Mitä tekisitte? (nuori, alkoholi ja risteily)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sirja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Señora;27309941:
Mä olisin luultavasti perunut koko risteilyn tai ainakin varmistanut, ettei tytöt alkoholia saa mistään. Mä en mielestäni ole mitenkään tiukkapipoinen alkoholin suhteen, tuon ikäiselle voisin pari siideriä kotona vaikka antaa, mutta laivoilla tapahtuu kuitenkin niin paljon raiskauksia ym, että sinne ei 15-vuotiasta voi päästää, jos tämä aikoo jotain juoda.

Todellakin peesi. Itsekin teininä olin laivalla, 13-14-vuotiaana. Saatiin kulkea kaverini kanssa siellä kaksistaan, ja siellä oli heti kaikkia liimanäppejä klähmimässä, ihan auloissa yms missä oli paljon väkeä, eikä kukaan aikuinen välittänyt. Niitä piti työnnellä pois kimpusta, ja sitten käytävillä kuljeskellessa, humalaiset melus siellä, ja yritti houkutella hytteihin. Joku tarjoutu ostamaan viinaakin, niin voitaisiin "pitää hauskaa", tietenkin tarkoitus olisi varmasti ollut juottaa meidät känniin ja sitten raahata jonnekin hyttiin.. Ja sitten olis tapahtunu mitä lie. Niinku joku jo sanokin niin puhelimetkaan ei aina laivalla kuulu.
Kyllä 15-v voi pitää sen äidinkin kanssa laivalla hauskaa, voi käydä syömässä, shoppailla, jne.

Senverran monta kertaa risteilyllä nuorten kanssa olleena voin sanoa, että olen tehnyt jo ennen matkaa selväksi (omat jo tietävät, kavereillekin valistettu) ettei alaikäiset juo siellä yhtikäs mitään kiellettyä. Jos ei jollekin käy, jääköön maihin. Ihan hauskaa on reissuissa ollut, liekö siitä johtuvaa että me aikuisetkin osataan pitää hauskaa ilman alkoholia.

Kerran risteilyllä oli (sattumalta) tuttavaperhe, jonka tyttären kanssa omani kulki ja tämä toinen perhe oli ottanut teinille mukaan juomaa (!!) ja antoivat 14-vuotiaan olla aamuun asti teillä tietymättömillä, - tästä huolimatta oma samanikäinen oli kuten pitikin, eikä tosiaan päässyt yöksi haahuilemaan pitkin laivaa, ei kyllä ees kysynyt :D

[QUOTE="Sirja";27309960]Lupaa ei ole annettu ja nuori myös sen tietää. Ja tietää kyllä, että äiti on edottomasti vastaan alaikäisille ostamista.

Sitä ihmettelinkin, miten tuli edes mieleen kysyä tuota.[/QUOTE]

Jos nuoret oli jotenkin ajatellu, että laivalla käynti olisi joku "erikoistapaus" ja saisivat siellä juoda..

[QUOTE="Sirja";27309909]:)

Todella mukava risteily 15-vuotiaalle.[/QUOTE]

Millainen risteily 15-vuotiaalla sitten pitää olla? Enpä kyllä tohtis jättää 15-vuotiaita valvomatta yötä myöten diskoon yms. Olivatko vielä tyttöjä? Laivoilla tapahtuu tosi paljon raiskauksia ym. Oon ollut laivalla hirveän huolissani aikuisesta kaveristakin, joka ollut humalassa, saati sitten 15-vuotiaista...

Mää olisin voinu ostaa muutaman siiderin, ne tulee ne ostamaan joka tapauksessa. Mulle on mun vanhemmat ostanu 4 siideriä kun olis 16 vuotta ja en pidä sitä vääränä, olisin ne joka tapauksessa jostain saanu niinkun muinakin kertoina. Ehkä se että meillä sitä ei kokonaan kielletty teki sen et se ei ollutkaan yhtään niin hienoo kun niistä nuorista joille se oli kielletty ja vanhemmat kyttäs ni niitten tuli juotua paljon enemmän ja useemmin.

Vähän aiheen vierestä, nykypäivänä saa olla melkein tyytyväinen jos nuoret käyttää vaan alkoholia ja tupakkaa, noi muut vahvemmat aineet kun alkaa olla aika yleisiä.

