Mitä voin tehdä, kun poika uhkailee lastani koulussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkäävän äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelkäävän äiti

Vieras
Hei! Vuosi sitten kävin tokaluokkalaisen kanssa terveyskeskuksessa, kun saman luokan poika (tosin kerran luokalle jäänyt eli vanhempi ja paljon suurikokoisempi) oli lyönyt häntä koulussa kasvoihin. Samalla oli todennut että:"tytöt on heikkoja".
Nyt on useaan kertaan uhkaillyt tyttöä sanallisesti tyyliin:"vedän sua turpaan" tai "lyön sua naamaan". Toissaviikolla välituntivalvojaa ei ollut paikalla ja tyttö oli joutunut piilottelemaan ja pakenemaan uhkailevaa poikaa, joka heilutteli nyrkkejään ja uhkasi hakata. Tytär näkee painajaisia ja pelkää koulua. Opettajaan on otettu yhteyttä, rehtoriin ja kotiin myös. Mihin seuraavaksi voin ottaa yhteyttä, jos ei lapsi lopeta riehumistaan? Voiko tuollaisen lapsen saada jotenkin siirrettyä pois koulusta, koska hakkaa ja uhkailee siellä muitakin?

Eiköhän tuollainen agressiivinen tenava ole jo sossun heiniä. Oletko ottanut uudelleen yhteyttää opettajaan. Lapsen koulussa tuollainen piltti joutuu rangaistukseski välitunniksi sisälle.

Kunnan opetusjohtajaan tms. joka johtaa opetustoimea? Jos reksikään ei saa tilannetta loppumaan, on apua haettava muualta ja tässä tilanteessa ylemmältä taholta. Voimia teidän perheelle ja sille omalle koululaiselle!

Jos mikään muu ei auta, niin poliisiin yhteys, sitä kautta pitäisi mennä lastensuojeluunkin.

Jos kyseisen lapsen vanhemmat ovat siirtoa vastaan, niin voi olla aika hankala ja aikaanvievä tilanne. Oman lapseni luokalla oli aika vastaava tapaus ja meni vuosia, että kyseinen lapsi saatiin erityiskouluun. Vanhemmat kai taipuivat siinä vaiheessa kun olisi tullut toinen tuplaus eteen.

Kouluun olen ollut yhteydessä useaan otteeseen. Rehtori väitti, että vaaratilanteita ei pääse koulussa syntymään, että tyttöllä ei ole huolta eikä tarvitse pelätä. Aika outoa väittää sitä lapselle, jota on jo lyöty ja joka saa kuulla uhkailua jatkuvasti. Riittää että on pieni hetki jolloin kukaan ei näe...huh. No kouluun olen ollut yhteydessä moneen kertaan. En tiedä oikeastaan tehoaako lapseen normaalit käytännöt....
Kiitos ohjeista kuitenkin. Otan neuvoista vaarin, jos vieläkin jatkuu. Takaraja on nimittäin mun milestä tullut nyt vastaan tässä.

poliisiin ja lastensuojeluun yhteys, ehdottomasti, kuten on sanonut muutkin.

itse olen kyllä sellainen että ihan varmana menisin sen jätkän naamalle huutamaan ja uhkailemaan, kröhöm, ei ehkä fiksua mutta uskon että en voisi itselleni mitään vaan menisin ja koittasin sen ainakin säikäittää.

Ootko ollu pojan vanhempiin yhteydessä? Luuletko että esim yhteispalaveri vanhempien kesken auttaisi?

Mutta ihan totta, kyllä lasten on saatava elää ilman jatkuvaa väkivallan uhkaa, ihan niinkuin aikuistenkin. Ilmoitus poliisiille niin heidän kautta lastensuojelu puutuu tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25078775:
sä taidat olla oikee järjenjättiläinen ohjeinesi

Väittämääsi olen hiukan jäävi ottamaan kantaa, mutta ohjeeni mukaan toimittuna poika jättää tytön pomminvarmasti rauhaan.

Miten tuollainen käytös on saanut jatkua lukuvuoden ja ylikin ilman asian korjaamista tavalla tai toisella?
Eikö silloin jo vuosi sitten olisi pitänyt pitää koulussa palaveri, jossa asiaan liittyvät mukana? Ja välitunti ilman valvojaa?
Käy koulussa henk.kohtaisesti järjestämässä tapaaminen ja lääkärinlausunnot mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25078590:
pojasta ilmoitus lastensuojeluun ja poliisille ja lapsesi pois koulusta siihen saakka, että tilanteelle tehdään jotain

Ompa kiva sitten, kun menee koulu ihan plörinäksi tuollaisen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja pelkäävän äiti;25078472:
Voiko tuollaisen lapsen saada jotenkin siirrettyä pois koulusta, koska hakkaa ja uhkailee siellä muitakin?
Voi. Lapseni luokalta siirrettiin tuolla lailla käyttäytyvä lapsi pois. Ennen pois siirtämistä lapsi ulkoili eri pihalla kuin luokkakaverinsa, ja aina aikuisen tiukassa valvonnassa. Sai oman avustajan myös.

Painosta koulua, heidän on pakko toimia. Painostakaa koulua yhdessä muiden vanhempien kanssa.

Mulla kokemus ettei mikään auta jos koulu ei kunnolla puutu, oli kyse kuristamisesta ja ihan tappouhkauksista ja ala-luokilla. Koulu hyssytteli, piti kiinni maineestaan, ei halunneet puuttua erityisemmin.
Meidän lapsi vaihtoi koulua ( ei ollut ainoa uhri) ja ei ole kaduttanut.
Nykyisessä koulussa henkilökunta puuttuu pieniinkin kiusaamisjuttuihin ja niitä ei meidän lapsen kohdalla ole ollut yhtään, muissakin luokissa muutama tapaus. paljon on siis koulusta ja opettajasta kiinni.

Koulutoimeen ja poliisiin suositelisin olemaan yhteydessä.

[QUOTE="vieras";25078689]Käy vetäsemässä poikaa turpaan ja sano että lätty lätisee jos uskaltaa vielä kerrankin koskea tyttöön.[/QUOTE]

En nyt suorilta menisi lyömään. Jos tilanne on se että koulu ei saa asiaa kuntoon, niin tekisin kyllä kiusaajalle erinomaisen selväksi että on terveellisempää etsiä joku muu uhri. Osa näistä valopäisä ei ymmärrä mitään muuta.

En nyt suorilta menisi lyömään. Jos tilanne on se että koulu ei saa asiaa kuntoon, niin tekisin kyllä kiusaajalle erinomaisen selväksi että on terveellisempää etsiä joku muu uhri. Osa näistä valopäisä ei ymmärrä mitään muuta.

Niin ja jos ei kerralla viesti mene perille, niin seuraavassa palaverissa suoraan turpaan. Sakoilla siitä selviää ja ehkä tässä vaiheessa joku virallinenkin taho kiinnostuu asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25078917:
Ompa kiva sitten, kun menee koulu ihan plörinäksi tuollaisen takia.
kotona voi opiskella ja koulussa käydä tekemässä kokeet. näin teki mun siskon perhe ja poika läksi koulusta 9 keskiarvoisella päästötodistuksella. kun kiusaamista ei saatu kuriin, niin toimittiin sitten näin

rikosilmoitus poliisille ja lastensuojeluilmoitus

rehtorin toimista ilmoitus opetuslautakuntaan tms

onhan niitä vaikka mitä keinoja, opettajaan ja rehtoriin yhteyden ottaminen toimii harvassa koulussa- se on fakta

Yhteistyössä