Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itku

Vieras
Me olemme säästäneet rahaa tulevaa kesää varten kun ollaan varattu lomareissu, johon lähdemme lasten kanssa muutamaksi päiväksi. Rahaa säästämme käteisellä pöytälaatikkoon, nyt kun katsoin sinne niin sieltä oli hävinnyt suuri summa rahaa ja soitin miehelleni, että missä ne on, Mies oli lainannut ne siskolleen, joka on ennestäänkin jo 2-3v ollut meille velkaa 200?. Suutuin miehelle ja itkin puhelimessa, että millä me kesälomareissu tehdään niin Mies suuttui minulle ja käski katsomaan peiliin :o
Ja sanoi, että kyllä se reissu saadaan tehtyä :'(
Kauhee olo!!

Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:
Ei todellakaan yhteisistä rahoista lainata lupaa kysymättä! Ja siskon pitää maksaa takaisin, jos niin on sovittu. Mies käyttäytyy täysin sopimattomasti.

yhdyn edelliseen!törkeesti tehty :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja perhoinen84:
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:
Ei todellakaan yhteisistä rahoista lainata lupaa kysymättä! Ja siskon pitää maksaa takaisin, jos niin on sovittu. Mies käyttäytyy täysin sopimattomasti.

yhdyn edelliseen!törkeesti tehty :ashamed:

mä peesailen kans.. toivottavasti saatte rahanne takasi..
:/

Yhdessä olette säästäneet, joten mielestäni miehen olisi pitänyt neuvotella kanssasi niiden lainaamisesta.
Jos siskolla ei ole tapana maksaa lainojaan takaisin, olisin minäkin hermostunut, jos se mahdollisesti aiheuttaisi perheemme loman peruuntumisen.
Mene avaamaan tili pankkiin, johon siirrätte rahaa, ja josta voitte nostaa vain yhdessä.
Mietin vain, että mitä miehesi mahtoi tarkoittaa tuolla peiliin katsomisella?

Todella inhottavaa, että mies on mennyt lainaamaan teidän lomarahoja kysymättä sinulta ensin mielipidettä asiasta :o Mä suuttuisin tuossa tilanteessa ja oikein kunnolla. Ehkä miehesi ei voinut olla lainaamatta omalle siskolleen. Hyväuskoisia osataan viilata kunnolla silmään. Teidän kannattaa vaatia velan maksua takaisin pian ja kertoa niiden olevan teidän lomarahat. :hug: Itse inhoan tuollaisia ihmisiä jotka jättää velan maksamatta tai pitkittää sen maksua. Meinaakohan ne saavansa rahat lainaksi. Itse jos olen lainannut (tätä ei ole tapahtunut montaa kertaa, tyyliin 10e) rahaa niin kyllä se on vaivannut mieltä ja olen pian maksanut sen takaisin. Silloin, kun meillä oli tiukempaa niin mieheni ei halunnut lainata keltään rahaa vaan asia hoidettiin luottokortilla. Onneksi maksut on jo saatu hoidettua....

Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
Yhdessä olette säästäneet, joten mielestäni miehen olisi pitänyt neuvotella kanssasi niiden lainaamisesta.
Jos siskolla ei ole tapana maksaa lainojaan takaisin, olisin minäkin hermostunut, jos se mahdollisesti aiheuttaisi perheemme loman peruuntumisen.
Mene avaamaan tili pankkiin, johon siirrätte rahaa, ja josta voitte nostaa vain yhdessä.
Mietin vain, että mitä miehesi mahtoi tarkoittaa tuolla peiliin katsomisella?

Koska olemme eläneet aikaa, jolloin rahaa oli vähän , todella vähän ja silti pärjättiin. Nyt tienaamme paljon enemmän kuukaudessa ja ruokakauppaan menee n600?/kk +lasten vaatteet, läkkeet, bensat ym. Mies osti ison tila-autonkin meille ja tietty siinä on isompi osamaksuerä kun vanhassa. Sen mielestä meillä pitäisi silti kulua rahaa saman verran/kk kun silloin 6 vuotta sitten. Eli sen sanojen mukaan MINÄ OLEN TUHLANNUT MEIDÄN KAIKKI RAHAT TURHUUTEEN vaikka ne ovat meneet kaikki ruokaan/lapsiin/säästöön. Itselleni ostan joka kuukausi 10?:n meikkivoiteen. En edes muista koska olen itseeni tuhlannut. No okei, muutama päivä takaperin ostin uuden hiusteleikkuukoneen, sillä teen parturihommia "sivubisneksenä" :/

