Mitä jos mä vaan jätän palauttamatta sen voimavarakyselykaavakkeen äitiysneuvolaan?

Ihan oikeesti, mulla on parempaakin tekemistä (esim. palstailla :saint:) kun vastailla tollasiin kyttäyslomakkeisiin ja idioottimaisiin osaatko pestä pyykkiä-kysymyksiin.
Ja mies ei oo tulossa sinne neuvolaan edes mukaan (sellainen duuni ettei kykene, eikä niin edes halua kyetä, enkä mä oo ennenkään miestä neuvolassa tarvinnut) niin yksinkö mä siellä sit keskustelen että osataankohan me hoitaa (kuudetta) vauvaa :headwall:

Musta ihan tuntuu siltä että tuo paperinippu mystisesti katoaa jonnekin tai vaan kokonaan unohtuu...

• Tykkää
Reactions: lissukka.
"juups"
Ihan oikeesti, mulla on parempaakin tekemistä (esim. palstailla :saint:) kun vastailla tollasiin kyttäyslomakkeisiin ja idioottimaisiin osaatko pestä pyykkiä-kysymyksiin.
Ja mies ei oo tulossa sinne neuvolaan edes mukaan (sellainen duuni ettei kykene, eikä niin edes halua kyetä, enkä mä oo ennenkään miestä neuvolassa tarvinnut) niin yksinkö mä siellä sit keskustelen että osataankohan me hoitaa (kuudetta) vauvaa :headwall:

Musta ihan tuntuu siltä että tuo paperinippu mystisesti katoaa jonnekin tai vaan kokonaan unohtuu...
No jos on virkaintonen neuvolantäti, niin uus paperinippu kyllä löytyy häneltä, jos vanha on kadonnut... :D Kokemusta on... Turhia lappuja, sanon mä.

No jos se ei nyt ihan kohtuuttoman aikaavievä lomake oo täyttää (en tosin ole tommosesta lomakkeesta kuullutkaan), pääsisitkö helpommalla, jos vaan täyttelet sen sinne päin. Sit unohdat koko jutun.
Neuvolan tätikin pysyis tyytyväisenä ;)

miunmau
Siis tarkoitatko sitä masennuskaavaketta?

Itse en ole ikinä täyttänyt itään päiväkodin-, neuvolan-, tms. kaavakkeita enkä ole niitä edes ottanut kotiin luettavaksi. tätien niitä lappuja tarjotessa olen vain sanonut etten täytä ja siihen ovat tyytyneet.

Kysyä kun niitä pitää.
Että ois edes joku tilanne jossa voisi vastata helposti että asiat on pielessä - jos on. Kaikilla ei ole, mutta joillakin on. Ja siksi ne laput on tärkeitä.

Muistellaanpa aikaa kun lehdet ja lööpit kirkui perhesurmia, silloin oltiin sitä mieltä että miks ei kukaan puutu asioihin ja ilmoittele jos jotakin on pielessä. Siksi niitä kysellään. Ja hoitoalan ihmisenä herää kyllä epäilys, että jotain on pielessä juuri niillä jotka ei voi niihin kysymyksiin vastata.

Ei mekään sit mitenkään erikseen käyty läpi. Palautin ja täti kiitti kauniisti.

Tosin oletin automaattisesti, että se on vain esikoisen kohdalla tehtävä juttu :O Ei tullut pieneen mieleenkään, että se pitäisi useampaan kertaan täytellä :D

Siis tarkoitatko sitä masennuskaavaketta?

Itse en ole ikinä täyttänyt itään päiväkodin-, neuvolan-, tms. kaavakkeita enkä ole niitä edes ottanut kotiin luettavaksi. tätien niitä lappuja tarjotessa olen vain sanonut etten täytä ja siihen ovat tyytyneet.
Ei kun tää on nyt joku ihan uusi juttu, lomakkeessa vieläpä lukee että ensimmäistä lastaan odottaville. Sit siinä kysellään omasta lapsuudesta ja mm. just että osataanko pestä pyykkiä.
Ehkä mä ruksitan sen sit jotenkin sinne päin. Kiinnosta alkaa mitään omaa lapsuutta ainakaan alkaa neuvolassa vatvomaan...

voi voi
Sinulla on siis vajaat pyykinpesutaidot ja haluat perhetyöntekijän teille kertomaan lajittelusta ja pesuaineen annostelusta?

Täytä hyvä nainen ne. Kaikki pääsee vähemmällä.

"minä"
esim. kysymys "ymmärrätkö että seksi elämä raskausaikana ja vauvan tulon jälkeen muuttuu" tjsp. niin näin neljättä odottaessa teki mieli vasta että "EIIII, NOUUUUU, en ole ajatellutkaan tuollaista vaihtoehtoa!"

Niin itse ilmoitin tylysti, että tätä lappuahan minä en jaksa vaivautua täyttämään. Ja vielä kun kysyin, että mitäs te sitten teette jos minä vastaan tuohon, että en jaksa lasten kanssa kotona ja tarttis omaakin aikaa joskus niin neuvolan vastaus oli että "tjaa, niin, no, ei kauheesti mitään ku ei oo resursseja" :O Jotta pitäkööt lappunsa mun puolesta!

