Mitä tekisitte? (työsopimuksesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli mulla on sellainen tilanne että minulle ollaan tekemässä 2-3 vuoden työsopimusta mikä on tosi mahtava juttu mutta siinä on vaan se että olemme yrittämässä vauvaa eli vielä en ole raskaana mut toivottavasti pian olen.. Pitäisikö minun mainita esimiehelleni tuosta? (ei tunnu kivalta ajatus että pitäisi kertoa jollekkin vauvasuunnitelmistamme etukäteen) tai kenties ehdottaa ensin vuoden sopimuksen tekemistä? Mites se sit menee jos mulle tehdään esim. kahden vuoden sopimus ja sit jäänkin vuoden päästä äitiyslomalle, täytyykö heidän sit ottaa mut vielä äitiysloman jälkeen vuodeksi töihin vai miten se menee? Kyseessä ei ole yksityinen työnantaja.

älä kerro suunnitelmista mitään! Työnantajalle pitää kertoa vasta kun odotus on edistynyt tiettyyn pisteeseen (nyt en muista aikaa..) jos kerrot suunnitelmista, ei välttämättä edes palkkaa sinua.

Niin, piti vielä sanoa, että jos työnantaja tai esimies kysyy sinulta lapsensaanti aikeista, ei sinun ole pakko vastata mitään. Työnantajan esittämänä kysymys on laiton.

Sinä teet määräaikaisen työsopimuksen ja jos/kun tärppää ja olet varma asiasta, kerrot esimiehellesi iloiset uutiset. Sinun tilallesi otetaan aikanaan sitten äitiyslomittaja. Itse palaat työhösi aikanaan, jos/kun määräaikaista sopimustasi on vielä jäljellä täyttämään sen loppuun.

Alkuperäinen kirjoittaja lida:
Niin, piti vielä sanoa, että jos työnantaja tai esimies kysyy sinulta lapsensaanti aikeista, ei sinun ole pakko vastata mitään. Työnantajan esittämänä kysymys on laiton.

Kysyä saa, pakko ei ole vastata. Eli kysymys ei ole laiton.

Kun tätä ketjua lukee, tulee yhä enemmän ymmärtäneeksi niitä tyonantajia, jotka eivät palkkaa määrätyssä iässä olevia naisia palvelukseensa. En minäkään palkkaa, jos rehellinen olen.

Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä:
Kun tätä ketjua lukee, tulee yhä enemmän ymmärtäneeksi niitä tyonantajia, jotka eivät palkkaa määrätyssä iässä olevia naisia palvelukseensa. En minäkään palkkaa, jos rehellinen olen.

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä:

Peesi.

Peesi - monta olen palkannut viime vuosien aikana, miehiä kuitenkin

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lida:

Kysyä saa, pakko ei ole vastata. Eli kysymys ei ole laiton.

Väärää tietoa, valitettavasti. Työnantajalla on täysi oikeus kysyä lapsensaantiaikeista/mahdollisesta raskaudesta, mikäli se liittyy työhön ja on sikiön kannalta välttämätön tieto. Esim. röntgenhoitajaksi hakeutuvalta on syytä varmistaa, onko hän raskaana, sillä tuo tieto on sikiön terveyden kannalta äärimmäisen tärkeää tietää. Kysymykseen on niin ikään vastattava. Jos kysymys on sinäällään irrallaan työstä ja mahdollinen raskaus ei vaikuttaisi työn tekoon, on tuo kysymys aiheeton (= laiton).

Yhteistyössä