Mitä voin tehdä lasten eteen, kun alkoholisti vanhemmat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lyhyesti kerrottuna,
Vanhemmat alkoholisteja, pystyvät hoitamaan työnsä mutta lapset kärsivät viinan takia. Lastensuojeluilmoitus tehty, ei mitään apua ollut. Katsoivat että tilanne ei vaadi jatkotoimenpiteitä.
Taas lapset itkivät minulle vanhempiensa juomista.
Mitä tässä enempää voin tehdä kun lastensuojeluilmoituksesta ei ollut apua??

Kaipaisin todella vinkkejä ja neuvoja mitä voin tehdä?

välimatkan ja töiden vuoksi ei onnistu "tarvittaessa hoito". Lasten muutto luokseni ei Suomessa tuosta vaan onnistu, eikä vanhemmat anna.
ap

kiitos kuitenkin vinkistä!

Mitä lastensuojeluilmoitus korkeammalle taholle tarkoittaa?
Tein ilmoituksen paikalliselle lastensuojelu sosiaalityöntekijälle, joka kertoi pitkän puhelun aikana mm. että heillä on huonosti resursseja.
ap

Mun lapsuudessa meillä vierailu tiiviiseen tahtiin naapurin alkkisperheen tyttö, josta vanhempani pitivät huolta aina kun oli tarvis- eli siis aina kun tyttö meille tuli. Etenkin juhlapyhinä tai muina aikoina kun vanhemmilla oli putki päällä tyttö vietti meillä paljonkin aikaa, sai ruokaa, oli välillä yötä ja leikki meidän kanssa aamusta iltaan. Ja näin hällä oli ainakin meidän vanhemmat aikuisina olemassa silloin kun omat vanhemmat eivät olleet läsnä.

En tiedä kuinka lastensuojelu siihen aikaan toimi, enkä sitä tehtiinkö perheestä koskaan minkäänlaista ilmoitusta tms. Oletan että vastaavasti toimii monet ja monet perheet tuttujensa lapsien kanssa, jos vanhemmat ryyppäävät tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Nauhoita lasten puheita salaa ja anna viranomaisille nauha tai ainakin anna kuunnella.

salakuuntelu taitaa olla laitonta touhua, tai epäilen virallisella taholla sen olevan turha todiste.

Mun muistaakseni ei enää nykyään ole laitonta riippuen paikasta ja ainakin silloin viranomaiset uskoisivat vaikka nauhasta ei oikeustodistetta tehtäisikään.

Mutta jos esim. noi alkkis vanhemmat vahingoittaisivat lapsia ( mikä on todennäköistä ja mahdollista. Alkoholisti on lähes sama kuin vajaaälyinen hermoraunio lapsenvahtina- alkoholi vie myös moraalin ja voi sattua mitä vaan... ) niin silloin olisi nauha olemassa oikeutta varten ja silloin se olisi todiste.

Taas saa hävetä kollegoiden puolesta - niitä saamarin tunareita tuntuu olevan liikaa!!! Huonosti on selvitys tehty. Lastensuojelulaki velvoittaa teemään tarkan ja systemaattisen lastensuojelutarpeen arvioinnin. Tätä ei ilmeisestikään ole tehty. Resursseilla ei ole väliä, ne on vaan tehtävä. Tee vaan lisää lastensuojeluilmoituksia ja kerro mahdollisimman konkreettisia havaintoja perheen ja erityisesti lasten tilanteista. Esim. tiedätkö, ovatko lapset olleet yksin kotona ilman vanhempia esim. yöaikaan, joutuvatko vanhemmat lapset hoitamaan pienempiä, huolehtimaan ruuanlaitosta ja kotitöistä. Ja kuule, jos ei mee sossuille jakeluun, niin ilmoita ylemmille virkamiehille tai suoraan mielellään lääniin, että ko. kunnassa tunaroidaan. Niin minäkin tekisin. En ymmärrä sitä sinisilmäisyyttä, jota sosiaalityöntekijöiden keskuudessa esiintyy. Itse olen pitkään tehnyt töitä sekä lastensuojelupuolella että päihdepuolella ja tunnen kyllä päihdeongelmaisten vanhempien metkut, selittelyt, peittelyt ja myös sen, miten lapset viimeiseen saakka yrittävät salata tilannetta. Järein konsti tietysti on, jos yllätät vanhemmat itse rysän päältä, juopottelemassa tai sammuneina ja kotona on samalla lapset - voit sitten soittaa paikalle sosiaalipäivystyksen, jonka pitäisi sitten tehdä kiireellinen sijoitus. Enää ei voisi alueenkaan sossut selitellä, että ei siellä mitään. Näin yksi tuttavani sai lapset turvaan kodista, jossa äiti käytti huumeita, mutta onnistui sen salaamaan. Melkoinen näkyhän se tietysti epäuskoisille viranomaisille sitten oli mennä kotikäynnille, jossa 5v ja 3v yrittävät keittää puuroa ja hoitaa 1v. pikkusisartaan...

