Mitä vauvan huudattaminen on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sadisti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sadisti?

Vieras
Siis mietin, että olenko pahimman luokan sadisti huono äiti, kun meillä 9 kk:n kanssa menee nykyään nukahtaminen seuraavasti:

Laitan lapsen sänkyyn kuten aina ennenkin, mutta sen sijaan että nukahtaisi heti (kuten ennen teki), niin lapsi alkaa heti - parin minuutin kuluttua huutamaan kun lähden huoneesta. Lasken huudon alettua noin kymmeneen, jonka jälkeen menen laittamaan tutin suuhun ja silitän päätä,mikäli huuto ei ole itse rauhoittunut sitä ennen. Lapsi hiljenee välittömästi. Ja sitten taas homma jatkuu. Lapsi nukahtaa heti, mikäli jään vähäksi aikaa hänen kanssaan pimeään huoneeseen, mutta en todellakaan halua opettaa lasta siihen, että nukahtaa vain kun joku on vieressä...

Tuo on ohimenevä vaihe.
Kokltaa joka ilta uudestaan nukahtaaako yksinään jos ei niin sit vaan jäät siihen viereen et simahtaa, ei se tavaks jää.
Eroahdistusta on ja niitä vaiheta tulee ja menee.

[QUOTE="vieras";22448896]Tuo on ohimenevä vaihe.
Kokltaa joka ilta uudestaan nukahtaaako yksinään jos ei niin sit vaan jäät siihen viereen et simahtaa, ei se tavaks jää.
Eroahdistusta on ja niitä vaiheta tulee ja menee.[/QUOTE]

iin ja ei ovea kiinni vaan jätä auki jotta vauva kuulee että muut ovat vielä paikalla.

Meidän lapsi on 2 vuotias, eikä ole koskaan nukahtanut yksin. Eikä tarvii. On meillä aikaa olla se hetki vieressä, jutella ja halia. Vuorotellen molemmat vanhemmat, niin ei käy liian raskaaks. Oppii sitten joskus aikanaan nukahtamaan yksin, mut ei ole kiirettä. Ne on meistä kivoja hetkiä.

Meillä on "opetettu" nukkumaan niin että jompi kumpi vanhemmista on vieressä. Tyttö nyt 2v6kk ja menee joskus jopa päiväunille ihan itse ;)

Jos lapsi kerran nukahtaa muutamassa minuutissa, niin eikö sun päivästä liikene sen verran että jaksaisit siinä odottaa? Itse luen kirjaa tai katson televisiotakin toisinaan unta odotellessa..

Mä jäisin 9 kk lapsen viereen. Ja jäinkin. Vielä 1,5 v lastenikin viereen jäin siksi 2-3 minuutiksi minkä nukahtaminen vaati.

Ihan kertalaakista oppivat silti nukahtamaan ilman, että joku on vieressä, sitten kun itse ilmoittivat olevansa siihen valmiita.

[QUOTE="vieras";22448902]iin ja ei ovea kiinni vaan jätä auki jotta vauva kuulee että muut ovat vielä paikalla.[/QUOTE]

Joo, ovi on raollaan, sillä itku alkaa heti, mikäli ovi vähänkin kolahtaa. Lapsi siis huutaa maksimissaan sen 10 sekuntia kerralla, sillä menen hänen luokseen laskettuani kymmeneen, kun itku alkaa. (Todellisuudessa päivystän oven takana...) Nyt tänä iltana hommaan meni näemmä 35 minuuttia ja tänä aikana kävin lapsen luona noin 15 kertaa.

Olen itse miettinyt, että onko tämä nyt sitä huudattamista, kun heti kuitenkin itkuun reagoin, mutta ilmeisesti tämä sitten on. Mikäli vauva on tullut hysteeriseksi, eikä ole heti rauhoittunut, kun olen mennyt luokse, niin silloin olen istunut vieressä kunnes on nukahtanut. Mietin itsekin, että onko tässä nyt kyse eroahdistuksesta, jolloin vieressä tulisi olla turvana enemmän.

