Mitä 15 - 17v nuorelta voi vaatia (kotitöitä)

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Otsikosta näkyy minkä asian kanssa täällä pähkäilen?
Koen olevani kokopäiväinen, viikonloppujen ja lomien kodinhoitaja.
Nuoreni osaavat kyllä kotitaloustöitä tehdä, ja ovat aiemmin niitä ihan kiitettävästi tehneetkin.
Tilanne on jotenkin muuttunut viimeisen vuoden aikana. Toki ymmärrän että lukiolaisellani on raskaita jaksoja, päivät venyvät todella pitkiksi. Aamulla lähtee kotoa klo 8 ja takaisin on vasta klo 17. Sen jälkeen pitäisi tehdä läksyt (paljon mm. essee-tehtäviä ym. "ylimääräisiä" juttuja joiden kanssa tuskailee. Lisäksi on urheiluharrastus joka vie iltoja viikossa 3-5 krt. Ja sitten tietysti on se rakas poikakaveri, jota pitää myös nähdä.
Toinen nuori on yläasteella; hänellä myös joskus myös tulee noita yhtä pitkiä päiviä kuin siskollaan ( tukioppilastoiminta + valinnainen liikunta)
Koulusta on tehtäviä, joskaan ei niin paljon kuin lukiolaisella, urheiluharrastus kuitenkin hänelläkin on. Harrastukseen on kotoa oltava kyyti (varsinkin tähän aikaan vuodesta) kun ei ole bussi tms. yhteyksiä ja osa treeneistä alkaa vasta klo 21.

Eli nuorillani on varsin täydet päivät varsinkin viikolla, mutta myös viikonloppuisin on treenejä kummallakin.
Joskus viikonloppuisin kaipaisin PIENTÄ apua; imurointia, tiskikoneen täyttöä/tyhjennystä, pyykkien viikkaamista... mutta harvoin sitä kuitenkaan saan.
Oikein kauhistuttaa ne päivät, kun olen migreenin kourissa pystymättä tekemään mitään; tai oikeastaan päivät tuon migreenin jälkeen, kun mietin millainen siivo keittiöstä löytyy... Mies tekee pitkää päivää, vuorotyötä+maataloustyöt.
Mikä olisi teidän muiden mielestä kohtuullista apua meidän tilanteessa?

Varsinkin vanhempi tyttö stressaa tuon lukion kanssa ihan valtavasti; joutuu tekemään kovasti töitä että pärjää. En haluaisi olla enää lisävaatimuksia tekemässä, mutta mikä olisi sopiva määrä kotitöitä?

Vai pitääkö vain mennä ajatusmallilla, että aika aikaa kutakin... eikä olla itse niin nipo, koska tyttöjen hyvinvointi ja menestys ovat minulle kuitenkin se kaikkein tärkein asia.

vieras
No heillä tuntuu olevan hommia omastakin takaa, mitä jos vaatisit heitä siivoamaan omat jälkensä ja omat huoneensa. Eiköhän tuo riitä. Tai minulle ainakin riittäisi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun 6-vuotiaskin tekee enemmän kuin sinun 15 v ja 17 v.

Imurointi, pyykkien laittaminen yms ei todellakaan ole liikaa tai mitenkään paljon vaadittu.
Paljonko sun 6-vuotias panostaa aikaansa opiskeluun ja treeneihin??? Herää....

ap

Imurointi, pyykkien laittaminen yms ei todellakaan ole liikaa tai mitenkään paljon vaadittu.
Mutta onko hänellä nuorteni koulutehtävä/ harrastusmääriä?

Ja nämä nuoret ovat siis kyllä aiemmin tehneet ja todella paljonkin kotitöitä -olosuhteiden pakosta.

