Mitä väliä sillä on mitä vauvalle pukee päälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "meri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"meri"

Vieras
Ihmettelen vaan mm. näitä äitiyspakkaus-keskusteluja. Musta ainakin alle 1-vuotiaan kanssa on ihan sama mitä sillä on päällä kunhan on puhdasta ja tarpeeks lämmintä. Ei sitä itseään kiinnosta eikä vielä ole kavereitakaan kertomassa että vaatteet ois vääränväriset tai pojalla ei saa olla heppoja ja sydämiä. Voin ihan hyvin laittaa vaaleanpunaisen paidan pojalleni ja jos tyttö olisi, kyllä silläkin saisi olla robotteja kuvina.

no minusta on mukava pukea vauva sievästi, siksi suurin osa äitiyspakkauksen vaatteista jäikin käyttämättä kun eivät minua miellyttänyt. en kyllä pukisi poikaa mekkoon vaikka se tuskin siitä välittääkään.

Mä olen aika pitkälti samaa mieltä mutta mulle merkitsee myös paljon käytännöllisyys. Esim. bodyt on aina olleet paljon käytännöllisempiä kuin paidat, pienellä vauvalla potkuhousut mielummin kuin housut ja sukat(ei pysy jalassa) ja esim. kietaisubodyt on meillä ollut todella epäkäytännöllisiä(siis naruilla kiinnitettävät).

Itse sain paljon käytettyjä vaatteita vauvalle. Eivät ne kaikki tosiaankaan kauniita olleet, mutta kotona niitä käytettiin. Ja öisin osaa.
En tosiaan ymmärrä yhtä kaveriani jonka pitää ostaa kaikki uutena, ja merkki tietty gant, arman jne.. ja kyseessä on ihminen jolla ei todellakaan sihen varaa ole. Ostelee luotolla, ja kiroo kun laskut pitää maksaa.
Mun mielestä käytännöllisyys on tärkein asia.
Ja mitä äippäpakkaukseen tulee, niin toppis ei ollu kummallakaan käytössä.
Huhtikuussa sitä ei tarvinnut, ja vaikka olis tarvinnu, niin 43cm pitkä vauva olis hukkunu siihen.
Helmikuussa syntyneelle pojalle, se oli aivan liian iso. Nyt talvella ei puntin pituus riittäny.
Muuten olen niihin vaaatteisiin ollut tyytyväinen.

En mäkään ymmärrä. Meillä esim äitiyspakkauksen haalari oli kovassa käytössä, kun kerran sattui olemaan sopiva oikeaan aikaan. Siihen saisikin tulla muutos, että saisi valita koon, nythän ne sopii vaan tiettyyn aikaan vuodesta syntyneille ja lopuille se on turha. Lähes kaikki äp:n vaatteet oli muutenkin käytössä. Vähän isommalle vauvalle oon kyllä pukenut ihan "halpiskaupan" vaatteita, gollegepukuja ja muita. Käytännöllisyys ratkaisee, ei merkki. Ulkohaalareissa merkkiuskollisuuden ehkä jotenkin ymmärrän, mutta siinäkin ratkaisee ominaisuudet, ei merkki.

Jos haluaa pukea vauvan kivasti, oman maun mukaan, niin en ymmärrä mitä silläkään on väliä? Itse puin esikoisen monenlaisiin vaatteisiin, myös äitiyspakkauksen vaatteisiin, ja sitten ajan kanssa huomasin mikä meille oli se käytännöllisin ratkaisu. Silti oli kiva pukea sävysävyyn, kivoihin kuoseihin. Mitä tällä on väliä?

Ja merkkivaate ei tarkoita samaa kuin epäkäytännöllinen :D

Mitäpä väliä noissa on isommillakaan lapsilla, tai edes aikuisilla. :D Pääasia siis että vaattteet on sopivan kokoiset, ehjät ja puhtaat sekä säähän passaavat. Kuitenkin meillä on omia näkemyksiä siitä mikä vaate on tyttömäinen ja mikä poikamainen, mikä näyttää kivalta ja mikä ei. Moni sitten mieluiten pukeekin sen lapsensa - ja jopa ihan vauvansa - omaa silmää miellyttäviin vaatteisiin.

