Mitä vauvalle päälle kesällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arpoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä ap vielä ihmettelee sitä miksi vaunut on nykyään niin paksuja, ettei ne ole kesällä käytännöllisiä. Silloin kun me olimme vauvoja oli vaunut ohuempaa materiaalia, ja niissä oli jopa verhot, ettei rättiä pitänyt erikseen virittää. (Oon ihmetelly myös miksi muilla on säällä kuin säällä rätti tiukasti viritettynä kuomun suuaukolle?).

Nyt on huomannu meillä kyllä toimivan ihan hyvin tuon Brion vaunuissa olevan tuuletusaukon - se tuo vähän ilmavirtaa koppaan. Onneksi en kuitenkaan ostanut kuumaa kantokassia, vaan kätevämmän kantokopan, kuten myyjä silloin meille luennoi.

Meillä on myös Briot, kovalla kantokopalla ja olen aivan samaa mieltä kuin ap, että vaunujen korkea läppä on tosi kätevä - se suojaa, mutta antaa kuitenkii ilman kulkea vaunuissa. Mä otin jo aikaa sitten kopasta sen lämpöreunuksen/-vuoren pois, jotta vaunuissa lämpötila ei nousisi ihan taivaisiin.

Mä kyllä viime aikoina olen pitänyt läpän alhaalla ja laittanut rätin suuaukolle ihan vain siittä syystä, että täällä meilläpäin käy lähes jatkuvasti älyttömän kova tuuli ja katupölyä ja muuta roskaa on aivan mielettömästi ilmassa.

Nyt muutamana päivänä tosin on ollut niin kuuma ja tuullut vähemmän, että vaunujen päällä on ainoastaan tumma hyttysverkko ja jätkällä (4kk) on päällä ohut pipo, farkut (joissa ohut vuori), sukat, töppöset, ohuet tumput, lyhyt- tai pitkähihainen body (riippuu aivan lämpötiloista) ja ohutvuorinen takki.

Meillä poitsu on oikea kuumakalle ja säästä riippuen, otan välillä tumput ja töppöset pois ja avaan takkia. Ja myös pipo lähtee jos läppä/rättiviritys on päällä.

Minä mietin eilen ihan samaa, että miksi vaunuissa ei ole mitään verhosysteemiä? Vai onko, että en ole vain tajunnut? Meilläkin on Brio Kombi kovalla kopalla. Eilen paistoi aurinko täydeltä terältä kun lähdin ulos. Vauvalla oli vaan ohut hattu, body ja potkarit, mutta hänellä oli kuuma, kun pidin kansikangasta ja tuulensuojaa (aurinkosuojana). Mulla ei ollut (tyhmä kun olen) mukana mitään harsoa tms., joten vaihtoehdot olivat, että annan vauvan paistua vaunussa kaikki läpät kiinni tai annan auringon paistaa suoraan hänen naamalleen. Tunsin itseni ihan vauvankiduttajaksi... Voi miten kätevää olisi kun vaunuissa olisi verhot. No, nyt vahingosta viisastuneena en lähde ilman harsoviritystä lenkille.

Tarkoitin kyllä sillä tuuletusaukolla Brio novassa olevaa luukkua kuomun takana, missä verkko, sen saa kiinni ja auki - näin ilmaa tulee sisälle sekä edestä että takaa, ja siten olen ainakin vielä voinut pitää kantta päällä. Ei meidän vaunuissa kyllä mitään sisävuorta pois saa...?

Hyttysverkko estää ihan hyvin kaiken pölyn ja muun lentämisen vaunuihin. Älkää nyt herranjestas tukkiko vielä sitä suuaukkoa, jos kansiki on kiinni!!! Kannattaa hommata varjo vaunuihin, jos meinaa, että sissään häikäsee.

Anteeksi ap väärinymmärrykseni. Meillä on muistaakseni Kombit (mies osti meidän vaunut..mä vain käytän niitä=)) Mutta siis joo, meillä on myös se "tuuletusräppänä" kuomun takana. Kätevä sekin. Mutta meillä tpsiaan sai sisävuoren pois ettei vaunuissa tule niin kuuma.

