Mitä tykkäsitte Syke -sarjasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katsoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="juu";30511211]Masentavaa, kun ihmiset on niin kriittisiä, että ennen kun sarja edes kunnolla ehtii alkaa niin jo haukutaan sarja ihan kokonaan. Mun mielestä ensimmäinen jakso oli melko huono, mutta aloin silti seuraamaan ja kyllä mä tähän asti oon tykännyt. (Joku vertasi syke-sarjaa salkkareihin niin mun mielipide on se ettei näitä kahta sarjaa voi verrata toisiinsa. On se niin eri tasosta.) vaikka itse molempia sarjoja seuraankin. :D[/QUOTE]

Minusta taas se ensivaikultelma uudessa ohjelmassa on tosi tärkeä. Jos lähetään vähän soitellen sotan ja tulos on sellanen että ei tee mieli kattoa uudelleen, ei liene palvelevaa sitä ajatellen että ois katsojia myöhemminkin.

Mua lukemattomat asiavirheet kyllä ärsyttivät niin, että en ole seurannut sarjaa paria jaksoa pidemmälle. Tiedän kyllä, että kyse ei ole mistään dokumentista vaan viihdesarjasta, mutta tätä mainostettiin silloin alkuun niin kovasti juuri sillä, kuinka todenmukaisuuteen on panostettu, näyttelijöitä prepattu ja käsikirjoitusta hiottu niin, että se vastaisi mahdollisimman paljon todellista sairaalaelämää. Ja siinähän ei ole kyllä onnistuttu minusta lainkaan.

Mua lukemattomat asiavirheet kyllä ärsyttivät niin, että en ole seurannut sarjaa paria jaksoa pidemmälle. Tiedän kyllä, että kyse ei ole mistään dokumentista vaan viihdesarjasta, mutta tätä mainostettiin silloin alkuun niin kovasti juuri sillä, kuinka todenmukaisuuteen on panostettu, näyttelijöitä prepattu ja käsikirjoitusta hiottu niin, että se vastaisi mahdollisimman paljon todellista sairaalaelämää. Ja siinähän ei ole kyllä onnistuttu minusta lainkaan.

No ei tosiaan.

Niin, mutta todenmukaisuudella on taidettu tarkoittaa ihan jotain muuta, kuin että näytteljät oikeesti sais laittaa tippoja, sydänleikkauksista puhumattakaan... Sun hoitsuna (?) pitäs kyllä tietää toimenpiteiden vaativuus ja luvanvaraisuus. Ja taitaa se meno jossakin polilla välillä samanlaista hullunmyllyä olla ruuhka-aikaan, vaikka se leikkaussali / elinsiirtoyksikkö todellisuudessa onkin muualla, kuin nurkan takana... Minusta kyllä tuollasia hoitsu- / lääkärihahmoja on olemassa irl:kin, vaikka tässä se tuodaankin äärimmäisyyksiin vedettynä esille. Mutta no, eipä tuota ole pakko katsoa, jos häritsee. :D

Niin, toki harmillista on se, että tavallinen tallaaja taitaa myös pitää sarjaa dokumenttina ja uskoo kaiken, mitä siinä tapahtuu ja pitää nyt näitä näyttelijöitäkin lääkäreinä ja hoitsuina ihan oikeassakin elämässä. Olis kiva tietää, kuinka moni on mennyt "Ilmariltakin" tilaamaan aikaa tuolla kadulla tai ostamaan seksiä "Iirikseltä"... :D

Te hoitoalan ihmiset joita sarjan "asiavirheet" ärsyttää - oletteko kiinnittäneet huomiota mitkä asiat menee "oikein"? Esim joo tippa ei tipu,oikeasti ei samat ihmiset työskentele sekä polilla että leikkaussalissa jne,mutta käsittääkseni hoitotoimenpiteet ja termit on oikeita tilanteeseen nähden.

