mitä tekisitte tässä korvaus-asiassa? asia oli lapsen vika.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei se mukin kaatuminen ole lapsen vika jos lapsi sen vahingossa teki. Lapsille nyt tuppaa sattumaan tollasia vahinkoja, tuskin se tahallaan lorotteli sun takille vai?? Kannattaa vastedes laittaa vähä halvempia takkeja päälle.

jos laps heittää kiven ja se asuu teidän autoon ja siitä lähtee maalia. Lapsen vanhemmilla ei ole vakuutuksia niin maksatatko auton korjauksen heillä vai saako he todeta et mitäs omistatte noin kalliin auton........... et ei heillä ole rahaa.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="vieras";25645687]En osaa kuvitella tilannetta että tinkisin ja odottaisin pientä lasta ja hänen äitiään korvaamaan takkini kärsimiä vahinkoja ilmiselvästä vahingosta.

Pitäisikö sinun käyttää niin edullisia takkeja niin ei tarvitsisi tällaistä kinata?[/QUOTE]

Siis eikö ihmisellä ole vapaus käyttää minkälaisia takkeja ja vaatteita haluaa ilman että tarvitsee pelätä että joku kaataa kahvimukin päälle tai raiskaa sinut puistossa ?

Jos pieni lapsi tekee sinun uuteen autoon naarmun niin tokihan lapsen vanhempi on korvausvelvollinen vaikka olisi ollut mitenkä vahinko.

Lapsen tekemä vahinko voi olla ymmärrettävää, jopa hyväksyttävää mutta ei se korvausvelvollisuutta poista.

Ensisijaisesti korvausvastuu on mielestäni vahingon aiheuttajalla (tai huoltajalla), mutta jos omistan ja haluan käyttää omaisuutta joka on niin arvokasta että sen turmeltuminen johtaisi katastroofiin huolehtisin omista vakuutuksista. Takin tms. vuoksi en alkaisi asiasta riidellä.

kyllä se vaan lähtee, iahn kun käyttää valkaisevaa pesuainetta, mitään saoppusaipuioit koskan trvinnut ja puhdasta on tulut. se mustikkakeitto muuten oli ollut siinä kaksi päivää joten oli kyllä hyvinkin jämähtänyt ja lähti vain kuumalla vedellä ja saippualla. kun aian väitetään että mustikka ei lähde pois. vaika sinä toppiksessa olis että voi pestä 40 astessa nii yhden kerran ei haitta jos pesee 60 , ei en kuumempaan trvii laittaa. Mä käytin aineena tend -pesuainetta jossa valkaisuaine alkaa vasta vaikuttamaan 60 asteessa, muulloin se on värilliselle trkoitettua, kätevä, kun ei trvii nontaa ainetta. eikä toi haise pahalle ( enn käytin tuoskuttomia)

ROLLOLAINEN, keskity nyt jumankauta tuohon kirjoittamiseen, noista sun teksteistä saa mitään selvää. Voin vaan kuvitella kuinka karmee sun käsialas on..

Mun mielestä vastuu menee tuossa 50/50 lapsen äidin ja ap:n kesken. Lapsi sotki takin, mutta ap itse jätti sen tuolinselälle roikkumaan, kyllä kahviloista ihan naulakotkin löytyy. Vaatteilla on taipumus likaantua, jos niitä säilyttää ruokapöydän ääressä.

Mun mielestä ap ja lapsen äiti voisivat maksaa pesulalaskun/vakuutuksen omavastuun puoliksi.

Tietämättä tilannetta niin jos lapsi juoksee valtoimenaan ja on selvästi kurin puutteesta johtuva vahinko niin sympatiat on takin omistajan puolella. Mutta jos lapsi käyttäytyy kunnolla ja aikuiset jyräävät sen ja silloin tapahtuu vahinko niin en lähtis syyttelemään lasta. Joillakin lapsettomilla aikuisille lapset ovat ilmaa ja eivätkä huomio heitä laisinkaan.

tiesitkö, että tuollainen kilpajudogi, joita meillä lapset käyttävät maksavat myös aika paljon. Meidän tuloilla mitattuna maltaita, anoin 100e/ puku, joten ei senkään pilaaminen halpaa ole. Judogiakaan ei saa pestä kuin 40 asteesa, mutta uutena se pitää pestä 60 . eikä tuo nytkään kutistnut yhtään pesuss aja tahra lähti aivan tavllisella peusianeella.

