Mitä tekisitte? (nuori, alkoholi ja risteily)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sirja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sirja"

Vieras
15-vuotias saa syntymäpäivälahjaksi sukulaisilta rahaa ja laivaristeilyn. Äiti lupautuu valvojaksi risteilylle. Nuori saa otttaa yhden kaverin mukaan reissuun. Ennen lähtöä nuoret kysyvät äidiltä, että voiko hän ostaa heille laivalla 3-4 siideriä, vai hakevatko he jo maista ennen lähtöä juotavat. Ovat siis päättäneet jotain risteilyllä juoda. Tämä sotii vahvasti äidin arvoja ja moraalia vastaan. Ja alaikäisille välittäminen on rikos. Äti kuitenkin tietää, että jostain nuoret sen juomansa hankkivat ja todennäköisesti se on sitten viiniä/kirkasta, koska se tulee halvemmaksi. Ja laivaltakin varmasti hakijan löytävät.

Mitä tekisitte?

Peruisitte koko risteilyn?
Lähtisitte, mutta ette hakisi alkoholia?
Lähtisitte ja hakisitte sen muutaman siiderin?

omalle lapselle saattaisin (kotona) vielä muutaman siiderin tajotakin, mutta en missään nimessä kenenkään muun lapselle, enkä kyllä omallekaan missään risteilyllä, saattaisi jäädä reissu tekemättä jos ei nuorten kanssa yhteisymmärrykseen reissun luonteesta päästäisi (ja kaverin vanhemmille tiedoksi, että tälläiset ovat suunnitelleet)

15 v lapseni voisi saada pienen maistiaisen MUN siideristä, mutta sen ikäiselle en hakisi juomia, enkä sallisi tuon ikäisen juomista muutenkaan.

Lapsen kaveri ei saisi edes sitä maistiaista, ellei siihen ole vanhempien lupaa.

[QUOTE="Sirja";27309537]15-vuotias saa syntymäpäivälahjaksi sukulaisilta rahaa ja laivaristeilyn.[/QUOTE]

Olisin kyl pirun vihainen tuollaisille sukulaisille. Mitä järkeä on ostaa risteilylippu 15-vuotiaalle?? Sehän ois melkein sama kuin etä maksais 15-vuotiaan baariin sisään ja sit ihmetellään kun hän haluaakin ryypätä.

No minulle tuli tämä tilanne vastaan ja keskustellin tietysti kaverin vanhempien kanssa. Päädyin siihen, että reissuun lähdetään, mutta alkoholia en osta.

Risteily meni hyvin. Nuoret käyttäytyivät ainakin minun silmien alla ok. Puhalluttamaan en sentään ruvennut, mutta ainakaan kovin päihtyneitä eivät olleet, kun en sitä huomannut. Valvoivat kyllä myöhään ja diskoon pääsivät sisälle.

Muutaman muun vanhemman kanssa tästä aiheesta myös juttelin ja aika moni olisi ne siiderit nuorille ostanut.

reissu toteutuisi , mutta nuorille ilmoittaisin selvästi ja ajoissa että siidereitä ei oteta mukaan eikä ostetalaivalta, piste. En ymmärrä miten "joku kuitenkin hakee", se aikuinen on nimenomaan valvomassa ettei näin tapahdu, alaikäiseltä juomat pois vaan.
En ole antanut oman 16 vuotiaani maistaa, enkä anna.

[QUOTE="Sirja";27309537]15-vuotias saa syntymäpäivälahjaksi sukulaisilta rahaa ja laivaristeilyn. Äiti lupautuu valvojaksi risteilylle. Nuori saa otttaa yhden kaverin mukaan reissuun. Ennen lähtöä nuoret kysyvät äidiltä, että voiko hän ostaa heille laivalla 3-4 siideriä, vai hakevatko he jo maista ennen lähtöä juotavat. Ovat siis päättäneet jotain risteilyllä juoda. Tämä sotii vahvasti äidin arvoja ja moraalia vastaan. Ja alaikäisille välittäminen on rikos. Äti kuitenkin tietää, että jostain nuoret sen juomansa hankkivat ja todennäköisesti se on sitten viiniä/kirkasta, koska se tulee halvemmaksi. Ja laivaltakin varmasti hakijan löytävät.

Mitä tekisitte?

Lähtisitte ja hakisitte sen muutaman siiderin?[/QUOTE]
Jos ei kykene valvomaan, ei pidä valvojaksi lupautua

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27309758:
reissu toteutuisi , mutta nuorille ilmoittaisin selvästi ja ajoissa että siidereitä ei oteta mukaan eikä ostetalaivalta, piste. En ymmärrä miten "joku kuitenkin hakee", se aikuinen on nimenomaan valvomassa ettei näin tapahdu, alaikäiseltä juomat pois vaan.
En ole antanut oman 16 vuotiaani maistaa, enkä anna.

No tähän sen verran, että en minä ainakaan ihan koko aikaa nuorten kannoilla kulje. Siihen hakemiseen ei montaa minuuttia tarvita.

Olen ollut myös mukana reissussa, jossa 14-vuotias ihan itse laivalta juomansa osti.. Tähän tietysti puutuin, kun sen näin, mutta tuuria oli, että kaupassa yhtäaikaa olin.

Hirveän vaikea sanoa kun lapset vielä niin pieniä...how ever, nyt tuntuu kyllä siltä että ikipäivänä en kenellekään alaikäiselle viinaksia tai tupakkia hae. Jos joskus isompana haluavat alkoholia maistaa niin tekevät sen kotona mun valvovan silmän alla, ei missään nimessä missään laivalla!

