Mitä eväitä mukaan sairaalaan? Saako synnytyksen aikana ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olen tässä pohtinut mitä syömisiä kannattaisi ottaa mukaan sairaalaan kun lähtee synnyttämään, öisinhän siellä ei varmaan saa mitään ruokaa ja päivisinkin taitaa olla vain tietyt ruoka-ajat. Mitä olette ottanut mukaan ja mitä suosittelisitte?

Jos synnytys kestää pitkäänkin, onko totta ettei silloin anneta ruokaa? Miksi niin? Mitä sitten vaikka pitäisikin käydä vessassa, eihän kukaan jaksa raskasta tilannetta kaikenlisäksi syömättä.

"kahden äiti"
Jaa, en kyllä itse osannut lisäruokia kaivata. Esikoista synnytin 3 vrk ja kuopusta 10 tuntia. Hyvin tuli toimeen sairaalan tarjoiluilla. Miehelle ehkä eväät tarpeellisemmat, mutta kyllä sillekin muistaakseni ainakin aamupalaa tarjottiin...

Kun synnytys on kunnolla käynnissä ei mielessä ole ekana syöminen. Kummasti unohtuu.

Mutta joo, kyllä ite sain aamupäivällä ruokaa kun synnytystä joudutettiin tipalla. Sen jälkeen sain vasta kun lapsi oli syntynyt. Tämä siksi, että koskaan ei tiedä, josko joutuu hätäsektioon.

Kakkosen kohdalla en saanut edes juotavaa synnytyksen jälkeen kun kohtu ei lähtenyt itsekseen supistumaan. Vaarana oli joutua kaavintaan. Onneksi lääkkeet tehos ja kohtu alkoi toimimaan oikein.

"vieras"
Kyllä sieltä ruokaa saa ja heillä on jääkaapissa kyllä aina jotain ympäri vuorokauden.

Jos leikkausta ja nukutusta pidetään todennäköisenä, niin silloin ei ruokaa saa.

"Vieras"
Synnytyksen aikana ei ruoka maistu, on tosiaan muuta puuhaa ;) Tyksissä sai ainakin 1,5v sitten yöllä hakea osaston keittiöstä syötävää jos nälkä yllätti.. jugurttia, leipää tms.

"vieras"
No ei ne sinne synnytyssaliin mitään ruokia kyllä tarjoile. :)
En tiedä ketään joka olisi siellä mitään syönyt, jotain mehua/mehukeittoa saa tietty mutta ei siellä kyllä ruoka oo mielessä ollenkaan.
Lakua ja luumuja mulla oli mukana synnytyksen jälkeistä aikaa varten (en kyl tainnut niitäkään syödä).

Miehelle ehkä voiki jotain evästä ottaa mut kyllä sulla siinä hetkessä on ihan muut jutut mielessä!

fdsfd
En ottanut mitään ruokaa mukaan. Vesipullo mulla oli mukana kun sitä helpompi pitää kädessä kuin mukia. Ei tarvinut kurkotella erikseen :)

Synnytyksen jälkeen osastolla kyllä hain leipää ja lasin maitoa yöllä kun hiukoi imetyksen jälkeen. Ja näin kehotettiin tekemäänkin jos siltä tuntuu. Oleskeluhuoneessa oli jääkaappi ja astioita.

Synnytyksen aikana ei anneta ruokaa siksi että jos tulee tarve leikata. Eli jos joutuu hätäsektioon niin siinä vedetään ns. nuppi turraksi eli nukutetaan ja silloin ei ole hyvä olla kovin paljon tavaraa vatsalaukussa.

poikkeustapaus
Mulla oli esikoisesta ainakin niin pitkä synnytys että nälkähän siinä tuli jo monta kertaa. Kai sitä jotain sai aluksi sairaalastakin mutta onneksi oli omia eväitä mukana, muutoin olisin kuollut nälkään!
Kuopuksestakin jotain pientä söiin, tuli nimittäin kaamea nälkä! Olenko siis poikkeus kun on ollut pakko syödä että jaksaa?

"..."
Emmä ottanu mitään eväitä sinne mukaan, olin just syöny aamupalan kun lähdin synnyttämään. Sitten synnytyksen jälkeen saliin kannettiin jotain purtavaa mulle että miehelle + kahvit. Ja sitten olikin jo osastolla iltapala. Osastolla ollessa kyllä on säännölliset ruokailut.. mulle sukulaiset myös toi jotain, mutta ei niitäkään kerenny siinä syömään. Jotenki toi ruoka oli niin toissijanen asia siellä ;)

"vieras"
[QUOTE="vieras";27623373]No ei ne sinne synnytyssaliin mitään ruokia kyllä tarjoile. :)
[/QUOTE]
Kyllä minulle ainakin tuotiin lämmin ruoka syötäväksi siinä vaiheessa, kun olin siellä vuorokauden ollut vesienmenon jälkeen ja käynistystä oltiin laiteltu. Alkoi jo olla nälkäkin, kun ei ollut mehun lisäksi muuta oikein sisäänsä saanut sinä aikana.

Ja synnytyksen jälkeen ovat tuoneet aina mehumaljat ja kuumat juotavat sämpylän kera molemmille vanhemmille.

"JJJ"
[QUOTE="vieras";27623373]No ei ne sinne synnytyssaliin mitään ruokia kyllä tarjoile. :)
En tiedä ketään joka olisi siellä mitään syönyt, jotain mehua/mehukeittoa saa tietty mutta ei siellä kyllä ruoka oo mielessä ollenkaan.
Lakua ja luumuja mulla oli mukana synnytyksen jälkeistä aikaa varten (en kyl tainnut niitäkään syödä).

