Mitä ajattelet äidistä jolle neuvolassa ehdotetaan perheeseen hoitajaa pari kertaa viikossa

  • Viestiketjun aloittaja äiti kahdelle
  • Ensimmäinen viesti
yhden äiti
Toivottavasti äiti ei oo perfektionisti ja täydellisyyden tavoittelija vaan osaa ottaa apua vastaan, kun sitä tarvitaan. Tuskin kukaan meistä saa koskaan liikaa apua, vielä pyytämättä.
 
Ettei pärjää omin avuin. Ehkä masennusta, tai totaalista väsymistä (ollut jo pitkään), tai muita ongelmia. Koska jokainen äiti on varmasti väsynyt aina välillä, mutta ei sitä hetkittäisten väsymystilojen takia mitään perhetyöntekijää avukseen saa.

Tosin itse tunnen henkilön, jolla käy perhetyöntekijä kolmesti viikossa, opettamassa ihan perusasioita, kuten ruuanlaittoa ym, sekä hoitamassa lasta, jotta äiti saa käydä mm hoitamassa asioitaan (yh). Ja tällä naisella on vain yksi lapsi.

Joten kaippa se on hyvin tilannekohtaista, koska sen perhetyöntekijän saa.
 
-
No en ainakaan mitään pahaa. Jos äiti vain jostakin syystä tarvitsee lisäapua, niin sehän on hienoa, jos sitä järjestyy. En edes ymmärrä mikä tämän aloituksen tarkoitus oli, elämäähän tämä on eikä mitään suorittamista (ainakaan minkään palstalaisten arvojen mukaisesti).

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Että neuvolassa ollaan erehdytty. Näinkin voi käydä.
No mutta miksei silti voisi hyödyntää apua, jos sellaista on tarjolla. Mulla taas herää epäilys, jos joku kategorisesti kieltäytyy tarjotusta avusta...
 
H
Enpä minä siitä äidistä mitään ihmeellistä ajattele. Mutta, ihmetyttää se jos jossain tuommosta apua oikein tarjotaan, kun monet ei sitä saa pyytämälläkään vaikka aihetta ois.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mutta miksei silti voisi hyödyntää apua, jos sellaista on tarjolla. Mulla taas herää epäilys, jos joku kategorisesti kieltäytyy tarjotusta avusta...
Miksi hyödyntää apua, jos sellaista ei tarvitse? Silloinhan vie joltakin sellaiselta sen avun pois, joka todella tarvitsee sitä. Avusta saa aina kieltäytyä, ei autettava ole mikään passiivinen objekti, joka vain lojuu autettavana. Siellä neuvolassakin on vain ihmisiä töissä, jotka tekevät virhearviointeja. Sitä sattuu.

 
Syitä voi olla niin monta, etten viitsisi alkaa edes arvuuttelemaan. Kun toinen lapsista on noin pieni, ensimmäisenä tietenkin tulee mieleen, että vauva valvottaa ja äiti on väsynyt eikä tukiverkostoa ole lähettyvillä.
 

Yhteistyössä