Mitä vastaatte heikkoudeksi työhaastattelussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miljava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä vastaisin varmaankin liiallinen tarkkuus siis niin että olen sitten niin tosissani ja esim. teinl hirveän määrän ylitunteja ilmaiseksi. Ja kyllä tämä on heikkous, koska meni aikaa ennen kuin olen oppinut kieltäytymään ja ei se ei tosiaankaan ollut kannattavaa itselleni eikä perheelleni

Riippuu varmaan kovasti työstä.
Itselläni huonoin ominaisuus on sosiaaliset taidot. Siis etten ole kovin puhelias, viihdyn töitteni parissa yksin täydellisesti. Aspa-tehtävissä tämä tietysti on to-del-la huono ominaisuus, mutta minun töissäni oikeastaan ihan hyvä vain.

Itse asiassa sain esimieheltä tuloskeskustelussa kehuja kun sosiaaliset taidot on niin hyvät. Kun olin ihan että whaaat!?? :O , niin vastasi että ei tässä työssä pidäkään olla koko aika äänessä. Että hyvä olla hiljaa ja puhua vain kun on asiaa. :D

En kyllä tiedä onko tuo sit hyvä kertoa jo haastattelussa, kun se tiimityöskentely ja ryhmähenki sun muut höpöhöpö-jutut on niin muotia tällä hetkellä.

Kärsimättömyys (senkin saa käännettyä hyväksi asiaksi --> asiat hoituu nopeasti). Asioiden (ongelmien) suoraan sanominen (siihenkin voi lisätä, että "yleensä kyllä pyrin tarjoamaan ratkaisumalleja")

Riippuu mitä työtä haet. Jos asiakaspalvelutyö niin en tietenkään mainitsisi huonoista sosiaalisista taidoista. Keksi jotain sellaista mikä ei siinä työssä haittaa tai voi olla jopa hyväksi. Esim. Liiallinen tarkkuus ja jotain esimerkkejä tästä.

Olen vastannut että en ny keksi mitään mikä liittyisi työhön. Uskon kuitenkin että jokainen törmää työssään asioihin joissa on kehittymisen varaa, eikä koskaan ole liian valmis ;)

Mä sanon yleensä ihan rehellisesti et oon aika kovapäinen ja temperamenttinen mutta ossan myös keskustella asiallisesti toista loukkaamatta ;) Tottahan se on eikä tuo nyt niin paha oo et ykskäån työpaikka ois sen takii jääny saamatta :)

Klassikkovastaus on liika tunnollisuus, tarkkuus, ylitöiden tekeminen ja töiden tekeminen kotonakin. No hakija jostain syystä kuvittele, että kun tuon sanoo, niin eihän se työnantajan mielestä voi olla heikkous. No kyllä se vain sitä on! Näin rekrytoijana yksi tärkeimpiä kriteerejä on nimenomaan uupumusalttius. Ja tuollaisella henkilöllä on riski polttaa itsensä loppuun. Se näkyy jollain aikavälillä jatkuvina sairaspoissaoloina, työtehon heikkenemisenä ja ihan pahimmillaan aitona burn out -keissinä. Pahimman tapahtuessa työntekijä on vuosia tai jopa loppu elämänsä työkyvytön.

• Tykkää
Reactions: (Laura)
Ehkä jotain, minkä voit selittää positiiviseksi asiaksi, esim. se liika tunnollisuus. Tuo kysymys testaa taitoa vastata vaikeaan kysymykseen, ei siinä mitään rehellisyyttä haeta. Toki haastattelijalle on ihan kätevä tieto, jos hakija toteaa reippaasti olevansa myöhästelijä tai päihdeongelmainen ;)
Tuo Lauran vastaus on kyllä paras ja turvallisin vaihtoehto, ja jotain tuon tyylistä olen saanut joskus neuvoksi rekrykonsultilta.