Alkuperäinen kirjoittaja !:
Hyttysverkko estää ihan hyvin kaiken pölyn ja muun lentämisen vaunuihin. Älkää nyt herranjestas tukkiko vielä sitä suuaukkoa, jos kansiki on kiinni!!! Kannattaa hommata varjo vaunuihin, jos meinaa, että sissään häikäsee.

Täällä meren äärellä on oikeasti joskus niin kylmä, kovan tuulen vuoksi, että vaunuissa ei ole yhtään liian kuuma vaikka kansi olisi kiinni ja rätti suuaukolla. Mutta oikein kuumina tuulettomina päivinä tietenkää ei lasta nukuteta niin. Silloin pelkkä hyttysverkko riittää. Maalaisjärjellä pärjää kylllä =)

Hauskaa päivän jatkoa naiset !

Alkuperäinen kirjoittaja ei suorassa paisteessa tietenkään!:
Varjossa sitä viltillä makoiltiin Hietsussa ja lämpötila oli +26 vaikka tuulikin oli silti lämmin...

Jaa, Hietsuko on sitten tuulista aluetta... Hm, noniinpä niin. Eli siltä pohjalta tietotasoa...

Olen ollut vähän hysteerinen auringolta suojautumisen suhteen, koska itse olen punatukkainen, joten varjelen lasten ihoa palamiselta tosi tarkkaan. Vauvavaiheessa olen tarvittaessa vetänyt vaunuja perässäni, mikäli aurinko olisi paistanut suoraan vaunuihin vaunuja työntämällä. Välillä joku on katsonut vähän hitaasti perääni siihen tyyliin, että: "Hei rouva, onko kukaan kertonut, että vaunuja kuuluu TYÖNTÄÄ, ei vetää perässä..".

Mukana olen raahannut sideharsoa ja paria pyykkipoikaa tai sellaista "hiusrapua" vai hiusnipsuiksiko niitä kutsutaan. Sideharsoa käyttämällä saa suojattua lasta auringolta ja tuulelta, mutta alalaidasta kuitenkin ilma kiertää. Kun lapsi nukahtaa rattaisiin, niin isommallekin lapselle voi sen sideharson laittaa lasta suojaamaan.

Meillä puetaan mittarin ja ulkona vallitsevan sään mukaan eli käydään ulkona katsomassa ja kokeilemassa millaista on.Nyt meïllä paistaa aurinko pilvettömältä taivaalta,tyyntä ja varjossa +24 astetta.Poika 10 kk nukkuu vaunuissa t-paidassa,puuvilla caprit jalassa,sukat,lieriahtussa,puuvilla peiton alla ja niska on lämmin(kokeilin 5 min sitten).Vaunuissa ei ole enää topattua kantokoppaa ja hyttysverkko päällä.

Tuulisella säällä lisätään vaatetusta ja paksumpaa peittoa.Niskasta tarkastan lämpötilan.

Alkuperäinen kirjoittaja !:
Lukekaa uusin vauva-lehti. Siellä juttua kesävauvan pukemisesta, nii ei tarvii täällä tapella.

Jaahas. Eli uskot siis varauksetta Vauva-lehden juttuihin. Niinpä. Nehän onkin varsinaista tutkivaa journalismia parhaimmillaan... hehheh.

taitaa aika paljon olla makuasia mitä pistää päälle. Itse olin tänään caprit jalassa ja t-paita päällä kaupungilla ja lapselle laitoin vaunuihin farkut ja t-paidan. kaupungilla törmäsin isään kahden lapsen kanssa ja isällä sekä lapsilla oli pitkähihaiset paidat ja vuorilliset takit päällä. Housuja en nähnyt, koska vaunujen jalkapeite oli vedetty lapsia kainaloon asti kiinni. Lähinnä puen lapsen samalla lailla kuin itsekkin tarkenen.

"Jaahas. Eli uskot siis varauksetta Vauva-lehden juttuihin. Niinpä. Nehän onkin varsinaista tutkivaa journalismia parhaimmillaan... hehheh."