Ja juu, meillä otettiin äitiyspakkaus esikoiselle 2005 ja kyllä sen vaatteet on olleet käytössä myös kakkosella ja kolmosella, kylläkin enemmän kotivaatteina kun tykkään pukea tyttöjä tyttömäisemmin.

Jos lapsi on kivasti puettu, ei se tarkota sitä että siihen on mennyt omaisuus. Mä oon jonkun verran ihan oikeestikin miettinyt MIKSI se on mulle tärkeetä, että lapsella on kivat vaatteet. Se on yksi perus asia johon mä voin vaikuttaa ja mulle on tärkeetä, että mun lapseni näyttää siltä että siitä huolehditaan.

Eikä niin, että poika jolla on pinkit saappaat olisi jotenkin heitteillä. Jotkut ei välitä vaatteista, ei se mua haittaa. Mulle se on jostain syystä tärkeetä.

Kyllä meilläkin on kaikilla ollut äippäpakkauksen vaatteet käytössä.

Itsekään en mielelläni tyttöä pue "poikein värisiin" tai toisinpäin. Vaikka eihän sillä oikeesti mitään merkitystä ole. Pääasia, että vaate on puhdas ja käytännöllinen.

Kietaisupuserot vauvalla on meillä olleet hyvät. Tykkään kun vauvaa ei tarvi turhaan nostella ihan pienenä hoitopöydällä bodyn laittamista varten, vaan hänelle saa kietaisupuseron helposti päälle niin että vain kääntää hänet kyljeltä toiselle.

Meillä tuli käytettyä kaikki äitiyspakkauksen vaatteet, vaikka kaikki ei olleet sellaisia joita itse hankkisin. Hyviä vaatteita silti. Kotona voi hyvin pitää jotain vähän vähemmän omaa silmää miellyttävää,mutta jos lähdetään jonnekin vaikka kyläilemään, niin sitten tulee puettua kivasti. Silti käytännöllisyys on tärkeintä kaikissa vaatteissa.

mä en nyt ihan ymmärrä miksisitä äp:n haalaria ei voisi käyttää vaikka se on iso? tällä vikolla näin neuvolassa haalarissa aivan vastasyntyneen vauvan siinä haalarissa ja hyvin se sitäkin tuntui lämmittävän. meillä oli käytössä nin kuukauden iästä. siinä on nykyään kääntöhia ja lahkeet jolloin siitä saa mukavan pussin pienelle vauvalle. ja ennenkaikkea se on hyvälaatuinen ,muhkea ja hegnittävä, ei tule helposti liian kuuma tai kylmä.
harmittaa vaan kun monet just ostaa kaikki parrhaat merkkivatteet uutena. hienot rattat yms ja sitten vauva laitaetaan 9kk iäsä hoitoon kun ei ole varaa olla sen kanssa kotona :(

Varsinkin kaikista pienimmät vaatteet, 50-56-senttiset, joihin vauva mahtuu yleensä vain muutaman viikon. Niitä olen ostanut vain kirppikseltä (+ mitä äitiyspakkauksessa tuli muutama). Ja muutenkin kotioloissa on ihan sama, jos tytöllä on vähän aikaa sininen paita päällä, kohta menee pesuun kuitenkin... En siis ostele arkikäyttöön pienelle jotain 12-20 euroa maksavia bodyja.

Sitten kun tulee vieraita tai lähdetään kaupungille, voi laittaa vähän parempaa päälle:)

No äitejä on erilaisia. Jos jonkun mielestä ei oo mitään väliä mitä se vauva pitää yllään kunhan on lämmin, niin se on sen perheen valinta. Joillekin taas merkitsee paljonkin se, miltä omat lapset vaatteissaan näyttää. Ja se, että pukee lapsensa sievästi, ei tarkoita sitä, että tarvis olla gantin ja burberryn vaatteita (jotka ei muuten edes oo ollenkaa sieviä varsinkaa vauvaikäiselle!).

