Mitä ajatuksia herättää, että sossurahoilla eletään ja hankitaan lisää lapsia?

• Viestiketjun aloittaja mietiskely
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja isotuloinen perhe:
Suomi tarvitsee lisää kansalaisia. Uraan keskittyvillä äideillä (kuten esim. itselläni) ei välttämättä ole halua/ mahdollisuutta tehdä isoa lapsiliutaa. Hyvä, että joku tekee! Itse tunnen yhden tällaisen sossutapausperheen. Kasvattavat aivan ihania lapsia välittävästi ja lämpimästi, ja tarjoavat heille varmasti hyvän kodin. En koe, että veromarkat menevätjotenkin hukkaan esim. tällaisen perheen kohdalla, jotka kasvattavat tulevaisuuden suomalaisia.
Taloudellinen tilanne usein periytyy. Työttömien lapsista tulee todennäköisemmin työttömiä kuin työssäkäyvien lapsista yms. Joten uusia kansalaisia kyllä tehdään, mutta tuleeko heistä samanlaisia kuin vanhemmistaan, jolloin ovat vain kuluerä yhteiskunnalle.

isotuloinen perhe
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Suomi tarvitsee lisää kansalaisia. Uraan keskittyvillä äideillä (kuten esim. itselläni) ei välttämättä ole halua/ mahdollisuutta tehdä isoa lapsiliutaa. Hyvä, että joku tekee! Itse tunnen yhden tällaisen sossutapausperheen. Kasvattavat aivan ihania lapsia välittävästi ja lämpimästi, ja tarjoavat heille varmasti hyvän kodin. En koe, että veromarkat menevätjotenkin hukkaan esim. tällaisen perheen kohdalla, jotka kasvattavat tulevaisuuden suomalaisia.
Mutta miten he kykenevät näyttämään esimerkkiä lapsille työssäkäynnistä, jos eivät itse tee lainkaan töitä. Ei ole tulevaisuudessa juurikaan hyötyä siitä, että ei ole veronmaksajia lainkaan. Jonkun on maksettava veroja myös tulevaisuudessa vaikka se vaikuttaa kylmäkiskoiselta ajattelulta.
Ei se nyt ihan niinkään mene, että tällaisessa perheessä kasvanut lapsi ei koskaan mene töihin. Tällaiset vanhemmat voivat hyvinkin kasvattaa lastaan sen suuntaisesti, että kannustavat lasta vastuunottoon omasta kohtalostaan huolimatta.

Jos lapsiperhe elää tuilla lasten ollessa pieniä, ei ratkaisu välttämättä ole pysyvä. Vanhemmat voivat aivan hyvin työllistyä myöhemmin.

Lisäksi joskus esim. nuoruuden tyhmyyksien vuoksi kasaantuneet ulosottovelat voivat tehdä työssäkäynnistä tukien varassa elävälle perheelle kannattamatonta siitä huolimatta, että ovat oppineet läksynsä toilailujensa jälkeen.

isotuloinen perhe
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Tulee mieleen kieltä osaamattomat mamut jotka eivät tule työllistymään. Lapsia silti tekevät urakalla, ja eiköhän ne ihan yhteiskunnan varoin elätetä.
Mieheni äiti oli kieltäosaamaton mamu. Mieheni tulot ovat piiiitkälle yli satatonnia vuodessa.

Kulli
Voi olla siitä kiinni ettei tavallaan kannata mennä huonopalkkaiseen työhön (eikä saa isopalkkaista työtä, koska ei ole ammattia). Elintaso voi laskea niin paljon että tulot on plus miinus nolla vaikka kävisi töissä. Niin mieluummin jää kotiin makaamaan ja tekee lapsia kolmen vuoden välein.

