Mun työkaverini keskenmenon rv 14 syitä selviteltäessä istukasta löydettiin listerioosibakteerin aiheuttama tulehdus. Ei tietysti voida sanoa aiheuttiko yksin se keskenmenon vaiko ei, ja oisko se tullut joka tapauksessa, mutta näin kuitenkin.
Hän söi kyseisessä raskaudessa sushia ja graavikalaa ihan kugen aiemmissa raskauksissaankin, joita siis kaksi, ja joista on kaksi täysin tervettä lasta. Lääkärin mukaan kyse on siitä että aiemmissa raskauksissaan hän ei sattunut syömään kalaa jossaolisi listerioosibakteeri, nyt (tietämättään) sattui. Kaikki kalahan ei aiheuta mitään ongelmaa, ainoastaan sellainen joka on bakteerin saastuttama. Valitettavasti sitä ei päälle näe. Japanissahan bakteerikanta on erilainen kuin meillä, toki nykyisen elintarvikkeiden liikkuvuuden aikana erot pienenevät. Meilläkin jopa aikuisten listerioosikuolemat lisääntyvät jatkuvasti, tänä vuonna näin uutisen jossa oli jo 14, yleisin aiheuttaja ulkomaalainen elintarvike tai vakuumipakattu liha tai kalatuote.
Sitä en ymmärrä kun jotkut kertovat syövänsä raskauden aikana "kohtuudella" vaikkapa graavilohta, koska he käyttävät "maalaisjärkeä". Maalaisjärjellä luulisi ymmärtävän että kalassa joko on tai ei ole sitä bakteeria, joten sitä joko voi syödä vaikka täysin kohtuuuttoman annoksen surutta jos bakteeria ei ole tai sitten ei pientä palaakaan jos on- ei se auta mitään että ei hae lisää. Sama vaikka jonkun pakastemaissin syönnissä kuumentamatta.
Mulla oli kaikissa raskauksissa aivan valtava kahvinhimo kaiket päivät. Hassua, koska joillakinhan se kuvottaa, ei mulla. Join sen sallitun yhden kupin päivässä ja lopun aikaa kärvistelin - jälkikäteen ajatellen ehkä ois ollu helpompaa lopettaa kokonaan niin ei ois tehny ehkä niin paljon mielikään. Muihin kiellettyihin ei iskeny kovin vahvoja mielitekoja enkä niitä normaalistikaan niin kaipaa, kun en esim. pehmeistä juustoista niin välitä. Makeaa söin kyllä ihan liikaa ja yli kaikkien suositusten, mutta onneksi radia tai isoa vauvaa ei tullut, kiloja kyllä ihan riittämiin. Hammasta purren sai sitten jälkikäteen karistella, mutta itepä menin syömään.