Mitä mausteita 7kk?

Elikkäs miten maustatte itsetekemiänne lihasoseita?( Kanaa, kalkkunaa, kalaa, lihaa)

Entäpäs mistä kalasta ootte tehny soseita? Ja onko joku antanut vähärasvaista jauhelihaa? Poika siis nyt 7kk.

Kiitos vastauksista!
 
mä oon miettinyt kans et mitä mausteita... päädyin siihen tulokseen et kysäsen eka neuvolasta ja jos se ei siel mitää järkevää vastausta anna(niinku yleensä ei anna mihinkään tää meidän neuvolatäti, heh) laitan niitä mitä valmiissakin purkkiruoissa, teenköhän siiinä tyhmästi? :eek:
 
Mä laitoin toiseen possusatsiin kokonaisen (pienen) sipulin sekaan kiehumaan ja meni sen verran muhjuks, että päädyin soseuttamaan sen mukaan. Lihaa oli kilo tai vähän reilu. Sit valkosipulia voi varmaan vähän laittaa ja basilikaa, tilliä, persiljaa, ehkä hieman pippuriakin, laakerinlehtiä, paprikajauhetta. Niitä mitä kaupan pöperöissäkin on ja mitä ite käytätte ruuissa... Tottuu lapsikin niihin sitten vähitellen. Kovin paljoa ei vissiin kannata laittaa alkuun, mut tottumisen myötä sit vähän lisäillä.

Mä oon antanu vasta possua ja kalkkunaa, toiseen possusatsiin (n. kilo lihaa) laitoin pienen sipulin mukaan. Aika alussa ollaan noitten lihojen kanssa, niin en o sen takia vielä maustellu enemmälti. Kai niitä mausteita periaatteessa valmiiseenkin voi lisätä, mut ehkä parempi sillon kypsentäessä laittaa. En tiä ku en o kokeillu.
 
Itse käytin esikoisella soseissa sipulia, yrttejä ja pippuria. Naudan paistijauhelihaa käytin myös ja kevyesti sen pannulla paistoin; kysyin asiasta lääkäriltä ja hän sanoi, että jauhelihan voi huoletta paistaa, kunhan ei liikaa käristä, keitetty jauheliha on jotenkin vastenmielistä.
 
tuota,miten saatte ne lihat niin pieniksi että kelpais täälläki...?
syö kyllä esim leivänpalasia jos laittaa suuhun,mutta jos lusikalla tulee jotain kokkaretta,niin ei mee alas,yökkii ja kakoo.poika nyt 6kk,ja noin kuukausi ollaan maisteltu kaikenlaista ihan hyvällä menestyksellä pääosin kuitenkin.ja mitä kalaa voi/kannattaa antaa?Tai onko jotain mitä ei missään nimessä saa antaa?
 
mary-83: Mä saan lihat ihan hienoks "jauhoks" sauvasekottimella. Sit ripottelen kosteamman kasvissoseen joukkoon sen.

Tota kalajuttua mäkin mietin et mitä kalaa? Punakampelaa on ainakin yhessä valmisruuassa ja sit lohta näky olevan toisessa. Voiko esim pakasteseitä antaa?
 
Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja mary-83:
tuota,miten saatte ne lihat niin pieniksi että kelpais täälläki...?
syö kyllä esim leivänpalasia jos laittaa suuhun,mutta jos lusikalla tulee jotain kokkaretta,niin ei mee alas,yökkii ja kakoo.poika nyt 6kk,ja noin kuukausi ollaan maisteltu kaikenlaista ihan hyvällä menestyksellä pääosin kuitenkin.ja mitä kalaa voi/kannattaa antaa?Tai onko jotain mitä ei missään nimessä saa antaa?
Mä ainakin vedän vielä sauvasekoittimella kypsän lihan ihan muusiksi. Sitten sekoitan sen kasvissoseen joukkoon. Hyvin uppoaa 8 kk:lle. Mausteeksi laitan lihan sekaan esim. valkopippuria ja paprikajauhetta. Kaloista käy kai kaikki muut paitsi hauki (jossa on raskasmetalleja). Mä oon antanu seitä ja lohta.

 
Mä oon käyttäny pakastelohi- ja seikuutioita ja kalasoseen mausteena kalamaustesekoitusta tai tilliä ja mustapippuria. Jauhelihasoseeseen laitan valkosipulia ja tavallista sipulia ja persiljaa sekä mustapippuria. Kiinnostais toi Myy-80:n soseohje, että paljonko ja mitä muuta siinä on, jos lihaa on kilo? Kun oon ymmärtäny, että ateriaa kohti lihaa pitäs olla vaan 1-2tl? Meillä menee puolikas iso sipuli, jos satsissa on 4 perunaa, 3 porkkanaa, 1dl makaroonia, jauhelihaa, mausteet ja tomaattimurskaa tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä07:
Kiinnostais toi Myy-80:n soseohje, että paljonko ja mitä muuta siinä on, jos lihaa on kilo? Kun oon ymmärtäny, että ateriaa kohti lihaa pitäs olla vaan 1-2tl?
Mä keittelen soseet ihan sillai yks laji kerrallaan, paitsi perunan sekotan bataattisoseeseen (keitän eri kattilassa tosin) . Eli lihaakin keitän sen ison köntsän kuutioina ja sit palottelen kypsänä lisää ennen sauvasekottimella jauhamista. Valmiin soseen pakastan jääpalamuoteissa ja lihan osalta annostelen valmiiks. Siis mittaan muottiin sen 2rkl, niin saan sit kätevästi yhden palan valikoimieni kasviskuutioiden joukkoon ateriaa laittaessa. Oliko tää nyt yhtään ymmärrettävästi selitetty? :)
 
Mä oon laittanu hirvenjauhelihan sekaan tomaattimurskaa,sipulia,mustapippuria,timjamia ja paprikajauhetta.neiti on kyllä kovasti tykänny.
tuosta lihan kypsentämisestä,oottako keittäny vai paistanu pannulla?mä oon ruskistanu paistinpannulla jauhelihan..
 
Me ei olla toistaiseksi ruokia maustettu, kun haluan lapsen oppivan ensin perusraaka-aineiden maut. Uskoisin, että ehtii vielä mausteiden kanssa leikkiä myöhemminkin. Poitsu on nyt 9kk ja ruoka kuin ruoka menee hyvin alas ilman mausteitakin. Olen myös tehnyt samaa ruokaa poitsulle kuin mitä itse syömme, mutta erottanut ruusta maustamattoman osan erilleen. Kaupan soseita ei heldelmiä/marjoja lukuun ottamatta olla maisteltu kuin purkillinen.
 

Yhteistyössä