Mitä ajattelisitte jos tuore miesystävä sanoisi mahdollisesta raskaudesta näin?

• Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti
kohtalo?
Mulla oli neljä lasta kun yyhoona aloin seurustella nykyisen mieheni kanssa. Mies kertoi, ettei voisi saada lapsia, oli kuulemma asia todettu. Silti hän puhui aina lapsista, toivoi niitä ja rakasti viettää aikaa omieni kanssa. Hälytyskelloissani tasi olla vikaa..

Yks kaks yllättäen totesin olevani 36-vuotiaana raskaana! Mies tunnusti valehdelleensa olevansa tuhkamuna. Minä sitten abortin vastustajana pidin lapsen, jota tottakai rakastan aivan yhtä paljon kuin muitakin.

Mietin vain, että kuinka monesta miehestä olisi rakastamaan ei-toivottua lasta, huijattuna.

Mä en kyllä pystyisi olemaan sellaisen miehen kanssa, joka sanoisi häipyvänsä kuvioista, jos tulisin raskaaksi. :O En kykenisi kunnioittamaan sellaista miestä. Miten ihmeessä se mies sitten selittäisi lapselle ja tämän sisaruksille, että vanhempia lapsiaan kyllä tapaa, muttei nuorinta?

"vieras"
[QUOTE="a p";24790103]No ei se noin voi mennä, että mies saa livetä vastuusta! Kyllä mä pidänkin huolta ehkäisystä, mutta minipillerit eivät ole niin varmat kuin yhdistelmäpillerit!

Miehet voivat mennä sterilisaatioon tai käyttää kortsua jos eivät lapsia halua.[/QUOTE]

Tuolla viimeisellä lauseella on aika suuri merkitys sinun ajatuksessasi. Sinä voit mennä sterilisaatioon jos et enää lapsia halua. Jos taas haluat, olet aivan turhaan tämän miehen kanssa koska hän on ollut rehellinen sinulle.

Joku vaan jostain

Ajattelisin, aloituksesi luettua, että hän ei todellakaan halua lapsia. Ja olisin hyvilläni, että hän asiasta ilmoittaisi, niin että epäselvää ei jäisi.

Luettuna osan muista vastauksistasi toimisin sitten näin:

Koska en haluaisi jäädä yksinhuoltajaksi, VAATISIN kondominkäyttöä. Muutoin en harrastaisi seksiä, ellen sitten itse olis yksin valmis kantamaan vastuuta mahdollisesta raskaudesta. En suostuisi harrastamaan seksiä ilman kondomia ollenkaan. Samalla tekisin taasen oman kantani (jos se olisi tämä) selväksi, että mikäli vahinko tapahtuisi, en alkaisi jälkiehkäistä abortilla. Nyt sitten kummallakin aikuisella ihmisellä olis selvät säveleet siitä, mitä toinen aikoo jos ja kun näin pääsisi tapahtumaan.

"Niin"
[QUOTE="a p";24790417]Miksi se on vain mun velvollisuus huolehtia ehkäisystä? Varsinkin kun mies on se joka ei missään nimessä halua lapsia ja mä kestäisin asian JOS raskaaksi tulisin.

Mä en edelleenkään ole unohtanut syödä yhtäkään pilleriä. Tämä pitäisi jo teidän käsittää kun asian kerroin jo ensimmäisellä sivulla ja yhdessä viestissä tarkensin tuota lääkekeskustelua. Kannattaa lukea muutakin kuin aloitus.[/QUOTE]

Siksi, koska olette sopineet että käytätte sitä mitä käytätte. Jos haluat muuttaa tuota sopimusta, niin sinun vastuullasi on ottaa asia uudelleen puheeksi.

Jos unohdat pillerin, on edelleen täysin mahdollista ottaa jälkiehkäisy ja asia on melko varmasti kunnossa. Tämäkin on sinun vastuullasi, koska miehen ottamana siitä ei ole juurikaan iloa. Jos et itse koe kykeneväsi kantamaan vastuuta pillerinotosta niin voithan pyytää miestäsi valvomaan että otat sen joka aamu. Jos siis itse mielestäsi tuo ehkäisymuoto on paras teille mutta et mielestäsi voi olla vastuussa siitä että ne pillerit syöt.

Ihme vastuunpakoilua jos ei mielestään voi vastata siitä mitä on sovittu, tai vaihtoehtoisesti ottaa puheeksi sitä että sovitaanpa nyt toisin.

Mies on ilmoittanut ettei halua lapsia eikä halua ryhtyä mahdolliselle "vahingolle" isäksi. Miksi sinä et halua hyväksyä tätä, mutta samalla vaadit että miehen pitää hyväksyä se ettei sinulle vauva ole ongelma?

"vieras"
Mä varmaan jättäisin sen miehen, koska jos yhdessä vahinko sattuu, niin yhdessä myös seuraukset kannetaan. Tokikin on hyvä, että sanoo selvästi, että ei todellakaan halua enää lapsia. Mutta silti ei ole reilua jättää naista yksin lapsen kanssa, jollei kumpikaan lasta halunnut, mutta silti sellainen ilmoittaa tulostaan.

