mitä jos ei halua imettää sairaalassa niin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
miten pitää toimia?
kun neuvolassa olen sanonut että imetys ei ole mun juttu.en halua imettää ollenkaan niin sanooko ne synnytyssairaalalle tai ottaa yhteyttä vai pitääkö mun itse sanoa siellä kun menen synnyttää?
Onko kukaan kieltäytynyt imettämisestä?
kohta nimittäin on laskettu aika ja neuvolassa vähän jo puhuin tuosta ja siellä heti oltiin sitä mieltä että voisin koittaa ainakin mutta jos päätän etten halua niin eihän ne voi pakottaa imettämään?
ja ottanut korvikkeet ja pullot mukaan sairaalaan kotoa?vai saako siellä sairaalassa sen korvikkeen kun pyytää?
Kaverini nimittäin synnytti toisessa sairaalassa ja siellä oltiin tosi töykeitä kun hän ei halunnut imettää lastaan.
joutui mies tuomaan kotoa sitten pullot ja korvikkeet ja joutui itse siellä lämmittämään maidot yms.

Miten te muut jotka ette ole imettäneet?
olisi kiva jakaa kokemuksia miten teillä meni tuo,kotona se on varmasti helpompaa kun voi itse olla miten vaan ja lämmitellä maidot sun muut mutta entäs sairaalassa?

Mä en neuvolassa puhunu kokoasiasta ja laitoksella ne kysyivät kun toivat vauvan ekakerran mulle että kummalla tavalla teen. Ja sairaalassa saa kyl pullot+korvikkeen.
Ja siis imetin, kommentti vaan tohon miten asia esille sairaalassa.

Viimeksi muokattu:
Mä en neuvolassa puhunu kokoasiasta ja laitoksella ne kysyivät kun toivat vauvan ekakerran mulle että kummalla tavalla teen. Ja sairaalassa saa kyl pullot+korvikkeen.

ok.
kun kaverilta ei kysytty mitään,sille vaan automaattisesti tuotiin rinnalle vauva ja sanottiin että nyt koitetaan imetystä ja se oli sanonu että hän ei halua,syöttää pullosta mieluummin.
kun pitää kai jo synnytyssalissa vähän koittaa imettää niin otetaanko sinne sitten pullo mukaan vai vasta sinne osastolle sitten.

[QUOTE="Mie";22775775]Oho! Onpa lapsella ihana elämä edessä kun äiti jo ennen syntymää laittaa oman mukavuuden lapsen tarpeiden edelle.[/QUOTE]

arvelinkin että joku laittaa heti jotain kommenttia tästä että jos ei halua imettää.
mutta sehän on jokaisen oma asia.
et tiedä miksen halua imettää joten anna olla noi kommentit vaan omassa päässäsi.

no miksi sä et halua edes yrittää imettää???

vauvalle ois elintärkeää saada ensimmäiset maidot äidiltä, jotta vastustuskyky olisi hyvä.. aina se imetys ei onnistu, eikä tolla asenteella varmaan tulekaan onnistumaan....
itellä maito nousi kyllä mutta lakkasi sitten, ekaa imetin reilun kuukauden, toista vain viikon... helpompaa se elämä ja arki on noiden vastikkeiden kanssa tavallaan... mutta kyllä luontainen tapa ruokkia omaa vauvaansa on se imetys. en mäkään sitä kokenut omaksi jutuksi, johtuen läheisten ahdistelusta enkä saanut rauhaa imettämisen ajaksi...
nyt kolmas tulossa ja oon päättänyt että kukaan ei saa puuttua asiaan. se on mun asia miten sen hoidan, enkä taatusti toisten nenän alla.....

Sairaalassa kun omaa maitoa ei riittänyt, ne antoi sieltä äidinmaitoa, pullosta. mä en lähtis vastikkeita roudaamaan sairaalaan, kyllä siellä sitä ruokaa vauvalle on :D pääset itekin helpommalla eikä tarvii tapella henkilökunnan kanssa... mut vinkkinä vaan, et kun se maito alkaa rintoihin nousta, on todellakin helpotus jos vauva haluaa imeä, se nouseminen oli mulla ainakin aika kivulias ja tosi kuumottavaa... mutta kun vauva koitti imeä niin oloa helpotti :)

Mä en tajua miten joku ei halua imettää, sori nyt vaan...