Mun 9 kk:n ikäinen hoitolapsi alkaa huutaa heti, kun pistän hänet sänkyyn päiväunille. Lapsi voi huutaa 10 - 30 minuuttia, eikä mulla tosiaan ole aikaa patsastella vieressä noin kauan, kun muitakin hoitolapsia on. Olen kokeillut kaiken maailman temput, mutta huutoon hän vain tykkää nukahtaa. Tämä on siis sitä vauvan huudattamista. Hyväntuulisena hän sitten aina herää päiväuniltaan. Niin ja ovenkin pistän kiinni, että muutkin lapset saisivat nukuttua.

Joo, ovi on raollaan, sillä itku alkaa heti, mikäli ovi vähänkin kolahtaa. Lapsi siis huutaa maksimissaan sen 10 sekuntia kerralla, sillä menen hänen luokseen laskettuani kymmeneen, kun itku alkaa. (Todellisuudessa päivystän oven takana...) Nyt tänä iltana hommaan meni näemmä 35 minuuttia ja tänä aikana kävin lapsen luona noin 15 kertaa.

Olen itse miettinyt, että onko tämä nyt sitä huudattamista, kun heti kuitenkin itkuun reagoin, mutta ilmeisesti tämä sitten on. Mikäli vauva on tullut hysteeriseksi, eikä ole heti rauhoittunut, kun olen mennyt luokse, niin silloin olen istunut vieressä kunnes on nukahtanut. Mietin itsekin, että onko tässä nyt kyse eroahdistuksesta, jolloin vieressä tulisi olla turvana enemmän.

Voi hyvinkin olla. Vauvallakin muuttuvat noi kuviot ja se tarviiko uniturvaa. Minäkin nukutin kyl tappelun sijaan ja silti oppi nukahtamaa itse jossain vaiheessa.

Meillä on "opetettu" nukkumaan niin että jompi kumpi vanhemmista on vieressä. Tyttö nyt 2v6kk ja menee joskus jopa päiväunille ihan itse ;)

Jos lapsi kerran nukahtaa muutamassa minuutissa, niin eikö sun päivästä liikene sen verran että jaksaisit siinä odottaa? Itse luen kirjaa tai katson televisiotakin toisinaan unta odotellessa..

Kyllä likenee. :) Olen vain hieman ulalla, kun esikoinen häiriintyi, mikäli joku oli vieressä. Eli meillä ei edes voinut mennä itse nukkumaan ennen kun esikoinen oli nukahtanut. Kuopuksenkin kanssa ei ollut mitään ongelmaa sulkea ovea ennen kun vasta nyt. Meillä siis lapset nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa, mutta omassa sängyssä.

[QUOTE="joopajoo";22448997]Mun 9 kk:n ikäinen hoitolapsi alkaa huutaa heti, kun pistän hänet sänkyyn päiväunille. Lapsi voi huutaa 10 - 30 minuuttia, eikä mulla tosiaan ole aikaa patsastella vieressä noin kauan, kun muitakin hoitolapsia on. Olen kokeillut kaiken maailman temput, mutta huutoon hän vain tykkää nukahtaa. Tämä on siis sitä vauvan huudattamista. Hyväntuulisena hän sitten aina herää päiväuniltaan. Niin ja ovenkin pistän kiinni, että muutkin lapset saisivat nukuttua.[/QUOTE]

Sulla on oikea asenne.

Kyllä se varmasti sitä eroahdistusta on kun kerta huuto alkaa heti kun poistut viereltä.
Kyllä se siitä helpottaa.
Meillä molemmat aina osanneet nukahtaa itekseen harson, tutin ja soittorasian kera ja toki ovi auki että kuulevat että täällä ollaan.
Mutta kun on ollut eroahdistus kausi olen koklannut lähtee pois mut jos huuto alkaa niin oon jääny viereen silittelee ja et nukahtaa. Aikaa siihen menee muutama minuutti, ei tartte antaa huudella ja rumpata koska lapsi jaksaa sitä aika kauan :D Ja itellekkin jää parempi mieli kun pikkanen käynyt hyvillä mielin nukkmumaan.
Ei se lapsi "opi siitä mitenkään huonoille tavoille" vaan aikansa kutakin ja kohta huomaat että nukahtaa taas itsekseen :)
Tsemppiä sinne.

