Mitä ajattelet äidistä joka näkee lastaan arkisin keskimäärin 2-3 tuntia?

• Viestiketjun aloittaja ihme
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ihmettelen, että miksi lapsella on niin pitkät hoitopäivät jo noin pienenä.
Sohaisen vielä kusiaispesää ja kerron että tein syksymmällä paljon pitkiä päiviä. Siis olin töissä 9,5h ja lapsi oli hoidossa 10h. :/ Onneksi tuollaisia päiviä on enää tosi vähän.

Ja sen takia näen lastani niin vähän, kun hän menee nukkumaan jo 18.30-19. Aamulla nukkuu siihen asti kun on lähdettävä hoitoon.
Sohaiset? :LOL: en mä näkis mitään "kerskailemista" siinä että voi kirjoittaa noin.

Näkee. Päiväkodissa on viisi kivaa tätiä ja 17 kaveria :) Eiköhän siinä ole ihan hyvästi jo ihmisiä.

ja MIA: Niin varmasti onkin arkipäivää monelle, mutta mulla tuli tässä yks päivä vain mieleen että miten vähän oikeasti näänkään lasta, mutta silti tuntuu viikonloppuisin että tulis jo arki ja pääsis töihin.

:D :D On siinä ihmisiä. Asioilla ja tilanteilla on tapana muuttua, nyt näät lastas vähän, mutta varmasti tulee aika, kun näette enemmänkin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
Sohaisen vielä kusiaispesää ja kerron että tein syksymmällä paljon pitkiä päiviä. Siis olin töissä 9,5h ja lapsi oli hoidossa 10h. :/ Onneksi tuollaisia päiviä on enää tosi vähän.

Ja sen takia näen lastani niin vähän, kun hän menee nukkumaan jo 18.30-19. Aamulla nukkuu siihen asti kun on lähdettävä hoitoon.
Sohaiset? :LOL: en mä näkis mitään "kerskailemista" siinä että voi kirjoittaa noin.
Ei siinä olekaan mitään kerskailemista. Mulla vaan tuli sellanen olo että haluan sanoa siitä. En tiedä, kai huono omatunto tai jotain :(

Ja lasta en olisi vielä tähän elämäntilanteeseen halunnutkaan, mutta mies puhui ympäri ja tässä sitä nyt sitten yritetään selvitä tilanteesta. Lastani kyllä rakastan, mutta en jaksa/halua olla sen kanssa kotona. Lauantai ja sunnuntai kotona lapsen kanssa on ihan tarpeeksi, osittain liikaakin.

Ajattelen, että voi voi...

Itse tulee nähtyä lapsia aamusella pitkään (ei viedä vielä kasiksikaan hoitoon) ja iltapäivällä suht ajoissa kotiudun.
Siksi oma firma, että voi joustaa ja olla ylimääräisillä vapaapäivillä. Viikonlopuista otetaan kaikki ilo irti perheen kesken. Miehen työ on vuorotyötä ja jää lapsille yhtälailla aikaa. :heart:

vieras

Niin, suurin piiretin näin se tulee oleen meilläkin. Tarhaan klo 7.00, kotiin klo 16.00, nukkumaan klo 19.00 ja aamulla ylös klo 6.00. Sitä se arki vaan on.

työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
kyllä mulla käväsee mielessä että kenen iloksi se lapsi on tehty. mulla tosin ei oo varaa huudella kun ei oo talo- eikä autolainojakaan maksettavana.
tarkoitatko että urastaan kiinnostuneet naiset eivät saa hankkia lapsia?

Tiki
Varmaan ainakin yksinhuoltajalle täysin normaali tilanne, jos käy töissä. Meillä lapsi aloitti siis 1v5kk päiväkodissa ja viihtyy enemmän kuin hyvin. Lapsi on todella tasapainoinen. Olen kuullut hyvästä kiintymyssuhteestamme ihan tutulta ammattilaiseltakin ja muiltakin. Tosin meillä nyt vähän enemmän on mahdollista nähdä päivittäin kuin ap:lla ja isäänsäkin sentään näkee väh. 3h/pv plus tietenkin viikonloput. Satsataan tosissaan siihen, että ollaan iltaisin ja viikonloppuisin läsnä lapsen kanssa, eikä katsota esim. telkkaria toisella silmällä. Tietysti lapselle olisi mukavaa olla kotona äidin kanssa, mutta mieluummin hoidamme asuntolainamme ja pidämme sitä myötä päämmekin tasapainossa.