Mutta joo, kuopuksen synnytettyäni viereisessä pedissä oleva tyttö ei ilmeisesti myöskään halunnut imettää. Pari hassua kertaa imetti sinä parin päivän aikana kun siellä osastolla oltiin. Tuttia vaan työnsi vauvalle. Kunnes sitten ne hoitsut tajus että vauvan paino on laskenut vaan ja antoivat korviketta ja jotain sokerilientä tms. Sen jälkeen vasta kun lähdettiin sieltä niin tajusin että oli tosi nihkeä juttelemaan jos puhuin imetyksestä (olin itse haltioissani kun imetys onnistui kunnolla ekaa kertaa) ja tosiaan ei edes yrittänyt imettää vauvaa kun vaan silloin kun joku tuli ihan erikseen laittamaan vauvan rinnalle, silloinkin siirsi vauvan heti pois kun henkilökunta lähti huoneesta.. Ja tutti suuhun ettei vauva itke. Mä vaan sitten myöhemmin mietin että miksi ei vaan voinut sanoa ettei halua imettää, niin mulle kuin henkilökunnalle... Kai sen vauvan pitäis olla kuitenkin se tärkein, imetti tai ei....

Ainiin, ja mulle muuten kyllä kävi esikoisen kohdalla niin että vauva kuivui ja vasta siellä sairaiden lasten osastolla sai äidinmaitoa kun multa ei vaan tullut maitoa. Että kyllä voi käydä niinkin että sitä vaan ei anneta.

eiköhän se vauva ole tärkeä,imettää tai ei :)

itse en imettänyt,se oli mun päätös ja sitähän ei sairaalassa kukaan moittinut.
maitoa ei tullut oikeastaan koskaan kunnolla,pari hassua tippaa synnytyksen jälkeen ja sitten mentiin korvikkeilla.
lapsesta tullut ihan normaali ja terve.kun aina höpötetään tuosta että rintamaidosta saa sitä ja tätä,kai se on totta juu mutta tulee korvikkeilla myös ihan terveitä lapsia!

Kyllä ne sairaalassa antaa sit rintamaitoa/nannia jota voi pullolla syötellä jos ei halua imettää tai maito ei nouse..Mutta täällä ainakaan ei kyselty otatko rinnalle, ne vaan laitto sen siihen ja auttoivat rinnan suuhun...

Mä suosittelen ettet liikaa ajattele asiaa etukäteen, se voipi olla et kun saat punnerrettua sen muksun maailmaan että haluatkin imettää..Mutta joka tapauksessa, pulloja ja korviketta on laitokselle turha mukaan ottaa.. :)

Viimeksi muokattu:
Mä en tajua miten joku ei halua imettää, sori nyt vaan...

Mutta joo, kuopuksen synnytettyäni viereisessä pedissä oleva tyttö ei ilmeisesti myöskään halunnut imettää. Pari hassua kertaa imetti sinä parin päivän aikana kun siellä osastolla oltiin. Tuttia vaan työnsi vauvalle. Kunnes sitten ne hoitsut tajus että vauvan paino on laskenut vaan ja antoivat korviketta ja jotain sokerilientä tms. Sen jälkeen vasta kun lähdettiin sieltä niin tajusin että oli tosi nihkeä juttelemaan jos puhuin imetyksestä (olin itse haltioissani kun imetys onnistui kunnolla ekaa kertaa) ja tosiaan ei edes yrittänyt imettää vauvaa kun vaan silloin kun joku tuli ihan erikseen laittamaan vauvan rinnalle, silloinkin siirsi vauvan heti pois kun henkilökunta lähti huoneesta.. Ja tutti suuhun ettei vauva itke. Mä vaan sitten myöhemmin mietin että miksi ei vaan voinut sanoa ettei halua imettää, niin mulle kuin henkilökunnalle... Kai sen vauvan pitäis olla kuitenkin se tärkein, imetti tai ei....

niin no jos on joku nuori ja ensimmäisen kanssa niin ei kai se ihme ole... ei kaikille se ole niin luontaista..... ja jokainen tekee omalla tavallaan.

[QUOTE="vieras";22775777]arvelinkin että joku laittaa heti jotain kommenttia tästä että jos ei halua imettää.
et tiedä miksen halua imettää joten anna olla noi kommentit vaan omassa päässäsi.[/QUOTE]

On jokaisen oma asia, mutta lapsen etua ei silloin ajattele jos HALUAA olla imettämättä. Se on eri asia jos ei voi imettää jostain syystä eli se on mahdotonta tai kohtuuttoman hankalaa. Se että oman mukavuuden vuoksi ei imetä niin on ihan vaan puhtaasti itsekästä. Onhan se tietysti kamalaa jos menee tissit pilalle tai ettei pääse harrastamaan vapaasti jos kukaan muu ei voi ruokkia vauvaa...