Käykö sun miehes kaupassa koskaan, onko hänellä käsitystä mihin se ruokaraha menee?
Autoon menee osa nykyisestä "ylimääräisestä" jne. Ja silloin kun on tiukkaa, säästetään esim ruokakuluissa, makkarat ja juustot otetaan halvinta, kuten lihat jne, nyt kun rahaa enempi, ehkä se ruokakassin sisältö on vähän maukkaampi kuin ennen, ja kyllähän se mieskin niitä ruokia syö ja peppunsa paperiin pyyhkii jne, joten menot ovat kaikki yhteisiä kuten tulotkin. Jos sinun pitäisi säästää enemmän, pitäisikö hänenkin.
Ja siskolleen hän voisi tuon saarnansa pitää ennemminkin?
Voivoi, koita kysyä, miten sopivat takaisinmaksusta, vai jäikö se auki? Kurja tilanne kaikinpuolin.

Käykö sun miehes kaupassa koskaan, onko hänellä käsitystä mihin se ruokaraha menee?
Autoon menee osa nykyisestä "ylimääräisestä" jne. Ja silloin kun on tiukkaa, säästetään esim ruokakuluissa, makkarat ja juustot otetaan halvinta, kuten lihat jne, nyt kun rahaa enempi, ehkä se ruokakassin sisältö on vähän maukkaampi kuin ennen, ja kyllähän se mieskin niitä ruokia syö ja peppunsa paperiin pyyhkii jne, joten menot ovat kaikki yhteisiä kuten tulotkin. Jos sinun pitäisi säästää enemmän, pitäisikö hänenkin.
Voivoi, koita kysyä, miten sopivat takaisinmaksusta, vai jäikö se auki? Kurja tilanne kaikinpuolin.

Mies ei käy kaupassa. Siitä syystä minä pidän meillä taloutta yllä. näytän kyllä miehelle välillä kauppakuitit, että tajuaa, ettei se ruoka ole ilmaista!!! Joskus harvoin kun hän käy kaupassa niin sieltä tule kaikki maailman herkut mukanaan eikä varsinaista ruokaa lainkaan. Ja kun kyselin takaisn maksusta niin sanoi, että sisko maksaa takaisin kun saa kämppänsä myytyä. Se on ollut myynnissä kesästä asti. Eli tuskin koskaan saadaan.... Tilille mies ei halua säästää, mutta tein päätöksen, että säästän nyt yksinäni johonkin laatikkoon, mistä mies ei tiedä, ehkä keritään vielä ennen heinäkuuta saada rahat kasaan!

...joo ja äsken mies uhkas puhelimessa erollakin jos en lopeta pikkuaisoista kiukuttelua... :o

No on herkässä nyt miehesi kyllä..
Tuo erilleen säästäminen on ehkä hyvä juttu, ei lainaa lisää siskolleen.. Mutta onko se laatikonpohjalle säästäminen fiksua, jos ne joku sieltä vie? Tai minulla olisi vähän vainoharhainen olo, jos olisi satoja, ellei tuhansia jossain pikkupöksylaatikossa jemmassa.

Stressaako miestä kenties joku muu asia, purkaisiko oloaan nyt suhun tämän asian varjolla ? Tai sitten huomaa itsekin toimineensa todella typerästi muttei myönnä vaan raivoaa sulle. Mainitsepa lainasta siskolle vähän väliä että loma lähenee, maksahan velkasi.

