Mitä mieltä,eskariasiaa!!

  • Viestiketjun aloittaja raivonataas
  • Ensimmäinen viesti
raivonataas
Meidän poju on lähdössä syksyllä eskariin ja näillä näkymin ryhmään olisi tulossa 10 lasta.Ehdin jo riemastua pientä ryhmäkokoa kunnes kuulin uutise.tuleva 1.luokka ja eskarilaiset yhdistetään.lapsia yhteensä yli 30kpl.tietääkö kukaan onkohan laillista yhdistää päivähoidon alaista esikoulua koululuokkaan?onkohan mitään muuta eskaria kun tuo koulussa toimiva,kuis päiväkodeissa,onko niissä enää?ja sit vielä et käyx teiän muksut eskaria joka pvä?
 
Kyllä meille ainakin tuli tiedotustilaisuus likan eskarista ennen eskarin alkua missä näitä asioita pystyi kysellä..
Ja tottakai käy joka päivä, käydäänhän koulussa ja töissäkin silloin kun pitää!
 
ullak
Eskaritoiminta on koulutoimen alaista toimintaa joten periaatteessa varmasti mahdollista järjestää noinkin. Harmi vaan ettei enää mietitä mikä on lapsen parhaaksi vaan kunnan kukkarolle....
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ullak:
Eskaritoiminta on koulutoimen alaista toimintaa joten periaatteessa varmasti mahdollista järjestää noinkin. Harmi vaan ettei enää mietitä mikä on lapsen parhaaksi vaan kunnan kukkarolle....
miten niin koulutoimenalaista?ku tänään tuli lappu että pojallenne on myönnetty päivähoitopaikka esikouluun?
 
Meillä nyt 1.-luokalla oleva tyttö kävi viimevuonna eskarin yhdistetyssä 1.-2.-luokassa, eli samassa luokassa, saman opettajan alaisena oli yhtäaikaa esikoululaie1.- ja 2.-luokkalaiset... ja kyllä se kuulemma oli ihan lain puitteissa olevaa toimintaa.
 
vieras
Tottakai käy eskaria joka päivä. Alussa saattoi olla joku vapaapäivä, kun väsyi eskarin aloittamisesta.
Meidän eskarilainen käy eskaria koululla, mutta heillä on siellä ihan omat tilat. Yhteistyötä tehdään kuitenkin koululaisten kanssa. Tykkään, kun eskari on koululla. Ekan aloittaminen on silloin helpompaa, kun paikat ja ihmiset on jo tuttuja.
 
ap
eiku ajattelin vaan et jos päiväkodissa kävisi esim.3pvää viikossa eskaria mut ei sit vissiin onnistu.en haluis tuonne kouluun 30 oppilaan ryhmään tosiaankaan vielä lastani.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ullak:
Eskaritoiminta on koulutoimen alaista toimintaa joten periaatteessa varmasti mahdollista järjestää noinkin. Harmi vaan ettei enää mietitä mikä on lapsen parhaaksi vaan kunnan kukkarolle....
miten niin koulutoimenalaista?ku tänään tuli lappu että pojallenne on myönnetty päivähoitopaikka esikouluun?
Niin se nykyisin on, koska se perustuu perusopetuslakiin. Jos haluat lukea tarkemmin, niin linkissä on varmasti tarpeeksi faktatietoa: http://www.oph.fi/page.asp?path=1,438,4171,4197

Meillä kuopus juuri lopettelee eskaria. Syksyllä sitten koulutielle. Meidän lapset ovat käyneet eskarissa kyllä joka päivä, vaikka eihän se pakollista ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Meillä nyt 1.-luokalla oleva tyttö kävi viimevuonna eskarin yhdistetyssä 1.-2.-luokassa, eli samassa luokassa, saman opettajan alaisena oli yhtäaikaa esikoululaie1.- ja 2.-luokkalaiset... ja kyllä se kuulemma oli ihan lain puitteissa olevaa toimintaa.
Mun kouluaikoina oli ala-astella 1 ope joka opetti 1-2 luokkaa 3-4 luokkaa jne.Kyläkoulussa kuitenki olin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ullak:
Eskaritoiminta on koulutoimen alaista toimintaa joten periaatteessa varmasti mahdollista järjestää noinkin. Harmi vaan ettei enää mietitä mikä on lapsen parhaaksi vaan kunnan kukkarolle....
miten niin koulutoimenalaista?ku tänään tuli lappu että pojallenne on myönnetty päivähoitopaikka esikouluun?
ainakin Turussa suomenkielinen on pk:n alaisuudessa ja ruotsinkielinen koulujen alaisuudessa... :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja elokuu19:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Meillä nyt 1.-luokalla oleva tyttö kävi viimevuonna eskarin yhdistetyssä 1.-2.-luokassa, eli samassa luokassa, saman opettajan alaisena oli yhtäaikaa esikoululaie1.- ja 2.-luokkalaiset... ja kyllä se kuulemma oli ihan lain puitteissa olevaa toimintaa.
Mun kouluaikoina oli ala-astella 1 ope joka opetti 1-2 luokkaa 3-4 luokkaa jne.Kyläkoulussa kuitenki olin.
Meilläkin kyseessä on kyläkoulu. Koulussa oli viimevuonna 2 opettajaa: toisella nuo eskarit + 1. ja 2.-luokat, toisella opettajalla luokat 3-6. :)
 