[QUOTE="vieras";22775764]miten pitää toimia?
kun neuvolassa olen sanonut että imetys ei ole mun juttu.en halua imettää ollenkaan niin sanooko ne synnytyssairaalalle tai ottaa yhteyttä vai pitääkö mun itse sanoa siellä kun menen synnyttää?
Onko kukaan kieltäytynyt imettämisestä?
kohta nimittäin on laskettu aika ja neuvolassa vähän jo puhuin tuosta ja siellä heti oltiin sitä mieltä että voisin koittaa ainakin mutta jos päätän etten halua niin eihän ne voi pakottaa imettämään?
ja ottanut korvikkeet ja pullot mukaan sairaalaan kotoa?vai saako siellä sairaalassa sen korvikkeen kun pyytää?
Kaverini nimittäin synnytti toisessa sairaalassa ja siellä oltiin tosi töykeitä kun hän ei halunnut imettää lastaan.
joutui mies tuomaan kotoa sitten pullot ja korvikkeet ja joutui itse siellä lämmittämään maidot yms.

Miten te muut jotka ette ole imettäneet?
olisi kiva jakaa kokemuksia miten teillä meni tuo,kotona se on varmasti helpompaa kun voi itse olla miten vaan ja lämmitellä maidot sun muut mutta entäs sairaalassa?[/QUOTE]

eikä sun tarvii ite mennä maitoja lämmittämään, saat pysyä sängyssä ja hoitajat kiikuttaa valmiiksi lämmitetyn pullon :D

[QUOTE="vieras";22775777]arvelinkin että joku laittaa heti jotain kommenttia tästä että jos ei halua imettää.
et tiedä miksen halua imettää joten anna olla noi kommentit vaan omassa päässäsi.[/QUOTE]

mulla vähän sama homma,aion kyllä imettää vähän aikaa (jos se onnistuu,ekan kohdalla ei onnistunu),mutta en kauaa.anna idioottien olla idiootteja ja tee itse omat päätöksesi välittämättä ilkeistä ihmisistä.niin mäkin teen.ja jos joku tulee arvostelemaan annan samalla mitalla takaisin.

Mä tunnen monta ihmistä jotka ei olis halunnu imettää, kaikki kyllä imettivät, enemmän tai vähemmän, mutta moni on sanonut että mielellää olis jättäny senkin tekemättä..Ite kuulun siihen porukkaan joka ei olisi halunnut imettää, mutta kuten moni muukin, laitoksella päätin edes yrittää kun sai tuon ensin ulos..
Imetys nyt vaan ei ole mikään miellyttävä juttu omasta mielestäni, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa et tissit menis (hei haloo, ne tissit levähtää jo pelkästään siinä kun maito nousee...) tai et pääsis ite liikkuu vapaammin..Mä en myöskään kovin mielelläni ole nenäkkäin ihmisen kanssa joka imettää lastaan samalla yms.. Se on vaan jotenkin niin...Vastenmielistä...Anteeks nyt vaan...

[QUOTE="vieras";22775774]ok.
kun kaverilta ei kysytty mitään,sille vaan automaattisesti tuotiin rinnalle vauva ja sanottiin että nyt koitetaan imetystä ja se oli sanonu että hän ei halua,syöttää pullosta mieluummin.
kun pitää kai jo synnytyssalissa vähän koittaa imettää niin otetaanko sinne sitten pullo mukaan vai vasta sinne osastolle sitten.[/QUOTE]

En tiiä, mä sain pojan vasta osastolla syliin.

Miten se tekee jostakusta kirjoittajasta idiootin, kun pitää tärkeänä imetystä? Se on lapsen luontaista ravintoa ja siitä saa paljon hyviä ravinto-/suoja-aineita. Se että onnistuuko imetys,ei ole sataprosenttisen varmaa,mutta kannattaa ainakin kokeilla. Imetys on luonnollinen asia, mutta siitä ei pitäisi tehdä sellaista numeroa joka paikassa. se on äidin ja lapsen välinen asia.

Yhteistyössä