Ja ihan täyttä paskaahan siinä jutussa kirjotettiin mm. "jalat ja kädet eivät ole hyvä mittari, sillä ne voivat olla kylmät lämpimälläkin säällä. Jos pikkuisen niska on kylmä, lisälämmike on tarpeen" jne. Että uskoo ken uskoo ja mihin uskoo...

Meillä kesällä oli vaippa+lyhythihainen shortsibodypuku. Ihan pienelle tarvittaessa lisäksi sukat. Meillä kylläkin käytössä matkarattaat (ilmastointi pelaa) ;) ja ostimme niihin aurinkovarjon.

Itselleni ainakin jo sairaalassa sanotiin, että vauvan lämpötila "mitataan" kokeilemalla niskasta. Lämmönsäätely voi pienellä olla heikkoa, esim jalat voi olla vilpoiset, jolloin voi laittaa sukat. Vaikka muuten olisi vauvalla lämmin.

Niin ja kevyt "peitto" on hyvä olla matkassa, jos tulee vilpoisampi tai muuten niin voi laittaa ohuen peiton kevysesti puetun vauvan päälle. Itse en noita harsoja ole oikein ymmärtänyt, aurinkovarjo on mielestäni paljon parempi.

Ap, Hellekeleillä vauvalle riittää lyhythihainen body ja hellehattu (suoraa auringonpaistetta kanttaa välttää, ettei pikkujalat ja kädet pala:)
Vaunuissa riittää pelkkä hyttysverkko eikä "vaununkantta" tarvitse. (Meillä nukuttiin vaunuissa hellekeleillä varjoisassa paikassa pelkässä vaipassa)

entä jos vauva on reilun viikon ikäinen.
Ulkona kauhee helle ja sisällä n.30 astetta.. mitkä sopivat vaatteet sen ikäiselle ulkona ja sisällä?
Tuntuu että huutaa kuumuuttaan mutta sairaalassa käskivät pitää pitkähihaisia bodeja.
Tumput kuitenkin oltava käsissä ettei itseään raavi.. lyhyt hihaisessa tumput ei pysy ku ei meinaa pysyy muutenkaan.

Viimeksi muokattu:
saman tyyppisiä on ollut munkin suurimmat etukäteis ongelmat näin viimeisilläni, eli miten se muksu puetaan helteellä? Onneks toi vaunuongelma ei oo meillä paha, teutonia prestigessä on heittoaisa ja siitä saa kuomun etuosan pois ja jäljelle jää hyttysverkko. Teutonian oma kaksiosainen hyttysverkko ei oo kummonen, tai sit en tajua sitä. Mutta ajattelin ommella valkoisesta valoverhosta sellaisen kuminauhaviritelmän, minkä saa tarvittaessa tiukasti kuomun ja pehmeen kassin jalkopään ympärille. Ulos mä kai näillä keleillä suuntaisin, olis ainakin ilmavampaa. tosin ei meilläkään mahdottoman kuuma sisällä oo, mutta voin vain kuvitella jos asuis jossain kerrostalokämpässä.. En tiedä kuinka pahana pidetään vetoa ja tuulta ihan pienelle..? No, kait ne sairaalassa neuvoo, ja oppiihan sitä. Kamaa mukaan sen verran että voi tarpeen tullen lisätä.

Vanha ketju, mutta silti... kuulostaa siltä että tämän ketjun kaikilla muilla vauvoilla on helteelläkin ihan kunnon vaatetus. Meidän lapset nukkuivat kyllä jo 3kk iästä lähtien 25c rattaissa päiväunet vaippasiltaan ja siitä huolimatta pysyivät lämpiminä. Ja koetin varta vasten viedä vaunut varjoon hieman tuuliseen paikkaan etteivät läkähtyisi aurinko/ valosuojana olevan kuomun alle. Lakki pidettiin päässä kuitenkin ettei tuuli käy korviin.

Mielestäni enemmän näkee kyllä hikisenä huutavia kuin liian vähän puettuja vauvoja. Onneksi suurimmalla osalla vanhemmista on kuitenkin maalaisjärki päässä ja sään suhteen katsotaan kokonaisuutta lämpömittarin sijaan.

Yhteistyössä