Ihan oikeesti PLIIS......keskity ja opettele kirjoittamaan. Sun tekstejä ROLLO on vaan niin vaikea lukea.

[QUOTE="vieras";25645687]En osaa kuvitella tilannetta että tinkisin ja odottaisin pientä lasta ja hänen äitiään korvaamaan takkini kärsimiä vahinkoja ilmiselvästä vahingosta.

Pitäisikö sinun käyttää niin edullisia takkeja niin ei tarvitsisi tällaistä kinata?[/QUOTE]

Mulle taas on itsestäänselvää, että kuka rikkoo, se maksaa. Oli vahinko tai ei. Veisin takin pesulaan ja laskun pistäisin sotkeneen muksun äidille.

[QUOTE="miina";25646199]vein sen eilen. joudun senkin maksaan ite kun ei sillä yh:lla ole varaa maksaa nyt.[/QUOTE]

Saa maksaa sitten myöhemmin. Pistä lasku hänen postiluukkuunsa.

Ei se mukin kaatuminen ole lapsen vika jos lapsi sen vahingossa teki. Lapsille nyt tuppaa sattumaan tollasia vahinkoja, tuskin se tahallaan lorotteli sun takille vai?? Kannattaa vastedes laittaa vähä halvempia takkeja päälle.

kyllä sitä saa pukea vaikka tonnin takin päälleen jos sellaisen omistaa. Vanhemmat on vastuussa omiensa tuhoista.

ja se vastuuvahinkovakuutus kotivakuutuksen yhteydessä ei paljoa maksa, meillä näyttää olevan alle 25e/vuosi.

Anteeksi nyt vain, mutta minun mielestäni on aivan naurettavaa verrata tahriintunutta takkia naarmuuntuneeseen autoon tai sotkettuun tapettiin. Joo, vahingot on tietysti aina korvattava, joten kyllä minäkin korvaisin sen auton ja tapetin.

Tässä tapauksessa maksaisin kuitenkin vain sen pesulalaskun enkä yhtään enempää, ainakaan vapaaehtoisesti. Jos takin omistaja nyt ihan välttämättä haluaisi sen 700 € minulta, niin saisi sen osamaksuna (20 €/kk, tms. niin kuin joku ehdotti). Jos tämä ei takin omistajalle sopisi, niin sitten jäisi rahat saamatta, sori vaan. Eli ap on kyllä mielestäni hieman päästään pimeä, jos ihan tosissaan aikoo vaatia köyhältä yh-äidiltä 700 € jostain helvetin takista. Ihan sama, minkä hintainen takki oli kyseessä. Se on VAIN takki eikä mikään auto.

Joku kuitenkin vastaa tähän, että "mietipä omalle kohdallesi", joten mietitään nyt sitten. En kyllä koskaan ostaisi itselleni noin kallista takkia, mutta jos nyt leikitään, että olisin ostanut 700 € maksaneen takin ja joku läikyttäisi kahvilassa sen päälle pirtelöä, niin kyllähän se harmittaisi. En kuitenkaan tiedä, kehtaisinko pyytää läikyttäjää maksamaan edes pesulalaskua. Jos läikyttäjä itse tarjoutuisi maksamaan pesulalaskun, niin olisin kyllä ilahtunut hänen kohteliaisuudestaan ja hyväksyisin tarjouksen. Olen kuitenkin sen verran ujo, että en tosiaan tiedä, kehtaisinko itse vaatia mitään maksua.

Missään tapauksessa ei kuitenkaan kävisi edes mielessä vaatia läikyttäjältä sitä 700 €, minkä takki maksoi. Ennen kuin törmäsin tähän keskusteluun, en ollut ikinä tullut edes ajatelleeksi, että pirtelötahrasta takissa voisi joku ihan tosissaan vaatia vahingonkorvauksia. Käsittämätöntä.