Klassikkovastaus on liika tunnollisuus, tarkkuus, ylitöiden tekeminen ja töiden tekeminen kotonakin. No hakija jostain syystä kuvittele, että kun tuon sanoo, niin eihän se työnantajan mielestä voi olla heikkous. No kyllä se vain sitä on! Näin rekrytoijana yksi tärkeimpiä kriteerejä on nimenomaan uupumusalttius. Ja tuollaisella henkilöllä on riski polttaa itsensä loppuun. Se näkyy jollain aikavälillä jatkuvina sairaspoissaoloina, työtehon heikkenemisenä ja ihan pahimmillaan aitona burn out -keissinä. Pahimman tapahtuessa työntekijä on vuosia tai jopa loppu elämänsä työkyvytön.

No mitä sinä vastaat?

Minä olen hoitoalalla ja ainakin siinä liika tunnollisuus on osastonhoitajalle punainen vaate, kun väsyneitä hoitajia on joka puljussa.. Tärkein hyvä puoli onkin palautua hyvin vuorojen välillä ja kyky unohtaa vapailla työasiat.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Haastattelijana ja työhönottajana toivon näkeväni tämän kysymyksen yhteydessä haastateltavalta aitoa pohdintaa siitä millainen hän omasta mielestään työntekijänä on. Tietenkään en usko että kukaan esim. tunnustaa olevansa vähän kaljoitteluun päin kallellaan, tai sanoa pamauttaa että toi selkäni se on niin paska että voi olla että levaa heti ensimmäisessä yövuorossa... :D

Mutta työtehtävästä riippuen voi pohtia esim. onko hidas lämpiämään ryhmässä, vaiko vähän liiankin nopea, onko (tosiaan!) liian tunnollinen yhden asian ihminen paremminkin kuin monen asian sählääjä, onko mielestään aika suorasukainen. Voi olla että joku on mielestään "paperiasioissa" tai "lomakkeissa" huono, tai joku voisi haastattelussa kertoa että mieluummin tekisi töitä jotka tapahtuu "taustalla" eikä koe olevansa asiakaspalvelussa parhaimmillaan.

Tällöin haastattelija voi paitsi kuulla miten haastateltava pystyy itse määrittelemään itseään ja omaa työntekijäprofiiliaan, myös pohtia sopiiko juuri tämä työnhakija meidän tiimiimme.

Ei me olla niin tyhmiä että uskottaisiin täydellisyyksiin, edes työnhakijoiden kaikkiin itsekehuihin :D

no en oo pian kahteenkymmeneen vuoteen joutunu hakeen töitä, mutta ehkä pitäisi tuossa kysymyksessä tunnustaa, että olen äreä aamuisin, pöytäni on sotkussa (tiedän silti millilleen missä paperit on) ja saatan sanoa mitä ajattelen enkä päinvastoin. Siltikin voin olla ujo.

Oikeasti, olen koko aikuisen elämäni koittanut opetella pitämään suutani kiinni, mutta aina sieltä vain putkahtaa joko vahva mielipide tai sarkastinen kommentti. Koitan töissä pysyä omassa huoneessani ja olen saanut epäsosiaalisen maineen kaupan päälle.

Viimeksi olin työhaastattelussa nykyiseen työtehtävääni, siitäkin jo vuosia. Tähän kysymykseen "miksi meidän ei pitäisi valita sinua" vastasin totuudenmukaisesti, että jos löydätte pätevämmän; lisäksi kerroin että fyysinen terveydentilani on edelleen epävakaa. Olin toiminut ja edennyt ja ylennyt samassa organisaatiossa jo vuosia, ja tiesin olevani hakijoista pätevin. Haastattelijani tiesi erittäin hyvin sairastamani vaikean taudin ja siihen liittyvät riskit. Sain silti työn.

Mä sanon yleensä että keskityn välillä liikaa yksityiskohtiin ja joskus on hankalaa hahmottaa kokonaiskuvaa. Tämä on siis totta omalla kohdallani. Mutta toimistotyössä se voi olla ihan hyvä asia ;)

Yhteistyössä