No on herkässä nyt miehesi kyllä..
Tuo erilleen säästäminen on ehkä hyvä juttu, ei lainaa lisää siskolleen.. Mutta onko se laatikonpohjalle säästäminen fiksua, jos ne joku sieltä vie? Tai minulla olisi vähän vainoharhainen olo, jos olisi satoja, ellei tuhansia jossain pikkupöksylaatikossa jemmassa.
Tuossa on hyvä lukko, joka ei aukea edes sorkkaraudalla (miehen veli on sitäkin yrittänyt), en tiedä miksi ei mieheni halua tilille säästää.
Mutta minä tiedän, ettei enää yhdessä voida säästää. Miehen sisko on munannut kaikki asiansa täysin, sen ei pitäisi olla meidn ongelma. Jo siitä napistaan kun minä joskus lainaan veljelleni rahaa pieniä summia (ainakin tuohon summaan verrattuna) mutta silti muka miehelläni on oikeus elättää siskoaan. En vain jaksa yrittää ymmärtää. Hyvä, etten sille siskolle äsken soittanut ja vaatinut rahoja takaisin. Mutta olisin kyllä varmasti suostunut hänelle jonkin verran lainaamaan jos MINULTA OLISI EDES KYSYTTY :( Muttakun EI niin EI!!

Alkuperäinen kirjoittaja AiKauhia:
Stressaako miestä kenties joku muu asia, purkaisiko oloaan nyt suhun tämän asian varjolla ? Tai sitten huomaa itsekin toimineensa todella typerästi muttei myönnä vaan raivoaa sulle. Mainitsepa lainasta siskolle vähän väliä että loma lähenee, maksahan velkasi.

Samaa mietin minäkin. Ei tuosta asiasta voi noin kovasti suuttua. Sisko ei tiedä, ett mieheni on lainannut minulta kysymättä, eikä varsinkaan sitä, että ovat meidän lomarahoja :/

Voi hyvä ihminen! Millä vuosisadalla elät? Sinulla on netti käytössä, kun tännekin kirjoittelet. Mikset hoida asioitasi nettipankissa, jonne vain sinulla on tunnukset. Vai saatko tulosi jotenkin käteisenä? Miehesi kuulostaa kamalalta! Minä sinuna yrittäisin muutenkin itsenäistyä enemmän omille jaloilleni. Saattaisit jopa huomata, että itsenäinen elämä on paljon antoisampaa kuin elämä huono puolison kanssa. jaksamista sulle!

Alkuperäinen kirjoittaja itku:

Samaa mietin minäkin. Ei tuosta asiasta voi noin kovasti suuttua. Sisko ei tiedä, ett mieheni on lainannut minulta kysymättä, eikä varsinkaan sitä, että ovat meidän lomarahoja :/

Voikin siis olla että mies pelkää että mainitset siskolle miten asia oikeasti on ja "pelastajaveli" joutuu kyseenalaiseen valoon siskonsa silmissä. Viittaisiko peiliin katsomiskehoitus siihen että olet lainannut rahaa veljellesi ( vaikkakin pienempiä summia ) ?

Voikin siis olla että mies pelkää että mainitset siskolle miten asia oikeasti on ja "pelastajaveli" joutuu kyseenalaiseen valoon siskonsa silmissä. Viittaisiko peiliin katsomiskehoitus siihen että olet lainannut rahaa veljellesi ( vaikkakin pienempiä summia ) ?
En ole koskaan lainannu kenelleekkään edes 10? kysymättä ensin mieheltäni. Koska rahat ovat yhteisiä. Miehen mukaan peiliin katsominen tarkoitti sitä kuinka nykyään "törsään" rahaa...

Ota sieltä laatikosta ne loput rahat ja sano miehelles, että lähette reissuun kesällä lasten kanssa ja hän voi tulla mukaan, jos saa matkarahat siskoltaan, muuten saa jäädä kotiin ja hoitaa itse itsensä.

Todella rumasti tehty antaa yhteisiä lomarahoja toiselle kysymättä, tosin jos mies tiesi reagointitapasi, niin mietti ehkä kaksi kertaa kysyykö vai ei. Minä miettisin nyt vähä sitä miehen siskon tilannetta ja etenkin jos/kun hänellä on perhettä, selvittäisin miten tärkeään juttuun se raha meni, onhan ruoka tärkeämpää kuin tulevaisuudessa häämöttävä lomamatka johon ehtii saada rahat kyllä takaisin (jos sisko on asialla) tai kerätä itse, riippuen mikä tämä suuri summa nyt sitten oli. Eri asia on sitten, jos se raha meni miehen siskolla turhuuteen, siinä kohtaa pistäisin miehen koville ja tivaisin kumpi menee edelle, sisko vai emäntä ja yhteinen vietetty aika lomalla. Tuo "törsääminen" on turha jupina, jos sinä rahaa käytät ruokaan etkä humputa omiasi, sitten jos humputat, niin ehkä sitten on aiheellista katsoa peiliin. Mutta lyhyesti ja ytimekkäästi, väärin miehesi teki antamalla rahaa keskustelematta asiasta.

