Mitä mieltä olette Romaneista?

• Viestiketjun aloittaja sheila
  • Ensimmäinen viesti
MiuMau
Alkuperäinen kirjoittaja mik-ita:
Mä olen romanimiehen kanssa yhdessä ja saamme ihan piahkoin vauvankin.
mun mielestä jokainen ihminen on saman arvoinen. mun mieheni suku on todella mukava ja hyvä sydämminen :) onhan niitä sellasiakin jotka rötöstelee mutta niin me rötöstellää me suomalaisetki ! :)
Itse varsinkin nuoruudessani enemmänkin heidän kanssaan tekemisissä olleena olen saanut sellaisen käsityksen, ettei monikaan ymmärrä romaanien omaa kulttuuria. Tämäkin voi olla yhtenä syynä, että esiin nousevat vain negatiiviset puolet. Olisi monellekin ihan hyväksi tutusta lähemmin romaanien kulttuuriin. Esim. romaanilasten kunnioitus vanhempiaan kohtaan, nykyajan "vapaankasvatuksen" aikana hyvinkin tutustumisen arvoista!

MiuMau
Alkuperäinen kirjoittaja Dumle:
Alkuperäinen kirjoittaja MiuMau:
no eihän tuo vankila juttu voi pitää paikkaansa ! :O vai voiko?
No ei tasan pidä! En tiedä tarkkoja lukuja, mutta turhaa selittää, että on jotain probleemas / väestömäärä. Jos linnassa istui v.2008 keskimäärin 3500 ihmistä ja tästä määrästä oli manneja muutama sata, niin ei se oikeuta kaikkia mustalaisia mollaamaan.
Ei se ole mollaamista jos toteaa että romanien määrään nähden heillä on yliedustus vankilassa. Kyllä tuollainen on ongelma ja nimenomaan ongelma romaniyhteisössä.
Eli siis Suomeen tulee jostain vinkuintian takahikiältä 10 h, ja heistä 5 tekee rikoksen ja joutuu istumaan. Tuohan tekisi Ojalan laskuopin mukaan likipiti 50%, eli "edustus" linnassa olisi huomattava!

No ei tasan pidä! En tiedä tarkkoja lukuja, mutta turhaa selittää, että on jotain probleemas / väestömäärä. Jos linnassa istui v.2008 keskimäärin 3500 ihmistä ja tästä määrästä oli manneja muutama sata, niin ei se oikeuta kaikkia mustalaisia mollaamaan.
Ei se ole mollaamista jos toteaa että romanien määrään nähden heillä on yliedustus vankilassa. Kyllä tuollainen on ongelma ja nimenomaan ongelma romaniyhteisössä.
Eli siis Suomeen tulee jostain vinkuintian takahikiältä 10 h, ja heistä 5 tekee rikoksen ja joutuu istumaan. Tuohan tekisi Ojalan laskuopin mukaan likipiti 50%, eli "edustus" linnassa olisi huomattava!
Romaneita on hiukan enemmän kuin 10 eli aivan eri asiasta on kyse

MiuMau
Romaneita on hiukan enemmän kuin 10 eli aivan eri asiasta on kyse
Pösilöhän sinä olet...

Riippuu romanista. Muutamia huonoja kokemuksia on, muutamia hyviä, lukuisia neutraaleja.

En mä ehkä riemusta pomppisi jos seinänaapuriksi tulisi romani, mutta enpä mä siihen montaa muutakaan haluaisi, hameella tai ilman :xmas:

clivia
Romanimiehistä liki 70% on tuomittu rikoksesta! Sekö ei ole ongelma? Romanit ovat vain viattomia uhreja? Itsessä ei mitään syytä...
Kuitenkin kun miettii mitä mahdollisuuksia heillä on esim. työllistyä ym. valtaväestön ennakkoasenteiden vuoksi niin eihän se ainakaan kannusta yrittämään mitään.
Aina leimataan vaikka eläisivät miten rehellisesti ja kunnollisesti.
Ja jos tappelu tulee kaupungilla ja vastassa on valtaväestön edustaja joka on vittuillut ja käynyt ensin kiinni huutaen ja solvaten,se on se romanimies joka siitä viedään varsin kovakouraisesti putkaan vaikka olis itseään puolustanut vain,tämäkin on omin silmin nähty.