Kyllähän tuo 30 lapsen ryhmä kuullostaa aika hurjalta..Täytyy kyllä olla joka lapsella koulu valmiudet kohdillaan, että jaksaa olla noin isossa ryhmässä. Todennnäköisesti ryhmässä on opettajan apuna myös yksi lastenhoitaja,koska joukossa on noita esikoululaisia. ja ihan laillistahan se on koska esiopetus kuuluu hallinnollisesti sivistoimen piiriin eli koulun. vaikka sitä sitten tarjotaan koulussa tai päiväkodissa. Opetuksen sisältö voikin sitten olla ihan eri juttu. Koulussa opetus on koulumaista, tuntien pituutta myöten +välitunteja. Mut päiväkodissa tapahtuva esiopetus on enemmän vielä myös sitä leikkimistä ym. Ja mä oon ainakin sitä mieltä, että kyllä ne lapset ehtii siellä koulussa viettää ne pakolliset oppivuotensa, ilman että aloittaa sen jo esikouluiässä, että leppoisampaa on se touhu päiväkodin puolella.Ja pakollistahan se ei ole. Kyllä saa vapaa päiviäkin pitää. Kunnan on vaan pakko tarjota ilmaista esiopetusta viitenä päivänä viikossa 3h päivässä.Mutta kuten sanoin, päiväkodissa se aika sisältää muutakin kuin vain tuota esiopetusta..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mako78:
Kyllähän tuo 30 lapsen ryhmä kuullostaa aika hurjalta..Täytyy kyllä olla joka lapsella koulu valmiudet kohdillaan, että jaksaa olla noin isossa ryhmässä. Todennnäköisesti ryhmässä on opettajan apuna myös yksi lastenhoitaja,koska joukossa on noita esikoululaisia. ja ihan laillistahan se on koska esiopetus kuuluu hallinnollisesti sivistoimen piiriin eli koulun. vaikka sitä sitten tarjotaan koulussa tai päiväkodissa. Opetuksen sisältö voikin sitten olla ihan eri juttu. Koulussa opetus on koulumaista, tuntien pituutta myöten +välitunteja. Mut päiväkodissa tapahtuva esiopetus on enemmän vielä myös sitä leikkimistä ym. Ja mä oon ainakin sitä mieltä, että kyllä ne lapset ehtii siellä koulussa viettää ne pakolliset oppivuotensa, ilman että aloittaa sen jo esikouluiässä, että leppoisampaa on se touhu päiväkodin puolella.Ja pakollistahan se ei ole. Kyllä saa vapaa päiviäkin pitää. Kunnan on vaan pakko tarjota ilmaista esiopetusta viitenä päivänä viikossa 3h päivässä.Mutta kuten sanoin, päiväkodissa se aika sisältää muutakin kuin vain tuota esiopetusta..
mulla kun vaan ei ole mahdollisuutta kuljettaa poikaa päiväkotiin niin ajattelin et jos kävis kokopväsesti vaik 3 päivää viikos isin kyydis päikkäris mihin matkaa 10km.mut pitää tiedustella kunnalta.
 
Siis sillehän on ihan sama missä se eskari konkreettisesti toimii, koulun vai päiväkodin tiloissa. Yksityinenkin päiväkoti tarjoaa esiopetusta, mutta silti se on hallinnollisesti kunnan koulutoimen alaisuudessa, eli kunta ostaa sen pk:lta ostopalveluna.

Ja tuosta lapsimäärästä. Opetusministeriön suosituksen mukaisesti yhden opettajan esiopetusryhmässä saa olla enintään 13 lasta, tai 20 lasta, jos ryhmässä on toinen koulutettu aikuinen.
 

Yhteistyössä