Niin itku ja huuto on kaksi eri asiaa. aapeen kertomuksessa mainitaan nyt molemmat mutta kumpaa se oikeasti on. Itkua vai huutoa ?

Taidan tarkoittaa niillä samaa. Itku on mielestäni aina huutoa... Tosin itkussa on myös monta sävyä ja hysteeristä vauvaa en koskaan jättäisi yksin. :/

Mutta en siis puolustele tekemistäni, vaan ihan aidosti halusin kuulla mielipiteitä, joita sainkin. Näiden perusteella yritän varmaan jatkossa muutaman kerran käydä laittamassa sen tutin paikalle ja silittämässä päätä ja mikäli ei toimi, niin jään viereen odottamaan. Tähän ei todellisuudessa kulu aikaa kuin 5 - 10 minuuttia. :)

[QUOTE="vieras";22449038]Juu tosiaan.. vauva rukka :(
kunpa vaan vanhemmat tietäs millaselle paskaperseelle lapsensa aamusin vievät.[/QUOTE]

Tais tuo hoitotäti olla Porvoossa töissä.

[QUOTE="vieras";22449028]Kyllä se varmasti sitä eroahdistusta on kun kerta huuto alkaa heti kun poistut viereltä.
Meillä molemmat aina osanneet nukahtaa itekseen harson, tutin ja soittorasian kera ja toki ovi auki että kuulevat että täällä ollaan.
Mutta kun on ollut eroahdistus kausi olen koklannut lähtee pois mut jos huuto alkaa niin oon jääny viereen silittelee ja et nukahtaa. Aikaa siihen menee muutama minuutti, ei tartte antaa huudella ja rumpata koska lapsi jaksaa sitä aika kauan :D Ja itellekkin jää parempi mieli kun pikkanen käynyt hyvillä mielin nukkmumaan.
Ei se lapsi "opi siitä mitenkään huonoille tavoille" vaan aikansa kutakin ja kohta huomaat että nukahtaa taas itsekseen :)
Tsemppiä sinne.[/QUOTE]

Tätä ohjetta tulen noudattamaan jatkossa! Kiitos. :)

[QUOTE="vieras";22449028]Kyllä se varmasti sitä eroahdistusta on kun kerta huuto alkaa heti kun poistut viereltä.
Tsemppiä sinne.[/QUOTE]

Mä en ole myöskään koskaan tarvinnut huudattamista. Yhteen väliin meillä neiti tarvitsi jonkun aikaa jopa sylinukutusta, toiseen väliin piti pitää kättä päällä. Mutta vaiheita kaikki ja sen mukaan menty. Jokainen on mennyt ohi, ja suurimman osan ajasta neiti nukahtaa ihan itsekseen. Tälläkin hetkellä peitellään sänkyyn ja hyvää yötä, ovi kiinni. Se on siinä.

Siis mietin, että olenko pahimman luokan sadisti huono äiti, kun meillä 9 kk:n kanssa menee nykyään nukahtaminen seuraavasti:

Laitan lapsen sänkyyn kuten aina ennenkin, mutta sen sijaan että nukahtaisi heti (kuten ennen teki), niin lapsi alkaa heti - parin minuutin kuluttua huutamaan kun lähden huoneesta. Lasken huudon alettua noin kymmeneen, jonka jälkeen menen laittamaan tutin suuhun ja silitän päätä,mikäli huuto ei ole itse rauhoittunut sitä ennen. Lapsi hiljenee välittömästi. Ja sitten taas homma jatkuu. Lapsi nukahtaa heti, mikäli jään vähäksi aikaa hänen kanssaan pimeään huoneeseen, mutta en todellakaan halua opettaa lasta siihen, että nukahtaa vain kun joku on vieressä...

