Mitä 2 vuotiaanne osaavat?

  • Viestiketjun aloittaja Vieraana
  • Ensimmäinen viesti
HISSULI
Täytyy kyllä tunnustaa että meitin taapero ei osaa riisua eikä pukea itse. Ja minä syötä enimmäkeen. Ja ei osaa vielä puhuakkaan, vain muutama hassu harva sana.
Pottailua on hiukan, elikkä pissat tulee pottaan kun muistetaan.
Todella vilkas taapero. Sitä en tiedä mitä pitäisi osata????? =)
 
Miskan äiskä
Meillä on vielä nelisen kuukautta matkaa tuohon 2-vuoden rajapyykille, mutta vastaanpa silti. Miska syö pääasiassa itse, pukee helppoja vaatteita päälleen tai ainakin yritys on kova. Saappaat menee helposti jalkaa ja pipo päähän. Riisuminenkin sujuu: haalarihousut lähtee jalasta, villalaaharin osaa riisua ja myös ne saappaat. Mutta tämä vain omasta halusta, ei pyytämällä.

Sanoja tulee aika kivasti mm. vaippa, heippa, pappa, äiti, anna, kakku, kakka, kukka, keksi, Barbapapa, kameli, kamera. Tietää hyvin mm. ruumiinosat sekä tunnistaa paljon muita esineitä kirjasta ja ymmärtää puhetta hyvin.

Pottatreenaus alkaa toden teolla kesällä, nyt istutaan potalla jos haluttaa, mutta mitään sinne ei tule. Välillä osaa sanoa että vaipassa on kakka, mutta ei aina.

Osaa kävellä, juosta, kävellä taaksepäin ja varpailla, kiipeillä, hyppiä kahdella jalalla, heittää ja potkia palloa, pelata mailalla palloa.

Palapelit sujuu välillä, palikkalaatikkoon menee 4 palaa viidestä, legoja osaa välillä laittaa kiinni toisiinsa.

Siinäpä sitä, aika paljon on opittu asioita vuodessa. Näin lonkalta voisin heittää, että 2-v:n pitäisi osata kävellä, ymmärtää puhetta ja sanoa muutama ymmärrettävä sana. Se varmaan riittää neuvolassa.
 


Osaa itse joten kuten pukea ja yksi päivä oikein yllätti äitin, kun sanoin että mennääs pihalle niin meni eteiseen ja laittoi ihan itse haalarin päälle :eek: ja viä veti vetoketjun kii :D
Juu riisutaan paljon nopeemmin ku puetaan ;)
Itse syö :D

Puhuu jo neljän sanan lauseita eli hyvin ja lauseet ovat semmoisia että vieraammatkin ihmiset yleensä ymmärtää.

osaa piirtää palloja ja viivoja sekä yksi päivä piirsi kissan, jopa pappani tunnisti sen kissaksi =)

tekee nuppipalapelejä.

on päivä ja yö kuiva, pitkille matkoille varmuuden vuoksi laitan vaipan mutta alle 70 km matkoille en laita.
osaa kiivetä,hyppiä kahdella jalalla,heittää ja potkia palloa sekä myös pelata mailalla palloa(tuota ei osaisi ellei rakas mummu olisi mailaa tuonut,se maila tosin meinaa kivuta välillä liian ylös)

legoja osaa koota pinoksi

ööö, ei kai muuta yleistä...
:D


<br><br>
 
oppi puhumaan 3 sanan lausaite jo 1.4 v ikäisenä joten puhuu siinä kuin minäkin. vaateita osaa pukea ja riisua- autan siinä asiassa. syö itse- joskus haluaa minun syöttävän. käy pissalla ja kakkalla potalla/potalla- yövaippaa käytän ja ulkoilussa. tykkää piirtää ja vesivärittää, ei muotoja vaan lähinnä sellaista suttua.omaa tahtoa löytyy, kuten tähän ikää kuuluukin... tasajalkaa osaa hyppiä, juosta ja kiipeillä.
 
Osaa leikata saksilla, ei käytä vaippaa, tekee tarpeet pottaan, yövaippa on mutta sekin on aina kuiva aamulla. Juoksee, hyppii, kiipeilee, sanoo 4 sanaisia lauseita, syö itse (tosin ruokaa tippuu maahankin). Ei pue itse, jotain osaa riisua.
 
