Mitä ymmärrätte verkostoitumisella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja verkostotonko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

verkostotonko

Vieras
Äsköiseen ujouskeskusteluun viitaten kysyn, että mitä ymmärrätte verkostoitumisella, josta silloin tällöin kuulee höpötettävän. Siis että esim. sanotaan, että opiskeluaikana on tärkeää "luoda verkostoja" jne.

Itselle tulee mieleen jotain sellaista, että tarkoitushakuisesti yritetään muodostaa sellaisia kaveruussuhteita, joiden päällimmäinen tarkoitus on se, että itse saadaan siitä jotain hyötyä nyt tai myöhemmin. Ehkä olen kyyninen, mutta jotenkin yököttää tämmöinen "verkostoitumispakko".

Mä ymmärrän verkostoitumisen kontaktien luomisena ja sillä, ettei lähdetä mistään ovet paukkuen ja katkota siltoja mennessä. Siitä verkostosta joistain yksilöistä voi tulla kavereita, joistain jopa ystäviä, mutta verkosto ei ole kaveri- eikä ystäväpiiri vaan joukko ihmisiä, joihin sulla on jokin kontakti olemassa.

Lisään vielä esimerkin: Tulen junalla jostain, istun ravintolavaunussa lukemassa kirjaa ja pöytääni istahtaa joku. Hän tervehtii ja koska mulla on vähän tylsä kirja, alan juttelemaan hänen kanssaan. Matka sujuu mukavasti ja jutun jatkuessa selviää, että olemme molemmat samalla alalla. Kun juna saapuu Helsinkiin, vaihdamme käyntikortteja ja toivotamme mukavaa syksyä. Olen luonut kontaktin, josta saattaa molemminpuolin olla jonain päivänä jotain hyötyä.

Verkostoitumisen voi varmaan käsittää ja nähdä joko äärimmäisen nousukas- ja pyrkyrimäisenä toimintana tai sitten vaan sellaisena arkielämän osana, joka helpottaa tavallisen ihmisen elämää. Esimerkiksi sinä tuot naapurin eläkeläisrouvalle maitoa ja hän tulee joskus tiukan paikan tullen vahtimaan lapsiasi ja silloin tällöin käytte muuten vaan kylässä toistenne luona.

Aikaisemmin verkostot olivat yleensä kuin luonnostaan ihmisten ympärillä, nyt niitä pitää tietoisesti luoda ja ylläpitää.

Alkuperäinen kirjoittaja no niin:
Verkostoitumisen voi varmaan käsittää ja nähdä joko äärimmäisen nousukas- ja pyrkyrimäisenä toimintana tai sitten vaan sellaisena arkielämän osana, joka helpottaa tavallisen ihmisen elämää. Esimerkiksi sinä tuot naapurin eläkeläisrouvalle maitoa ja hän tulee joskus tiukan paikan tullen vahtimaan lapsiasi ja silloin tällöin käytte muuten vaan kylässä toistenne luona.

Aikaisemmin verkostot olivat yleensä kuin luonnostaan ihmisten ympärillä, nyt niitä pitää tietoisesti luoda ja ylläpitää.

Juu, ehkä itseä juuri ärsyttää tuo tietoinen verkostoituminen. Arkipäiväisiä huomaamatta syntyviä verkostoja on tosiaan ollut aina ennenkin. Joku konsultti tms. ottanut vaan käyttöön tämän rasittavan termin, jota sitten tuputetaan joka paikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja no niin:

Hyvä pointti :flower: Mä en pidä ihmissuhteiden solmimista verkostoitumisena vaan liitän ton sanan "verkostoituminen" kuuluvaksi työ- eikä yksityiselämään.

Se verkostoituminen on ollut vähän muotisana työelämässä. Siksi siitä tulee ainakin mulle mieleen just sellainen, että taka-ajatuksena on hyötyä suhteista jotenkin.

Niin jatkan vielä, että mielestäni siinä on iso periaattellinen ero, jos tapaan ihmisen ja ehdotan yhteystietojen vaihtamista, niin onko ajatuksenani, että

a) kyseessä oli kiinnostava ihminen, josta / jonka alasta haluaisin kuulla lisää

vai

b) hänestä / hänen osaamisestaan voi olla jatkossa hyötyä oman urani kannalta, joten haluan sen vuoksi hänen yhteystietonsa

Alkuperäinen kirjoittaja verkostotonko:
Niin jatkan vielä, että mielestäni siinä on iso periaattellinen ero, jos tapaan ihmisen ja ehdotan yhteystietojen vaihtamista, niin onko ajatuksenani, että

a) kyseessä oli kiinnostava ihminen, josta / jonka alasta haluaisin kuulla lisää

vai

b) hänestä / hänen osaamisestaan voi olla jatkossa hyötyä oman urani kannalta, joten haluan sen vuoksi hänen yhteystietonsa
Mun henkilökohtainen näkemykseni on, että vaihtoehdossa a haluat mahdollisuuden ystävystyä kyseisen henkilön kanssa ja kohdassa b haluat verkostoitua. Kun mä olen lähtenyt esim palstan tapaamisiin, en ole mennyt verkostoitumaan vaan ystävystymään.

Yhteistyössä