Eli risteilylle mentäis mutta alkoholi suljetaan täysin pois!

[QUOTE="Sirja";27309792]No tähän sen verran, että en minä ainakaan ihan koko aikaa nuorten kannoilla kulje. Siihen hakemiseen ei montaa minuuttia tarvita.

Olen ollut myös mukana reissussa, jossa 14-vuotias ihan itse laivalta juomansa osti.. Tähän tietysti puutuin, kun sen näin, mutta tuuria oli, että kaupassa yhtäaikaa olin.[/QUOTE]
Mutta juomiseen tarvitaan. Ja kyllä niitä vaan joutuu vahtimaan jos on vahtimaan luvannut,

[QUOTE="Sirja";27309868]Sinä siis kulkisit 15-vuotiaiden perässä koko risteilyn? No, jokainen tavallaan..[/QUOTE]

Väärin, ne 15 veet kulkisi mun perässä! (omat on pieniä vielä, mutta näin oletan tässä vaiheessa)

Väärin, ne 15 veet kulkisi mun perässä! (omat on pieniä vielä, mutta näin oletan tässä vaiheessa)

:O Itse käytiin ruotsissa laivalla about 6-10krt vuodessa koko minun lapsuuteni, eikä todellakaan ois toiminut että koko lapsikatras ois äipän perässä kävellyt koko ajan. Ihan omatoimisesti myö muksut liikuttiin ympäri laivaa.

En todellakaan usko että kovinkaan helposti sais pari 15-vuotiasta seuraamaan valvojaa, mitä hauskaa siinä nyt sit olis?

[QUOTE="Sirja";27309537]15-vuotias saa syntymäpäivälahjaksi sukulaisilta rahaa ja laivaristeilyn. Äiti lupautuu valvojaksi risteilylle. Nuori saa otttaa yhden kaverin mukaan reissuun. Ennen lähtöä nuoret kysyvät äidiltä, että voiko hän ostaa heille laivalla 3-4 siideriä, vai hakevatko he jo maista ennen lähtöä juotavat. Ovat siis päättäneet jotain risteilyllä juoda. Tämä sotii vahvasti äidin arvoja ja moraalia vastaan. Ja alaikäisille välittäminen on rikos. Äti kuitenkin tietää, että jostain nuoret sen juomansa hankkivat ja todennäköisesti se on sitten viiniä/kirkasta, koska se tulee halvemmaksi. Ja laivaltakin varmasti hakijan löytävät.

Mitä tekisitte?

Lähtisitte ja hakisitte sen muutaman siiderin?[/QUOTE]

Voin sanoa, että ei ne laivalla välttämättä jossain diskoissa edes papereita kysy. Näin oli siskollani, joka pääsi 15-vuotiaana ostamaan drinkkejä laivan yökerhossa, kukaan välittänyt mitään..

Jos äiti on valvojana risteilyllä. Niin se pitää sitten huolehtia siitä, ettei ne nuoret pääse hakemaan juomia! Voin sanoa että risteilyllä on vaikka mitä kännikalaa varsinkin illan tullen, joten ei edes kannata päästää nuoria hortoilemaan omillaan. Monta kertaa raahattu joku nuori tyttö hyttiin, ja raiskattu.. Ne ukot kun tulee siellä lääppimään ja ehdottelemaan käytävillä, kokemuksesta tiedän.

15-vuotias voi toki "päättää" että hän risteilyllä juo alkoholia, mutta ei ne 15-vuotiaan päätökset TOSIAANKAAN päde. Sanoisin teineille, että jos tuollaiset on ideat niin koko risteily peruuntuu. Limulinjalla pysyisivät, ja lisäksi vahtisin itse etteivät livahda mihinkään siellä laivalla. Laivalla kun ei monesti puhelinkaan kuulu niin jos jotain tapahtuisi niin ei hyvä.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27309886:
jos lähden itse huvittelemaan, en ota lapsia mukaan.
Jos ne pääsee ostamaan, ne juomat otetaan pois.

Tietenkään ei omalla huvitteluristeilylle oteta lapsia mukaan. Valvojana olen aina itse selvinpäin. Ja kuten jo sanoin, juomat todellakin otetaan pois. Mutta, mutta.. Nuoret ovat aika ovelia näissä asioissa. Jos et kulje koko ajan kantapäillä, et mitenkään voi olla varma, etteivät niitä juomia osta/hanki jostain ja niitä myös juo..

Esim. hakevat kaupasta pari siideriä, menevät siitä suoraan esim. vessaan ne juomaan. Siinähän se sitten oli.

Meillä onneksi kyllä toimii aika hyvin vielä se, että jos sanon ettei yhtään mitään juoda,näin myös toimivat. Olen kyllä aikamoiset sanktiot kiinnijäämisestä laittanut. Sekä kantanut sitä alkometriä mukana.

Mä olisin luultavasti perunut koko risteilyn tai ainakin varmistanut, ettei tytöt alkoholia saa mistään. Mä en mielestäni ole mitenkään tiukkapipoinen alkoholin suhteen, tuon ikäiselle voisin pari siideriä kotona vaikka antaa, mutta laivoilla tapahtuu kuitenkin niin paljon raiskauksia ym, että sinne ei 15-vuotiasta voi päästää, jos tämä aikoo jotain juoda.

[QUOTE="Sirja";27309909]:)

Todella mukava risteily 15-vuotiaalle.[/QUOTE]

Mukava on aika laimea kuvaus, sä et tunne mua:D

• Tykkää
Reactions: idunnor

Yhteistyössä