EN siis tällä viestillä nyt tarkota sitä et nuorten juomista pitäis kannustaa tai siinä auttaa vaikka tästä sen kuvan ehkä saakin. Mä en vaan pidä sitä paria siideriä niin pahana. Ja sillekin joka nyt ajattelee et siitä parista siideristä se lähtee, ni mää en usko tohon ollenkaan, se nuori saa ne siiderinsä kyllä muualtakin ja ehkä sitä varmemmin hankkii ne ku se on kielletty, teineillä kun tuppaa olemaan tossa iässä kapinointi vaihe.

"ne tulee ostamaan ne jokatapauksessa" ARGH! Lapset pois tollaisilta ääliöiltä jotka ei tiedä lakia! Kyllä kaikenmaailman eerikoiden perään porataan mutta itse annetaan omien kakaroiden tuhota elämänsä' ja ajatutua ties mihin tilanteisiin. Missäs niiden siideripissisten äidit silloin on?!

Todellakin peesi. Itsekin teininä olin laivalla, 13-14-vuotiaana. Saatiin kulkea kaverini kanssa siellä kaksistaan, ja siellä oli heti kaikkia liimanäppejä klähmimässä, ihan auloissa yms missä oli paljon väkeä, eikä kukaan aikuinen välittänyt. Niitä piti työnnellä pois kimpusta, ja sitten käytävillä kuljeskellessa, humalaiset melus siellä, ja yritti houkutella hytteihin. Joku tarjoutu ostamaan viinaakin, niin voitaisiin "pitää hauskaa", tietenkin tarkoitus olisi varmasti ollut juottaa meidät känniin ja sitten raahata jonnekin hyttiin.. Ja sitten olis tapahtunu mitä lie. Niinku joku jo sanokin niin puhelimetkaan ei aina laivalla kuulu.
Kyllä 15-v voi pitää sen äidinkin kanssa laivalla hauskaa, voi käydä syömässä, shoppailla, jne.

Mullakin on omakohtaisia kokemuksia noista ahdistelijoista ja vähän aikaa sitten uutisoitiin, että pelkästään Tukholman poliisille ilmoitettuja raiskauksia on tapahtunut 45 ruotsinlaivalla vuonna 2009. Kiinnostaisi tietää mikä on risteilyllä raiskattujen todellinen määrä, kun laskettaisiin kaikki Helsinkiin ja Tallinnaan tehdyt ilmoitukset mukaan. Ja sittenhän vielä on tapaukset, mitä ei ilmoiteta poliisille. Aika hurja määrä jo tuo Tukholman luku mun mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja tällänen äiti;27309979:
Mää olisin voinu ostaa muutaman siiderin, ne tulee ne ostamaan joka tapauksessa. Mulle on mun vanhemmat ostanu 4 siideriä kun olis 16 vuotta ja en pidä sitä vääränä, olisin ne joka tapauksessa jostain saanu niinkun muinakin kertoina. Ehkä se että meillä sitä ei kokonaan kielletty teki sen et se ei ollutkaan yhtään niin hienoo kun niistä nuorista joille se oli kielletty ja vanhemmat kyttäs ni niitten tuli juotua paljon enemmän ja useemmin.

Vähän aiheen vierestä, nykypäivänä saa olla melkein tyytyväinen jos nuoret käyttää vaan alkoholia ja tupakkaa, noi muut vahvemmat aineet kun alkaa olla aika yleisiä.

EN siis tällä viestillä nyt tarkota sitä et nuorten juomista pitäis kannustaa tai siinä auttaa vaikka tästä sen kuvan ehkä saakin. Mä en vaan pidä sitä paria siideriä niin pahana. Ja sillekin joka nyt ajattelee et siitä parista siideristä se lähtee, ni mää en usko tohon ollenkaan, se nuori saa ne siiderinsä kyllä muualtakin ja ehkä sitä varmemmin hankkii ne ku se on kielletty, teineillä kun tuppaa olemaan tossa iässä kapinointi vaihe.

