juuh
Liiton pitää koossa tahto, ei papin aamen, oli kyse sitten avoliitosta tai avioliitosta. Avioliitosta on täsmälleen yhtä helppoa lähteä kävelemään kuin avoliitostakin, toki pari paperia pitää täyttää, jos haluaa virallisen avioeron.Ymmärrän ap.ta ja olen pitkälti samassa tilanteessa. En halua naimisiin, koska tosiaan silloin on mahdollisuus "loukata" eropuheilla. Sellaisten keskellä itsekin elin lapsuuden, sormukset lensivät säännöllisesti seinään kunnes koko seinä tuli liiton vastaan.
Tiedän että en ole äitini enkä isäni eikä sama asia toistuisi kohdallani, ellen antaisi sen itse mennä siihen.
Kuitenkin jotenkin koen, että meidän suhde on parempi, kun +10v oltu yhdessä illman "haulikkohäitä". Joka päivä todistaa sitoumuksensa, vaikka lähteminen olisi teoriassa "helpompaa" kuin avioliitosta. Näin on hyvä.
Mä en oikein ymmärrä tätä ihmisten pelkoa virallisia sopimuksia kohtaan. Testamentti ennustaa kuolemaa ja avioliitto eroa... Olisiko parempi lanseerata rekisteröity parisuhde kaikille pareille. Jokainen yhteen muuttava pari voisi halutessaan rekisteröidä parisuhteensa, jonka myötä tulisi tietyt oikeudet ja velvollisuudet toista kohtaan. Unohdettaisiin avioliitto sana ja kirkkovihkiminen olisi vain seremonia sitä haluaville.