mitä kivaa muistat tehneesi koulun ruotsin tunneilla?? =)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
eih :D en mä tämmöstä halunnu :D eikö mitään kivaa??
mä kun aina tykkäsin kielten opiskelusta, mutta tosiaan, lukion ruotsin tunnit olivat melko puuduttavaa kieliopin paukuttamista ja vuorotellen äääneenlukua, etten enää muista mitä kivaa siellä koskaan tehtiin.. vai tehtiinkö...
 
"jojo"
Mä olin se, joka otti täydet pisteet sanakokeista ja tokariin kympin, kielten opiskelu on aina ollut mun mielestä kivaa. Opettajasta oli kiva, että edes yhtä koko luokasta kiinnosti, mitä se sanoi...
 
"poikia3"
Mä tykkäsin ruotsin kielestä ihan intona.

Mutta muistan kun ruotsin tunneilla piti edessä istujien väistellä, kun miesopettaja ruotsia puhuessaan pärskäytteli niinn, että sylki lensi edessäistujien päälle.
Meillä oli vastaava ruotsinopettaja nainen. Pari hauskaa juttua voinkin kertoa, meidän piti tervehtiä yläasteella ruotsinopettajaamme God morgon fröken, jotkut älypäät sanoivat sitten God morgon spöken, ja luokka seisoi koko tunnin.

Niin tuo naisopettaja, jonka sylki lensi oli opettajamme yläasteella, kerran hän kiersi luokkaa ja siinä ohi mennessään silitti yhden pojan päätä. Seuraavaksi katsoi kauhuissaan kättään ja etsi paikkaa mihin sen pyyhkiä, oli kundin tukka melkoisen rasvainen.
 
"poikia3"
Olen muuten sitä mieltä, että pakkoruotsi tulisi korvata pakkoliikunnalla. Sillä olisi nykyaikana selvästi enemmän positiivisia vaikutuksia nuorisoomme!
Onhan koulussa jo pakkoliikuntaa. Ja olen kyllä sitä mieltä, että nykyisen kaltainen liikunta ei motivoi ketään liikkumaan, ja sen pitäisi olla liikunnan tarkoitus, ei se että arvioidaan itse kunkin kykyjä. Kun jokaiselle löytyy se oma laji, liikkuu ihminen jatkossa, ei siten, että pakotetaan hiihtämään jonossa tai pelaamaan pallopelejä, jotka eivät vain suju.
 
"jojo"
[QUOTE="vieras";22919613]ai jessus :D kukaan ei muista siis mitään kivaa tekemistä, bingoo, ristikoita, keskusteluja, mitään.. ei oo ruotsinopen ammatti ruusunen :D[/QUOTE]

Mä olen aikanani joutunut useiden eri aineiden tunneille opettamaan ja MIKÄÄN ei ole sellainen helvetti kuin yläasteen ruotsintunti. Pikkumussukat eivät nauttineet hissastakaan, mutta se oli taivas ruotsin opettamiseen verrattuna.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";22919613]ai jessus :D kukaan ei muista siis mitään kivaa tekemistä, bingoo, ristikoita, keskusteluja, mitään.. ei oo ruotsinopen ammatti ruusunen :D[/QUOTE]

Mulla oli kyllä lukiossa kiva ruotsinopettaja, juuri tuo sylki lentää nainen. Hän esim. oli kehittänyt omia muistisääntöjä, joiden avulla sanajärjestystä pystyi testaamaan, ja ne toimivat. Muistan edelleen hänen kertomiaan tarinoita ja uskon, että kiitos hänen oman ruotsinkieleni pohja on niin hyvä, että kun kieltä tarvitsin sitten liki 15 vuoden jälkeen, kieli löytyi ja nykyään käytän sitä päivittäin.
 
Philomene
[QUOTE="poikia3";22919643]Onhan koulussa jo pakkoliikuntaa. Ja olen kyllä sitä mieltä, että nykyisen kaltainen liikunta ei motivoi ketään liikkumaan, ja sen pitäisi olla liikunnan tarkoitus, ei se että arvioidaan itse kunkin kykyjä. Kun jokaiselle löytyy se oma laji, liikkuu ihminen jatkossa, ei siten, että pakotetaan hiihtämään jonossa tai pelaamaan pallopelejä, jotka eivät vain suju.[/QUOTE]

Siinä olet oikeassa, ettei opetus varmaankaan ole kaikin osin ajan tasalla, mutta kyllä se silti on pakkoruotsia hyödyllisempää!
 
Mä rakastin ruotsia, joten en tehny muuta kuin opiskelin ahkerasti. Mutta venäjän tunnilla kirjottelin pulpettiin ihastukselleni viestejä, kun sillä oli seuraavalla tunnilla saksantunti siinä luokassa ja näin ikkunasta, että istui samassa pulpetissa :D :D
 

Yhteistyössä