mitä herkkuja.. paha pähkinäallergia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nekku83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nekku83

Vieras
Meillä on 7v synttärit ja yhdellä vieraalla todella paha pähkinäallergia ( ei siis saa syödä mitään,missä saattaa olla edes jäämiä pähkinästä)

Mitä herkkuja siis voi tarjota..

Meillä kun ei perheessä ole mitään allergioita, niin tuntuu että kaikessa lukee "saattaa sisältää pähkinää / jäämiä pähkinästä"

Nyt saa laittaa ehdotuksia
- karkkeja
- keksejä
-jäätelöitä ( esim. voiko syödä valion litrajäätelöitä)
ym...

Kaikissa suklaajutuissa ainakin voi olla jäämiä. Eräs tuttu oli saanut oireita hesen ranskalaisista, oiskohan se öljy syynä

Usein pakkauksessa mainitaan "saattaa sisältää jäämiä pähkinästä" tms

Karkeista suurin osa käy, esim. Fazerin jumbopussit, myös suklaiset, mutta muuten yleensä kaikissa suklaissa ja suklaakarkeissa voi olla pähkinäjäämiä. Brunbergilla ja Dammenbergilla on pähkinättömiä suklaita. Lähes kaikki lakut käy. Kaikki Dammenbergin suklaat sopii pähkinäallergikolle. Viennetta-jäätelökakut on pähkinättömiä ja suurin osa Magnum-jäätelöistä, ja tofujäätelöt, mutta niistä ei kaikki tykkää. Osa mehujäistä sopii. Valion jäätelöistä ei käy mikään. Kekseistä käy mm. muumikeksit ja murokeksit ja on niitä joitakin muitakin, mutta en nyt muista kaikkia.

Karkeista suurin osa käy, esim. Fazerin jumbopussit, myös suklaiset, mutta muuten yleensä kaikissa suklaissa ja suklaakarkeissa voi olla pähkinäjäämiä. Brunbergilla ja Dammenbergilla on pähkinättömiä suklaita. Lähes kaikki lakut käy. Kaikki Dammenbergin suklaat sopii pähkinäallergikolle. Viennetta-jäätelökakut on pähkinättömiä ja suurin osa Magnum-jäätelöistä, ja tofujäätelöt, mutta niistä ei kaikki tykkää. Osa mehujäistä sopii. Valion jäätelöistä ei käy mikään. Kekseistä käy mm. muumikeksit ja murokeksit ja on niitä joitakin muitakin, mutta en nyt muista kaikkia.

Näin. Paitsi että muistaakseni yksi laatu Viennetasta ei käyny mutta en muista mikä. Sia:lla on pähkinävapaita jäätelöitä, saa ainakin halpa-hallista.
Kinderin suklaamunat on myös pähkinävapaita.
Kantolan kaurakeksit käy, Tasangon herkun kaikki keksit taitaa käydä.

Mutta sun täytyy kuitenkin lukea kaikki paketit tarkkaan.

Dammenbergin suklaat tosiaan tehdään tehtaassa, jossa ei käsitellä ollenkaan pähkinää, joten ne ovat "varmoja". Minä varmaan leipoisin pääasiassa itse, pääsisi helpommalla. Ja tosiaan tekisin kaikki tarjottavat täysin pähkinättöminä, ettei tarvitsisi miettiä juhlanaikana, ettei noin yliherkkä saisi jostain vahingossa jotain väärää suuhunsa.

Kannattaa myös kysyä lapsen vanhemmilta, he todennäköisesti osaavat suoraan kertoa mitkä voisivat sopia.

Meidän pähkinäallergikko ei uskalla kylässä syödä kuin tuotteita, jotka on avaamattomassa peketissa ja jotka hän saa itse ottaa sieltä paketista. Hän haluaa aina itse vielä lukea tuoteselosteet. Tyttö ei koske ollenkaan muitten kuin minun ja parhaan kaverinsa vanhempien tekemiin leipomuksiin. Edes mummon leipomukset ei kelpaa. No, parempi ehkä olla liiankin tarkka, kun vakavast allergiasta on kyse.

kiitos vastauksista.. Joo lapsen äiti laittoi et laittavat oman karkkipussin mukaan.. mut on se jotenki kurjaa jos ei pysty mitään lapselle tarjoamaan..

Mites sitten nuo nakit ja lihapullat.. ajateltiin suolaseksi tehdä pikku-nakki vartaita ja sit niitä kivimaan lihapullia (onkohan ne nyt kivimaa vai joku muu..)

Mites korppujauho onks siinä pähkinänjäämiä.. leivon just kakkua.. en laittanut vuokaan korppujauhoja koska mul on jostain ennestään sellanen muistikuva et niissä saattais olla myös? Saa nähdä lähteekö pohja irti:)

kysy lapsen äidiltä. Kaikista varmin keino.

Itse olin erittäin allerginen pähkinälle lapsena ja äiti se oli, joka tiesi, mitä voin syödä ja millä herkutella. Tykkäsin erityisen paljon kuivatuista aprikoosesita, mutta en suosittele kuitenkaan lapselle tätä yllärinä tarjoamaan, kun läheskään kaikki lapset eivät tykkää ja aprikoosillekin voi olla allerginen.

Yhteistyössä