Mies ei käy kaupassa. Siitä syystä minä pidän meillä taloutta yllä. näytän kyllä miehelle välillä kauppakuitit, että tajuaa, ettei se ruoka ole ilmaista!!! Joskus harvoin kun hän käy kaupassa niin sieltä tule kaikki maailman herkut mukanaan eikä varsinaista ruokaa lainkaan. Ja kun kyselin takaisn maksusta niin sanoi, että sisko maksaa takaisin kun saa kämppänsä myytyä. Se on ollut myynnissä kesästä asti. Eli tuskin koskaan saadaan.... Tilille mies ei halua säästää, mutta tein päätöksen, että säästän nyt yksinäni johonkin laatikkoon, mistä mies ei tiedä, ehkä keritään vielä ennen heinäkuuta saada rahat kasaan!

...joo ja äsken mies uhkas puhelimessa erollakin jos en lopeta pikkuaisoista kiukuttelua... :o

öö,onko ihan varma että siskolle lainas..?ettei vaan ois miehes laittanu johki muualle??ja jos mua uhattas tollases asias erolla,niin kyllä mä ottaisin ja hakisin sitä eroa itse välittömästi!!!??jos tollasta puhuu,niin sitten taitaa olla rakkaus loppu taikka suunnattuna johki toiseen henkilöön..

Tiedän vähän miltä susta tuntuu. Olin eksän kanssa varannut ja maksanut matkan Pariisiin, ja olin säästänyt rahaa melkein pari tuhatta euroa että sitä voisi sitten käyttää matkan aikana. Exä meni ja lainasi pankkikorttiani luvatta (kun tiesi tunnusluvun) ja lainasi kaverilleen 300e. Kyllä vedin herneen nenään ja vaadin kaveria maksamaan rahan takaisin heti seuraavana tilipäivänään. Minkä onneksi tekikin sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Ota sieltä laatikosta ne loput rahat ja sano miehelles, että lähette reissuun kesällä lasten kanssa ja hän voi tulla mukaan, jos saa matkarahat siskoltaan, muuten saa jäädä kotiin ja hoitaa itse itsensä.
Arvaa vaan otinko jo... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

öö,onko ihan varma että siskolle lainas..?ettei vaan ois miehes laittanu johki muualle??ja jos mua uhattas tollases asias erolla,niin kyllä mä ottaisin ja hakisin sitä eroa itse välittömästi!!!??jos tollasta puhuu,niin sitten taitaa olla rakkaus loppu taikka suunnattuna johki toiseen henkilöön..

Tiedän, että lainasi siskolleen. Näin mieheni kanssa hänen siskonsa tilin ja tilitapahtumat (johtuen yhdestä syystä) ja tiesin, ettei sillä summalla voi elää kuukautta. Ja kuten sanoin olisin kyllä suostunut lainaamaan jos olisi edes kysynyt minulta. Mies on ennenkin uhannut erolla kun tapellaan jostain. Nyt on jo yli vuoden ollut uhkailematta sillä sanoin, etten voi elää parisuhteessa, jossa saa kokoajan peltä riitaa ja sitä, että mies ottaa ja pakkaa kamansa. Äsken tuo äijä soitti mulle ja pyysi anteeksi SITÄ, ETTÄ UHKAS EROLLA, koska ei kuulemma halua menettää minua, mutta sanoi silti, ettei ole tehnyt mitään väärää. Kun en nyt niitä rahoja tarvi niin ei sen pitäisi liikuttaa minua millään lailla. Nyt jo hiukan parempi mieli minulla, mutta kyllä kohta alkaa mullakin mitta täyttyä jos sama meno jatkuu. Sitten olisi ehkä parempi minulla olla keskenään lasten kanssa...

Yhteistyössä