Itselleni on tärkeää, että lapseni ovat näteissä vaatteissa. Siis sellaisissa, että ne on hyväkuntoisia, puhtaita ja sopivat tyyliltään ja väriltään toisiinsa. JOnkun verran käytän unisex-vaatteita kun mulla on lapset poika-tyttö-poika ja kierrättäminen tämän takia hankalaa kun on tyttö välissä. Ëi mulla silti omaisuutta oo vaatteisiin menny. Kuopus(9kk) on puettu pääosin kirppis- ja kavereiden vauvoilta saatuihin hyväkuntoisiin vaatteisiin. Niilläkin pystyy pukea lapsen nätisti kun vähä osaa yhdistellä ja kattoa värisävyjä. Ja mitä äitiyspakkausvaatteisiin tulee, niin meillä niitä on ainakin käytetty, varsinkin kuopuksen äp-pakkausksen (-09) olivat kovastikin mun makuuni ja niitä käytettiin kyllä ahkeraan. Ulkovaatteet siinä kyllä oli heikkoa laatua, ne hajosivat jo alkutaipaleella joten vauva on käyttäny kirpparilta ostettua toppahaalaria sitten.

mä en nyt ihan ymmärrä miksisitä äp:n haalaria ei voisi käyttää vaikka se on iso? tällä vikolla näin neuvolassa haalarissa aivan vastasyntyneen vauvan siinä haalarissa ja hyvin se sitäkin tuntui lämmittävän. meillä oli käytössä nin kuukauden iästä. siinä on nykyään kääntöhia ja lahkeet jolloin siitä saa mukavan pussin pienelle vauvalle. ja ennenkaikkea se on hyvälaatuinen ,muhkea ja hegnittävä, ei tule helposti liian kuuma tai kylmä.
harmittaa vaan kun monet just ostaa kaikki parrhaat merkkivatteet uutena. hienot rattat yms ja sitten vauva laitaetaan 9kk iäsä hoitoon kun ei ole varaa olla sen kanssa kotona :(

No, me kokoeiltiin esikoisen kohdalla noin vitsinä sitä äp-haalaria tuolle 2,6kg ja 47cm mittaiselle vauvalle, harmi ettei tullut valokuvaa otettua. :D Mutta tosissaan, tykkään että vaatteet olisivat edes suurinpiirtein sopivaa kokoa ja tuohon haalariin tuntui hukkuvan tuo n. 4kg kokoinen kuopuskin.

Maaliskuussa syntynyt esikoinen käytti sitä sitten seuraavana talvena, samoin kesäkuussa syntynyt isokokoinen kakkonen. Kolmonen syntyi marraskuussa ja tuossa lopputalvesta se oli muutaman kerran käytössä, ensitalvena voi sitten tarvittaessa toimia ratashaalarina. Mutta vastasyntyneelle kyllä katson jotain muuta päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä;23591043:
Varsinkin kaikista pienimmät vaatteet, 50-56-senttiset, joihin vauva mahtuu yleensä vain muutaman viikon. Niitä olen ostanut vain kirppikseltä (+ mitä äitiyspakkauksessa tuli muutama). Ja muutenkin kotioloissa on ihan sama, jos tytöllä on vähän aikaa sininen paita päällä, kohta menee pesuun kuitenkin... En siis ostele arkikäyttöön pienelle jotain 12-20 euroa maksavia bodyja.

Sitten kun tulee vieraita tai lähdetään kaupungille, voi laittaa vähän parempaa päälle:)

Meillä oli 56cm käytössä 3kk. Onneksi niitä oli vino pino. Sitten 62cm melkein vuoden ikäiseksi.
Ei ole mitään inhottavampaa kuin liian isot vaatteet. Värillä ei tosiaan ole väliä.

