Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piut paut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piut paut

Vieras
Eli olen masentunut. Olen kuitenkin töissä. Olin juuri sairaslomalla. Nyt huomaan että olen taas tosi väsynyt välillä Ei jaksa tehdä oikein ruokaa kotona ja siivota. Yritän kuitenkin pakottaa itseni mutta lapset saattaa olla jo nälkäisiä kun saa ruokaa. Annan kuitenkin leipää ym. Tosi paljon kotitöitä jää kuitenkin minulle joka uupunut. Mies tulee töistä vasta illalla ja laittaa silloin lapset nukkumaan ja myös aamulla vie heidät tarhaan. Mies käy pitkää työmatkaa. Itse katson lasten vaatteet valmiiksi aamua varten ja myös töistä tullessa siivoan monesti keittiön ja petaan sängyt ja siivoan kun miehellä aina aamuisin kova kiire. Asuimme aiemmin myös lähellä miehen työpaikkaa. Mutta silloin olin itse lasten kanssa kotona ja mies saattoi silti tulla myöhään kotia ja meni myöhään töihin eli ei hirveästi ollut hyötyä asua lähellä. Puhuttaessa tästä mies kuitenkin muistaa väärin eli on omasta mielestään aina osallistunut paljon. En oikein tiedä miten tämä pitäisi järjestää?

Minunkin mies osallistuu mielestään paljon :´D
Onko sinulla - tai miehellä - mahdollisuutta tehdä osa-aikaisesti työtä? Onko miehellä mahdollisuutta tehdä etätyöpäiviä? Onko teillä mahdollisuutta palkata joku taloutta hoitamaan, esim. nyt kesäaikaan joku koululainen voisi käydä 1-2 h päivässä?

Jos kuitenkin puhutaan siitä että sinun mielestäsi mies ei osallistu kotitöihin tarpeeksi, sinun pitää tehdä lista KAIKISTA kotitöistä ja sitten jaatte ne. Pyykkihommat; likapyykin keräily, lajittelu, pesu, kuivaus, viikkaus - keittiön päivittäinen siivous; tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, tiski, pöydän pyyhkiminen, lattian lakaisu, roskien vienti...

Luulen kuitenkin, että masentuneena et jaksa organisoida oikein mitään - hae masennukseen apua. Ole itsellesi armollinen, anna kodin olla kaaoksessa jos et jaksa. Mies voi tehdä sitten vielä enemmän, jos arvostaa siistiä kotia. Huolehtikaa vain siitä, että lapset saavat läsnäoloa. Se on tärkeintä, olla henkisesti läsnä lapsille.

Nykyään saa ihan tavallisista kodinkoneliikkeistä robotti-imureita ja -lattianpesureita ja olen ruohonleikkurirobotinkin nähnyt. Siivoojia on eri hintaan otettavissa käyttöön. Höllentäkää kumpaisenkin kotitöiden taakkaa. Nauttikaa elämästä ja perheen yhteisestä ajasta.

Yhteistyössä