Moni 16-vuotias on jo humalassa neljästä siideristä. Totaalisen vastuuntunnotonta hankkia teinille alkoholia sillä perusteella että "kyllä ne nuoret juomaa kuitenkin jostakin saa". Aika hukassa on vanhemmat siinä tapauksessa silloin kasvatuksen kanssa.. :/
Ja jos nuorelle on jo tehty pienestä pitäen selväksi ettei alkoholissa, tupakassa tai vielä vahvemmissa kamoissa ole mitään järkeä, niin eipä ne niitä silloin teini-iän kapinoissakaan välttämättä hanki. Noin meillä on tehty, että pienestä pitäen ovat tienneet miten typerää on juoda jne, ja eivät ole teininäkään ryyppyporukoihin lähteneet, halveksuvat koko hommaa.
Ja humalaanhan ne teinit haluaa ittensä juoda jos juovat, eli kyllä se juomamäärä vähitellen kasvaa ja kasvaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;27310010:
Mullakin on omakohtaisia kokemuksia noista ahdistelijoista ja vähän aikaa sitten uutisoitiin, että pelkästään Tukholman poliisille ilmoitettuja raiskauksia on tapahtunut 45 ruotsinlaivalla vuonna 2009. Kiinnostaisi tietää mikä on risteilyllä raiskattujen todellinen määrä, kun laskettaisiin kaikki Helsinkiin ja Tallinnaan tehdyt ilmoitukset mukaan. Ja sittenhän vielä on tapaukset, mitä ei ilmoiteta poliisille. Aika hurja määrä jo tuo Tukholman luku mun mielestä.

Niinpä. Aika moni ei varmasti niitä raiskauksia ilmoita, varsinkin jos kyseessä joku nuori tyttö. Itsellänikin yritti joku nuori n. 20v mies tulla flirttailemaan yms., varmasti olisi sakkoliha kelvannut jos olisi saanut minut hyttiinsä niin kuin yritti puheillaan houkutellakin. Siellä ihan avoimesti keski-ikäisetkin äijät yritti pokailla reilusti alaikäisiä. Siellä saa aikuisetkin naiset varoa, niin teinit vielä enemmän. Eihän siellä valvo kukaan hyttikäytävillä, viedäänkö jotakuta väkipakolla johonkin hyttiin raiskattavaksi..

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;27310010:

Niinpä, varsinkin, kun uskon että hyvin monet jättävät ilmoituksen tekemättä. Varmasti sen vuoksi että nolottaa humala yms.

Niinpä. Aika moni ei varmasti niitä raiskauksia ilmoita, varsinkin jos kyseessä joku nuori tyttö. Itsellänikin yritti joku nuori n. 20v mies tulla flirttailemaan yms., varmasti olisi sakkoliha kelvannut jos olisi saanut minut hyttiinsä niin kuin yritti puheillaan houkutellakin. Siellä ihan avoimesti keski-ikäisetkin äijät yritti pokailla reilusti alaikäisiä. Siellä saa aikuisetkin naiset varoa, niin teinit vielä enemmän. Eihän siellä valvo kukaan hyttikäytävillä, viedäänkö jotakuta väkipakolla johonkin hyttiin raiskattavaksi..

Nimenomaan!

Voisko ap nyt kertoa, että eikö tämmönen ollenkaan huolettanut, kun antoi lasten yötämyöten diskoissa valvomatta heilua?

[QUOTE="vieras";27310057]Niinpä, varsinkin, kun uskon että hyvin monet jättävät ilmoituksen tekemättä. Varmasti sen vuoksi että nolottaa humala yms.[/QUOTE]

Jättäisin varmaan itsekin tekemättä, jos olisin ollut niin humalassa, etten tietäisi esim. että missä hytissä on tapahtunut enkä tekijöiden tuntomerkkejä. Turhaa se silloin olisi.

[QUOTE="vieras";27310086]Nimenomaan!

Voisko ap nyt kertoa, että eikö tämmönen ollenkaan huolettanut, kun antoi lasten yötämyöten diskoissa valvomatta heilua?[/QUOTE]

:)

Missä kohtaa sanoin, että ovat diskossa olleet valvomatta?

Ja mistä oletus, että olivat tyttöjä?

No, mutta olivat kumpaa sukupuolta tahansa, riski on todella suuri juurikin laivoilla. Ja tämä on kyllä tiedossa ja nuorten kanssa keskusteltu asiasta. Itsekin ymmärtävät, että esim. hyttikäytävillä ei koskaan kuljeta yksin, koskaan ei mennä tuntemattomien hyttin, vaikka vaikuttaisivat kuinka mukavilta ihmisiltä, keneltäkään ei oteta juotavaa/syötävää ja tärkeintä, että kaverista pidetään aina huolta, oli tilanne mikä tahansa.

[QUOTE="vieras";27309558]Voisin hakea molemmille kaksi siideriä, ei tuon ikäset todellakaan enempää tarvitse.[/QUOTE]

Ei tarvitse mutta juomisen himo herää ja lisää löytyy kun iskee jonkun risteilevän idiootin ja painelee hyttiin sen kanssa ja joutuu mahdollisesti raiskatuksikin kun taju lähtee.

Se on nollalinja alaikäisellä ja sillä selvä. Ja risteilyllä armoton vahtiminen.

