Mitä kiellettyjä ruokia olette syöneet raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja sushia kiitos
  • Ensimmäinen viesti
sushia kiitos
On ihan hirveä himo mennä syömään sushia, mutta raakaa kalaa ei tietenkään suositella raskaana oleville...
Mitä ruokia te ootte kaivanneet raskausaikana ja ootteko uskaltaneet uhmata kieltoja?
Tarviin vertaistukea!

Itse kyllä söin sushia ensimmäisen raskauden aikana, satunnaisesti. Kysyin sushin tuoreudesta ensin henkilökunnalta (kiinalainen jossa erillinen sushibuffet), lähinnä onko ne tulleet pakastimen kautta kuten joissain ravintoloissa on. Kelpuutin vastauksen, että tulevat sitä mukaan mitä kokki tekee ja hyvillä mielin vedin turpaani :whistle:

Muistan kyllä kun Martina Aitolehti kertoi jossain blogissaan tms syöneensä sushia hyvillä mielin raskausaikanaan, ja kyllähän ne aasiassakin sitä vetää turpaansa ilman rajoitteita :ninja:, joten rohkenin itse siihen vedoten syödä.

vierailija
Mun työkaverini keskenmenon rv 14 syitä selviteltäessä istukasta löydettiin listerioosibakteerin aiheuttama tulehdus. Ei tietysti voida sanoa aiheuttiko yksin se keskenmenon vaiko ei, ja oisko se tullut joka tapauksessa, mutta näin kuitenkin.

Hän söi kyseisessä raskaudessa sushia ja graavikalaa ihan kugen aiemmissa raskauksissaankin, joita siis kaksi, ja joista on kaksi täysin tervettä lasta. Lääkärin mukaan kyse on siitä että aiemmissa raskauksissaan hän ei sattunut syömään kalaa jossaolisi listerioosibakteeri, nyt (tietämättään) sattui. Kaikki kalahan ei aiheuta mitään ongelmaa, ainoastaan sellainen joka on bakteerin saastuttama. Valitettavasti sitä ei päälle näe. Japanissahan bakteerikanta on erilainen kuin meillä, toki nykyisen elintarvikkeiden liikkuvuuden aikana erot pienenevät. Meilläkin jopa aikuisten listerioosikuolemat lisääntyvät jatkuvasti, tänä vuonna näin uutisen jossa oli jo 14, yleisin aiheuttaja ulkomaalainen elintarvike tai vakuumipakattu liha tai kalatuote.

Sitä en ymmärrä kun jotkut kertovat syövänsä raskauden aikana "kohtuudella" vaikkapa graavilohta, koska he käyttävät "maalaisjärkeä". Maalaisjärjellä luulisi ymmärtävän että kalassa joko on tai ei ole sitä bakteeria, joten sitä joko voi syödä vaikka täysin kohtuuuttoman annoksen surutta jos bakteeria ei ole tai sitten ei pientä palaakaan jos on- ei se auta mitään että ei hae lisää. Sama vaikka jonkun pakastemaissin syönnissä kuumentamatta.

Mulla oli kaikissa raskauksissa aivan valtava kahvinhimo kaiket päivät. Hassua, koska joillakinhan se kuvottaa, ei mulla. Join sen sallitun yhden kupin päivässä ja lopun aikaa kärvistelin - jälkikäteen ajatellen ehkä ois ollu helpompaa lopettaa kokonaan niin ei ois tehny ehkä niin paljon mielikään. Muihin kiellettyihin ei iskeny kovin vahvoja mielitekoja enkä niitä normaalistikaan niin kaipaa, kun en esim. pehmeistä juustoista niin välitä. Makeaa söin kyllä ihan liikaa ja yli kaikkien suositusten, mutta onneksi radia tai isoa vauvaa ei tullut, kiloja kyllä ihan riittämiin. Hammasta purren sai sitten jälkikäteen karistella, mutta itepä menin syömään. :D

vierailija
Kaikkea. Graavilohta, tuorejuustoja, raakaa lihaa, lääkkeitä, papaijaa, jopa viinaa juonut kunnolla. Eikä tää silti mee kesken. Että turha niistä ruuista on vöyhöttää, se menee kesken jos menee ja on ihan muissa kantimissa se homma.. Veikkaan et tää ei keskeydy ees cytotekeillä, sen verran kurkkua myöten täynnä oon tätä tilaa ja oloo.

vierailija
Kaikkea. Graavilohta, tuorejuustoja, raakaa lihaa, lääkkeitä, papaijaa, jopa viinaa juonut kunnolla. Eikä tää silti mee kesken. Että turha niistä ruuista on vöyhöttää, se menee kesken jos menee ja on ihan muissa kantimissa se homma.. Veikkaan et tää ei keskeydy ees cytotekeillä, sen verran kurkkua myöten täynnä oon tätä tilaa ja oloo.
Käyttäisit ehkäisyä, niin ei tapahdu vahinkoja. Luulisi aikuisen ihmisen osaavan hoitaa nämä asiat.

Ei pahalla, mutta sä oot valittamassa väärässä ketjussa.

Noin ajattelemattoman ihmisen soisin vakaasti harkitsevan sterilisaatiota.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Niin ja aapeelle. Mä söin itse graavattua kalaa joka oli varmasti tuoretta ja varmasti koko ajan tarpeeksi kylmässä. Söin myös itsetehtyä sushia.

Hyvälaatuisessa sushiravintolassakin uskaltaisin kyllä nauttia herkuista.

vierailija
Sori mut mä käytin ehkäisyä ja oon silti tässä tilanteessa. Sterilisaatiota en myöskään saa. Ihmisoikeudet ne on mullakin elää elämää vaikken tätä saatanan alkuun saattamaa pirua haluakkaan pitää. Aattelin et eiks se oo kiva teille vöyhöttäjille, et oon tehny empiiristä tutkimusta ja syöny mitä ikinä haluan, eikä tää siltikään mee millään kesken. Ei tuu listeriaa vaik rukoilis tiiättekö.

vierailija
Sori mut mä käytin ehkäisyä ja oon silti tässä tilanteessa. Sterilisaatiota en myöskään saa. Ihmisoikeudet ne on mullakin elää elämää vaikken tätä saatanan alkuun saattamaa pirua haluakkaan pitää. Aattelin et eiks se oo kiva teille vöyhöttäjille, et oon tehny empiiristä tutkimusta ja syöny mitä ikinä haluan, eikä tää siltikään mee millään kesken. Ei tuu listeriaa vaik rukoilis tiiättekö.
Toivon sydämestäni, ettet oikeasti ole raskaana etkä koskaan olekaan ennen kuin olet hoitanut nuppisi kuntoon.

• Tykkää
Mä ymmärrän jos kiukkuat omassa ketjussasi mutta ei oo reilua tulla antamaan moisia ohjeita kun aapee mitä ilmeisemmin EI halua eroon vauvastaan.

Etkä sä edes voi tietää mitä vahinkoa olet jo aiheuttanut. Ei keskenmeno välttämättä ala vaikkei ihmisenalku enää olisikaan elinkelpoinen.

• Tykkää
vierailija
Niin ei suositella.... suositellla... listeria riskin takia. Olen syönyt raakaa kalaa koko elämäni, enkä koskaan saanut listeriaa. Ja siis syön raakaa kalaa viikottain juuri sushin muodossa. Että voittaahan joku joskus lotossakin. Mutta se todennäköisyys, että saat suomessa sushista listerian..... no mutta kuten sanottua, voittaahan joku lotossakin.

Yhteistyössä