Vaikea tilanne. Mites kuuntelisko vanhemmat yhtään jos yrittäisit jutella heidän kanssaan ja kertoisit et lapset kärsii siitä juomisesta? Ei kai juuri muutakaan voi tehdä kuin että tekee niitä lastensuojeluilmoituksia toistuvasti ja juttelee niitten lasten kanssa että niille "sossun tädeille" voi ja pitää kertoa "totuus" kotioloista. Että nämä yrittävät auttaa.

kiitos "sosiaalityöntekijä" viestistäsi!
sosiaalityöntekijät kävivät perheen kotona pariin otteeseen (sovittu aika) ja lapset kävivät yksitellen lastensuojelun luona. Mitään ei tullut esille ja asia jäi siihen.
Tiedän miten asiat ovat todellisuudessa, en kuvittele enkä liioittele.
Kyseessä on omat vanhempani ja nuoremmat sisareni.

ap

ap tässä vielä..

olen ajatellut jos saan lapset soittamaan minulle kun vanhemmat ovat juoneet. (juovat aina siihen kuntoon että sammuvat. ) ja soitan paikalle poliisit/sosiaalityöntekijät ehkä todellisuus perheen tilanteesta aukeaa silloin. mitä luulette, toimisiko?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lapset eivät olleet kertoneet lastensuojelulle todellista tilannetta (vanhempien juomista), eivät uskaltaneet kertoa ja suojelevat vanhempiaan.
ap

Lapset suojelee yleensä aina vanhempiaan niin pitkään kuin hiukankin mahdollista ja vielä vähän sen jälkeenkin.
Niin kauan kuin työ hoituu, on asiaan puuttuminen lähes mahdotonta.
Paras apu on osoittaa lapsille, että sulle sa aina soittaa, oli kello mitä hyvänsä ja joskus jos lapset soittaa kun ns. tilanne päällä, niin sitten soitto hätänumeroon ja viranomaiset paikalle.

Oletpa hankalassa tilanteessa! Jos tapaat heidät päihtyneinä tai sammuneina ja soitat paikalle viranomaiset, niin ei lapsia sinne saa jättää viranomainen millään verukkeella! Vanhemmat pitäisi ehdottomasti poliisiin puhalluttaa - niin minä aina teen kun olen kiireellisellä kotikäynnillä tällaisissa tilanteissa. Minä mös passitan vanhemmat AINA päihdehoitontarpeen arviointiin A-klinikalle eli se on osa lastensuojelutarpeen selvitystä, ei auta mulle selittelyt yksistään. Silloin tulee ulkopuolisen tahon arvio hoidon tarpeesta ja päihdeongelman vakavuudesta. Jos klinikka on yhtään asiantunteva, sisältää hoidon tarpeen arviointi aina myös ns. labratutkimuksia eli tutkitaan maksa-arvot ALAT, ASAT, GT ja vielä joku muukin - en nyt muista mikä...Ne saattavat paljastaa karulla tavalla kaappi- ja piilojuomarit - noiden arvojen nousu kun ei selity ihan millä hyvänsä, jollei löydy jotain muuta perustavaa sairautta tms. joka selittää nousun.

Ja kyllä ne työssäkäyvät päihdeongelmaisetkin saadaan ruotuun, hoitoon ja lapsille apua, jos on oikeasti asiantuntemusta ja osaamista. Ikävä kyllä sitä vaan puuttuu lastensuojelusta aivan liian monelta sosiaalityöntekijältä. Osa ongelmaa on se, että meillä on muutenkin niin läpeensä päihdemyönteinen kulttuuri, että puuttumisen kynnys on korkea, kun päissään oleminen tuntuu olevan melkein kansalaisvelvollisuus.

Ja vielä sinun tilanteestasi. Muistan joskus toimineeni niinkin, että vastaavanlaisessa tilanteessa vanhemmalle sisarukselle järjestettiin alaikäisen sisaruksensa oheishuoltajuus ja sisarus siirreettiin tämän jo täysi-ikäisen sisaruksen luo asumaan. Tuettiin toki hommaa monin tavoin ja edellytti sitä, että vanhempi sisarus oli tähän itse valmis, motivoitunut ja halukas ja elämäntilanne sellainen, että pystyi toimimaan vanhempana. Myös vanhemmat suostuivat tähän ja se oli heille ikään kuin vähemmän hävettävät ja nöyryyttävä asia kuin lapsen sijoitus ja huostaanotto - ja siten siis helpommin hyväksyttävissä.

Toivottavasti sisaruksesi ja vanhempasi saavat apua. Ole aktiivinen ja jaksa taistella. Niin ja muista myös, että lisää neuvoja tähän viranomaisten puuttumattomuuteen - jos mitään ei toistuvista lastensuojeluilmoituksista huolimatta tapahdu - voit saada sosiaaliasiamieheltä. Sellainenkin pitäisi joka kunnasta löytyä...

Soittelin lasten kanssa juuri ja sanoivat tällä hetkellä asian olevan ok. Olin vedonnut vanhemmille että antavat lapsille selvän joulun. Luulen, että joulun aika menee selvin päin kunnes taas ratkeavat. Lapset lupasivat soittaa minulle kun vanhemmat alkavat juomaan, jolloin soitan poliisit paikalle.
Olisin valmis ottamaan lapset minun luokseni asumaan. Tällä hetkellä viettävät lomansa ja viikonloppuja silloin tällöin luonani.

ap

Kiitos kiitos kiitos "sosiaalityöntekijä" neuvoistasi. Uutta tietoa tuli paljon, vaikka itse olen myös töissä sosiaali,- päihdepuolella, en kylläkään tällaisten asioiden kanssa. Luin tuota tekstiäsi miehellenikin, annoit toivoa meille että ehkä asioille saa tehtyä jotain.

ap

MAKSA-ARVOT KOHOLLA KOKO SUVULLA. Ei selity aina maksa-arvot juomisella. Minunkin sukulaisilla on "kaikilla" korkeat maksa-arvot, eikä käytettä alkoholia lainkaan. Itselläni löytyi raskausaikana korkeat maksa-arvot, sitten minulle sanottiin näin olevan isälläni ja siskollani, sekä serkullani. Myös omalla pikkupojallani on korkeat maksa-arvot.

Yhteistyössä