Te hoitoalan ihmiset joita sarjan "asiavirheet" ärsyttää - oletteko kiinnittäneet huomiota mitkä asiat menee "oikein"? Esim joo tippa ei tipu,oikeasti ei samat ihmiset työskentele sekä polilla että leikkaussalissa jne,mutta käsittääkseni hoitotoimenpiteet ja termit on oikeita tilanteeseen nähden.

Aivan. Haloo se on kuitenkin draama/viihdesarja, jossa kuitenkin näyttelijöiden työ on se mitä seurataan. Sairaalatapahtumat/toimenpiteet toimii lähinnä illuusiona. Dokumenttiluonteinen ohjelma olis sitten ihan oma lukunsa.

Mua Syke on pari kertaa koskettanut, niinkuin viimeksi se pajupillit tehnyt papparainen, joka kuoli. Draaman vuoksi ainakin itse sitä katson.

kuustosen näytteleminen vain ei nappaa, miksi pitää olla koko ajan naama peruslukemilla ja suu tiukassa viivassa? Ihme tyyli näytellä...

Aivan. Haloo se on kuitenkin draama/viihdesarja, jossa kuitenkin näyttelijöiden työ on se mitä seurataan. Sairaalatapahtumat/toimenpiteet toimii lähinnä illuusiona. Dokumenttiluonteinen ohjelma olis sitten ihan oma lukunsa.

Mua Syke on pari kertaa koskettanut, niinkuin viimeksi se pajupillit tehnyt papparainen, joka kuoli. Draaman vuoksi ainakin itse sitä katson.

kuustosen näytteleminen vain ei nappaa, miksi pitää olla koko ajan naama peruslukemilla ja suu tiukassa viivassa? Ihme tyyli näytellä...

Siksi, että kässäri ja ohjaaja käskee tehdä niin. Kuuluu katos siihen roolihahmon olemukseen. ;)

[QUOTE="vieraana";30556917]Siksi, että kässäri ja ohjaaja käskee tehdä niin. Kuuluu katos siihen roolihahmon olemukseen. ;)[/QUOTE]

no katos vaan juu. Kumma että sille sattuu aina sama ohjaaja ja kässäri!

Helsingin herra -sarjassa sama juttu ja muissa missä oon nähnyt. Putousta ei lasketa, koska siinä se ei yritä olla "vakavasti otettava". Mutta silloin kun yrittää, niin naama on kuin kivestä veistetty...

Sanotaan näin että kova on yritys. Siinä on tuotannon porukka tapittanut kaikkia maailman sairaalasarjoja ja yrittänyt tuoda sitä Suomeen. Sarja on silti vain keskinkertainen tai jos rehellisiä ollaan, niin hieman keskivertoa jopa huonompi. Mutta yrityksenä täysi kymppi. On haettu niminäyttelijää ja kerronnassa draamaa. Mutta ei vielä olla sillä missä haluttaisiin olevan.

Sanotaan näin että kova on yritys. Siinä on tuotannon porukka tapittanut kaikkia maailman sairaalasarjoja ja yrittänyt tuoda sitä Suomeen. Sarja on silti vain keskinkertainen tai jos rehellisiä ollaan, niin hieman keskivertoa jopa huonompi. Mutta yrityksenä täysi kymppi. On haettu niminäyttelijää ja kerronnassa draamaa. Mutta ei vielä olla sillä missä haluttaisiin olevan.

Mikä siinä sitten on vikana?

Labratäti tykkää :) Mä en puutu siihen, miten todenmukainen se on hoitsujen tai lääkäreiden silmissä. Mä katson sitä sen viihdyttävyyden vuoksi. Toki mä koko ajan odotan, että siellä alkais sama virsi kuin Greyn anatomiassakin (aina labra sössii ja sen vuoksi vastaukset viivästyy jne jne) :D. Mut hei, jos puhutaan epärealistisesta sarjasta... Otetaan vaikka kaikki CSI:t. Kummasti aina löytyy joku saamarin millin pituinen karva, joka paljastaa murhaajan nimen. Kun CSI-labra työskentelee, niiden sentrifuugi (=vehje joka erottelee punasolut siitä seerumista) tuntuu antavan vastauksen mihin tahansa kysymykseen. Ja sellaiset tutkimukset valmistuu odottaessa, jotka yleensä vievät parikin viikkoa :).

