Mitä etuja on asua ison kaupungissa, kuitenkin rauhallisella ja puistoisella alueella pieneen kirkonkylään nähden?

  • Viestiketjun aloittaja POHDINTAA
  • Ensimmäinen viesti
halipupu harmaana
Helppo homma kun on lapsuuden viettäny pienellä paikkakunnalla ja nyt asutaan stadissa rauhallisessa lähiössä, joten tässä tulee:
- paremmat harrastumahdollisuudet
-monipuolisemmat kaupat lähellä
- parempi kultuuri ja viihdetarjonta
-monipuoliset koulutusmahdollisuudet omassa kotikaupungissa
- hyvät liikenneyhteydet
- oma auto ei ole pakollinen hankinta, säästää aika paljon
- hyvät työmahdollisuudet ja työmatka lyhyt

Siinäpä ne... mitä muuta ihminen tarvitsee?
 
aloittaja k
Helppo homma kun on lapsuuden viettäny pienellä paikkakunnalla ja nyt asutaan stadissa rauhallisessa lähiössä, joten tässä tulee:
- paremmat harrastumahdollisuudet
-monipuolisemmat kaupat lähellä
- parempi kultuuri ja viihdetarjonta
-monipuoliset koulutusmahdollisuudet omassa kotikaupungissa
- hyvät liikenneyhteydet
- oma auto ei ole pakollinen hankinta, säästää aika paljon
- hyvät työmahdollisuudet ja työmatka lyhyt

Siinäpä ne... mitä muuta ihminen tarvitsee?
Miten sellainen yhteisöllisyys kaupungissa toteutuu?
Tunnen vieläkin samat naamat pienellä paikkakunnalla ja haluan nähdä heitä. Kaupungeissa ihmisiä niin pajon, ettei heistä ehdi tulla sellaisia tuttuja millään.
 
Haluan että lapsi voi valita lukion ja/tai ammattiopinnot kiinnostuksensa ja kykyjensä mukaan eikä parista vaihtoehdosta, eikä joudu muuttamaan kotoa 15-16-vuotiaana tai reissaamaan tunteja joka koulupäivän jatkoksi. Tämä yksi oleellinen syy muiden joukossa että päädyttiin kaupunkiin. Lisäksi hyvä että on kavereissakin "varaa valita" eikä vain kourallinen ikätovereita.
Tämä oli se syy miksi luovuttiin omasta haaveesta ostaa talo "maalta" ... Oma talo , perunamaa ja keittiöpuutarha, siitä haaveiltiin. Mutta, sieltä olisi ollut matkaa töihin, kouluun ja harrastuksiin.. Siis jos ajattelee asiaa lapsen näkökulmasta. Nyt olen tyytyväinen valintaani. En haluaisi pois kaupungista mistään hinnasta. Olen kaupunkilaistyttö :)
 
Valitsisin kaupungin koska kaikki palvelut lähellä ja julkinen liikenne pelais. Olen kummassakin vaihtoehdossa asunut ja ehdottomasti ainakin autottomalle ihmiselle tuo kaupunki helpottaa 100% asioita. Onhan toki maallakin pienessä paikassa oma viehätyksensä ja ihan erilainen meininki, hermo lepää.
 
Miten sellainen yhteisöllisyys kaupungissa toteutuu?
Tunnen vieläkin samat naamat pienellä paikkakunnalla ja haluan nähdä heitä. Kaupungeissa ihmisiä niin pajon, ettei heistä ehdi tulla sellaisia tuttuja millään.
Nämä on varmaan niitä makukysymyksiä. Jokaisella on omat mieltymyksensä...
Mutta kyllä kaupungissakin voi olla yhteisöllinen... Esimerkiksi siinä omassa pienessä yhteisössä. Kotikatu, taloyhtiönpiha, harrastus... jne... Kaupungissa ei voi tietenkään tuntea kaikkia ja aina törmätä tuttuihin joka paikassa (mikä on mun mielestä ihan plussaa vaan... :D ) mutta kyllä täälläkin aika usein törmää vanhaan koulukaveriin, naapuriin, työkaveriin, lapsen kaverin vanhempaan, harrastus tuttuun yms yms.... kaupassa tai kauppakeskuksessa.
 
Vieras s
Alkuperäinen kirjoittaja hyväksi havainnut;29940448:
Parasta on asua 20 minuutin automatkan päässä noin 50.000 asukkaan kaupungista.
Näin asumme me ja erittäin tyytyväisiä ollaan. "Kylällä" kaikki tarvittavat palvelut, lasten harrastusmahdollisuudet hyvät. Lähikaupungissa sit loput, mitä kotikylällä ei löydy...
Kaks autoa kyllä tarvitaan. Miehellä liikkuva työ, mun työpaikka siellä kaupungissa
 

Yhteistyössä