Mitä vauvan vastikään saanut kaipaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gee

Vieras
itselleen/vauvalle/puolisolle?
minusta on tulossa loppuvuodesta täti ja olemme päättäneet kerätä siskolleni pakkauksen jossa on kaikkea tarpeellista hänelle, vauvalle ja vanhemmuuteen (isälle kerätään oma pakkaus). Itselläni ei ole kokemusta vanhemmuudesta enkä oikein tiedä mitä pienen lapsen kanssa arjen pyörittämiseen tarvitaan/kaivataan? Perustarvikkeet heiltä tietty löytyy mutta mitä itse olisitte kaivanneet sairaalasta kotiuduttuanne ja ensimmäisinä kuina? Siskoni on alle 25-vuotias.
Itse ajattelin seuraavia, lähinnä äidin hemotteluun (saa esittää ahuskojakin juttuja):
-"silmälappu"
-kasvonaamio
-kosteusvoidetta
-lahjakortti vaatekauppaan
-kirjoja, vauvan hoitooon ja romaaneja tmv.
-korvatulppia, laatikko
-suklaata
-"lahjakortti", jossa lupaan olla lapsenvahti tarpeen vaatiessa

lahjakortti kampaajalle/kosmetologille, mulla hiukset ja naama koko aikamoisia hormonihirmuja kun lapsen sain.. siihen paikkaan olis ollut kiva päästä hemmotteluun... ja hierojalle, niskat jumiutuu helposti vauvan kanniskelusta ja imettämisestä alkuun.

Alkuperäinen kirjoittaja heidiS23:
miks korvatulppia????

Jos vaikka vauvalla sattuu olemaan koliikki, kuten meidän mussukalla. Pikkasenko olis pää revenny kun kantaa kiljuvaa tenavaa kaiken päivää ja yötä olkapäällä jos ei olis saanu korviaan suojattua.

Mä en ainakaan ehtinyt enkä jaksanut koliikkivauvan kanssa lukea kirjoja. En myöskään kovin usein päässyt mihinkään ilman tissitakiaista, joka söi vähän väliä ja oli täysimetyksellä 6 kk. Mutta lapset on toki erilaisia. Mä olisin arvostanut, jos joku olisi tehnyt meille ruokaa tai tuonut tullessaan pullaa, kun tuli vauvaa katsomaan.

Vauvalle joku kiva ja käytännöllinen vaate, esim söpö body hauskalla tekstillä tms, vaippoja, tutti, jos sellaista käyttää.

Isälle kahvipaketti ja energiajuomaa, että jaksaa valvotun yön jälkeen nousta ja lähteä töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja riisikakku:
älä osta mitään romaaneja. Niitä kukaan ehdi lukemaan. Ja jos lukemista niin jotain kevyttä sarjakuvaa tms.
Aika yksilöllistä. Minä puolestani luin romaaneja imetysaikana enemmän kuin ennen vauvaa pariin vuoteen, ja oli ihanaa.

Alkuperäinen kirjoittaja riisikakku:
älä osta mitään romaaneja. Niitä kukaan ehdi lukemaan. Ja jos lukemista niin jotain kevyttä sarjakuvaa tms.

Kyllä minä vaan esikoista imettäessäni ehdin useammankin romaanin lukemaan. Jotain pokkareita, niin ei ole painavia ja hankalia asetella imetyspisteeseen. Juu ja jotain hemmotteluhoitoa kannatan minäkin, hieronta on tosi hyvä, koska hartiat tosiaan jumittuu sen pienen kantelusta.

kesto liivin suojia ( voi tehdä itse)
vaippoja
siteitä
korviketta 1-2 purkkia ( vaikka semperiä toimi meillä parhaiten muut teki ilmaa mahaan)
suppoja vauvalle
cuplatonia mahavaivoihin

tossa ainakin muutama

sellainen runokirja kuin Äidin karkkipäivä on kiva. kirjoittaja on Tittamari Marttinen. sitten Baby Blues -sarjakuva, se eka osa siitä sarjasta, sopii hyvin vauvaperheelle.

erittäin hyvä vinkki jonka sain "lapsellisilta" kavereiltani oli Lansinoh-voide jota saa apteekista. sitä kun laittaa rinnanpäihin vauvan ekoina viikkoina/kuukausina niin imetys on huomattavasti kivuttomampaa.

Ihan ekoina kuukausina ei ehkä tule mieleen tehdä itselleen mitään kasvohoitoja tms... ja itse en ainakaan ole ollut halukas lähtemään minnekään kampaajalle tms kun vauva on pieni ja täysimetyksellä. Eli nää tällaiset olis mun mielestä vähän myöhemmin ajankohtaisia.

Henkkoht olen kyllä ollut niin keskittynyt siihen vauvaan, että oma hemmottelu ei ole tuntunut ajankohtaiselta ihan alkuun. Silloin olen kaivannut vain sellaisia asioita, jotka helpottavat minua olemaan vauvan saatavilla. Esim. imetystyyny voisi olla hyvä, liivinsuojia, harsoja (puklurievuiksi ja kesällä oman käden ja vauvan väliin imettäessä niin ei hiosta), vauvan vaatteita (jos ei itse pääse heti kaupoille)... kaurapussi voi olla kätevä, jos iskee niskat jumiin tai rintaan tukosta...

Alkuperäinen kirjoittaja heidiS23:
miks korvatulppia????

tosiaan itsekin ajattelin koliikkivauvaa tai isän ollessa lapsenvahtivuorossa ja äiti aikoo hengähtää hetken niin korvatulpat voi olla hyvä.

Kiitos kaikille vinkeistä! Tosiaan itselläni ei kokemusta lapsista ja siskoni saa sukupolvestamme lapsen niin kaikilla vähän hakusessa mitä tarvitsee. Joten kommentoikaa rauhassa ehdottamiani ym. ja kun koskaan ei tiedä minkälainen itkuiita vai kakkapoika sieltä tulee niin Lisää ideoita kehiin! :)

Käsiä tuli pestyä tosi paljon, joten hyvä, nopeasti imeytyvä käsirasva, mielellään hajuton, oli kovassa käytössä! Lupaus tehdä ruokaa/käydä kaupassa olis ollu kiva ja joku hömppälehtikin olis kiva, jos siis on tarkoitus antaa lahja vauvan syntymän lähettyvillä. Lehden voi vaikka tallentaa muistoksi. Vauvan vaaka -cd/levy on hyvä, jos vauvalle siis jotain. Lahjakortti hierontaa on hyvä!

Yhteistyössä