Mitä jos kummi ei pääse kastetilaisuuteen?

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ei haittaa. Voidaan silti merkitä kummeiksi. Otettiin asiasta aikoinaan selvää, kun oltiin itse kummeja ja mulla laskettuaika melkein samana päivänä, kun ristiäiset.
 
vieras
Lisäänpä vielä, että minä kyllä miettisin sitä kummiksi lupautumista silti. Jos kerran ei ole varaa lähteä edes ristiäisiin niin miten sinä sitä kummiutta aiot hoitaa, kun et voi lasta käydä katsomassa koskaan. Oletko edes nähnyt vauvaa?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisäänpä vielä, että minä kyllä miettisin sitä kummiksi lupautumista silti. Jos kerran ei ole varaa lähteä edes ristiäisiin niin miten sinä sitä kummiutta aiot hoitaa, kun et voi lasta käydä katsomassa koskaan. Oletko edes nähnyt vauvaa?
Tämänhetkinen tilanne vain on sellainen, siskoni on saanut myös vauvan ja jommankumman ristiäiset pitää jättää väliin, koska matkaan menee melkein 200 euroa. Näen kyllä pari kertaa vuodessa molempia vauvoja, mutta nyt en vain pääse molempien ristiäisiin.
ajattelin vain että loukkaantuukohan vanhemmat tästä jos en tule paikalle..
 
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Kun minulla ei kertakaikkiaan ole varaa matkustaa toiselle puolelle suomea, pitäisikö minun kieltäytyä koko kummiudesta?
ei meilläkään yksi kummi päässyt .... Tartu ihmeessä tilaisuuteen et sie sen huonompi ole vaikka et nyt ristiäisiin pääsisikään
 
Kummiksi pääsee vaikkei osallistu kastetilaisuuteen.
Mulle on käynyt niin itselle, kun esikoinen sairastui ristiäisten alla vatsatautiin ja lapseni kummi ei päässyt muuten vaan paikalle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisäänpä vielä, että minä kyllä miettisin sitä kummiksi lupautumista silti. Jos kerran ei ole varaa lähteä edes ristiäisiin niin miten sinä sitä kummiutta aiot hoitaa, kun et voi lasta käydä katsomassa koskaan. Oletko edes nähnyt vauvaa?
Tämänhetkinen tilanne vain on sellainen, siskoni on saanut myös vauvan ja jommankumman ristiäiset pitää jättää väliin, koska matkaan menee melkein 200 euroa. Näen kyllä pari kertaa vuodessa molempia vauvoja, mutta nyt en vain pääse molempien ristiäisiin.
ajattelin vain että loukkaantuukohan vanhemmat tästä jos en tule paikalle..
Veikkaan että loukkaantuvat. Itse ainakin loukkaantuisin. Ja jos todella kummiksi haluaisin, kaivaisin ne rahat vaikka mistä, että pääsisin pienen ensimmäiseen juhlaan - ja siihen ainoaan, jossa kummilla todella on tärkeä rooli.
 
minä
Jos SYLIKUMMI puuttuu tilasuudesta, se siirtyy seuraavalle läheiselle kummille. Näin meille sanoi pappi. Meiltä meinaan puuttu, eikä ole kaduttanut että sylikummi vaihtui.
 
eräs
Ei meilläkään nuorimman kummi päässy kastetilaisuuteen. Asui silloin Irlannissa. Halusin silti hänet kummiksi vaikka tiesin ettei tule usein näkemään meitä eikä kummilastaan... Asuu nykyisin Italiassa et ei halpaa ole nähdä mut onneks on netti :) Ja ehkä sit kun kummilapsi on isompi niin onhan se siistiä mennä käymään kummin luona Italiassa ;)
Niin ja vaikka muiden lapsien kummit asuukin lähes naapurissa en ei me nähdä heitä kuin kerran kahdessa kuussa tai harvemminkin...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jos SYLIKUMMI puuttuu tilasuudesta, se siirtyy seuraavalle läheiselle kummille. Näin meille sanoi pappi. Meiltä meinaan puuttu, eikä ole kaduttanut että sylikummi vaihtui.
Sylikummi on ihan samanlainen kummi kuin kaikki muutkin kummit. Mua ärsyttää tämä kummien "arvottaminen" mitä toiset tekee tuolla sylikummiudella.