Mitähän mahtaisit tehdä jos huomaisit yht´äkkiä takissasi vaikkapa rasvatahran. Miettisit mistä se on tullut ja lähtisit vaatimaan korvauksia, niinkö? Ei lapsen tai hänen vanhempansa kuulu maksaa takkisi pesua tai uutta takkia ,se on sinun hommasi. Ihan sama miten lapsi on siellä juossut, sinä aikuisena osaat varmasti varoa ja katsoa eteesi.
Lapsen äiti on hyvää hyvyyttään luvannut sinulle psulalaskun maksun,mutta tosiaankaan hänen ei sitä tarvitse maksaa jos ei halua.
Olet naurettava vaikka tämä nyt taitaa olla kyl porvoolainen

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25650445:
No esimerkiksi minä. Canada Goose maksaa about tuon verran, ja jos minä sitä sen seitsemän vuotta pidän sen sijaan että ostan joka vuosi 100 euron takin, niin so what?

Kuka helvettipitää samaa takkia noin kauan oli hinta mikä tahansa, uskomatonta. Mä ostan neljä takkia joka vuosi ja maksan niistä yhteensä noin 1000e

Alkuperäinen kirjoittaja sinä itse maksat;25654242:
Mitähän mahtaisit tehdä jos huomaisit yht´äkkiä takissasi vaikkapa rasvatahran. Miettisit mistä se on tullut ja lähtisit vaatimaan korvauksia, niinkö? Ei lapsen tai hänen vanhempansa kuulu maksaa takkisi pesua tai uutta takkia ,se on sinun hommasi. Ihan sama miten lapsi on siellä juossut, sinä aikuisena osaat varmasti varoa ja katsoa eteesi.
Lapsen äiti on hyvää hyvyyttään luvannut sinulle psulalaskun maksun,mutta tosiaankaan hänen ei sitä tarvitse maksaa jos ei halua.
Olet naurettava vaikka tämä nyt taitaa olla kyl porvoolainen

Puhumattakaan jos saisit siihen pulun tai lokin pläjäyksen :D

Totta on,että en itsekään kehtaisi alkaa vaatia mitään takin pesuja tai uusia. Aikamoinen pokka pitää olla että alkaa vinkua tuollaista tai määrätä.

Mutta kyllähän autoasiat ovat ihan eri asia. Niitähän vaaditaan maksuun jos kiinni jää parkkipaikoilla tai missä vaan toisen auton kolhimisesta tai naarmuttamisesta. Ne maksetaan aina oli aiheuttaja lapsi tai ei.

Vaate on eri asia kuin auto tai kodinkone, ei sille voi oikein laskea käyttöikää. Sille kun voi sattua mikä tahansa "vahinko" milloin vain. Pesulalaskun maksu on joo ok. Mutta miten on, voinko vaatia päiväkodilta korvausta, kun antoivat lapsen kiivetä puuhun ja 150 euron arvoinen haalari repesi käyttökelvottomaksi oksantynkään.

Jos on varaa ostaa 700 euron takki niin kai se on varaa pesettääkin niin ei tarvitse pienituloiselta vahingossa sattuneesta pikkuasiasta kinuta. Vai ostitko takin yli varojesi?

Toivottavasti aloittaja älysi ennen pesulaan viemistä ottaa tahriintuneesta takista kuvia todistusaineistoksi siltä varalta että pesu ei auta, auttaa vain osittain ja jos asiasta aletaan keskustella vakuutusyhtiön kanssa.

Mun mielestä jokainen ihminen voisi ostaa sen hintaisia vaatteita, että jos ne vahingoittuu tms ninsiitämei tartte nostaa itään porua edes periaatteesta. Jos olet oikeasti rikas niin osta uusi takki ja anna asian olla. Jos et, niin siinä meni nyt sun oppirahat. Älä enää ostele sellaisia vaatteita joihin sulla ei oikeasti ole varaa.

Tällainen ajatus mullakin tuli ensimmäiseksi mieleen.

heh heh, tulee aika selväks kuinka moni teistä ei korvaa mukulansa vahinkoja...

joo, kyllä olisin minäkin pistäny maksaan. ja maksaisin oman jälkikasvuni aiheuttamat, TIETENKIN!!!

Yhteistyössä