Mitä hyötyä on naimisiin menosta?

• Viestiketjun aloittaja avovaimo
  • Ensimmäinen viesti
avovaimo
Meillä on sellainen tilanne, että olemme olleet yhdessä kymmenen vuotta ja meillä on kolme lasta. Mies haluaisi naimisiin. Minä en ole ikinä uskonut koko avioliittoon. Siis tarkoitan, että avioliitto ei merkitse minulle mitään. Ei sitoutumista, ei perheeksi tulemista, pitäisin kuitenkin oman nimeni, joten...?

Mies tuntuu nyt olevan siinä käsityksessä, etten halua sitoutua häneen, mutta herran pieksut, eikö kolme lasta ja yhteinen asuntolaina ole paljon suurempi sitoumus!? Aijon vakaasti viettää loppuelämäni tämän miehen kanssa, siitä ei ole kyse. En vain kerta kaikkiaan ymmärrä että miksi pitäisi mennä naimisiin?

Asia tuntuu kuitenkin merkitsevän miehelle paljon, joten kysyn nyt teiltä, että mitä hyötyä/järkeä/ideaa on mennä naimisiin jos itse avioliitto ei ole minulle itselleni sen suurempi sitoumus kuin nykyinen avoliitto?

avovaimo
Mä haluaisin kysyä sulta että mitä haittaa sulle olisi naimisiinmenosta?
Eikai siitä varsinaisesti haittaa ole. En vain jotenkaan usko koko instituutioon (saattaa johtua siitä että olen itse katsellut vanhempieni riitaisaa eroa, jota edelsi kymmenen vuoden jatkuva erolla uhkailu). Koko ajatus tuntuu vieraalta. En ehkä osaa selittää tätä nyt kauhean hyvin. Ymmärrän kuitenkin että se miehelle merkitsee paljon ja siksi tästä kyselenkin.

avovaimo
[QUOTE="heidi";24188234]Kynnys erota avioliitosta on korkeampi kuin avoliitosta, ja joissakin piireissä avioliittoa arvostetaan - kyllä, vielä tänäkin päivänä.[/QUOTE]

Kyllä mä rohkenen väittää, että mulle sen suurimman kynnyksen tekevät lapset. Ja niiden takia pidetään se suhdekin hyvässä kunnossa ja jaksetaan nähdä vaivaa että lapsilla olisi ehjä ja tasapainoinen koti.

Eikai siitä varsinaisesti haittaa ole. En vain jotenkaan usko koko instituutioon (saattaa johtua siitä että olen itse katsellut vanhempieni riitaisaa eroa, jota edelsi kymmenen vuoden jatkuva erolla uhkailu). Koko ajatus tuntuu vieraalta. En ehkä osaa selittää tätä nyt kauhean hyvin. Ymmärrän kuitenkin että se miehelle merkitsee paljon ja siksi tästä kyselenkin.
Eli ei varsinaista haittaa? Ajattelin vain että jos asia on miehellesi tärkeä niin ehkä voisit sitä harkita jos siitä ei haittaa kummemmin ole? :) Hyötyä nyt on lähinnä leskeneläkkeet yms, eihän se arki siitä mihinkään muutu. Samanlaista se eläminen on avo- ja avioliitossa, myös ero voi olla riitaisa molemmista. Mietiskele asiaa. Ja ainakaan meillä ei alkanut alamäki avioliitosta, ihan on samalla tavalla yhdessä viihdytty kuin ennen parasta ennen -päiväystä. :D

avovaimo
Eli ei varsinaista haittaa? Ajattelin vain että jos asia on miehellesi tärkeä niin ehkä voisit sitä harkita jos siitä ei haittaa kummemmin ole? :) Hyötyä nyt on lähinnä leskeneläkkeet yms, eihän se arki siitä mihinkään muutu. Samanlaista se eläminen on avo- ja avioliitossa, myös ero voi olla riitaisa molemmista. Mietiskele asiaa. Ja ainakaan meillä ei alkanut alamäki avioliitosta, ihan on samalla tavalla yhdessä viihdytty kuin ennen parasta ennen -päiväystä. :D
No kyllähän mä sitä mietinkin ja siksi nyt lähinnä tästä kyselen... ;)

"mikkis"
Avioliitto on mun mielestä suuri rakkauden tunnustus - ei siitä tarvi mitään hyötyä olla! Mekin mennään nyt loppukesästä naimisiin maistraatissa, vaikka on jo lapsi ja asuntovelkaa ym. Asuntovelka sitoo, mutta mitä rakkautta siinä on? Lapsia voi tehdä kenen kanssa hyvänsä eikä siinä rakkautta tarvita (en nyt tarkoita todellakaan että teillä näin olisi!). Mutta naimisiin tuskin kukaan menee ilman suurta rakkautta. Mun mielestä meilläkin 8 yhdessäolovuoden jälkeen tämä merkitsee meille sitä, että rakastamme edelleen toisiamme niin paljon, että haluamme mennä naimisiin, vaikka siitä ei mitään "hyötyä" olisikaan. Minä haluan näin osoittaa miehelleni tätä rakkautta ja hän myös minulle. En kyllä tiedä mikä "instituutio" avioliitto on - jos sillä tarkoitat kirkkoa ym. niin me emme kuulu kirkkoon emmekä vanno mitään "jumalan" edessä vaan ainoastaan toisillemme haluamme näin osoittaa rakkautemme.

