Mitä väliä, onko työttömyys oma vai muiden valinta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lettu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lettu

Vieras
Tuli tuosta ketjusta mieleen, jossa joku valopää yrittää provosoida työttömiä loukkaantumaan. Onko työttömän elämä jotenkin vähäarvoisempi kuin sellaisen, jolla on töitä?

Mua ei ainakaan *ttujakaan kiinnosta, tekevätkö muut ihmiset töitä vai elelevätkö yhteiskunnan rahoilla. Kun työntekijöistä on pulaa, firmat joutuvat nostamaan palkkojaan, joten eiköhän työlle aina tekijöitä löydy. Maahanmuuttajat näytttävät suostumaan tekemään ne duunit, jotka eivät kantasuomalaisille kelpaa.

Ja sitten huudellaan, kun mamut vie meidän työt. En ole Helsingissä kovin moneen otteeseen törmännyt suomalaiseen siivoojaan.

Mutta siis, laman aikana palkkoja voi laskea, sillä moni taistelee samasta työpaikasta ja työvoimaa saa halvemmallakin. Kenenkään elämä ei ole arvoton tms. mitä vihjailet, mutta terve ihminen voi mielestäni nykyaikana hieman laajentaa työhakureviiriään. Jo aikana ennen webbiä meidän pikkutuppukyläpahasesta lähti ihmisiä töihin esim. Indonesiaan, kun töitä ei muualla ollut. Olivat muutaman kuukauden keikkoja, joten perhe jäi asumaan sijoilleen.

tuo siivooja-asia ei ole noin yksinkertainen. tuttavani (työttömänä toimistohommista) on hakenut siivoojaksi useaan siivousfirmaan, mutta häntä ei oteta, kun hänellä ei ole laitoshuoltajan tutkintoa. vaaditaanko mamuilta ko. tutkinto? epäilen.

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaaMahtavaa:
tuo siivooja-asia ei ole noin yksinkertainen. tuttavani (työttömänä toimistohommista) on hakenut siivoojaksi useaan siivousfirmaan, mutta häntä ei oteta, kun hänellä ei ole laitoshuoltajan tutkintoa. vaaditaanko mamuilta ko. tutkinto? epäilen.

Ei varmaan vaadita mutta sekä nykyisen että edellisen työpaikkani siivoojista lähes kaikki ovat olleet maahanmuuttajia. Sattumaako? Uskon, että suomalaisia ei kiinnosta siivoushommat ja sen takia maahanmuuttajat saavat ne työt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja IhanaaMahtavaa:

Ei varmaan vaadita mutta sekä nykyisen että edellisen työpaikkani siivoojista lähes kaikki ovat olleet maahanmuuttajia. Sattumaako? Uskon, että suomalaisia ei kiinnosta siivoushommat ja sen takia maahanmuuttajat saavat ne työt.

ainkin ne paikat mihin itse olisin hakenut, ovat vaatineet työkokemusta alalta tai koulutusta- mula ei kumpaakaan. Edes rappusiivoojaksi en päässyt

Mä nostan hattua ja jaan rispketii ( :xmas: ) kaikille jotka ylipäätänsä hakevat töitä ja ovat ehkä laajentaan hakukriteereitään.

Mulla tuttu 9kk työttömänä eikä suostunut muuhun kuin tavoittelemaan kuuta taivaalta. Vuoden työkokemuksella IT-alalle, minimipalkka toive 2800e/kk. Ei koulutusta eikä tuota vuotta kummepaa kokemusta.
Yritin monesti vihjailla että ainoa millä työn voi oikeastaan nykypäivänä saada on se että myy ittensä persoonana siihen firmaan. Niin paljon työttömömiä joka alalta joilla on kokemusta ja koulut takana.
Alko mennä hermo siihen itkuvinkuun kun ei töitä saa kun hakee vaan tyyliin nokian pääjohtajan pallilta paikkaa.

Ja se on totta että yllättävän monessa paikassa tuntuu että jopa siivoojilta vaaditaan koulutus/tutkinto :o
Jos mä tässä "huonossa" työtilanteessa tuun saamaan kenkää niin enhän mä saa mistään enää töitä, koulun penkki kutsuu |O

Yhteistyössä