Mitä Mieltä?? 5kk isovanhemmille hoitoon 2 viikoksi, että vanhemmat pääsee ulkomaille!!

  • Viestiketjun aloittaja Sairastako?!
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hihhukihei:
Jokainen tekee tavallaan, jos vauvalle tutut ja turvalliset isovanhemmat niin mikä ettei. Ei kaikki ole niin mustavalkoista.

Entäpä vaikka tilanne jossa isä on vauvan ollessa tuon ikäinen työmatkalla vaikka 2kk (esim merimiehet ) ? Kuka haukkuu sairaaksi...

Ärsyttää tollanen nillittäminen samasta asiasta kerta toisensa jälkeen, pian joku varmaan linkittää tänne sen ainaisen lääkäripalstan vastauksen, ihan kuin asia kuuluisi teille.

Ja ei, en ole jättänyt ja tuskin pystyisin itsekään jättämään noin pientä noin pitkäksi ajaksi.
Kyllä isän poissaolo on 5 kk ikäiselle vähän eri asia kuin molempien vanhempien. Sitä paitsi kukaan tuskin pitää 2kk työmatkaa perheen kannalta hyvänä asiana.

Mä en ymmärrä tätä että miksi saa arvostella miehiä, kavereita, anoppeja mutta äidit /vanhemmat kokonaisuutena on niin pyhiä ettei mitään negatiivista kommenttia saa sanoa vaikka kyseessä olisi aivan ilmeisesti huono päätös. Kyllä 5-viikkoisesta ero vapaaehtoisesti huvimatkan vuoksi on mielestäni aikamoista laiminlyöntiä ja olen valmis sanomaan sen suoraan mustana. Voihan tässä olla vaikka mitä lieventäviä asianhaaroja (äiti masentunut, vanhemmat yrittävät pelastaa avioliittonsa kahdenkeskisellä matkalla jne) mutta niitä tuntematta kuulostaa kyllä huonolta.

Sanonpa samaan hengenvetoon vielä tämän: Olen vahvasti sitä mieltä että jotkut äidit ovat

huonoja äitejä

ja aikuisten tekojen liiallisuuksiin menevä ymmärtäminen ja pelkästään heidän ongelmiinsa keskittyminen johtaa lasten kärsimykseen useammin kuin pitäisi.

Ja sitten kivisadetta odottelemaan...
 
lumitähti
no, huh.. yritän saada jotenkin jäsennettyä mitä mielessä liikkuupi, niin että sen myös te muut ymmärtäisitte.

Onko kukaan koskaan kuullut sellaista kuin varhainen tunne-elämänhäiriö? Eli jos alle 1v. joutuu äkillisesti eroon pääasiallisesta huoltajastaan niin sillä voi olla myöhemmälle tunne-elämälle aika kurjat seuraukset. Itse hoidan sellaista lasta nyt ja hän on joutunut eroon äidistään alle 1v., tarkalleen oli silloin 8kk vanha. On todella rankkaa häntä hoitaa, testailee kokoajan mitä teen, kun hän tekee niin tai noin jne.+paljon muuta..
Nyt en puhu tuosta, jos jompikumpi vanhempi on poissa, lapsihan kiinnittyy kyllä molempiin, mutta esim tuo että esim isä on merillä monta kuukautta niin kyllähän hän on aluksi aina pienelle ihan vieras (niin kurjalta kuin se tuntuukin, niin se vain on) ja ei näin pääse samanlaista tunnesidettä muodostumaan kuin esim äitiin joka on pienen kanssa.