Onhan ne voimavarat voineet muuttua, mutta en usko ollenkaan, että sun kohdallasi kyse olisi tästä, mutta kuten jo aiemmin on todettu, kysyttävä on. Ja kysymyksille on kyllä hyvät perusteet, kun noita perhesurmia miettii... :/

Jos täyttelisit sen lappusen ja tuumaisit terkalle, että vähän typerältä tuntui tätä täytellä joiltain osin... :D

Mitenhän se pyykinpesun osaaminenkin määritellään.. Osaatko painaa oikeaa nappulaa käynnistääksesi koneen vai osaatko lajitella pyykin lakanoista vauvansukkiin pesulämpötilan, värin, materiaalin ja mielesi mukaan. Hmm.. kysypä huviksesi :D

Joskus oikeasti noissa hankkeissa ja kaikenmaailman projekteissaan voisivat miettiä mitä siellä kysellään ja mihin pyritään kiinnittämään huomiota. Jos joku sieltä ruksii, ettei osaa pestä pyykkiä niin perhetyöntekijäkö ne pyykit tulee kotiin pesemään?

Hienoahan se on, että kaupungilla on noita hankkeita neuvolankin suuntaan, mutta jotenkin tuntuu, että niiden tavoitteisiin ei paneuduta kunnolla. Menee nekin vähät resurssit hukkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja oletko tyhmä;25907424:
Jos lapussa lukee että esikoista odottaville ja sinä odotat kuudetta, koetko että sinun tarvii kyseinen lappu täyttää?
Terkka nimenomaan pyysi sen joka tapauksessa täyttämään, täällä ei ennen kai tuollaiset lomakkeet ole olleet käytössä niin nyt niitä jaetaan vaikka odottaisi kuudettatoista.

Mitenhän se pyykinpesun osaaminenkin määritellään.. Osaatko painaa oikeaa nappulaa käynnistääksesi koneen vai osaatko lajitella pyykin lakanoista vauvansukkiin pesulämpötilan, värin, materiaalin ja mielesi mukaan. Hmm.. kysypä huviksesi :D

Joskus oikeasti noissa hankkeissa ja kaikenmaailman projekteissaan voisivat miettiä mitä siellä kysellään ja mihin pyritään kiinnittämään huomiota. Jos joku sieltä ruksii, ettei osaa pestä pyykkiä niin perhetyöntekijäkö ne pyykit tulee kotiin pesemään?

Hienoahan se on, että kaupungilla on noita hankkeita neuvolankin suuntaan, mutta jotenkin tuntuu, että niiden tavoitteisiin ei paneuduta kunnolla. Menee nekin vähät resurssit hukkaan.
Varmaankin kyselyssä yritetään tavoitella kuvausta ja käsitystä asiakkaan kokonaisvaltaisesta selviytymisestä arjessa. Mitä keinoja he sitten ovatkaan miettineet esim. tuohon pyykinpesukohtaan, jos vastaukseksi yhtäkkiä tuleekin ei... :) Ehkä yhden kysymyksen perusteella ei vielä tarjota minkäänlaisia tukitoimia, vaan uskoisin, että kyselykaavake on jollain tapaa pisteytetty ja näin saadaan jonkinlainen kuva asiakkaan elämänhallinnasta.

Mä jätin palauttamatta, saa nähdä tuleeko siitä jotain kyselyä. Mua ei haittaisi keskustella meidän voimavaroista, mutta se lappunen oli jotenkin niin "teennäinen" ja ihan hölmöltä tuntui...

Mut neuvolan tukiryhmässä kävin juttelemassa meidän uniongelmista ym joten en mitenkään piilottele sitä että olen aika loppu :D En vaan tykännyt siitä lomakkeesta, siinä oli ihan hölmöjä kysymyksiä.

"huokaus"
Alkuperäinen kirjoittaja oletko tyhmä;25907424:
Jos lapussa lukee että esikoista odottaville ja sinä odotat kuudetta, koetko että sinun tarvii kyseinen lappu täyttää?
sinä taidat olla tyhmä.
Jos lappu annetaan 6 lastaan odottavalle äidille henkilökohtaisesti niin eikös se silloin sitä tarkoita että he haluaa lapun täytettynä.

Ei ne varmaan hiffannu että ei oo ihan eka lapsi tulossa... Mulla nyt neljäs tulossa ja poikkeuksetta neuvolassa, töissä, ihan joka paikassa ihmiset on joka kerta automaattisesti olettaneet, että ekaa tässä odotellaan. Tosin noilta lappusilta olen kyllä säästynyt :)

Jätä täyttämättä ja palauta ystävällisesti saatesanojen kera, eli "tämä näytti olevan ensareille tarkoitettu ja meille on nyt tulossa vasta kuudes" tms.

Yhteistyössä