Niin ja siis minä jäisin (ja jäinkin) sinne huoneeseen.

Ei ole jäänyt mitenkään "päälle", vaan on silti oppinut nukahtamaan myös itsekseen. Joskus vaan tarvitaan enemmän tukea, miksei sitä saisi antaa myös nukahtaessa?

Meillä nukahtaa iisisti itsekseen (10,5kk). Mutta yöllä kun herää, yleensä puolen yön maissa, niin mahdotonta saada enää nukkumaan omaan sänkyynsä. Ripustautuu minuun (edes isi ei kelpaa) ja pakko ottaa meidän sänkyyn loppuyöksi.
Kai tää jokin vaihe vaan on? Vielä pari viikkoa sitten nukkui koko yön omassa sängyssä..

[QUOTE="joopajoo";22448997]Mun 9 kk:n ikäinen hoitolapsi alkaa huutaa heti, kun pistän hänet sänkyyn päiväunille. Lapsi voi huutaa 10 - 30 minuuttia, eikä mulla tosiaan ole aikaa patsastella vieressä noin kauan, kun muitakin hoitolapsia on. Olen kokeillut kaiken maailman temput, mutta huutoon hän vain tykkää nukahtaa. Tämä on siis sitä vauvan huudattamista. Hyväntuulisena hän sitten aina herää päiväuniltaan. Niin ja ovenkin pistän kiinni, että muutkin lapset saisivat nukuttua.[/QUOTE]

Ja tässä taas syy miks mä en ikinä veis lastani pph:lle. Varmaan niitä hyviäki on mut yhdestäkään en oo kuullu (sori nyt niille hyville hoitajille)...

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22449102:
Mä en ole myöskään koskaan tarvinnut huudattamista. Yhteen väliin meillä neiti tarvitsi jonkun aikaa jopa sylinukutusta, toiseen väliin piti pitää kättä päällä. Mutta vaiheita kaikki ja sen mukaan menty. Jokainen on mennyt ohi, ja suurimman osan ajasta neiti nukahtaa ihan itsekseen. Tälläkin hetkellä peitellään sänkyyn ja hyvää yötä, ovi kiinni. Se on siinä.

Meillä oli kans jossain vaiheessa et syliin piti nukahtaa, toisinaan riitti sängyn vieressä istuminen, toisinaa piti silittää tai pitää kättä päällä :)
Mikään ei oo niin raastavaa kuunneltavaa kuin se et lapsi alkaa huutaa hysteerisesti kun äitä häviää näköpiiristä.
Meillä itseasiassa kuopus (ikää 1v3kk) kaipaa aina päiväunilla et mä jään siihen viereen odottaa sen kaa unta. Ja toisinaan se ottaa mun käden ja laittaa poskelleen, et sitä pitää silitellä siitä :) <3

Mut yöunille sit nukahtaa itekseen kun oven vaan jättää auki. Välillä huutelee äitää ja pitää vähän silittää ja pusuttaa ja sit jatkaa nukutellua :D

Tuskin "tykkää nukahtaa" siihen huutoonsa. Kuulostat epämiellyttävältä hoitajalta.. Toivon että lapsen vanhemmat tietävät myös nämä sinun nukuttamistapasi.

Tätä ohjetta tulen noudattamaan jatkossa! Kiitos. :)

Kiva jos olin avuksi :)

Tuonne vastasin vielä vähän lisää kärpälle.

Lapsilla on toisinaan, varsinkin pikkasilla niitä vaiheita kun tarttee sitä turvaa ja halia/silittelyä enempi :) Ja musta se on ainakin jotenkin hellyyttävää kun kaipaa äitiä niin kovin. Sitä tuntee ittensä niin tärkeäksi ja rakastetuks. Sillon on sellanen huippu-äiti fiilis.

Yhteistyössä