Turha nyt sitten pillastua, kyllä pienet voi olla yökylässäkin ilman vaurioita alle vuosikkaina, jos ne esim isovanhemmat on olleet palojn tekemisissä pienen kanssa. MUTTA jos ei niin silloin kanattais noudattaa tuota suositusta eli h/lapsen ikä kk, eli jos on yksi kk vauva niin 1h:n vois olla vieraalla hoidossa ja siis vieraalla, läheinen tunneside voi muodostua myös mummiin, jos päivittäin näkee ja näin vois olla myös pidempään hänellä hoidossa, mutta tuo 2 viikon loma on kyllä aivan liian pitkä ja siinä tulee väkisinkinkin jo mieleen et onko äidillä jotain ongelmia esim synnytyksenjälkeistä masennusta, koska kuka äiti oikeesti kykenee jättämään noin pienen hoitoon loman takia. Pakkotilanne on taas eri ja niin vain joskus elämä heittelee, et voi joutua sairaalaan jne., mutta sinnekin voidaan oien yleensä tuoda visiitille..

No tälläistä täältä minulta tuli teidän riepoteltavaksi. En pahalla mitään kirjoittanut ja ymmärrän toki eri elämäntilanteet, mutta todellakin kannattaa tutustua pienen ihmisen kehityksen vaiheisiin, jos suunnittelee pidempää poissa-oloa hänen luotaan.
 
toisilla ei vaan se itsekkyys lopu millään ja joka tilanteessa pistetään oma perse kaiken edelle ja muut kärsii...
Antais saman tien sen lapsen pois jos kerran siitä noin vähän välittää!! Eiköhän hänelle löytyisi rakastava koti jostain muualta niin ei tarvisi tollaisten kusipäiden kanssa asua!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
Alkuperäinen kirjoittaja hihhukihei:
Jokainen tekee tavallaan, jos vauvalle tutut ja turvalliset isovanhemmat niin mikä ettei. Ei kaikki ole niin mustavalkoista.

Entäpä vaikka tilanne jossa isä on vauvan ollessa tuon ikäinen työmatkalla vaikka 2kk (esim merimiehet ) ? Kuka haukkuu sairaaksi...

Ärsyttää tollanen nillittäminen samasta asiasta kerta toisensa jälkeen, pian joku varmaan linkittää tänne sen ainaisen lääkäripalstan vastauksen, ihan kuin asia kuuluisi teille.

Ja ei, en ole jättänyt ja tuskin pystyisin itsekään jättämään noin pientä noin pitkäksi ajaksi.
Kyllä isän poissaolo on 5 kk ikäiselle vähän eri asia kuin molempien vanhempien. Sitä paitsi kukaan tuskin pitää 2kk työmatkaa perheen kannalta hyvänä asiana.

Mä en ymmärrä tätä että miksi saa arvostella miehiä, kavereita, anoppeja mutta äidit /vanhemmat kokonaisuutena on niin pyhiä ettei mitään negatiivista kommenttia saa sanoa vaikka kyseessä olisi aivan ilmeisesti huono päätös. Kyllä 5-viikkoisesta ero vapaaehtoisesti huvimatkan vuoksi on mielestäni aikamoista laiminlyöntiä ja olen valmis sanomaan sen suoraan mustana. Voihan tässä olla vaikka mitä lieventäviä asianhaaroja (äiti masentunut, vanhemmat yrittävät pelastaa avioliittonsa kahdenkeskisellä matkalla jne) mutta niitä tuntematta kuulostaa kyllä huonolta.

Sanonpa samaan hengenvetoon vielä tämän: Olen vahvasti sitä mieltä että jotkut äidit ovat

huonoja äitejä

ja aikuisten tekojen liiallisuuksiin menevä ymmärtäminen ja pelkästään heidän ongelmiinsa keskittyminen johtaa lasten kärsimykseen useammin kuin pitäisi.

Ja sitten kivisadetta odottelemaan...


peesi!!
 