-----
[QUOTE="a p";24790103]No ei se noin voi mennä, että mies saa livetä vastuusta! Kyllä mä pidänkin huolta ehkäisystä, mutta minipillerit eivät ole niin varmat kuin yhdistelmäpillerit!

Miehet voivat mennä sterilisaatioon tai käyttää kortsua jos eivät lapsia halua.[/QUOTE]

no et viitsis vaihtaa sit niihin yhdistelmäpillereihin.

(nyt varmaan alkaa kootut selitykset miksi et voi käyttää niitä jne jne jne)

"vieras"
[QUOTE="Niin";24796929]Mies on ilmoittanut ettei halua lapsia eikä halua ryhtyä mahdolliselle "vahingolle" isäksi. Miksi sinä et halua hyväksyä tätä, mutta samalla vaadit että miehen pitää hyväksyä se ettei sinulle vauva ole ongelma?[/QUOTE]

Ei tässä nyt ollut kyse siitä, että ap unohtelisi pillereitä, vaan siitä, että pillerit voi pettää vaikka ne ottaisi ihan joka päivä säännöllisesti eikä silloin jälkiehkäisystä ole mitään hyötyä, kun asian huomaa vasta tultuaan raskaaksi. Ihan oikeita vahinkoja, ei lainausmerkeissä, sattuu joka vuosi ja suhteutettuna oikein käytettyjen ehkäisyvälineiden ehkäisytehot niiden käyttäjämääriin, joka vuosi tuhansia raskauksia alkaa siitä huolimatta, että ehkäisyä on käytetty.

Siinä ei paljon miehen isäksi haluamiset tai haluamattomuudet vaikuta, koska ei ap oikein tuon enempää enää ehkäisystä voi huolehtia (hän kun tuskin sterilisaatiota haluaa, jos vauva on ihan ok hänelle vaan siksi, että miehelle se ei ole).

Ei mitään tuollaisia sopimuksia voida tehdä että en halua isäksi, haluan vaan harrastaa seksiä ilman mitään vastuuta - jos vahinko käy, ainakin elatusapu on LAPSEN oikeus joka kuuluu lain mukaan hänelle oli hän isän puolelta toivottu tai ei, kuin myös hänellä on oikeus saada tietää isänsä henkilöllisyys, joten vähintään tuon verran joutuu isäksi joka tapauksessa. Tommoista vaihtoehtoa ei vain ole että harrastetaan seksiä niin että vastuu yksin toisella.

Tossa tilanteessa miehellä on lähinnä oikeus hankkia sterilisaatio (joka sekään ei ole täysin varma), nainen jonka tietää olevan valmis aborttiin (mieli voi silti muuttua jos raskaus oikeasti alkaa) tai sitten pidättäytyä seksistä.

"Niin"
[QUOTE="vieras";24797080]Ei tässä nyt ollut kyse siitä, että ap unohtelisi pillereitä, vaan siitä, että pillerit voi pettää vaikka ne ottaisi ihan joka päivä säännöllisesti eikä silloin jälkiehkäisystä ole mitään hyötyä, kun asian huomaa vasta tultuaan raskaaksi.[/QUOTE]
Ap ja hänen miehensä keskustelivat tilanteesta, jossa ap unohtaa ottaa pillerinsä ja tulee raskaaksi. Ap kysyi mielipidettä tähän tilanteeseen.

Miksi sinä haluat keskustella tilanteesta, jossa ap ottaa pillerinsä ja tulee siitä huolimatta raskaaksi? Onko sinulla sisäpiirin tietoa siitä, että ap:n miehen mielestä tilanne on täysin sama johtuipa raskaus sitten ap:n hajamielisyydestä pillerien suhteen vaiko oikein otettujen pillerien pettämisestä?

Sen tarkemmin lukematta ketjua niin ajattelisin miehen olevan rehellinen ja antavan minulle mahdollisuuden päättää mitä teen ilman turhia fantasioita miehen haluista perustaa perhettä. Reiluahan se on ennen vahinkoa kertoa, turha elätellä turhia kuvitelmia.

"jehna"
[QUOTE="a p";24790247]Oli ilmeisesti virhe tehdä tämä aloitus. Tulee vain paskaa niskaan ja tehdään typeriä oletuksia. Kiitos vain.[/QUOTE]

tätä kyllä sanotaan keskusteluksi.
itsepä kerroit vähän nihkeästi tuosta asiasta. esim, oletko puhunut miehen kanssa että pitäisikö sitten ottaa tuplavarmistus käyttöön, ettei tule ikäviä yllätyksiä? vai olisiko menossa vasektomiaan tai sinä vastaavaan leikkaukseen? ikävältähän tuo miehen sanominen kuulostaa, mutta hyvä kun kertoi totuuden eikä luulottele turhia, vai mitä?