Mutta fiktiotahan me halutaan nähdä, eikä faktaa :).

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Meillä tykätään hirmuisesti (jopa mies innostunut katsomaan) Vaikka hoitaja olenkin(en tosin sairaalaympäristössä) niin asiavirheitä mitä aiemmissa kommenteissa oli mainittu, niin ei ole jäänyt häiritsemään. Ainoastaan hoitajien käyttäytyminen potilaita kohtaan mietityttää. Välillä aika rajua kielenkäyttöä. Ehkä itse olen jotenkin nysvä, mutten koskaan käyttäydy asiakasta kohtaan töykeästi tai epäkunnioittavasti. Toki sitten jossain kahvihuoneessa saatetaan manata asiakkaita ihan vaan keventääkseen työn raskasta henkistä puolta, mut ei meillä asiakkaille/omaisille naureta ja "vittuilla" päin naamaa.

Olen katsonut sarjaa ja tykännyt, asiavirheistä huolimatta. Itse olen pohtinut Marleenan roolia hoitajana. Miten kukaan voi työskennellä sairaanhoitajana, jos suhtautuminen potilaisiin on NOIN tunnepitoinen? OK, hänellä on ongelma lääkkeiden kanssa, mutta silti. Sairaanhoitajan työssä näkee ja joutuu kokemaan kaikenlaista, mutta hoitajana ei voi liian empaattinen, koska silloin polttaa itsensä loppuun.

Tuota aitousasiaa olen miettinyt näitä keskusteluja lukiessa. En ole mikään alan ammattilainen tai erityinen asiantuntija, enkä onneksi ole erityisemmin joutunut potilaanakaan tutustumaan terveydenhuoltoon. Olen kuitenkin huomannut joitain hieman outoja juttuja (esim. leikkaussalien "avoimuus", ovista tulee ja menee porukkaa aika vähinkin suojavarustein ja ikkunat auki käytävälle yms.). En sitten tietenkään voi tietää, onko tuo yleinenkin käytäntö, mutta vähän kummalta tuntuu. Joku ammattilainen varmasti huomaa epäloogisuuksia, vaikka kyllähän sarjan yleisilmeestä jo näkee, että todenmukaisuuteen on ainakin yritetty panostaa. Juttelin myös terveydenhuoltoalalla työskennelleen kaverini kanssa ja hän piti sarjaa enimmäkseen ihan hyvänä tuon todentuntuisuudenkin suhteen (esim. sairauksien nimitykset ja lääkemäärät suht oikein). Mietin vaan, että onkohan se nyt ihan niin suuri juttu, jos joku tippaletku onkin vähän väärin asetettu jossain kohtauksessa, koska kyseessä ei kuitenkaan ole mikään opetusohjelma tai dokumentti. Pääasiahan taitaa olla juoni ja ihmissuhdekuviot ym.

Muutenkin ihmettelen tätä negatiivisuuden määrää. Jos ei jostain sarjasta tykkää, niin
a) onko se pakko tulla kertomaan joka palstalle ja haukkua koko sarja aivan lyttyyn (itse en ainakaan jaksaisi nähdä sitä vaivaa, jos en jostain sarjasta tykkäisi)?
b) onko sitä edes pakko katsoa? (joku jossain keskustelussa totesi katsoneensa koko sarjan ja kuulemma ei tykännyt lainkaan. Ilmeisesti kuitenkin halusi varmistaa, että jos seuraavassa jaksossa olisikin jotain mielenkiintoisempaa... :D)

Eikö olisi kivempi jutella nimenomaan niistä jutuista, jotka sarjassa miellyttävät? Omat lempparihenkilöni ainakin ovat Max Hansson ja Petteri Holopainen. Entä teidän?

Yhteistyössä