Riikka
No mahtaakohan tämä äiti kuitenkaan raaskia vauvaansa jättää kun ko matka lähestyy. Jos maaliskuussa vauva on 5 kk niin on ilmeisesti juuri syntynyt? Kyllä ne äidinvaistot vielä heräävät. Mutta jos taustalla on juuri jonkun jo edellä mainitsemaa masennusta tai avioliitto-ongelmia, voi olla parempikin jättää vauva mielummin hoitoon isovanhemmille.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
toisilla ei vaan se itsekkyys lopu millään ja joka tilanteessa pistetään oma perse kaiken edelle ja muut kärsii...
Antais saman tien sen lapsen pois jos kerran siitä noin vähän välittää!! Eiköhän hänelle löytyisi rakastava koti jostain muualta niin ei tarvisi tollaisten kusipäiden kanssa asua!!
Että oikein kusipäiksi tuomitset vaikket kyseisiä ihmisiä tunne tai tiedä heidän tilannettaan!!! Ja ovatko kyseiset vanhemmat sinulle kertoneet etteivät välitä lapsestaan?
Kyllä ihmetyttää palstan lynkkausmeininki, ja joka asian suurentelu mahdottomiin mittasuhteisiin. Antakaa ihmisten elää tavallaan ja tehdä omat virheensä. Ehkäpä tälläkin vauvalla isovanhemmat ovat todella läheiset!?

Täällä saa paskaa niskaan jos lapsi käy palstalaisten mielestä liikaa hoidossa, kauhistellaan että "pelottavaa, sairasta"..tuo menee niin yli. Nuokin lapset varmasti voivat hyvin, heillä on rakastavia aikuisia, ruokaa, lämmintä, puhtaita vaatteita...käyttäisitte energianne niihin lapsiin joilla ei noita ole niiden OIKEASTI VÄLINPITÄMÄTTÖMIEN VANHEMPIEN TAKIA, kuten esim Baby P:n äiti on.

Ja ennenkuin tämä huono äiti kivitetään niin ei, en jättäisi omaani noin pienenä noin pitkäksi aikaa. Se ei tarkoita sitä että mulla on varaa arvostella muita.
 
Viivi
Itse en jättäisi enkä pystyisi.Onko tämä äiti jotenkin yliväsynyt tms?Jos tämä loma jotenkin auttaa psyykkisesti.Joskushan sitä voi äidillekin sattua jotain eikä lapsi nää äitiään kuukausiin..
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sanoppas se!!
Eiks suositukset olla vanhemmista erossa oo jotakuinkin ikävuosi/yö?
Tai noin oon itse ainakin luullut..
Niin, et sit 14 vuotiaana vois jättä tuoks kahdeks viikkoo.
Tehköön kukin tavallaan, mitä se meille kuuluu ?
Ite en jättäs ja muutenkin lapseni ovat olleet parin tunnin mittaisessa päovähoidossakin mummolassa vasta reilu puolivuotiaana, yökylässä paljon myöhemmin.

 
Senni
Meidän äiti kertoi että kun olin vauva eli 39v.sitten niin äitiyslomat oli olemattomat ja oli joutunut lähtemään opiskeluun ja olin 1kk mummolassa ja hyvin oli mennyt vaikkakin äidilläni kamala ikävä!
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
toisilla ei vaan se itsekkyys lopu millään ja joka tilanteessa pistetään oma perse kaiken edelle ja muut kärsii...
Antais saman tien sen lapsen pois jos kerran siitä noin vähän välittää!! Eiköhän hänelle löytyisi rakastava koti jostain muualta niin ei tarvisi tollaisten kusipäiden kanssa asua!!
no huhhu....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sanoppas se!!
Eiks suositukset olla vanhemmista erossa oo jotakuinkin ikävuosi/yö?
Tai noin oon itse ainakin luullut..
Niin, et sit 14 vuotiaana vois jättä tuoks kahdeks viikkoo.
Tehköön kukin tavallaan, mitä se meille kuuluu ?
Ite en jättäs ja muutenkin lapseni ovat olleet parin tunnin mittaisessa päovähoidossakin mummolassa vasta reilu puolivuotiaana, yökylässä paljon myöhemmin.
Niin no en mä ainakaan viitsisi jättää edes 14 vuotiasta kahdeksi viikoksi mummolle, jos itse lähtisin ulkomaille.
Lapset mukaan!
Pidennetty viikonloppu tai yhden viikon loma on eri juttu.

 
Itse en jättäisi noin pientä noin pitkäksi aikaa.