"Joopa"
[QUOTE="vieras";24797080]Siinä ei paljon miehen isäksi haluamiset tai haluamattomuudet vaikuta, koska ei ap oikein tuon enempää enää ehkäisystä voi huolehtia (hän kun tuskin sterilisaatiota haluaa, jos vauva on ihan ok hänelle vaan siksi, että miehelle se ei ole).

Ei mitään tuollaisia sopimuksia voida tehdä että en halua isäksi, haluan vaan harrastaa seksiä ilman mitään vastuuta - jos vahinko käy, ainakin elatusapu on LAPSEN oikeus joka kuuluu lain mukaan hänelle oli hän isän puolelta toivottu tai ei, kuin myös hänellä on oikeus saada tietää isänsä henkilöllisyys, joten vähintään tuon verran joutuu isäksi joka tapauksessa. Tommoista vaihtoehtoa ei vain ole että harrastetaan seksiä niin että vastuu yksin toisella.

Tossa tilanteessa miehellä on lähinnä oikeus hankkia sterilisaatio (joka sekään ei ole täysin varma), nainen jonka tietää olevan valmis aborttiin (mieli voi silti muuttua jos raskaus oikeasti alkaa) tai sitten pidättäytyä seksistä.[/QUOTE]
Millä valtuuksilla sinä kiellät miehen oikeuden ilmoittaa etukäteen että hän ei tule osallistumaan mahdollisen vahinkolapsen elämään, kun mikään laki ei sitä ilmoitusta kiellä? Elatusvelvollinen hän toki on, mutta varsinaiseksi isäksi ryhtymiseen ei mikään laki pakota muutoin kun paperilla.

Se on sitten täysin naisen oma asia mitä johtopäätöksiä hän tuollaisen ilmoituksen suhteen tekee. Minä sanoisin että jos naisen johtopäätös on tästä huolimatta jatkaa suhdetta + minipilleriehkäisyä, hänen on hiukan turha peräänkuulutella mitään juurikaan elarivastuuta kummempaa isyyttä asiassa tai olla sitä mieltä että on epäreilua että hän jää yksinhuoltajaksi. Miksi naisen ei tarvitsisi kantaa mitään vastuuta asiassa? Jos hän ei ole valmis yksinhuoltajuuteen, hän joko järjestää asian niin ettei moista ongelmaa tulla kohtaamaan, pyytää miestään järjestämään asian, tai sitten hankkiutuu irti parisuhteesta. Aikuinen vastaa teoistaan ja tekemättä jättämisistään.

Ketään ei voi pakottaa oikeaksi isäksi, elatusvelvolliseksi kyllä. Se on hyvä tiedostaa kun miettii näitä vaihtoehtoja ja vastuukysymyksiä.

"jehna"
Mä en kyllä pystyisi olemaan sellaisen miehen kanssa, joka sanoisi häipyvänsä kuvioista, jos tulisin raskaaksi. :O En kykenisi kunnioittamaan sellaista miestä. Miten ihmeessä se mies sitten selittäisi lapselle ja tämän sisaruksille, että vanhempia lapsiaan kyllä tapaa, muttei nuorinta?
joo, mä tunnen tällasen miehen, tapaa nuorempia lapsiaan, muttei esikoistaan. kummallinen tilanne minusta. en tiedä taustoja mutta kyllä ihmetyttää. asuvat samassa kaupungissa ja näkevät silloin tällöin mutta eivät ole varsinaisesti tekemisissä..

"jep jep"

Ajattelisin, aloituksesi luettua, että hän ei todellakaan halua lapsia. Ja olisin hyvilläni, että hän asiasta ilmoittaisi, niin että epäselvää ei jäisi.

Luettuna osan muista vastauksistasi toimisin sitten näin:

Koska en haluaisi jäädä yksinhuoltajaksi, VAATISIN kondominkäyttöä. Muutoin en harrastaisi seksiä, ellen sitten itse olis yksin valmis kantamaan vastuuta mahdollisesta raskaudesta. En suostuisi harrastamaan seksiä ilman kondomia ollenkaan. Samalla tekisin taasen oman kantani (jos se olisi tämä) selväksi, että mikäli vahinko tapahtuisi, en alkaisi jälkiehkäistä abortilla. Nyt sitten kummallakin aikuisella ihmisellä olis selvät säveleet siitä, mitä toinen aikoo jos ja kun näin pääsisi tapahtumaan.

peesi! tadaa, näin helppoa se on vastata itse kysymykseen ja jättää epäolennaisuudet omaan arvoonsa :)

"vempula"
jos harjoittaa yhdyntää niin tuloksena saattaa olla lapsi, oli sitten ehkäisynä mitä tahansa. ja jos aikuinen ihminen tätä yhdyntää haluaa harjoittaa niin riskit hän tietää. jos ei pariskunta ole tästä samaa mieltä ja tämä aiheuttaa eripuraa, niin suosittelen partnerin vaihtoa.

Yhteistyössä