MiuMau
Tämä keskustelu mustalaisista on kautta aikojen ollut vaikeeta. Jossain paikoissa niitä on siedetty ihan vaan syystä kun ovat vuosikausia siellä olleet, joihinkin paikkoihin muuttaneet (oliko jossain keskipohjanmaa) niin kunnanjohtaja oli sanonut että hän tulee näyttämään ettei mustalaisilla ole hyvä asua siinä kunnassa..? Onhan myönnettävä että heitä kohtaan on aina ollut ja tod.näk. tuleekin olemaan sekä oikeutettuja että "keksittyjä" ennakkoluuloja. Itselläni on muutama ns. huono kokemus heistä, mutta ihan lapsuusajoista lähtien tekemisissä olleena en tod. tod. tod. hyväksy yksisilmäisten putkinäköisten mollaajien kirjoituksia!!! (mites sitten jos olis kysymys ULKOMAAN tummista ???)

MiuMau
Romanimiehistä liki 70% on tuomittu rikoksesta! Sekö ei ole ongelma? Romanit ovat vain viattomia uhreja? Itsessä ei mitään syytä...
Näytäppäs faktaa tästä, tai anna linkki sivulle mistä löytyy, vai löytyykö ???

G
Alkuperäinen kirjoittaja hikipaitaa:
Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Alkuperäinen kirjoittaja hikipaita:
Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Tarkistan, että kaikki liikkuva on pultattu lattiaan kiinni
No tuo pitää tehä kyllä monen suomalaisenki kohalla !
Ei ne oo pelkästää mustalaiset ja ulkomaalaiset jotka varastaa ja aiheuttaa häiriöö, eiköhän niitä vikoja ole ihan meissä suomalaisissaki ! musta on väärin aina kun tapahtuu joku esim. ampuvälikohtaus romanilaisilla niin siitä puhutaa että no taas ne teki noin ja näin mut jos suomalainen tekee niin ei se oo mitää pikku juttu vaan! mun mielestä suomalaiset jotkut vois kattoo peilii ME KAIKKI OLLAAN SAMANARVOSIA oli sitten minkä maalainen tai värinen tahasa !
Just.... ja jostain kumman syystä heillä on isompi tämä prosentti ku muilla. Tuskin tuo varkaus hommeli on tuulesta temmattu ja sil on pakko olla totuus pohjaa
Mikä isompi prosentti?
ne varastaa varmasti siinä missä muutkin mutta , EI KAIKKI, älä tuomitse heitä kaikkia jokainen ihminen on heissäkin erilainen. Jos Matti Nykänen joi ittesä joka päivä humalaan niin joitko sinäkin?
Joka toisella mannemiehellä on rikosrekisteri. Eli olet ihan oikeassa; ei tuomita kaikkia mustalaisia varkaiksi.
:D :LOL:

Jonkinlaista tietoa saa mm. tästä

http://www.rikosseuraamus.fi/uploads/26k6igza.pdf

Vuonna 2002 romaneita oli vankilassa 120-140, koko Suomessa vankeja oli noin 3400.
Romanien osuus siis vangeista 3,5-4%. Romanien osuus taas Suomen väestöstä on noin 0,19%. Romaneilla on siis 20-kertainen yliedustus vankiloissa. Huomioitavaa on että romaninaisten kohdalla yliedustus on peräti satakertainen!

Ennen en ajatellut mitään erikoista, kun on heitä tuntenut. Mutta ikävä kyllä on sanottava, että mitä enemmän olen romaneja oppinut tuntemaan niin sitä enemmän ennakkoluuloja minulla on heitä kohtaa tullut. En tiedä kuin pari sellaista romania, joihin voi oikeasti luottaa.

Yhteistyössä