Miehelle ehkä voiki jotain evästä ottaa mut kyllä sulla siinä hetkessä on ihan muut jutut mielessä![/QUOTE]

TAYSissa on jo kahteen kertaan synnytyksen jälkeen tuotu eväät saliin niin isälle kuin minullekin :) Synnytykset olivat molemmat niin nopeita (viimeisin 3h) ettei siinä juuri ehtinyt nälkä tulla

"höh"

Miehelle ehkä voiki jotain evästä ottaa mut kyllä sulla siinä hetkessä on ihan muut jutut mielessä![/QUOTE]

Kyllä mulle tarjoiltiin, viili laitettiin syömään kun puuroa en suostunu suustani alas laittamaan. Ei ollu mullakaan ruoka mielessä, mutta kätilö oli sitä mieltä että parempi syödä että saa vähän energiaa.

Plus tietysti kahvit/teet+leivät synnytyksen jälkeen, synnytyssalissa. Mutta se on vissiin tapana kaikkialla?

"harjoituskappale"
[QUOTE="vieras";27623337]Olen tässä pohtinut mitä syömisiä kannattaisi ottaa mukaan sairaalaan kun lähtee synnyttämään, öisinhän siellä ei varmaan saa mitään ruokaa ja päivisinkin taitaa olla vain tietyt ruoka-ajat. Mitä olette ottanut mukaan ja mitä suosittelisitte?

Jos synnytys kestää pitkäänkin, onko totta ettei silloin anneta ruokaa? Miksi niin? Mitä sitten vaikka pitäisikin käydä vessassa, eihän kukaan jaksa raskasta tilannetta kaikenlisäksi syömättä.[/QUOTE]

En itse varannut mitään mukaan ja en edes saanut sairaalassa ruokaa, koska oli sektio valmius koko ajan. ja olin about 48h tuntia syömättä eikä edes nälkä ollut ja lopulta kuitenkin synnytin alateitse.

ja tuosta vessasta käymisestä, mulla oli pissahätä kun menin ja kun laitettiin ne monitorit kiinni ja huomattiin, että ei oo kaikki ok. En uskaltanut kysyä, että voisko hetkeksi irrottaa, että voisin käydä pissillä. 16h kuluttua ennenkuin siirrettiin saliin niin sanoivat, että voit käydä vessassa jos on hätä. kävelin hatarin askelin ja sumps jalat lähti alta, sitten hoitaja meinas toisen kerran mukana tulla kun ei jostain syystä vaan jalat kantanu ja kun pöntölle asti pääsin niin ei edes pissaa tullu. Sitten salissa tyhjensivät rakon (laittovat sen katetrin[ko] ?) sen mahdollisen sektion takia. Sitte synnytyksen jälkeen käskivät pissata suihkuun.

Nii ja kuitenkin heti synnytyksen jälkeen, mulle kannettiin saliin ruokaa ja se joku onnitelu kaffe.

"vieras"
Ei ole kyllä yhdessäkään synnytyksessä vielä nälkä tullut kesken kaiken. :D

Kyllä siinä useimmilla on muut asiat mielessä, oli sitten millainen ahmatti tahansa. Ja niiden sairaalan ruoka-aikojen puitteissa selviää kyllä ilman nälkäkuolemaa.

multa kiellettiin kaikki syöminen toka synnytyksen aikana,pelkäsivät että menee samanlaiseks touhuks kun eka synnytys eli päätty hätäsektioon.
tokan jälkeen tuotiin sitten synnärillä huoneeseen jotain syötävää,en muista mitä olin niin tokkurassa lääkkeistä,maistu kyllä!
itselleni ei ainakaan tullu mieleenkään mikään ruoka jano oli välillä mutta sitäkin rajoitettiin. eikä kyllä tullu mieleen lähtee toikkaroimaan vessaankaan missään kohtaa,ei ollu hätä tai oli mutta järki ei sanonu loppuun asti.

"pettynyt"
Mä en saanut kuin jogurttia ja pussikeittoa synnärillä :( Synnytys kesti lähes vuorokauden ja hirveä nälkä vei voimat. Tulevaan synnytykseen otan eväät mukaan vaikka salaa! Tai ainakin syön mahdollisimman paljon etukäteen kotona.

"Vieras"
Kyllä jotain pientä saa syödä jos lapsen vointi on hyvä ettei näytä siltä että ollaan just menossa sektioon.

Mä kyllä oksensin kaikki mitä suuhuni laitoin joten 24 h ei mitään menny läpi. 16 tunnin kohdalla laittoivat etes tipan että sain nestettä. Toinen synnytys meni kymmenessä tunnissa ja silloin en ees yrittäny laittaa suuhuni mitään

"pettynyt"
Niin ja siis todellakin tunsin nälän kesken synnytyksen ja valittelinkin sitä ponnistusvaiheessa... Eli ei se kaikilla unohdu. Synnytys alkoi aamuyöstä joten olin periaatteessa lähes syömättä 1,5 vuorokautta.

ei saanu
Mulle ei oo annettu synnytyksen aikana ruokaa, mehua vaan. Ja mullakin oli tosi kauhee nälkä kun kolmannesta oltiin synnärillä, kyl maistu kuivat leivät hyvälle sit synnytyksen jälkeen.

Mä siirryin osastolta synnytyssliin klo 23. Olin syöny viimeks lounasta, n 12h aiemmin. Epiduraali mulle laitettiin kolmen maissa yöllä, ja sillon sain jogurtin kun kävi ihan kärsimättömäks mun nälkä. Neiti syntyi sitten viideltä ja kuuden jälkeen saatiin miehen kanssa aamupala saliin.

Meillä sairaalassa oli ainakin automaatti, jostai sai sämpylöitä jne, kun miehelle ei juurikaan olut ruokaa tajolla, muuta kun tuo aamiainen vauvan synnyttyä.

Yhteistyössä