväri.
Tunnen monta romania,yksi perhe asuu samassa talossa kuin minä eikä mitään pahaa sanottavaa.Mies tervehtii aina kohteliaasti,toisin kuin moni ns. tavis suomalainen ja ainoot kakarat tässä rapussa jotka avaa mulle ulko-oven ja sanoo ole hyvä kun tuun kauppakassien kans on nää romanimuksut.Eli ei mitään valittamista.

romani naine
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
No romanit ajaa vanhalla Mersulla eivätkä käytä vilkkua. Siis ei oo mikään vitsi, vaan aina todettu =) Lisäksi vaan heittivät aina parkkisakot maahan, parkkeerasivat tahalleen väärin..siis entiesssä asuinpaikassani. Lisäksi mellastivat ja ryyppäsivät. Eli nämä ei ole mitään huhuja mikään. Kaiken kukkuraksi en ikinä jäis päätä aukomaan kyllä, jos sanottavaa olis..kun he kuljettavat teräaseita ym..ja voi olla muutama muuki kaveri hyvin pian paikalla lisäteräaseiden kera.

Mikään ei oo ikävä kyllä vitsi. Onneksi heitä on sitten kans niitä parempiakin, mutta kyllä pidän aika yleiskuvana tätä. Ja mun tapauksessa ei oo kyse vain muutamasta romaanista, vaan heitä asu paljon tolla alueella. Lisäksi tiedän poliisien mielipiteen heihin, kun ovat todella paljon tekemisissä romanien kanssa..toki nimenomaan vain niiden (aika ison osan kanssa), jotka aiheuttavat ongelmia.

On sit hyviä tapauksia. Mm. antavat rahat takaisin, jos on kaupassa vaikka annettu liikaa vaihdossa tms. Tai niitä, jotka lahjoittavat hyväntekeiväsyyteen..olikohan Friman..mikäs se etunimi olikaan, Oulussa asuu. Mut hän onkin kriittininen moniin romaniongelmiin.

meillä ei ainaka ole vanhaa mersua aika uusi volvo on meillä nytte
inhottavaa mulla meni päivä pilalle kiitos teidän jotka yleistätte

MiuMau
juu (vierailija) hyvä kun muutit pois sieltä Malmilta? kaveri paikalla lisäteräaseiden kanssa...??? TÄH! Missä ihmeen tynnyrissä oikein elät? Meneppä minne tahansa "lähiökuppilaan" ja tarkasta porukka siellä, niin johan löytyy puukkoja ja puntareita vaikka kuin paljon! Eikä siellä tarvis olla sillä hetkellä ainuttakaan mustalaista..?

Ihmiskohtaista. Valehtelisin jos kieltäisin etteikö minulla ennakkoluuloja ole romaneja kohtaan, liikaa huonoja kokemuksia mutta en kuitenkaan ajattele että kaikki ovat samanlaisia, olen tavannut muutaman mukavan ja kunnollisen.

romaninaine
Alkuperäinen kirjoittaja MiuMau:
juu (vierailija) hyvä kun muutit pois sieltä Malmilta? kaveri paikalla lisäteräaseiden kanssa...??? TÄH! Missä ihmeen tynnyrissä oikein elät? Meneppä minne tahansa "lähiökuppilaan" ja tarkasta porukka siellä, niin johan löytyy puukkoja ja puntareita vaikka kuin paljon! Eikä siellä tarvis olla sillä hetkellä ainuttakaan mustalaista..?
sinä oot oikia ihmine ! pisteet kotii miumau

pyrin pitämään mieleni avoimena kaikille kulttuureille. mitä tulee näihin "meidän perän" romaneihin, niin taitavat olla sieltä stereotypian karuimmasta päästä.
mutta niin ne nämä "meidän perän" pellavapääventtelitkin osaavat kyllä olla häiriöksi.

Ihan kuten muihinkin kansallisuuksiin/rotuihin yleensa. Uskon ihmisista aina hyvaa kunnes toisin todistetaan, patee ihan kaikkiin.

Kotihoidossa kerran olleena toissa sh:na , meilla oli ihana romaniperhe asiakkaana. Olin niin tervetullut heidan kotiinsa aina. Samoin se miten suvun vanhinta kunnioitettiin, oli ihanaa katsottavaa. Vainajan hautajaisiinkin kutsuttiin.

Mutta tamakin ketju monien muiden kanssa todistaa sen miten pienessa mittakaavassa Suomessa ovat vierasmaalaiset ja erikulttuuristaustaiset.

Mä olen romanimiehen kanssa yhdessä ja saamme ihan piahkoin vauvankin.
mun mielestä jokainen ihminen on saman arvoinen. mun mieheni suku on todella mukava ja hyvä sydämminen :) onhan niitä sellasiakin jotka rötöstelee mutta niin me rötöstellää me suomalaisetki ! :)

Ei se mitään rasismia ole jos ottaa esille mm. romanien rikollisuuden. Onhan sitä tutkittukin ja huomattavasti enemmän on romanimiehiä ollut vankilassa kuin esim. suomalaisia "valkolaisia" siis väkimäärään suhteuttaen laskettuna.

MiuMau
Alkuperäinen kirjoittaja mik-ita:
no eihän tuo vankila juttu voi pitää paikkaansa ! :O vai voiko?
No ei tasan pidä! En tiedä tarkkoja lukuja, mutta turhaa selittää, että on jotain probleemas / väestömäärä. Jos linnassa istui v.2008 keskimäärin 3500 ihmistä ja tästä määrästä oli manneja muutama sata, niin ei se oikeuta kaikkia mustalaisia mollaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja MiuMau:
Alkuperäinen kirjoittaja mik-ita:
no eihän tuo vankila juttu voi pitää paikkaansa ! :O vai voiko?
No ei tasan pidä! En tiedä tarkkoja lukuja, mutta turhaa selittää, että on jotain probleemas / väestömäärä. Jos linnassa istui v.2008 keskimäärin 3500 ihmistä ja tästä määrästä oli manneja muutama sata, niin ei se oikeuta kaikkia mustalaisia mollaamaan.
Ei se ole mollaamista jos toteaa että romanien määrään nähden heillä on yliedustus vankilassa. Kyllä tuollainen on ongelma ja nimenomaan ongelma romaniyhteisössä.

Alkuperäinen kirjoittaja tjaa:
minkäs maalaisia nää suomen romanit sitten on jos ei suomalaisia..?
Suomalaisia tietenkin ovat, kirjoitin vain suomalaisia valkolaisia että tietää tarkasti keitä tarkoitan. Jos kirjoittaa vain suomalaisia niin sehän tarkoittaa silloin myös romaneita. Ja sitten taas pelkkä valkolainen voi tarkoittaa vaikka Suomessa asuvaa ulkomaalaista virolaista.

Yhteistyössä