Mitä vauvalle päälle kesällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arpoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Arvelinkin, että kohta taas tulee TÄMÄ puheenaihe. Talvella kun pöyristeltiin, että missä ja miten nukutetaan...

Voisi vain nostaa vanhat ketjut esille. Hohhoijaa, eiköhän jokainen äiti osaa lapsensa pukea. Ei tulis mieleenkään taivastella toisten pukemisvalintoja.

mutta neljän lapsen äitinä, olen ottanut käyttöön tavan tarkistaa onko lapsen jalaqt ja kädet lämpimät vai jopa hikisen kuumat. Jos lämpimät, vaatetus on suunnilleen kohdallaan. 9 kk ikäinen jo hikoilee niskasta ja selästä, pää punaisena vaunuissa, jolloin liian kuuma. Hattua pidän auringon suojana ja tuulisella mutta en mä kyllä mitään läppiä korville ole käyttänyt. Ei ole kenelläkään lapsista ollut korvatulehduksia, mutta saattaa tietysti johtua vaikka geeneistä terveys... Lapsi kyllä kärsii liiasta pukemisesta ja tukalasta olosta, siinä missä aikuinenkin, sanokaa mitä sanotte.
Kyllä lapsen raajoja kokeilemalla pystyy määrittelemään vaatetuksen tarpeen.

No ,joo. Siis kyl lapsi kärsii tukalasta pukeutumisesta. tuskin nyt kukaan äiti ajattelee, että puenpa lapsen nyt tukalastai että on kuuma. hohhoi. jokainen äiti tosiaan osaa pukea lapsensa just niin hyvin kuin osaa. eisiinä mikään asiantuntija tartetekaan olla. jos joku tänne kertoo, mitä lapselleen päälleen laittaa, niin heti tulee komenttia, liikaa tai liian vähåän. ehkä jonku näkökulmasta on. mut siis jokainen pukee kuin pukee.

Lauraliina pahoittelee - eiliset uutiset paljastivat, ettei hellettä ollutkaan koko maassa ;)
Silti tosiasia on, että useimmat vanhemmat pukevat lapsilleen liikaa päällä lämpimillä keleillä, ikään kuin varmanpäälle. Ainakin meilläpäin neuvolassa kehotetaan lapselle pukemaan samalla tavalla kuin itselle, tosin totta kai, lapsen poskia ja raajoja kannattaa kokeilla, ne kyllä kertovat, onko lapsella sopiva lämpö. Esimerkiksi en ymmärrä, miksi lapsella pitää olla +20:ssa sukkikset JA housut! Meillä ei sukkiksia käytetty edes talvella, jos oli haalari päällä. Useimmat flunssat johtuvat nimenomaan siitä, että lapselle puetaan liikaa päälle, lapselle tulee kuuma ja sitten yhtäkkiä vaatteita riisutaan pois, ja lapselle tulee kylmä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lauraliina:
Useimmat flunssat johtuvat nimenomaan siitä, että lapselle puetaan liikaa päälle, lapselle tulee kuuma ja sitten yhtäkkiä vaatteita riisutaan pois, ja lapselle tulee kylmä.

Tuo ei pidä yhtään paikkaansa. Flunssat johtuvat bakteereista ja viruksista.

Miksi on niin vaikea ymmärtää, että toiset pukevat enemmän, toiset vähemmän. Jos me lähdetään mieheni kanssa ulos, hän saattaa laittaa shortsit, kun minulla on pitkät housut ja joskus alla ohuet sukkahousut. Hänellä t-paita, minulla t-paita ja takki. Itse olen palelevaa sorttia, hän lämminverinen. Kaipa se on niin lastenkin suhteen. Ja jos joku haluaa kypärämyssyä pitää lapsellaan, niin siitä vaan. Mistä sitä tietää, millaisista flunssista lapsi on koko talven kärsinyt ja äiti haluaa ottaa varman päälle. Flunssan voi saada tietääkseni myös vilustumisesta.

Kommentillani en halunnut ottaa mitään kantaa pukeutumiseen, ajattelin vain korjata tuon virheen. Vilustuminen ei aiheuta flunssaa, mutta voi muistaakseni joskus alentaa vastustuskykyä, jolloin flunssa saattaa tarttua helpommin. Tietysti jos vaikka kurkku saa kylmää, se voi tulla vähäksi aikaa kipeäksi.