-Jonttu-
Kaikkea samaa mitä aikuiseltakin. Itse olen asunut 16-vuotiaasta asti omillani. Ei olisi tullut mieleenikään, että olisin laittanut äitini pesemään pyykkiä tms. kun olin tuonikäinen.

vieras
mun lapsuudessa jokainen vuorollaan teki viikonloppusiivouksen ja jokaisella oli keittiövuoro. Sama jatkuu omassa kodissa, kunhan lapset kasvaa. nyt jo alle kouluikäinen osaa laittaa pyykit kuivumaan, täyttää tiskikonetta, pyyhkiä pölyjä ym

Kyllis
Itse jouduin teininä aina silloin tällöin tyhjentämään tiskikoneen. Lähinnä vastuullani oli oman siiven siivoaminen, jonka hoidin viikottain. Ei mun mielestä ole liikaa vaadittu jos lapsesi edes kerta viikkoon tyhjentävät tiskikoneen tai imuroivat oman huoneensa.

oot vähän nössö

Sama juttu meillä! 6 vuotiaamme siivoaa jo kanssamme oikee tosissaan ja
tietää että vapaamatkustajia ei perheessämme ole! On se elämä ja vaatimukset meillä vanhemmillakin ja silti jaksetaan hommat hoitaa. Ei oo paha
toi lukio...itsekin siitä selvisin ja hommat jaksoin kotona tehdä.

Nyt kylmästi ilmoitat että ennen ei tuu viikkorahaa yms...ennenkuin on hommat hoidettu, poikaystävä saa odottaa!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No heillä tuntuu olevan hommia omastakin takaa, mitä jos vaatisit heitä siivoamaan omat jälkensä ja omat huoneensa. Eiköhän tuo riitä. Tai minulle ainakin riittäisi.
Näin yritänkin ajatella -varsinkin kouluviikon aikana. Mutta viikonloppuna voisi ehkä joskus jotain muutakin pientä tehdä... vai voisiko? Onko se liian paljon vaadittu?

tassu
mein 2 ja 4 v siivoo esin pölyhuiskalla mielellään.mitäpä tuohon kysymykseen niin pitähän tuon ikäinen jo osallistua koti hommiin .ehkäpä olen jäävi vastaan kun muutin itse 16v pois kotoa ,opiskelin ,hoidin kotini ja kävin osa töissä...ihmiset on toki yksilöitä ,mutta on se työelämäkin kova on ne kotityöt silti jaksettava sitten vuoden parin päästä kun valmistuu

halipupu
Itse tein tuossa iässä seuraavat seuraavat kotityöt ja lisäksi oli harrastus kolme kertaa viikossa:
- tiskikoneen tyhjennys
- oman huoneen imurointi
- vuoroviikkoina viikkosiivous veljen kanssa
- roskien vienti
- omien pyykkien viikkaminen
- ruuan laitto arkisin (lukioikäisenä)

Joten kyllä sitä nyt ainakin jotain voi vatia, vaikka on harrastusta ja koulunkäynti, nopeammin ne kotityötkin sujuu, jos on kiire harrastukseen ja kotityöt on hyvää vaihtelua koulunkäynnille, siinä aivot voi levätä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja oot vähän nössö:

tietää että vapaamatkustajia ei perheessämme ole! On se elämä ja vaatimukset meillä vanhemmillakin ja silti jaksetaan hommat hoitaa. Ei oo paha

Nyt kylmästi ilmoitat että ennen ei tuu viikkorahaa yms...ennenkuin on hommat hoidettu, poikaystävä saa odottaa!
On muuten lukio jonkin verran muuttunut niistä ajoista, kun me palstalaiset ollaan ylioppilaiksi päästy! Ei pysty vertaamaan sitä ja nykypäivän lukiota toisiinsa mitenkään. Eikä 6-vuotiasta voi käyttää vertailukohtana, sillä ei ole muuta kuin aikaa. Varsinkin jos on kotihoidossa.

gitta
Mitä jos et vaatisi mitään, mutta et myöskään antaisi penniäkään viikkorahaa. Ja kotitöistä sais sitten palkkaa? Eli esim. imurointi 2 euroa, roskat 50 senttiä, pyykkäys 50 senttiä jne.