[QUOTE="Kakao";23591120]Meillä oli 56cm käytössä 3kk. Onneksi niitä oli vino pino. Sitten 62cm melkein vuoden ikäiseksi.
Ei ole mitään inhottavampaa kuin liian isot vaatteet. Värillä ei tosiaan ole väliä.[/QUOTE]

:O onko teidän lapsi syntyny keskosena? Mun kuopus on 9kk ja käyttää kokoa 80. 74 on auttamattomasti liian pieni. Kokoa 56 käytettii alle 3 viikkoa.

[QUOTE="katmat";23591100]No äitejä on erilaisia. Jos jonkun mielestä ei oo mitään väliä mitä se vauva pitää yllään kunhan on lämmin, niin se on sen perheen valinta. Joillekin taas merkitsee paljonkin se, miltä omat lapset vaatteissaan näyttää. Ja se, että pukee lapsensa sievästi, ei tarkoita sitä, että tarvis olla gantin ja burberryn vaatteita (jotka ei muuten edes oo ollenkaa sieviä varsinkaa vauvaikäiselle!).

Itselleni on tärkeää, että lapseni ovat näteissä vaatteissa. Siis sellaisissa, että ne on hyväkuntoisia, puhtaita ja sopivat tyyliltään ja väriltään toisiinsa. JOnkun verran käytän unisex-vaatteita kun mulla on lapset poika-tyttö-poika ja kierrättäminen tämän takia hankalaa kun on tyttö välissä. Ëi mulla silti omaisuutta oo vaatteisiin menny. Kuopus(9kk) on puettu pääosin kirppis- ja kavereiden vauvoilta saatuihin hyväkuntoisiin vaatteisiin. Niilläkin pystyy pukea lapsen nätisti kun vähä osaa yhdistellä ja kattoa värisävyjä. Ja mitä äitiyspakkausvaatteisiin tulee, niin meillä niitä on ainakin käytetty, varsinkin kuopuksen äp-pakkausksen (-09) olivat kovastikin mun makuuni ja niitä käytettiin kyllä ahkeraan. Ulkovaatteet siinä kyllä oli heikkoa laatua, ne hajosivat jo alkutaipaleella joten vauva on käyttäny kirpparilta ostettua toppahaalaria sitten.[/QUOTE]

Pakko olla samaa mieltä joka sanasta :)

[QUOTE="meri";23590850]Ihmettelen vaan mm. näitä äitiyspakkaus-keskusteluja. Musta ainakin alle 1-vuotiaan kanssa on ihan sama mitä sillä on päällä kunhan on puhdasta ja tarpeeks lämmintä. Ei sitä itseään kiinnosta eikä vielä ole kavereitakaan kertomassa että vaatteet ois vääränväriset tai pojalla ei saa olla heppoja ja sydämiä. Voin ihan hyvin laittaa vaaleanpunaisen paidan pojalleni ja jos tyttö olisi, kyllä silläkin saisi olla robotteja kuvina.[/QUOTE]

Minkä takia sitten yhtäkkiä yli 1v:llä onkin väliä sillä mitä päälle pistää?

Kuule, laitappa se 43cm pitkä vauva haalariin, joka on about vuoden ikäselle.
Meillä ainakin vauva "tipahti" sinne haalariin, ja oli aika vaikee laittaa kaukaloon.
Meillä vauva syntyi huhtikuussa ja lämpöä oli +12. eil tullu mieleenkään laitta paksua toppahaalaria.
Joom ja hienot merkkirattaat ostin siksi, että haluan niiden kestävän. Rattaoiden pitää olla hyvät työntää. Mun kaverilla on emman halpikset, missä on pikkupyörä, eikä ne meinaa edes mennä pikku kanttarin yli mitä on suojateillä.. oli aivan karmeat työntää.

[QUOTE="katmat";23591144]:O onko teidän lapsi syntyny keskosena? Mun kuopus on 9kk ja käyttää kokoa 80. 74 on auttamattomasti liian pieni. Kokoa 56 käytettii alle 3 viikkoa.[/QUOTE]

Meijän tyttö 45cm ja poika 48cm käytti 3kk iässä 56 senttistä.
Tyttö on nyt 3VEE ja käyttää 80-86 senttistä. Poika 1vee 74cm ja kumpikaan ei oo keskosia..

Yhteistyössä