[QUOTE="Sirja";27310130]:)

Missä kohtaa sanoin, että ovat diskossa olleet valvomatta?

Ja mistä oletus, että olivat tyttöjä?

No, mutta olivat kumpaa sukupuolta tahansa, riski on todella suuri juurikin laivoilla. Ja tämä on kyllä tiedossa ja nuorten kanssa keskusteltu asiasta. Itsekin ymmärtävät, että esim. hyttikäytävillä ei koskaan kuljeta yksin, koskaan ei mennä tuntemattomien hyttin, vaikka vaikuttaisivat kuinka mukavilta ihmisiltä, keneltäkään ei oteta juotavaa/syötävää ja tärkeintä, että kaverista pidetään aina huolta, oli tilanne mikä tahansa.[/QUOTE]

Siksihän se alkoholi on alaikäisille sallittua, että pystyvät järkeviin päätöksiin ja huolenpitoihin sen vaikutuksen alaisena....

Siksihän se alkoholi on alaikäisille sallittua, että pystyvät järkeviin päätöksiin ja huolenpitoihin sen vaikutuksen alaisena....

Tässä nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin..

Alkoholi ei ole alaikäisille sallittua. Enkä minä sitä hyväksynyt, enkä ostanut. Risteilylle kuitenkin lähdin (vaikka meinasin kyllä peruuttaa koko reissun). Mutta vannomaan en voi mennä, etteivät jotain olisi juoneet, koska en kuitenkaan heitä puhalluttanut, kun asiallisesti olivat ja käytös oli normaalia.

Diskossa tosiaan olivat (minä myös) ja valvoivat myöhään (hytissä).

Mutta kuten sanoin, moni jonka kanssa asiasta keskustelin, olisi ne siiderit nuorille ostanut.

kaverin tyttöä (14v)tultiin ostamaan sadan euron setelillä vaikka äiti istui samassa pöydässä. Äiti ei huomannut mutta tytär kertoi kun mies (n. 40-50v) oli lähtenyt pois. Kyllä niitä nuoria kannattaa vahtia muunkin kuin alkoholin suhteen.

Hmm... En näkisi mieltä kenellekään osapuolelle risteilyssä missä juoksisin kokoajan teinien kannoilla koska tieteäisin että hankkivat ne juomansa jokatapauksessa jostain. Enkä hyväksyisi laivalla juomista tuon ikäisiltä.

Eli reissu jäisi tekemättä koska luottamus nuoriin puuttuisi niin etten kykenisi toimimaan heidän valvojanaan. Jos järkevä keskustelu saisi minut uskomaan että nuoret ovat hylänneet nuo joumisaikeensa niin reissulle voitaisiin lähteä ja silloin normaali valvonta riittäisi.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Hmm... En näkisi mieltä kenellekään osapuolelle risteilyssä missä juoksisin kokoajan teinien kannoilla koska tieteäisin että hankkivat ne juomansa jokatapauksessa jostain. Enkä hyväksyisi laivalla juomista tuon ikäisiltä.

Eli reissu jäisi tekemättä koska luottamus nuoriin puuttuisi niin etten kykenisi toimimaan heidän valvojanaan. Jos järkevä keskustelu saisi minut uskomaan että nuoret ovat hylänneet nuo joumisaikeensa niin reissulle voitaisiin lähteä ja silloin normaali valvonta riittäisi.

Näin mäkin sen funtsin mutten jaksanut kirjoittaa. Luottamus pitäisi olla ensin kunnossa, ja sitten voitaisi lähteäkin sille risteilylle, ja siis luottamus siihen etteivät juo.

Vaikka et ostaisi nuorelle niin kyllähän tuo saa itsekkin sitä laivalta ostettua (itelleni ainakin sain 16vuotiaana). Myös kaverini osti virosta 24kpl lonkeroa ja oli silloin 16vuotias.

Viimeksi kun tax freen jonossa olin,niin sielläpä oli kyltti että kaikilta alkoolinostajilta kysytään paperit, siis kaikilta, ja olisitte nähnyt sitä kadon määrää mikä jonossa tuli, pahvipäniköitä jäi toistkaymmentä sinne ihmisten jalkoihin kun "nuoriso" häippäsi.... :D

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto haluaa muistuttaa, että kun alkoholia välitetään alaikäiselle, lakia rikkovat niin alkoholijuomaa välittäjälle myyvä kauppa, kuin alkoholia välittävä täysi-ikäinen ja alkoholia halussa pitävä alaikäinen.

Yhteistyössä