m
Mun mielestä tuon ikäisen pitäisi osata tehdä kaikenlaisia hommia. Lasten pitäisi oppia pienestä pitäen luonnostaan osata tehdä hommia, myös pyytämättä. Oman huoneen ja omien jälkien siivoaminen on ehdottomasti tehtävä, ilman erillistä keskustelua. Tottakai pitää välillä laittaa tiskit, tyhjentää konetta, viedä roskat, imuroida, pestä pyykkiä, siivota. Kaikki sotkee yhtälailla niin kaikkien on myös siivottava. Itse muutin 17v pois kotoa, joten kaikki kotityöt oli silloin tehtävä, ja oli hyvä kun oli sellainen koti missä pidettiin itsestään selvyytenä että myös lapset osallistuu kotitöihin. En tiedä muuten miten raskasta oman kodin pyörittäminen olisi ollut jos siihen ei olisi tottunut.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja oot vähän nössö:

Kyllä meilläkin on pienempänä ja nuorempana tehty paljonkin kotihommia; mietinkin että olenko jossakin kohtaa ollut liian vaativa äiti?
Meillä ei makseta muuten viikkorahaa; kesätöistä yms. tienattuja rahoja ovat käyttäneet ja lisäksi annetaan rahaa tarpeeseen.

Mä kävin 17-vuotiaana lukiota, harrastaa en ehtinyt kuin kerran viikossa, mutta töitä tein sitten 2-3 iltaa ja vähintään toisen viikonloppupäivän, koska vuokra oli maksettava.
Sain silti vallan hyvin siivottua sen oman kämppäni. Imurointi, lattioiden ja vessan pesu, tiskaus, pölyjen pyyhkiminen.
Pyykit kävin pesemässä äidillä, koska mulla ei ollut alkuun omaa konetta. Mutta nekin siis kyllä ihan itse tungin koneeseen, pistin koneen päälle ja ripustin kun oli valmista.

Ja ihan hyvät paperit kirjoitin sieltä lukiosta silti.

Ei teinien tarvitse vapaamatkustaa siltikään, vaikka olisi koulua ja harrastuksia.

maissihiiri
Aika tiiviiltä kuulostaa kyllä päivät. Mun mielestä riittäis että vaadit että teinit siivoavat omat huoneensa, sekä huolehtivat omat sotkunsa, eli ainakin astiat koneeseen ja pyykit pyykkikoriin eivätkä jätä tavaroita levälleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On muuten lukio jonkin verran muuttunut niistä ajoista, kun me palstalaiset ollaan ylioppilaiksi päästy! Ei pysty vertaamaan sitä ja nykypäivän lukiota toisiinsa mitenkään. Eikä 6-vuotiasta voi käyttää vertailukohtana, sillä ei ole muuta kuin aikaa. Varsinkin jos on kotihoidossa.
Niinno mulla on ystäviä jotka pari vuotta sitten ja nykyäänkin lukion, amiksen ja muiden opiskelujen yhteydessä tiskaavat/täyttävät ja tyhjentävät tiskikoneen, pyykkäävät, käyvät kaupassa, pesevät lattioita, imuroivat, ajavat nurmikon, luovat lumen jne... Ei todellakaan ole liikaa vaadittu että lapsi auttaa kotitöissä koulunsa ohella.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Viikonlopuiksi muutama homma kummallekkin ,jos ei tee niin vähennys viikko/kk-rahasta?
Lukiolaisella on lauantaina pahimmillaan jopa 3 treeniä samana päivänä; jopa toisella paikkakunnalla...

Meillä ei ole viikko/kk-rahaa käytössä. Ja humputteluihin ei rahaa näillä tytöillä mene. Tosi tarpeeseen annetaan rahaa.

vieras
Nuoret vaikuttaa todella vastuullisilta ja tuntuu olevan jos jonkinlaista koulunkin oheistoimintaa, ja kotitehtävänsä hoitavat tunnollisesti. Milloin he ehtivät olla nuoria? Loppuunko ne on poltettava jo teini-iässä? Jos päivät on aamu 8 ilta 9 ja perhe alkaa vaatia kotihommienkin tekemistä niin missä vaiheessa nämä kasvuikäiset nukkuvat edes? Omien sotkujen siivoaminen on mielestäni reilu vaatimus.

Yhteistyössä