Mitä tekisitte? Lapsi 4v ei nuku päiväunia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli siis meillä poika on nukkunut tähän asti päiväunet,tunnin tai pari ja on mennyt illalla 20-21 nukkumaan. Nyt kuitenkin poika on parin viikon ajan kieltäytynyt nukkumasta. Nuokkuu lounaalla pöydässä ja menee sänkyyn,mutta sit alkaa seinien kopistelu ja huutelu että "eeeei väsytä" ja pyörii vaan,ramppaa pissille ja juomaan. Muuten ei olisi mitään ongelmaa ja päiväunet voisikin jättää pois,mutta poika selkeästi tarvitsee ne vielä. Illat on kamalia,poika kiukuttelee väsymystään,riehuu ja saa raivareita ja rymistelee ympäriinsä silmät puolitangossa. Miten mä saisin vähän järkeä tähän touhuun? oon yrittänyt sitäkin,että jos poika ei nuku,niin makoilee sängyssä kun mä luen kirjaa ja lepäilee muuten,mutta ei silläkään ollut illan kulkuun mitään vaikutusta. Siinäkään ei mitään järkeä ole,että annan pojan paahtaa täysillä aamusta asti ja laitan illalla aikaisemmin nukkumaan.

Noita vaiheuta nyt vaan aina välillä tulee. Sopikaa vaikka että ei ole pakko nukkua, ja laita vaikka joku lastenlaulu cd tai satu cd hiljaiselle jota sitten kuuntelee tietyn ajan. Jos vaikka rauhoittuessaan nukahtaisikin sitten.

mä jatkaisin lepohetkiä,korostaisin ettei ole nukkumispakkoa,sängyssä saisi lukea kirjoja ja kuunnella satukasetteja tai äidin lukemia satuja,mutta sägyssä maattais 45min.-1h.Jos nukahtais antaisin nukkua ja jos ei niin vähän aikasemmin nukkumaan.Nukkuuko kuinka pitkät yöunet?

meillä 2,5v tyttö on ollut puoli vuotta ilman päikkäreitä, mutta lounaan jälkeen meillä pidetään siestaa, eli tehdään kaikkea rauhallista: katsotaan muumia, luetaan kirjaa ja köllötellään n. tunnin verran ja jos haluaa nukahtaa/nukkua niin sekin sopii, mutta yleensä ei nuku. Ja yöllä nukkuu 12-13h

Meillä kanssa jo tuo 2-vuotias on päättänyt lopettaa päiväunien nukkumisen. Tosi hankalaa on kun meinaa sitten viiden kuuden aikaa väkisin nukahtaa. Mutta pidetään kanssa sitten päiväuniaikaan "rauhottumishetki" tunnin verran.

Siis mitäh, nukkuuko nelivuotias vielä päiväunia! No, kukin tavallaan ja yksilöllistä, mutta ei tosiaan tullut mieleenkään että voisi nukkua... meillä ei kaksivuotiaskaan enää nuku aina.

meillä 2,5v tyttö on ollut puoli vuotta ilman päikkäreitä, mutta lounaan jälkeen meillä pidetään siestaa, eli tehdään kaikkea rauhallista: katsotaan muumia, luetaan kirjaa ja köllötellään n. tunnin verran ja jos haluaa nukahtaa/nukkua niin sekin sopii, mutta yleensä ei nuku. Ja yöllä nukkuu 12-13h

Ei meilläkään 2v nuku päikkäreitä jos joskus tosi harvoin nukkuu melkein 12h,mutta yleensä nukkuu n.10 h.,niin sit kyllä nukkuu 1-2h päikyt.

Siis mitäh, nukkuuko nelivuotias vielä päiväunia! No, kukin tavallaan ja yksilöllistä, mutta ei tosiaan tullut mieleenkään että voisi nukkua... meillä ei kaksivuotiaskaan enää nuku aina.

Mut miten teillä sit menee muuten vuorokausirytmi? Herääkö sun kaksivuotiaasi ennen seitsemää ja nukahtaa illalla yhdeksän maissa? Eli valvoo putkeen 14 tuntia väsymättä?

No aika harva 4-vuotias enää nukkuu kotona päikkäreitä. Yöunet todennäköisesti pitenevät, kun annat olla nukkumatta. Laitat sänkyyn itsekseen lepäilemään ja jos ei ole puoleen tuntiin nukahtanut, otat pois. Näin meillä toimitaan jo 2-vuotiaankin kanssa.

Moi! minulla pojalla oli kesällä samanlaista, ei millään nukahtanut päikkäreille vaikka ei jaksanut kiukuttelematta valvoa iltaa.
Meillä on selkeä päivälepoaika, klo12 mennään lounaan jälkeen sänkyyn, päiväsadun jälkeen. Siellä pitää olla hiljaa (että pikkuveli saa nukuttua) vähintään puoli 2 saakka. Jos nukahtaa, niin saa nukkua niin kauan kuin nukuttaa. Jos ei nukahda, niin sitten ei. Poika saa pitää sängyssään kirjaa, pientä lelua yms. hiljaista jolla saa ajan kulumaan.
Väsymyskiukku oli pahimmillaan 3-4 viikon ajan, selvästi oli jonkinlainen "siirtymäkausi" menossa kesällä. Nyt kestää kiukkuilematta ne päikkärittömät illat, vaikka yleensä nukkuukin n. 4-5 pv/viikossa parin tunnin päikkärit. Poitsu on nyt 3½ vuotta eikä minulla ainakaan ole mitään intoa saada päikkäreitä pois. Mieluummin valvotaan illalla hyväntuulisena vähän myöhempään.
Tsemppiä!

Itse kuulemma nukuin 5veenä vielä päiväunet, mutta mulla onkin mahtavat unenlahjat.

Meillä siirryttiin 3.5veenä lepohetkeen ja kun kaikki aika lopulta olisi mennyt muistuttamaan että on lepohetki eikä leikkihetki hommasta luovuttiin. Mutta kyllä se lepohetkikin oli voimassa useamman kuukauden siirtymävaiheessa.