-Onpas mielenkiintoisia mielipiteitä monella...ja moni oli myös pahasti väärässä. Tässäpä tulee faktaa ja tiedän mistä puhun.
- S-etukortti on maksullinen (20-100?), Plussakortti on maksullinen (10 ?) ja Ykkösbonuskortti on maksuton.
- S-etukortissa bonusta kertyy enintään 5%, Plussakortilla kerätään pisteitä ja Ykkösbonuskortilla bonusta kertyy entintään 5,5%.
- Plussakortissa ja Ykkösbonuskortissa on lisäksi luotto-ominaisuus. S-etukortilla taas pystyy maksamaan kertyneillä bonuksilla.
- S-etukortissa bonus kertyy siis kuukausittain S-tilille. Plussakortin omistaja saa postissa kotiinsa 1000 pistettä kerättyään 5 ?:n setelin (jonka voi käyttää ainoastaan Keskon myymälöissä). Ykkösbonuksessa bonusta kerätään aina yksi vuosi, jonka jälkeen kertynyt bonus lähetetään setelinä kotiin. Setelin voi käyttää joko Tradekan paikoissa tai sitten vaihtaa rahaksi.
- Hintatasoltaan S-ryhmän kaupat ovat edullisimpia. Hyvänä kakkosena tulee Euromarketit, jotka ovat nyt leikattujen hintojen jälkeen todellisuudessa saman hintaisia s-ryhmän kauppojen kanssa. Huomattava ero on sitten Keskon kaupoissa, joiden hintataso on huomattavasti korkeampi näihin kahteen edelliseen verrattuna. Keskolla taas etuna on kauppiasvetoisuus. Kaksi ensimmäistä ovat osittain ulkomaalaisomistuksessa, joten rahat häviävät ties minne. K-kaupoissa taas itse kauppias hyötyy, eli on ns.kotikutoisempaa.
- Kaikkien etukorttien tavoite on sitouttaa asiakas, eli saada hänet uskolliseksi vakioasiakkaaksi. Kilpailu markkinoilla on todella kova ja on koettu etukortin olevan sopiva sitouttaja. Kauppojen hintoihin etukortit ei suoranaisesti vaikuta. Tasaavat katteet otetaan esimerkiksi käyttötavaran myynnistä ja muusta. Myös loistavat tarjoukset (esim. edullinen kahvi) myydään aina miinuskatteella. Kaupat siis ottavat takkiinsa jokaisella myydyllä kahvipaketilla. Ideana on ottaa siis katteet jostain muualta. Hinnat eivät muuttuisi halvemmiksi jos kanta-asiakaskortit poistettaisiin. Kaupat vain saisivat parempaa katetta silloin myymistään tuotteista. Nyt siis pointti on se, että vakioasiakas käy usein ostoksilla ja kantaa rahaa paljon taloon. Silloin tuotetta voi myydä pienemmälläkin katteella kun sitä myydään enemmän.
Siis näin.