Riipumatta siitä, uskooko vilustumisen aiheuttavan flunssan vai ei, jokainen varmasti haluaa laittaa vauvalle (ja itselle) sellaiset vaatteet, joissa on hyvä olla, ei kylmä eikä kuuma. Kokeilemalla sen saa selville. Mielummin minusta kannattaa kokeilla niin päin, että laittaa vähän liikaa vaatetta ja ottaa sitten pois tarvittaessa kuin että lähtee liian vähissä liikenteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Arpoja:
Mitä puette vauvalle päälle nyt kun mittari alkaa näyttämään 20 ja jopa yli? Voiko vauvalle laittaa samalla tavalla vaatteet (sylissä pidettäessä) kuin isommallekin lapselle.. Kunhan muistaa hatun päähän?

Entäs mitä vaunuihin? pitäisikö paksu vaununkansi jättää kokonaan pois, ja vaan joku kevyt peitto + mahd hyttysverkko päälle?

Ap, Hellekeleillä vauvalle riittää lyhythihainen body ja hellehattu (suoraa auringonpaistetta kanttaa välttää, ettei pikkujalat ja kädet pala:)
Vaunuissa riittää pelkkä hyttysverkko eikä "vaununkantta" tarvitse. (Meillä nukuttiin vaunuissa hellekeleillä varjoisassa paikassa pelkässä vaipassa)

Edellinen koskee kaiketi niitä ei-tuulisia alueita. Meilläpäin vauva ei nukkunut yhtään päivää noilla vaatteilla ulkona. Asutaan siis saaristossa kesät ja täällä tuulee suoraan avomereltä.

Asutaan Espoossa meren rannalla ja kyllä täällä tarkenee helteellä tuulisellakin kelillä vaunuissa (johon ei tuule) edellämainitulla vaatetuksella ja bodyllä vaunujen ulkopuolellakin:)

On merenrantoja ja merenrantoja. Toisiin tuulee enemmän, toisiin vähemmän. Mami5 ilmeisesti vähemmän. Meillä tulee paljon, koska puustoa ei lähellä ole eikä myöskään juuri rakennuskantaa. Mutta ap, seuraa tilannetta, toivotaan tuulettomia helteitä ;)

Mitä vaikutusta tuulella on hellekelissä vauvojen pukeutumiseen???
Asun myös tuulisella alueella ja hyvin oltiin eilenkin 4kk vauvan kanssa ulkona +26 nakuna viltillä...

Tuuli ainakin meillä viilentää lämpötilaa kovasti. Jos asteita on 20, niin tuulen myötä se vastaa jotain 10-15. Et ilmeisesti asu rannikolla tai saaristossa? Jouluna oltiin Kanarialla, jossa hellelukemat. Kuitenkin tuuli niin paljon, ettei puhettakaan, että olisi ns. ottanut aurinkoa viltin päällä. Ja kysymys sinulle; miten ihmeessä uskallat antaa 4 kk vauvan olla auringonpaisteessa nakuna. Suojaa nyt hyvä ihme se vauvasi vaatteilla, vaarallista tuollainen aurinko noin pienelle.

Sekaannunpa asiaan... Kyllä tuuli vaikuttaa kovasti. Esim. Oulussa asuvat tietävät, ettei hellelukemillakaan Edenissä (kylpylähotelli rannalla) ole kovinkaan lämmin. On aivan niemen kärjessä tuo ranta. Ja sen vieressä Toppilan asuntoalue, joka hyvin tuulista seutua. Palelee aivan hurjasti, vaikka olisi kuinka hellelukemat. Mutta toisaalta sitten taas joillakin rannoilla Oulussa, esim. Tuira, on hyvinkin mahdollista ottaa aurinkoa rannalla eikä tuule.

Muistan joskus laskeneeni, miten paljon tietty tuulennopeus vaikuttaa lämpötilaan, oli yleensä - 5 astetta. Eli tuuli vaikuttaa viilentävästi. Ja ps. myös varjossa ruskettuu ja on tuon ikäiselle kyllä aika riskaabelia varsinkin keskipäivästä iltapäivään. Vaatetta vaan suojaksi varjoonkin.

Eli vastaukseksi olen saanut: kaikki on erimieltä asiasta, joten pitää itse harkita ja kokeilla. Saa nähdä onko neuvolalla kantaa.

Henkkoht toivon vähemmän helteisiä päiviä, ois vaan ulkoilu helpompaa.

