Mitä jos peruuttaa jonkun autoa päin ja vain poistuu paikalta?

  • Viestiketjun aloittaja vieraaas
  • Ensimmäinen viesti
vieraaas
Minä jäin nyt kelaamaan tälläistä asiaa, kun pähkäilin, että mitä jos osuin parkkipaikalla peruuttaessani yhteen autoon. Ajattelin osuneeni lumikönttään, mutta nyt väsyneet ajatukset harhailee, että oliko se jokin auto. Mitä jos olikin ja siihen tuli jälki ja joku näki? Saanko jonkun syytteen paikalta poistumisesta? :(
 
vierassss
Et saa, etenkään jos kukaan ei tullut huitomaan että pysähdy tai ilmoitan poliisille. Jos niin kevyesti osuit että luulit lumikasaksi, niin eipä siihen autoonkaan tullut kuin korkeintaan kevyt pintanaarmu, tuskin edes omistaja huomaa. Aina autoihin tulee naarmuja kivistä yms, ei sille mitään voi. Mutta toki kannattaa asiat selvitellä omistajan kanssa jos tuollaisen huomaa.
 
alkuperrrr
Mutta ei siitä kai mitään syytettä sais? Sitten kertoisin etten ymmärtänyt osuneeni ja pahottelisin ja korvaisin? Vai? Ei nyt luulis syvää monttua olevan missään, kun omakin auto on kunnossa. :/
 
alkuperrrr
NO mulle sillä väliä ole. Kai minä nyt jumankauta sen korvaisin, jos olisin, mutta kun tämä on vaan jälkipuintia mun päässäni asiasta. Ihan kuin olisin tahallisesti jotain tehnyt. Ihme irvailua "toivottavasti jäät kiinni..."
 
´juup
Nythän oli Forun24 just "tekstari-palstalla" just viesti, et joku oli peruuttanut toisen autoon jossain marketin parkkiksella sillä seurauksella että puskuri oli rikki ja rekisterikilpi lommoilla.. ja poistunut paikalta.. Sinäkö siis.. Oulun alueella.

Tämmöisissä tapauksissa tarkasta esim. mahdollisesti paikalla olevat valvonta kamerat yms.. Ja kaikenlaisia kameroitahan on paikoissa missä niitä ei edes ajattele olevan.. Niistä pystytään aika suurella todennäköisyydellä saamaan tekijä seville.. huonolla tuurilla sitä ei saada selville..
 
´juup
Alkuperäinen kirjoittaja ´juup;30621236:
Nythän oli Forun24 just "tekstari-palstalla" just viesti, et joku oli peruuttanut toisen autoon jossain marketin parkkiksella sillä seurauksella että puskuri oli rikki ja rekisterikilpi lommoilla.. ja poistunut paikalta.. Sinäkö siis.. Oulun alueella.

Tämmöisissä tapauksissa tarkasta esim. mahdollisesti paikalla olevat valvonta kamerat yms.. Ja kaikenlaisia kameroitahan on paikoissa missä niitä ei edes ajattele olevan.. Niistä pystytään aika suurella todennäköisyydellä saamaan tekijä seville.. huonolla tuurilla sitä ei saada selville..
huomioithan tämän..
 
vahinko kiertämään
Mä kerran vahingossa töräytin oven viereisen auton kylkeen ja näin kyllä että iso jälki jäi. Poistuin paikalta koska mulle on joku toinen tehnyt saman, eli vahingoittanut ja jättänyt ilmoittautumatta.
 
alkuperrrr
Ai huomioinko kamerat? No käyn tuolla samassa paikassa päivittäin ja aion huomennakin mennä samaan aikaan. Ehkä näen saman auton siellä taas ja voin katsoa näenkö omistajan. Turvakameroita siellä ei käsittääkseni kyllä ole. Eikä mulla ole tarvetta asiaa kiistää. Syyllisyys vaan painaa.
 
´juup
Alkuperäinen kirjoittaja vahinko kiertämään;30621367:
Mä kerran vahingossa töräytin oven viereisen auton kylkeen ja näin kyllä että iso jälki jäi. Poistuin paikalta koska mulle on joku toinen tehnyt saman, eli vahingoittanut ja jättänyt ilmoittautumatta.
Just !! Tässä toinen älyvapaa yksilö : o
 
´juup
Ai huomioinko kamerat? No käyn tuolla samassa paikassa päivittäin ja aion huomennakin mennä samaan aikaan. Ehkä näen saman auton siellä taas ja voin katsoa näenkö omistajan. Turvakameroita siellä ei käsittääkseni kyllä ole. Eikä mulla ole tarvetta asiaa kiistää. Syyllisyys vaan painaa.
Ei kun tarkoitin.. et oletko täältä seudulta.. ja mahdollisesti näin tämän viestin kyseisestä lehdestä ja nyt se sitten säikäytti, et jos autosi tunnistetaan kameroista voi seuraukset ollakin pahemmat kuin mitä olisi ollut jos olisit reilusti tarkistanut tilanteen ja jättänyt mahdollisesti viestin kera yhteystietojesi vaurioituneen omistajan tuulilasiin..
 
-.-
Alkuperäinen kirjoittaja vahinko kiertämään;30621367:
Mä kerran vahingossa töräytin oven viereisen auton kylkeen ja näin kyllä että iso jälki jäi. Poistuin paikalta koska mulle on joku toinen tehnyt saman, eli vahingoittanut ja jättänyt ilmoittautumatta.
Päätit kostaa viattomalle sitten. Todella fiksua ja esimerkillistä taas. Mistä teitä idiootteja sikiää?

Ei voi kuin kunnioittaa niitä jotka reilusti jättävät yhteystietonsa ja korvaavat aiheuttamansa vahingon.
 
Juuri syksyllä asia oli julkisuudessa, koska korkein oikeus teki "ennakkopäätöksen", jossa itsekriminointisuojan todettiin koskevan tapausta, jossa parkkipaikalla kolhittiin toinen auto. Eli rangaistusta ei tule paikalta poistumisesta, jos kukaan ei loukkaannu. Sen sijaan jos auton omistaja voi todistaa kolhijan vahingon aiheuttajaksi, joutuu toki korvaamaan.

Meille on pesiytymässä jenkkiläistyylistä oikeusajattelua, jossa rehellisyys on tyhmyyttä :(

"Nyt mentiin överiksi" - Korkeimman oikeuden mukaan kolaroijan ei tarvitse ilmoittautua - Kotimaa - Verkkouutiset
 

Yhteistyössä