Surde74
En välttämättä mitään. Ehkä ajattelen, että mahtaa erossa olo olla rankkaa pienelle. Itse haluan nähdä omia lapsiani enemmän, siksi he ovatkin hoidossa 13pv/kuussa. Ja haku päiväkodista aina viimeistään klo 16.00. Tämä sopii meille.

samma här
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niin, suurin piiretin näin se tulee oleen meilläkin. Tarhaan klo 7.00, kotiin klo 16.00, nukkumaan klo 19.00 ja aamulla ylös klo 6.00. Sitä se arki vaan on.
ihan sama täällä. leipä on saatava pöytään ja talo on maksettava

sama
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noin meilläkin oli/on... Ihan täyspäisiä tenavia niistä on tullut.
Niin on, eikä se edes tunnu pahalta, kun siihen rytmiin kaikki tottuvat =)

Kuulostaa tutulta.. Meiän normi päivä menee näin aamulla ollaan noin tunti hereillä yhtäaikaa ennen päiväkotiin menoa, illalla tullaan kotiin viiden maissa ja tyttö menee nukkumaan 19-19.30!! Mulla vielä hyvä tilanne siinä suhteessa että ollaan samassa paikassa töissä ja päiväkodissa niin hoitopäivät jäävät siihen 8 tuntiin!!

Mä tarkoitin lähinnä sitä, että miksi noin pienen lapsen äiti tekee noin pitkää työpäivää, ettei ehdi näkemään lastaan käytännössä lainkaan :ashamed:

vierastaja
Meilläkin tyttö menee tarhaa 6.30 ja kotiin päästään n. klo 15.30, jos on hyvä päivä töissä. Tosin teen osittaista ja hoitopäiviä on n. 10/kk. Voisitko sinä harkita tekeväsi 30h työviikkoa? Normaalissa työssä se tarkoittaa lyhyempiä työpäiviä, meillä jaksotyötä tekevillä se tarkoittaa enemmän vapaapäiviä. Rahallisesti en koe häviävän paljon, koska hoitomaksu on pienempi ja KELA maksaa myös vähän korvausta.

ap

Mä tarkoitin lähinnä sitä, että miksi noin pienen lapsen äiti tekee noin pitkää työpäivää, ettei ehdi näkemään lastaan käytännössä lainkaan :ashamed:
Mun oli pakko tehdä aluksi. Oli liian vähä työntekijöitä ja en viittiny alkaa vääntään työvuoroista kun siellä kaikki muutkin (äitejä myös) teki välillä pitkää päivää. Mutta enää ei onneks tartte tehä noin pitkiä vuoroja.

Ja mä olen ihan tyytyväinen näin. Mulla on parempi fiilis kun tiedän että lapsi saa hoidossa terveellistä ruokaa (ei purkkiruokaa niin kuin kotona), virikkeitä ja säännöllistä ulkoilua. Mä en jaksa tehdä lapsen kanssa paljon mitään. Joten olen varma, että lapselle on parempi olla hoidossa ja mulle parempi töissä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
sellasta se työelämä on...hohoijaa taas
Niinpä. Ajatelkaapa, jos kaikki äidit jäis kotiin hoitaan lapsensa täysikäsiksi asti kotona... amerikan malliin :D Mitähän oikeesti tapahtus kansan taloudelle.

ja

kaikilla ei ole mahis tehdä esim lyhennettyä työaikaa vaikka lakihan sen sallisi jos on alle 3 vuotias. joillakin se mm vaikuttaa liikaa palkkaan. ja jos on uusi työsuhde, siihen ei ole edes oikeutta ennenkuin ollut vähintään sen 6kk töissä

Ja mä olen ihan tyytyväinen näin. Mulla on parempi fiilis kun tiedän että lapsi saa hoidossa terveellistä ruokaa (ei purkkiruokaa niin kuin kotona), virikkeitä ja säännöllistä ulkoilua. Mä en jaksa tehdä lapsen kanssa paljon mitään. Joten olen varma, että lapselle on parempi olla hoidossa ja mulle parempi töissä.
Kuulostaa tosi surulliselle :(, lapsi kun on pieni vain kerran elämässään.

köyhä yh
Mä olen yksinhuoltaja. Töihin kun palaan, on muksu väkisinkin hoidossa 10 tuntia. 8 tunnin työpäivä ja tunti ainakin suuntaansa matkoihin. Kaupassakin pitäisi käydä samalla, koska muuten se on vähintään tunnin reissu myöhemmin (etäisyydet kamalia!). Poika on vieläpä todella kova nukkuja. Nyt nukkuu 14 tunnin yöunia. Enpä mä näkisi melkein ollenkaan :(

Mut enpä ajatellut töihin mennäkkään. Sitku hoitovapaa loppuu, haen jotain osa-aikasta. Köyhänä paskana tässä on eletty niin pitkään, että ei muutama lisävuosi haittaa tee :)

No mitäs kun mä tunnen yhen äidin joka näkee 2v lastaan arkisin 1-2 tuntia vaikka on kotona itse?
Lapsi menee aamulla seiskalta hoitoon, haetaan sieltä neljältä, viedään suoraan isovanhemmille että äiti pääsee kauppaan tms. pariksi tunniksi ja nukkumaan lapsi laitetaan seiskalta.
Lapsi on myös ainakin joka toinen viikonloppu isovanhemmilla hoidossa että vanhemmat saa kahdenkeskistä aikaa.
Perheessä siis työssäkäyvä isä ja kotona oleva äiti, molemmat yli 30v.

Yhteistyössä