Mitä ajattelet ihmisestä, jolla ei ole facebookissa profiilia?

• Viestiketjun aloittaja joulumielellä
  • Ensimmäinen viesti
joulumielellä
Itse en jaksa / viitsi laittaa, ihmiset ihmettelee. Joo, menneisyydessä on salattavaa nykyistä työpaikkaa ajatellen, mut ei nyt mitään ihmeempää...nuorten sekoiluja. En kuitenkaan halua "julkisuuteen".

anonyymii
Riippuu vähän, minkälainen ihminen ulkopuolelle jättäytyvä muuten on.
Jos paljon aikaa tietokoneella viettävä "nörtti", niin pitäisin epäilyttävänä/hämäränä, mutta jos "oikeassa elämässä" ulospäin suuntautunut ihminen, niin ajattelisin, että fiksu ja haluaa pitää yllä "oikeita" kontakteja tuttaviinsa ja ystäviin.

Periaate
No musta tuntuu, että tosi monella toi on periaatteen takia vain. Siis ettei liity faceen. Näin ainakin omalla parikymppisellä veljellä. On välttänyt naamakirjaa kuin ruttoa. Ja haluaa pitää ystävyyssuhteet muuten kunnossa kuin netin välityksellä. Ja silti erittäin sosiaalinen ja ympäri maailmaa kavereita. Kaikki suhteet on saanut pidettyä. Itse en vain jaksaisi nähdä niin paljoa vaivaa. Facebookissa on paljon helpompi olla yhteydessä kaikkiin.

Ja onhan noita muitakin tuttuja ja kavereita ketkä tiedän, että ovat periaatteen takia ulkona facebookista. Haluavat vielä kuulla kuulumiset puhelimella soittaessa tai mennä kylään. Ja monella menee hermo siihen tokasuun "ai et lukenu viä facebookista",kun jotain on tapahtunut. Ja tämä toki on aika ärsyttävää. Pitäisi sitä muutenkin kertoa ihmisille kuulumisiaan ym kun vain päivittää tilaansa jos jotain on tapahtunut.

Fiksuja ihmisiä siis mun mielestä ne, jotka ei oo naamakirjassa. Arvostan kovasti ja kaikki jotka ei sielä ole ja ketkä tiedän, niin he näkevät paljon enemmän vaivaa muiden ystävyyssuhteidensa ylläpitoon. Nykyään on niin helppoa laiskustua ja kysyä vain silloin tällöin fb:ssä että mitä kuuluu.. Sitten on taas hetkeksi hoidettu velvollisuudet.

"vieras"
Fiksu.

Itse en käytä facea kuin joidenkin tuttujen kanssa viestittelyyn ja se sujuisi ihan yhtä hyvin sähköpostilla. Toki joskus kattelen jotain kun ei ole muuta tekemistä mutta aivan hyvin pärjäisin ilmankin. Viimeisen kahden vuoden aikana aika moni on lakannut käyttämästä tai ei ainakaan enää laita ikinä sinne mitään itse.

Ei kärsi näyttämisen/esittämisen himosta eikä tykkää tirkistellä toisten elämään tai vakoilla ihmisiä. On omaakin elämää, oikeata sellaista. Ei mielellään tapa aikaansa farmien tms pelailuun vaan saa käytettyä aikaansa johonkin hyödylliseen, kun sitä ei valu turhaan fb:ssä roikkuen. Ei tahdo olla siinä mukana pelkästään sen takia "kun kaikki muutkin on". Jonkinlaista yhteenkuuluvuuden/samaistumisen tunnetta, kun en itsekään ole FB:ssä. Pelkästään positiivista omasta mielestäni siis.

"vieras"
No en yhtään mitään. Tai okei, vähän ehkä sitä, että kyllä jää aika paljon kaikenlaisesta kivasta paitsi kun ei siellä oo :) (joo, kivasta. että turha tulla vinkumaan että "ai kivasta? KIVASTA??!")

vierass
Miksi ajattelisin yhtään mitään? Minulla täysin sama kuka siellä on, tai kuka ei.

Enemmän ihmettelen niitä, jotka keräävät sinne satoja tai tuhansia "frendejä".

No, en ajattele juuri mitään. Jotkut ystäväni eivät ole facebookissa, enkä pidä sitä sen kummempana kuin sitä, että jotkut eivät vaikka käy koskaan uimassa. Eihän se sen kummempi juttu ole.

Mutta noihin joihinkin kirjoituksiin täytyy kyllä kommentoida, että facebookiahan voi käyttää tosi monella tavalla. Ei siellä ole pakko "esitellä elämäänsä", ei ole pakko paljastaa nykyiselle työpaikalle yhtään mitään, facebookiin voi kirjautua vaikka salanimellä (jolloin vain valikoitu tuttavapiiri saa tietää asiasta), facebookiin ei ole pakko kirjoittaa itse mitään, jos ei jaksa ei ole pakko lukea kaikkien muidenkaan tekstejä... jne. Facebookissa ei ole pakko käydä edes päivittäin. Ei ole pakko pelata mitään pelejä. Loppujen lopuksi se ei sen kummempi ole kuin sähköposti - joku käyttää, joku toinen ei.

Ja mitä tulee siihen, että facebookissa olevilla ei olisi "live-ihmissuhteita" - pikemminkin musta vaikuttaa siltä, että facebookin kautta ihmiset pitävät yhteyttä niihin kavereihin, joiden kanssa ei muuten tulisi soiteltua/nähtyä, mutta jotka haluaa silti pitää kavereina, tai niihin, joita näkee syystä tai toisesta tosi harvoin. Sitten läheisimpien ihmisten kanssa facebookin merkitys on vähäisempi, vaikka sitäkin kautta tulee oltua yhteydessä. Joskus facebookissa syntyy ihan hyviä keskusteluja, jotka ehkä muuten käytäisiin jollain (anonyymillä?) keskustelupalstalla tai sähköpostilistalla. Mutta kuitenkin - facebook on vain yksi tapa olla tekemisissä ihmisten kanssa, kännykän, kirjeiden, sähköpostin ja tapaamisten ohessa.

tiiteni harmaana
Itse en ole facebookissa enkä aio olla tulevaisuudessakaan. Yksi (ilmeisesti entinen) kaveri, kun tekstasin kännykällä kuulumisia, vastasi, että tule facebookiin, niin sieltä löytyy kuulumiset. Vastasin, etten aio mennä sinne "itseäni levittelemään". Eipä olla sen jälkeen toistemme kuulumisia kyselty millään tavalla. Minusta se on turhaa ajan hukkaa ja pidän sinne liittymättömiä ihmisiä järkevinä.

yyy
Jännä, ettei kukaan ole vielä maininnut tietoturvallisuussyitä. Ilmeisesti ihmiset luottavat näihin voittoa tavoitteleviin monikansallisiin yhtiöhin ja mielellään jakavat tiedot ystäväpiiristään ja mielenkiinnonkohteistaan niiden kanssa.

Yhteistyössä