Meillä lapset ovat ollaat aika pienestä ihan vapautuneesti yökylässä ja isovanhempien kanssa mökkireissuilla yms.

En oo tosiaan sellainen tyyppi joka ei antais lapsia hoitoon minnekään, mutta joku raja sentään.

Mä oon itse ollut 6kk kun olin 2 viikkoa isovanhempieni hoidossa, kyseessä oli ns. pakkotilanne.
mMtään traumoja mulle ei tod. jäänyt; pelkästään läheiset välit isovanhempiin aikuiseksi saakka.
Mutta en siltikään itse jättäis omia lapsia jos ei ole pakko.
 
miksei
Periaatteessa minä voisin jättää, ikävä tietenkin tulisi. Mitä eroa on jätää vauva isovanhemmille jos he ovat lapsen elämässä muutenkin tiiviisti (meillä päivittäin) tai isälle, joka on päivät töissä ja illat rakentaa taloa eli käytännössä saattaa olla vauvan kanssa vähemmän kuin mummo. Kuitenkin ajatellaan että isä on ihan yhtä hyvä vanhempi, jos äiti vaikka palaisi työelämään ja joutuisi sen puolesta matkustelemaan tai vaikka asumaan viikot toisessa kaupungissa.
 
Niin, tuo on kyllä ihan totta että ennen olivat äitiyslomat tosi lyhyet ja pienetkin vauvat jouduttiin jättämään hoitoon. Edelleen kuitenkin minusta on iso ero 8 tunnin ja 2 viikon välillä, ja taloudellisen pakon ja etelänmatkan välillä.

Täytyy vielä väärinkäsitysten välttämiseksi lisätä että en (vielä ;) ) tuominnut tämän tapauksen äitiä huonoksi äidiksi, häntä tai hänen tilannettaan tuntematta. Halusin vain nostaa esiin sen että myös toisten vanhemmuutta on voitava arvostella, ilman että tapaus on jotain Baby P:n tasoa jossa ei ole enää paljon keskusteltavaa. En tietenkään pidä itseäni minään äitiyden esikuvana mutta hiljaiseksi menisi jos vain täydelliset voisivat sanoa mielipiteitään. Arvostelu ja tuomitseminen ovat sitäpaitsi kaksi eri asiaa.
 
Kimppa
En jättäisi noin pitkäksi aikaa ilman kumpaakaan vanhempaa. Miksei tekisi edes vähän kompromissejä (ellei voi kokonaan luopua esim matkoista edes vauva-aikana) kun saa lapsia? Vaikka (pidennetty) viikonloppumatka kahdestaan miehen kanssa jos on pakko päästä johonkin kahdestaan.
 
miksei
En o käyny etelässä kuin 20 v sitten lapsena. Tai ylipäätään ulkomailla. Ei ole rahaa matkustella eikä taida tullakaan, siksi olisi kyllä todella vaikeaa kieltäytyä jos matkaa tarjotaan. Todellisuudessa jättäisin lapsen isän kotiinsa ja lapsen hänelle, vaikka ei päivittäin lapsen kanssa olekaan kun ollaan erottu ja hänelä on muita projekteja. Päivät olisi mummolla, joka muutenkin lapsen kanssa päivittäin on. Mutta itse lähtisin. Tuo kumpikin vanhempi- asia on nyt vähän outo, koska tosiaan isovanhemmat saattaa asua vaikka samassa pihapiirissä ja istua samassa ruokapöydässä harvase päivä.
 
En missään nimessä jättäis noin pientä edes yhdeksi yöksi hoitoon. Meillä tyttö oli yöhoidossa ensimmäisen kerran 1,5-vuotiaana ja yhden yön verran. Nyt lähdetään 2 yöksi pois jouluna ja tyttö on silloin 1 v 9 kk. Enempää en vaan halua olla pois. Alle vuoden ikäisellä on vasta kehittymässä perusturvallisuudentunne, enkä ymmärrä miksi pitää jo noin varhain päästä omasta lapsesta lomalle. Ehtii sitä myöhemminkin.
 

Yhteistyössä