"vieras"
Hyötyä? Mä luulin että naimisiin mennään rakkaudesta.

Mitä hyötyä on parisuhteesta? Mitä hyötyä on yhdessä asumisesta? Mitä hyötyä on perheen perustamisesta?

avovaimo
[QUOTE="mikkis";24188296]Avioliitto on mun mielestä suuri rakkauden tunnustus - ei siitä tarvi mitään hyötyä olla! Mekin mennään nyt loppukesästä naimisiin maistraatissa, vaikka on jo lapsi ja asuntovelkaa ym. Asuntovelka sitoo, mutta mitä rakkautta siinä on? Lapsia voi tehdä kenen kanssa hyvänsä eikä siinä rakkautta tarvita (en nyt tarkoita todellakaan että teillä näin olisi!). Mutta naimisiin tuskin kukaan menee ilman suurta rakkautta. Mun mielestä meilläkin 8 yhdessäolovuoden jälkeen tämä merkitsee meille sitä, että rakastamme edelleen toisiamme niin paljon, että haluamme mennä naimisiin, vaikka siitä ei mitään "hyötyä" olisikaan. Minä haluan näin osoittaa miehelleni tätä rakkautta ja hän myös minulle. En kyllä tiedä mikä "instituutio" avioliitto on - jos sillä tarkoitat kirkkoa ym. niin me emme kuulu kirkkoon emmekä vanno mitään "jumalan" edessä vaan ainoastaan toisillemme haluamme näin osoittaa rakkautemme.[/QUOTE]

No kyllä mulle se suurin rakkauden osoitus on ollut tämä perheen perustaminen yhdessä ja ne lapset, joita en kyllä itse tekisi ihan kenen kanssa tahansa. Voihan nyt periaatteessa naimisiinkin mennä kenen kanssa tahansa jos sille tielle lähdetään!

"Arwen Undomiel"
Mikä tuo leskeneläke on. Saako sitä vaikka olis itse hyvätuloinen ja vaikuttaako miehen entiset tulot siihen. Minä en ole naimisissa, enkä ole aikeissa mennäkkään, mutta jos siitä jotain etua olis, niin voishan maistraatissa pyörähtää. Meillä on kaksi lasta ja yhteinen asuntolaina. Minä tienaan bruttona 4000 euroa, mies vaan 2000, joten saisinko minä muka jotain jos jotain ikävää tapahtuis. Entäs mies jos mulle tapahtuis.

Perinnöillä ei väliä, luovutaan molemmat niistä kumminkin lasten eduksi.

"vieras"
Me mentiin naimisiin siinä kohtaa kun oltiin oltu 9v yhdessä. Ja ei siinä ollut kyse mistään suurimmasta rakakuden lupauksesta, molemmille oli ihan selvää et yhdessä ollaan, oltiin sit naimisissa tai ei. Suurin syy taisi olla se, että odotettiin ekaa lasta, haluttiin et laitokselta saakka kuljetaan samalla nimellä, vaikka myöhemmin olen kyllä ehkä hieman jopa katunut oman sukunimeni vaihtamista, miehen nimi on kiva ja harvinainen, mut jotenkin mun identiteetti hukku kun en enää ollutkaan se ja se, jolla nimellä olin elänyt kuitenkin liki kolkyt vuotta.
Mutta eihän naimisissa olo sitä arkea mitenkään muuta, ihan samanlaista se on kuin ennenkin.
Ja jos se naimisiin meno on vain pikku muodollisuus, niin se hoituu maistraatissa varsin kätevästi ja ei vie liikaa aikaa :)

avovaimo
[QUOTE="vieras";24188305]Hyötyä? Mä luulin että naimisiin mennään rakkaudesta.

Mitä hyötyä on parisuhteesta? Mitä hyötyä on yhdessä asumisesta? Mitä hyötyä on perheen perustamisesta?[/QUOTE]

Mutta minkä takia sitä rakkautta pitää jotenkin avioliitolla todistella? Eikö meidän yhteiset vuodet ja lapset riitä siihen? Rakastan minä tuota miestä ilman avioliittoakin. Olemme yhdessä koska rakastamme toisiamme, asumme yhdessä koska niin on helpompaa olla yhdessä ;) perustimme perheen koska halusimme yhteisiä lapsia. Miksi meidän vielä pitäisi mennä naimisiin kun se ei muuta mitään eikä millään tavalla voi enää kasvattaa rakkauttamme tai parantaa perhe-elämäämme?

plm
Mä en ymmärrä koko kysymystä. Mitä hyötyä? Teetkö sä muutenkin kaiken elämässäsi ajatellen että teen vain jos siitä on jotain hyötyä? Kauheen kylmää ja laskelmoivaa.

---
Mutta minkä takia sitä rakkautta pitää jotenkin avioliitolla todistella? Eikö meidän yhteiset vuodet ja lapset riitä siihen? Rakastan minä tuota miestä ilman avioliittoakin. Olemme yhdessä koska rakastamme toisiamme, asumme yhdessä koska niin on helpompaa olla yhdessä ;) perustimme perheen koska halusimme yhteisiä lapsia. Miksi meidän vielä pitäisi mennä naimisiin kun se ei muuta mitään eikä millään tavalla voi enää kasvattaa rakkauttamme tai parantaa perhe-elämäämme?
Jos se kuitenkin on miehellesi tärkeää niin miksi ei?

Yhteistyössä