äiti-2neitiä
meillä kaksoset 2v3kk
pukee ja riisuu itse vähän pitää joissain autaa
syövät itse eikä juur sotke
tekee 10 palan palapelejä
hyppii tasajalkaa jo 1v6kk lähtien
puhuvat 4-5 sanan lauseita aika selvästi
nyt opetelaan pyörällä ajoa
laskee 1,2,3,4,5,6
tekee 8palikan tornin
kova halu oppia leikaan saksilla mut ei viellä onnistu
------>mut potajutut ei kiinosta olenkaan
;)
 
Poika 2v5kk
-pukee ja riisuu, tarvii kyllä pukemisessa vielä apua jonkun verran
-puhuu tosi paljon, pitkiä lauseita
-ollu 6kk päiväkuiva
-piirtelee, mutta ei nyt mitään niin mistä "selvää" saisi
-laulelee, joskus oikein, yleensä omilla sanoilla
-leikkaa saksilla
-tekee palapelejä
<br><br>
 
Heippa!
Meillä pimu on nyt 2v2kk ja taitoja tullut kovasti lisää ja yksilöllistähän se kaikilla on tuo kiinnostus eri asioiden oppimiseen.
Neiti on päivisin kuiva, mutta yöllä vaippa on ja märkäkin vielä aamulla. Syö itse jos on intoa jota aina vaihtelevasti on ollut. Puhetta tulee kovasti ja useamman sanan lauseita käyttää- hieman epäselvää kylläkin vielä, mutta kovasti yrittää korjailla perässä kun vihjaistaan oikeaa sanaa.
Kävelee, juoksee, kiipeilee, hyppii tasajalkaa ja jotain "vuorohyppyä" isänsä opetti. Hiihtämistä kovasti harjoiteltiin innostuksen salliessa...
Laulelee tuttuja lauluja, piirtää pallon, viivan ja ristin. Kehotuksesta tekee pallolle silmiä ja suuta ja käsiä. Tuntee melkein kaikki värit. Tekee ihan himona palapelejä, 20 palan pelit hetkessä. Haasteena on nyt 60 palan kun välimuotoja harvemmassa on tai en ole löytänyt. Osaa laskea montako jotakin on neljään asti. legoista rakentaa torneja ja kasoja.
Riisuminen onnistuu paremmin kuin pukeminen, hermot menee aina kun rupee tökkimään.
Tällänen meidän touhu neiti on. Hyvä apulainen on kotona pikkuveikan hoidossa.
Aurinkoisia kevät päivä kaikille 2 vuotiaille ja äideille hermoja kuravehkeidin pukemiseen :)
 
Meidän neiti on nyt 1v9kk eli ei vielä ihan kahta mutta vastaanpa kumminkin.

osaa syödä itse, jos vaan viitsii, mutta yleensä menee leikiksi joten syötän vielä aika usein.

Saappaat saa jalkaan, lapaset käteen peukkua myöten, ei tosin aina onnistu siinä. Riisua osaa haalarin jos vaan ensin avittaa vetoketjun kanssa, pipo lähtee päästä ja joskus aamusella on pyjama heitetty itse nurkkaan. Mutta pyytämällä ei tee. Niin ja sukat jalkaan ja pois ja housuja kovasti yrittää laittaa mutta neidillä ei hirveän pitkä pinna ole, eli jos ei heti onnistu niin lopettaa yrittämisen.

puhuu monisanaisia lauseita ja sanavarasto on kattava. Laulelee myös kovasti.. Esim. hämähämähäkin eka säkeistö menee sujuvasti.

Potalla käydään ja joskus sinne saadaan pissat tai kakat, mutta tänäänkin karkasi potalta ja tuli kohta että : "voi voi, pissa tuli" ja näyttämään äidille että lattiallehan se ja pissasi heti vielä lisää siihen viereen.. Eli ei ihan vielä hollilla tuo pottailu.

<br><br>
 
Meillä poika 2 vuotta syö pääasiassa itse. Riisuu joitain vaatteita, ei pue mitään käskemällä. Käskemättä pukee pipon, kengät ja pikkasen haalaria. Puhetta tulee jo 4 sanan lauseita, välillä tarvitaan vielä sanakirjaa. =) Kova poika lukemaan kirjoja ja halu oppia uusia asioita. Hoitaa kovasti pikkusiskoa joka on 9 kk ikäinen. Pottailu sujuu, kaikki kakat tehdään pottaan ja suurinosa pissoista. Tehtäisiin varmaan kaikki pissat jos äidillä olisi aikaa istuttaa useammin potalla. =) Pitää kamalasti urheilusta, kaikki urheilut pitäisi katsoa tv:stä. Tykkää auttaa äitiä ja isää kodin askareissa esim. pyykin kuivumaan laitossa, kauppakassien tyhjennyksessä, siivoamisessa ja pyykin koneeseen laitossa. Uhmaa on jo ilmennyt ja välillä äiti ei tiedä mitä tekisi. ;)
Hyvää kevään jatkoa ja kesän odotusta kaikille!!!
 

Yhteistyössä