Tulee mieleen kieltä osaamattomat mamut jotka eivät tule työllistymään. Lapsia silti tekevät urakalla, ja eiköhän ne ihan yhteiskunnan varoin elätetä.
Mieheni äiti oli kieltäosaamaton mamu. Mieheni tulot ovat piiiitkälle yli satatonnia vuodessa.
Ihanaa! Kivat sulle, onko miehesi äitinkin hyväpalkkaisessa duunissa?

isotuloinen perhe
Ihanaa! Kivat sulle, onko miehesi äitinkin hyväpalkkaisessa duunissa?
Ei. Mutta hänen aviomiehensä on. Ja kyllähän anoppikin 15 vuoden jälkeen työllistyi, kunhan oppi kieltä. Kasvatti kyllä hienon pojan, joka työllistää tälläkin hetkellä monta suomalaista. Meidän lapsistamme tuleekin tämän ketjuteorian mukaan vaikka ja mitä, jos koulutus ja sosioekonominen asema muka aina periytyvät. Itse en kyllä siihen usko, uskon, että lapsista tulee juuri sitä, miten heidät onnistumme kasvattamaan. Ja millaisia heidän omat luonteensa/ mieltymyksensä ovat.

Millipidetär
En suhtaudu yhtään positiivisesti. Minusta lapsista pitäisi maksaa joku tietty summa toimeentulotukea, oli niitä sitten 1 tai 5, nykysysteemillä tulot kasvaa jos lapsimäärä kasvaa.

ihan ok
jos ovat tasapainoinen perhe joka pystyy huolehtimaan lapsistaan ja kasvattamaan heidät.
Jos perheen vanhemmilla esim. päihdeongelmaa yms. sit olis aikast huono juttu.
Mut kait ihmiset nyt saa lapsia tehdä vaikka toimeentulolla eläisivätkin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mandariini:
Tunnen tällaiset perheen missä on monta lasta. Vanhemmat olivat juuri rantalomalla etelässä vaikka laskuja on ulosotossa saakka. Eli ilmeisesti pistävät tulojaan ennemmin tällaiseen kuin maksavat velkojaan. Ovat sisustaneet vuokra-asuntoaan uusilla kauniilla huonekaluilla. En lainkaan tiedä miten heillä on aina varaa, ovat töissä satunnaisesti eli ilmeisesti sitten aina niillä tuloilla ostetaan uutta. Ja festareilla käydään joka kesä (vaikka olisi kuinka kalliit liput) eli he eivät juurikaan vaikuta siltä kuin olisivat köyhiä ja kipeitä. Tiedän vaan kun perheen äiti aina uskoutuu minulle kuinka kusessa ovat velkojen ja pikavippien kanssa ja käyvät sossussa säännöllisesti. En tiedä miten siellä näihin asioihin suhtaudutaan , mutta välillä tuntuu että heillä on parempi elintaso kuin minun perheessäni jossa on mies töissä ja itse olen nyt kotona lapsia hoitamassa. En ole kateellinen, mutta välillä ihmetyttää uudet kalusteet ja lomareissut kun sitten mennään taas sossuun seuraavana päivänä....
Minulla tulee tästä mieleen että salailevatko jotenkin sossulta noita satunnaisia työtulojaan?? Koska jos "rehellisin keinoin" jotain sossusta saa, niin silloin on niin pienet tulot ettei niillä ostella huonekaluja ja etelänmatkoja.

maho yh
En siitä viitsi paljoa huudella mutta käyn lapsettomuushoidoissakin (niissä kalleimmissa) ja saan mm. lääkkeisiin täydet tuet.. taustalla on sairaus. Olen ollut sen verran masentunut kaikkeen viime vuosien paskaan etten ole enää vaan jaksanut hakea töitä, mutta ehkä se vielä joskus muuttuu jos tilanne elämän perusasioiden osalta joskus paranee. Ei kannata kadehtia, ei tämä mitään helppoa elämää ole, vaihtaisin koska tahansa osia veronmaksajan kanssa jos saisin hedelmällisyyteni takasin. Jokaisella on omat ongelmansa, et voi tietää miten pahoja ne on sillä 'sossupummilla'.

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti:
Vähän vaikea tuomita, jos töitä ei ole saanut vaikka haluaisi. Hedelmällinen ikä on lopulta kuitenkin aika lyhyt jos lapsia haluaa. Kaksosraskautta ei pysty etukäteen tietämään, että sikäli turha keskustella siitä onko sillä mitään merkitystä.

Mutta eipä kiva ole veronmaksajana maksella toisten elämistä. Jommankumman pitäisi jo tuon aikaa toimarilla oltuaan opiskella joku uusi ammatti ja yrittää saada töitä.
Ihan samoilla linjoilla olen.

Yhteistyössä