Ainoastaan yhden kerran olen ristiäisissä kuullut papin puhuvan sylikummista erikseen ja minua sieppasi sekin. Pappi teki tästä sylikummista puheillaan tärkeämmän ihmisen kuin näistä kahdesta muusta kummista, jotka vieläpä kaikenlisäksi ovat paljon enemmän läsnä tämän lapsen elämässä.
 
noh
meilläkin ristiäiset pian tulossa, eikä paikalla ole tod.näk. kuin yksi kolmesta kummista. Kummiutta voi hoitaa monella tavalla, kun lapsi kasvaa, voi kirjoittaa kirjeitä, pyytää yökylään, käydä lapsen kanssa jossain kivassa paikassa jne. ei se haittaa jos ei ristiäisiin pääse.
 
js
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jos SYLIKUMMI puuttuu tilasuudesta, se siirtyy seuraavalle läheiselle kummille. Näin meille sanoi pappi. Meiltä meinaan puuttu, eikä ole kaduttanut että sylikummi vaihtui.
Sylikummi ei ole mikään virallinen käsite, kirkon tietoihin ei erotella sylikummia ja muita kummeja. Lasta voi myös kummin sijasta kastetilaisuudessa pitää sylissä vaikka isä tai äiti.
 
moi
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
Kastetodistuksessa kuitenkin lukee sylikummien nimet ensimmäisenä ja isommalla. Kenen nimen laitat ekana jos kaikki samassa arvossa?
onko sillä jotain merkitystä, kenen nimi ekana? meillä ei kellään lapsella ollut sylikummia.
 
meillä
On isä pitänyt molempia lapsia ristiäisissä. Ja minä olen vaan luetellut kummit papille, ei ole ollut mitään järjestystä. Pitääpä katsoa todistusta, että missä järjestyksessä ne siinä on. Olisinko sanonut lähesimmät ensin...
 
kummius
Ei kummius ole siitä yhdestä tilaisuudesta kiinni. Meilläkin pojan yksi kummi ei ollut ristiäisissä, koska oli kotona vielä pienemmän oman vauvansa kanssa, ja arvaa, onko hyvä kummi meidän pojalle? Ollaan tosi tyytyväisiä kummivalintaan. Ja kummitkin tietävät jo omista ympiröistä, mitkä jutut lapsemme ikäisiä kiinnostaa!

Ja tuosta sylikummiudesta. Lapsella ei tarvitse olla sylikummia, eikä sylikummius ole muuta kummiutta kummempaa. Me kysyttiin kastetilaisuuden aluksi, että kukas teistä kummeista haluaa vauvaa pitää, vai pitääkö isä.
 
Meilläkään ei toinen kummi päässyt ristiäisiin,mutta eipä sitä muutenkaan oo juuri näkynyt :| Pojan 1v. synttäreillä kävi ja sen koommin ollaan ohi mennen nähty muutaman kerran,ei tuu kylään vaikka kuinka pyytäis. Poika on kohta 3 v.
Sylikummi on pojalle erittäin läheinen :heart:
 
Meidän muksun ristiäisiin ei yksi kummeista päässyt paikalle ja se oli täysin ymmärrettävää. Kyllä ymmärtäsin tuossakin tapauksessa. Kummi voi olla siitä huolimatta. Tosin voisin tuossa tapauksessa yrittää auttaa maksamaan matkan.
Aikuisia ihmisiähän me ollaan, asioista pitäisi voida keskustella.

Sylikummius ei ole mikään virallinen titteli. Muksun sylikummi asuu toisella puolella Suomea ja varmaan nähdään harvemmin, mutta silti ollaan yhteydessä tiheästi ja vaihdellaan kuulumisia. Kummi on kiinnostunu muksun elämästä, muksujemme elämästä.

Alkuperäinen kirjoittaja js:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
Kastetodistuksessa kuitenkin lukee sylikummien nimet ensimmäisenä ja isommalla. Kenen nimen laitat ekana jos kaikki samassa arvossa?
jaa minkä seurakunnan kastetodistuksessa?
Ei ainakaan meidän kastetodistuksessa ole näin. Kaikki on tasa-arvoisia.
 

Yhteistyössä