En nyt voi olla vielä sekaantumatta.. vauvastakin riippuu tuo pukeminen. Minulla on kaksoset ja jos puen ne samalla tavalla (minusta sopivalla) vaunuihin nukkumaan, on poika ihan hikinen ja tytöllä on hyvä olla. Joten olen siis joutunut vähentämään pojan vaatetuksen ihan minimiin näillä keleillä. Hänellä on pelkkä lyhythihainen body ja lakana kapalona löysästi kiedottuna. Hattua ei voi edes ajatella. Tytöllä lisäksi sukat tai sukkahousut, hattu ja paksumpi kapalo, joskus myös ohut peitto. Lisäksi tyttö nukkui pitkään kantokopassa vaunuissa, poika avonaisemmissa matkarattaissa. Niin oli hyvä. Amen.

Kesällä taitaa olla huomattavasti vaikeampaa tämä pukeminen kuin talvella. (Mutta niistä äitiyspakkauksen vanuhaalareista minäkin olen kesäksi luopunut. Nehän ovat kamalan hiostavia, kun ovat keinokuituisia.)

Viime kesän hellepäivänä (oli varmasti +30) näin järkyttävän jutun. Vaunuissa oli se kansi kiinni, sekä nostettu vieläpä tuulensuojaläppä ylös!! Herranjumala! Ite lämpöhalvauksen rajoilla liikenteessä. Lähemmäs vaunuja päästessäni näkyi siellä vieläpä villapeite... Lapsia on kyllä erilaisia. Toinen pärjää helteellä alastomana, toinen bodyssa ja housuissa. Meillä ainakin vauva alko aina itkemään hysteerisesti, ku oli liian kuuma. Vaatteita vähentämällä loppu huutokin. Vaunuihin harvemmin pääsee ihan suoraan tuulemaan. Täytyy kuitenki muistaa, ettei vauva myöskään liiku vaunuissa. Kannattaa miettiä missä asusteessa ite tarkenis makaamaan paikoillaan tuulensuojassa.

Tuli tosta äskeisestä mieleen, että viime kesänä teki mieli kokeilla, että mitenköhän toimis, jos laittais kannen kiinni vaunuihin ja kylmäkalleja pari sisäpuolelle ;) (ei nyt tietty ihan vauvaan kiinni)

En sitten kokeillut kumminkaan, tuntui turhan arveluttavalta, mutta periaatteessahan tuo voisi toimiakin...

Mutta tosi helteellä meillä auttoi vähän, kun laittoi vauvan mahd. vähissä vaatteissa vaunuun ilman kantta ja peitoksi hieman kostutetun harson.

Ei nyt siis vastannut ap:n kysymykseen nämä mun jorinat, oli vaan tällasia btw-juttuja.

Elikkäs täällä ei ole ollut vielä kovinkaan helle ilmoja. Ne mitä on ollut, oli n.19 astetta plussaa. Mutta, mutta..täällä tuulee navakasti. Joskus tuuli on kylmää ja joskus taas lämpösempää. Melkeen pitää itse käydä ennen ulkoilua ulkona, että tietää mitä laittaa lapselle päälle. Meillä on ollut nyt sukkahousut, body, kurikset, takki/collegepaita, hattu ja hanskat. Kurikset on siksi koska taapero tonkii kurakoissa ja ties missä. Mutta tuo vaatetus on ollut vallan manio alle 20 asteen lämpötiloissa. Sitten kun lämpenee yli 20 asteen, niin jalkaan laitan vaan jotkut kevyet housut (konttaa kivikolla jne), bodyn ja lakin. Luultavasti joudun pistämään myös hanskat, koska taaperoa ällöttää jos kädet sotkeentuu ja hän ei ilkeä koskea nurmikkoon..aika veijari. Tosi heteillä voi sit olla nakunaki jos laitetaan vettä altaaseen jne. Tutkaile ap lapsen ihoa ulkoilun aikanakin. Tuntuuko kuumalta, kylältä, punottaako posket ja sit tietysti kitiseekö lapsi epämukavaa oloa. Sitten joko vähennät tai lisäät vaatteita.

Hassua tuo tuuli keskustelu. Olen koko ikäni asunut tuulisella paikkakunnalla meren äärellä ja oleillut penskana koko kesän puoli alasti. En ole siitä kärsinyt. Lapsille pakkaan kassiin lämpöisempää jos mennään puistoon, kun siellä voi olla viileämpi. Sitten katsotaan tarvitseeko vaatetta lisätä vai ei. Vaunuissa on lapsella virkattu villa peitto, joka päästää ilmaa läpi ja lämmittää tarvittaessa. Silkki on myös hyvä materiaali.

Yhteistyössä